10-vuotias tyttäreni sanoi juuri, että hänen luokkakavereistaan suurin osa on jo FB:ssä.
Onko sinne ikäraja 13 vuotta? Tyttö haluaisi kanssa, että voisi jutella kavereilleen. Tiedän faktana, että myös hänen paras kaverinsa, saman ikäinen on siellä (ei samalla luokalla).
Mitä mieltä tästä? Jos annan kirjautua, mitä ohjeita yms? Vai enkö anna, jos kaveritkin ovat?
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2011 klo 21:42"]
No kyllä minun tokaluokkalainen on siellä, enkä ymmärrä miksi ei saisi olla ?
[/quote]
Sä olet huono äiti. Miksiköhän ikärajat nettiin tehdään ? Mun lapsi on kohta 12 ja EI varmasti mene fb:hen ennenkuin on ainakin sen 13. Lapsille voi laittaa rajoja.
Ei se 13v sen fiksummin netissä välttämättä ole kuin 10. Avasin tilin mun 10v ja tottakai mulla tunnukset. Usein 10 vuotias kuuntelee ja uskoo ja oppii paremmin kun ei ole vielä teini-iän kapinaa. Meillä on tapana käyttää maalaisjärkeä ja opettaa sitä myös lapselle. Parempi näin kun jos 13v fb säännön mukaan avaa tilin eikä tarvi antaa mulle tunnuksia.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2011 klo 22:17"]
Liittyi lähes jokainen poikani joukkueesta. Myös omani.
Minulla on sinne tunnuksensa, ja moni kavereistaan on siellä myös minun kaverinani. Lähinnä oikeasti käyttävät "mesekeskusteluun".
Jos annat lapsesi liittyä, niin kannattaa vaatia ne tunnukset, jotta pääset tekemään "ratsioita". Ja lisäksi kieltää liittymästä ryhmiin, niissä on tullut aikuisille ihmisillekin yliammuntoja. Omani on näitä sääntöjä totellut, ja saanut näin ollen pitää profiilinsa.
Aika moni joka ei ole saanut liittyä, on siellä sitten väärällä nimellä.
[/quote]
Sä olet sit väärentänyt syntymävuoden sinne ?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:34"]
Annoin itsekkin 10 vuotiaan lapseni päästä sinne. Tai ei hän mitään lupia kysellyt, mutta en minä välittänyt koska tiesin että hänen ystävänsäkkin olivat siellä. Hän sanoi että on nyt facebookissa, ja hyväksyin sen. Ei minua edes kiinnostanut. Nykyään hän on 13.v hän olisi nyt vasta päässyt facebookkiin. Mutta hän tekee mitä tekee, en puutu hänen netissä oleskeluunsa.
[/quote]
kuulostat surkealta äidiltä.
mun 4 vuotias poika pelailee niitä pelejä mitä siellä on.
mun mielestä siinä ei oo mitään pahaa eikä väärää
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:40"]
Mä olen aikuinen ja päätän lapseni tekemisistä ja koska facessa on ikäraja, niin siitä pidän kiinni. Mä en ole mikään laumasielu joka antaa kaikessa periksi lapselle "koska kaikki kaveritkin" tekee jotain. Ne vanhemmat on musta säälittäviä jotka eivät uskalla olla vanhempia vaan yrittävät miellyttää lapsiaan.
[/quote]
Ihana lukea, että tälläisiä vanhemapiakin on olemassa ! Mä olen samaa mieltä, eikä mun ole tarkoitus olla lapselleni kaveri ja kiva tyyppi vaan mä olen äiti, se joka katsoo, että kaikki menee niinkuin pitää.Se on riittänyt tähän mennessä hyvin !
Meillä ei pääse facebookiin ennen kuin täyttää 13v. Vaikka sitten olisin kuin nipottaja ja tyhmä äiti. Minulla on riittävästi itseluottamusta vanhempana laittaa rajat lapsilleni, monilla ei nykyään taida olla. Ja rajat on lasteni parhaaksi.
No jos ikäraja on kolmetoista niin ei. Onhan niitä muitakin viestimiä missä jutella, esim. skype.
Mun tekisi mieli tehdä lastensuojeluilmoitus kaikista niistä äideistä jotka päästää alaikäiset lapsensa sinne! Tehkää tekin, ehkä pelastatte jonkun lapsen tulevaisuuden sillä vielä!!!
eikö teistä ole mitään vaaratekijöitä siinä että valehtelette lapsen pari-kolme vuotta vanhemmaksi kuin onkaan? Erityisesti tyttölapsen?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:11"]
eikö teistä ole mitään vaaratekijöitä siinä että valehtelette lapsen pari-kolme vuotta vanhemmaksi kuin onkaan? Erityisesti tyttölapsen?
[/quote]
sitten kun hän profiilitietojensa mukaan on jo 18-vuotias vaikka onkin vasta 15? Ei mitään haittaa?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:54"]
Miksi LASTEN pitää jutella sosiaalisen median kautta, mitä tapahtunut skypelle ja meilille??? Tai valokuva-albumeille joihin voi jakaa tunnukset niille joiden halutaan kuvat näkevän??? Tai peräti tavallisten kirjeiden kirjoittamiselle?
[/quote]
Mitä eroa ihan oikeasti? Enemmän minulle on tullut Skypeen kaikkien ihme pervojen yhteydenottoja, siis ihan minulle, 42 v ihmiselle, Kaikenmaailman US Armyn sotilaita. Facebookissa pystyy ihan samalla tavalla ne hylkäämään ja itselleni on Facebookin kautta tullut ehkä maksimissaan 5 ihan outoa kaveripyyntöä koko aikana ja olen sentään ollut siellä vuodesta 2007. Skypessä noita tulee joka viikko.
Lisäksi asetusten avulla valokuva-albumit pystyy laittamaan näkyviin vain kavereille ja oma 12 v-vuotiaani ( 2 kk päästä 13) on itseasiassa tosi tarkka noiden kanssa. Eipä niitä kuvia siellä kauheasti ole, enemmän tilapäivityksiä ja isoimpana enemmistönä kavereiden kanssa viestittelyä FB:n "mesessä".
Mitä tapahtui kirjeiden kirjoittelulle? No, niitäkin usko pois meiltä ulkomailta lähtee esim. luokalle, mutta kun niihin menee se pari viikkoa, niin nykyaikana vaan jutut ehtii aikalailla vanhentua ennen kuin kirje saavuttaa vastaanottajan siellä Suomessa ja se vastaanottaja lähettää vastauksen. Sähköposti? No, mitä eroa on käyttää Facebookin viestiohjelmaa? Muuta kuin se, että FB on nopeampi ja kätevämpi?
Facebookin näkevät peikkona ne, jotka eivät sitä itse käytä ja luulevat sen olevan ihan saatanasta. Toki se voi ollakin, mutta tässäkin asiassa vanhemman pitää olla vanhempi ja valvoa käyttöä. Mielummin Facebook "alaikäisenä" kuin yhteyden katkeaminen kavereihin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:15"]
[/quote]
sitten kun hän profiilitietojensa mukaan on jo 18-vuotias vaikka onkin vasta 15? Ei mitään haittaa?
[/quote]
Kun sen syntymävuoden voi vaihtaa ja SITÄ EI TARVITSEEDES NÄYTTÄÄ KENELLEKÄÄN? Mikä tässä on niin vaikeaa? Ei muut näe sitä syntymävuotta, toope. Kukaan ei näe esim. minun profiilistani että olen 42 v. Syntymäpäivän näkee, siis päivän ja kuukauden, mutta senkin saa piiloon jos haluaa. Tutustukaa asiaan ennen kuin alatte esittää jotain sosiaalisen median asiantuntijaa.
No mä en näe FB:tä mitenkään vaaraksi tyttölapsille tai lapsille yleenskään, aika turvallinen paikka se on moniin muihin verrattuna. En itsekään koskaan näe siellä mitään epämääräistä vaikka paljon siellä olenkin. Vaikeampi lasten käyttäytymistä on valvoa niillä nettipelisivuilla (vaikka se supermodel vai mikä se on) kuin vaikka Facebookissa.
Mutta mä näen vaaraksi ylipäätään sen jatkuvan netissä olon. Miksi jotku alakoululaiset luuhaa netissä niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:21"]
No mä en näe FB:tä mitenkään vaaraksi tyttölapsille tai lapsille yleenskään, aika turvallinen paikka se on moniin muihin verrattuna. En itsekään koskaan näe siellä mitään epämääräistä vaikka paljon siellä olenkin. Vaikeampi lasten käyttäytymistä on valvoa niillä nettipelisivuilla (vaikka se supermodel vai mikä se on) kuin vaikka Facebookissa.
Mutta mä näen vaaraksi ylipäätään sen jatkuvan netissä olon. Miksi jotku alakoululaiset luuhaa netissä niin paljon?
[/quote]
Just näin. Esim. tämä Movie Star Planet on oman käsitykseni mukaan paljon riskialttiimpi paikka kuin Facebook ikinä. Facebookissa sentään ollaan pääsääntöisesti omalla nimellä ja kuvalla. En näe väärällä nimellä olemista mitenkään mielekkäänä, miksi ihmeessä? Kun se nimenomaan on elävien ja itsenään esiintyvien ihmisten yhteisö, eikä mikään virtuaaliyhteisö kuten joku Habbo tai Movis tai muut. Ja sata kertaa mielummin FB kuin esim. IRC galleria.
Kaikkea netin käyttöä pitää valvoa ja rajoittaakin jos se muodostuu ongelmaksi, meillä näin ei onneksi ole, vaan melkeinpä saa kysellä että oletko sen ja sen kanssa ollut yhteyksissä.
Alle 13-vuotiaille on MoviestarPlanet ja GoSuperModel, Panfu ja älypuhelimeen ladattavissa oleva WhatsApp jonka avulla voi ilmaiseksi keskustella ikäänkuin "mesessä". Jos annatte alle 13-vuotiaan rekisteröityä Facebookiin, opetatte lapsellenne että on ok rikkoa sääntöä. Ylipäänsä minusta ei ole tervettä, että alakouluikäiset viettävät niin paljon aikaa somessa, ja ehdottomasti riittää ihan nämä sallitut sivustot tuon ikäisille. Järkyttävän väärä asenne suurella osalla vanhemmista, että sallitaan selkeä sääntöjen rikkominen ja huonoimmalla mahdollisella perustelulla: Koska lapsen kaikki kaveritkin ovat siellä.
Hohhoi onnea vaan tulevaisuuteen, ne ovat varmaan näitä teidän pienokaisianne sitten jotka alaikäisenä hinkuvat kapakkaan ja menevät sitten salaa, koska vanhemmat ovat opettaneet että jos vain valehtelet ikäsi, ja ne uskovat, saat mennä.
Jos tarvitsee chattia ja valokuvien jako -mahdollisuutta, esim. Whats Up on todella kätevä. Tyttäreni kavereineen käyttää sitä, on omat ryhmät eri kavereille.Todella helppo viestiä kännykällä kavereiden kanssa
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:50"]
Minun tyttäreni "pääsi" sinne ollessaan 11 v. Syynä oli muutto ulkomaille ja todellakin parhaat kaverit olivat Facebookissa. Se on tosi hyvä yhteydenpitoväline. Pitää vaan tietenkin laittaa yksityisyysasetukset tosi tiukiksi ja itselleni tulee sähköpostiin ilmoitukset mm. profiilikuvan tai taustakuvan muutoksista. Ollaan tietenkin myös kavereita, eli näen mitä julkaisee seinällään. Lähinnä jutut ja kaverit pyörivät harrastuskavereiden ja läheisimpien kavereiden kanssa.
Itse pidän kuitenkin FB ikärajaa hieman eri asiana kuin vaikka alkoholin ikärajaa. Toinen on viranomaismääräys, laki ja toinen on palvelun tarjaojan asettama ikäraja joka voisi olla oikeastaan ihan mitä tahansa.
[/quote]
Lässynlää, ulkomaille muutto on hyvä kortti heittää ilmaan, kun oikeesti se syy on siinä mikä tuli jäljessä: MUUTKIN kaverit on siellä. Jännä: miten vaan te muutatte ulkomaille ja sen kaverit on jo kaikkisiellä.. :D
Mikä siinä on, että lapselle sanoisi, ihan vaan kokeilkaa ottaa vanhemmuus hallintaa ja päätätte kotinne asioista, miten pitkälle TE olette valmiita menemään sen takia: "kun muutkin saa/tekee". Kiinnostaako lapsi teitä ollenkaan? Ei nappaa työpäivän jälkeen olla lapselle kurja ja kieltää jotain? Lapsen kanssa on varmaan kovin paljon kivempaa jos sille voi olla munaton ja tehdä miten lapsi vaan ilmoittaa.. ?
Minusta tuo on vaan ja ainoastaan surullista. Sitten ihmetellään kun omasta lapsesta kasvaa tyranni joka hakkaa sieppaa/morsmaikkua kun se sanoo vastaan. ;)
Ni, että missä kulkee raja? Miksi ei se oma päätös voi ratkaista vaan tehdään kuten muutkin tekee -tai lähinnä miten se oma lapsi tahtoo.
Koska oma 10- vuotias poikakin on puolet iästään ainakin yrittänyt jo tuota samaa itkuvirttä miten muutkin: no höpönlöpöä, hän ei ainakaan tee jotain niin se määrä niistä "kaikista" ei ole 100 %, ihan vaan huomatkaa: minun lapseni ei ainakaan ole teidän kotona lapsen puheessa ainakaan se joka saa. Sitä kielletään koska vanhemmat estää.
Ei mene Faceen, ihan sama onko muut ipanat siellä. Ja jos menee kirjautumaan väärin sinne niin tietää tehneensä; myyn vaikka tietokoneen pois.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Kun sen syntymävuoden voi vaihtaa ja SITÄ EI TARVITSEEDES NÄYTTÄÄ KENELLEKÄÄN? Mikä tässä on niin vaikeaa? Ei muut näe sitä syntymävuotta, toope. Kukaan ei näe esim. minun profiilistani että olen 42 v. Syntymäpäivän näkee, siis päivän ja kuukauden, mutta senkin saa piiloon jos haluaa. Tutustukaa asiaan ennen kuin alatte esittää jotain sosiaalisen median asiantuntijaa.
[/quote]
okei, taisi kolahtaa...
en "esitä" asiantuntijaa.
Tietysti Faceen liittyminen tulee aina näkymään aikajanallasi.
En tiennytkään että syntymävuotta voi muuttaa, ei ole tullut tarvetta vääristellä omaani ;)
Miksi LASTEN pitää jutella sosiaalisen median kautta, mitä tapahtunut skypelle ja meilille??? Tai valokuva-albumeille joihin voi jakaa tunnukset niille joiden halutaan kuvat näkevän??? Tai peräti tavallisten kirjeiden kirjoittamiselle?