10-vuotias tyttäreni sanoi juuri, että hänen luokkakavereistaan suurin osa on jo FB:ssä.
Onko sinne ikäraja 13 vuotta? Tyttö haluaisi kanssa, että voisi jutella kavereilleen. Tiedän faktana, että myös hänen paras kaverinsa, saman ikäinen on siellä (ei samalla luokalla).
Mitä mieltä tästä? Jos annan kirjautua, mitä ohjeita yms? Vai enkö anna, jos kaveritkin ovat?
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:11"]
eikö teistä ole mitään vaaratekijöitä siinä että valehtelette lapsen pari-kolme vuotta vanhemmaksi kuin onkaan? Erityisesti tyttölapsen?
[/quote]
sitten kun hän profiilitietojensa mukaan on jo 18-vuotias vaikka onkin vasta 15? Ei mitään haittaa?
[/quote]
Kun sen syntymävuoden voi vaihtaa ja SITÄ EI TARVITSEEDES NÄYTTÄÄ KENELLEKÄÄN? Mikä tässä on niin vaikeaa? Ei muut näe sitä syntymävuotta, toope. Kukaan ei näe esim. minun profiilistani että olen 42 v. Syntymäpäivän näkee, siis päivän ja kuukauden, mutta senkin saa piiloon jos haluaa. Tutustukaa asiaan ennen kuin alatte esittää jotain sosiaalisen median asiantuntijaa.
[/quote]
okei, taisi kolahtaa...
en "esitä" asiantuntijaa.
Tietysti Faceen liittyminen tulee aina näkymään aikajanallasi.
En tiennytkään että syntymävuotta voi muuttaa, ei ole tullut tarvetta vääristellä omaani ;)
[/quote]
ja edelleenkään, aikajana, kuten mikään muukaan tieto ei näy niille joille sen ei halua näkyvän, esim. niille kaveripyyntöjä kalasteleville setämiehille.
Kaikkia tietoja pystyy muuttamaan niin halutessaan ja aina välillä voi ja kannattaa googlettaa se oma profiili (jos siis sallii asetuksissa löytyvänsä hakukoneilla), jos tietämys on tällä tasolla, niin ei vahingossa levittele omia asioitaan muille kuin niille joiden ne haluaa näkevän, asetukset kun aina välillä muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:11"]
eikö teistä ole mitään vaaratekijöitä siinä että valehtelette lapsen pari-kolme vuotta vanhemmaksi kuin onkaan? Erityisesti tyttölapsen?
[/quote]
sitten kun hän profiilitietojensa mukaan on jo 18-vuotias vaikka onkin vasta 15? Ei mitään haittaa?
[/quote]
Kun sen syntymävuoden voi vaihtaa ja SITÄ EI TARVITSEEDES NÄYTTÄÄ KENELLEKÄÄN? Mikä tässä on niin vaikeaa? Ei muut näe sitä syntymävuotta, toope. Kukaan ei näe esim. minun profiilistani että olen 42 v. Syntymäpäivän näkee, siis päivän ja kuukauden, mutta senkin saa piiloon jos haluaa. Tutustukaa asiaan ennen kuin alatte esittää jotain sosiaalisen median asiantuntijaa.
[/quote]
okei, taisi kolahtaa...
en "esitä" asiantuntijaa.
Tietysti Faceen liittyminen tulee aina näkymään aikajanallasi.
En tiennytkään että syntymävuotta voi muuttaa, ei ole tullut tarvetta vääristellä omaani ;)
[/quote]
ja edelleenkään, aikajana, kuten mikään muukaan tieto ei näy niille joille sen ei halua näkyvän, esim. niille kaveripyyntöjä kalasteleville setämiehille.
Kaikkia tietoja pystyy muuttamaan niin halutessaan ja aina välillä voi ja kannattaa googlettaa se oma profiili (jos siis sallii asetuksissa löytyvänsä hakukoneilla), jos tietämys on tällä tasolla, niin ei vahingossa levittele omia asioitaan muille kuin niille joiden ne haluaa näkevän, asetukset kun aina välillä muuttuu.
[/quote]
tietämys on tällä tasolla :) tosiaan. Kun nyt valheellisilla syntymävuosilla sisäänkirjautuvat lapset ovat lähestymässä täysi-ikäisyyttä on Facekin tietysti täysin eri juttu kuin tänä päivänä. Asetukset muuttuu. En nyt setämiehistä olisi huolissaan lainkaan, ihan muita juttuja ajattelin. Esim. Facen käytöstähän tehdään muutaman vuoden päästä maksullista. Jos tutustuu yrityksen viestintään ja käyttöehtoihin, huomaa kyllä tämän. Myös käyttäjille tarjottavat palvelut ovat varmasti aivan erilaisia kuin nykyään.
Ilmeisesti jos olisin riittävän viisas ja moderni tietäisin että on aivan ok esittää vain hiukan vanhempaa kuin oikeasti on. Silti, on vaikea ymmärtää miksi kehottaisin lastani tekemään niin...
No mun tytär on facessa, 11-vuotias. Ja ostan hänelle myös siideriä ja tupakkaa kun hän pyytää, koska hankkii kuitenkin sen jostain. Parempi että minä hoidan asian. Vähän kyllä ihmettelen, miten paljon hän juo, mutta nuorilla kai maksa polttaa nopeammin alkoholin.
Vanhempien täytyy olla mukana lasten elämässä ja katsoa päältä, että he eivät tee mitään tyhmyyksiä. Vähän kyllä pelottaa huumeet, kun on nyt alkanut tulla sellaista viestiä, että niitä pitäisi saada. Ostan niitä tietenkin hänelle, mutta mistä voin tietää ovatko aineet turvallisia käyttää? Mitä huumeita ja mistä te ostatte lapsillenne? Nää on niin vaikeita juttuja kun itse ei käytä.
Hui 52! kuulostat tyrannilta.. sun lapses luultavasti tekeekin vastoin sun tahtoa koska sulta tuntuu puuttuvan maalaisjärki. Mulle taas ei tulisi mieleenkää että omani kirjautuisi johonkin salaa koska meillä puhutaan kaikesta ilman natsiasennetta. Tommonen ehdottomuus ja asioiden hyvin perustelemattomuus johtaa vain hankaluuksiin. Sitä niittää mitä kylvää, luultavasti olet kykenemätön huomaamaan sen kun aika koittaa.
Ennen lapset leikki leluilla ja ulkona juostiin. Nykyään lapset notkuu netissä ja sitten ihmetellään kun ei tule uni ja sitten ei aamuisin jakseta nousta kouluun. Mihin on jäänyt kaikki kivat ulkoleikit ja hyppynarut ja autot ja nuket?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:01"]
Hui 52! kuulostat tyrannilta.. sun lapses luultavasti tekeekin vastoin sun tahtoa koska sulta tuntuu puuttuvan maalaisjärki. Mulle taas ei tulisi mieleenkää että omani kirjautuisi johonkin salaa koska meillä puhutaan kaikesta ilman natsiasennetta. Tommonen ehdottomuus ja asioiden hyvin perustelemattomuus johtaa vain hankaluuksiin. Sitä niittää mitä kylvää, luultavasti olet kykenemätön huomaamaan sen kun aika koittaa.
[/quote]
Itse olen samaa mieltä!
Sain ankaran kotikasvatuksen ja sen uhmallakin tein ihan kaikkea sääntöjen vastaista, asuin yh-isäni kasvattamana.
Poikien kanssa en mennyt sänkyyn, koska osasin ajatella myös omilla aivoilla.
Ja nimenomaan sitä luottoa peräänkuulutan omilta lapsiltani. Olen sanonut että vapaus kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän luottamuksen arvoiseksi osoittautuu.
Ja ovat saaneet olla facessa 9-vuotiaasta. Mutta meillä onkin lapsiin hyvä ja luottamuksellinen suhde.
52 sulle vielä huomaatko kuinka ala-arvoisesti kirjoitat? Sanat itkuvirsi,ipana jne.. just sunlaisesi lapset sitten vetää pussikaljaa 13vuotiaana. Jos et vielä tajua että myös lapsi on ihminen jota ei kannata aliarvioida ja jonka kanssa voi keskustella ilman alentavaa sävyä niin sääliksi käy.
Meillä ei ole lapsi Facebookissa, juurikin tuon ikärajan takia, lapsi 11v ja moni kaveri kyllä on facessa.
En näe mitään syytä antaa lupaa kirjautumiseen, samalla antaisin luvan väärentää syntymävuotensa ja ikänsä - miten ihmeessä pystyisin myöhemmin muissa asioissa perustelemaan ikärajoja lapselle jos kuitenkin olisin jo aiemmin hyväksynyt, etteivät ne ikärajat niin tärkeitä ole eikä niitä tarvitse aina noudattaa.
ennenkuin 13-v. Vaikka on mullekin sanottu että kaikki on siellä. Ihan sama.
Meillä vanhin sai tehdä profiilin sinä päivänä kun täytti tuon 13, keskimmäinen täyttää näinä päivinä ja saa sit omansa. Nuorin on vasta 10 eikä kyllä vielä edes faceen hingu, vaikka moni kaveri siellä onkin.
haluaisi, kun muutkin on, mutta emme anna mennä. Ikäraja on 13v. Ja saisi olla minusta korkeampikin.
harmittomankin.
Sitten täytin 17 ja riitti, onneksi en kuitenkaan onnistunut rikosrekisteriä hommaamaan,vaikka touhuista kiinni jäädessäni niin olisi tapahtunut.
kaikenlaista pas**päätä siellälkin liikkuu-tyttäreni täytti 13 ja annoin luvan liittyä,parin päivän päästä sai jo yhteydenottoja keski-ikäisiltä äijiltä,kehuja profiilikuvastaan jne(ja ei tod. ollut mikään herutuskuva)..Kauheaa on katsoa,minkälaisia kuvia jotkut 13 - 15 v tytöt itsestään tuonnekin tunkevat...
Liittyi lähes jokainen poikani joukkueesta. Myös omani. Minulla on sinne tunnuksensa, ja moni kavereistaan on siellä myös minun kaverinani. Lähinnä oikeasti käyttävät "mesekeskusteluun". Jos annat lapsesi liittyä, niin kannattaa vaatia ne tunnukset, jotta pääset tekemään "ratsioita". Ja lisäksi kieltää liittymästä ryhmiin, niissä on tullut aikuisille ihmisillekin yliammuntoja. Omani on näitä sääntöjä totellut, ja saanut näin ollen pitää profiilinsa. Aika moni joka ei ole saanut liittyä, on siellä sitten väärällä nimellä.
Tyttöni on minulle avoin ja ns. kiltti tyttö. Ja juurikin jutusteluun käyttää sitä vaan. Kun meseä ei taida enää moni käyttää? Itse suosittelin kyllä sitä.
ap.
käy siellä mun tunnuksilla, omia ei siis ole. kone muistaa mun tunnukset. hän käy siellä pelaamassa paria peliä silloin tällöin. päivityksiä ei kattele eikä ne sitä kiinnosta.
niissä peleissä mitä pelaa ei ole mitään pahaa, joten pelatkoon.
kaikki noudattavat niitä. Olis sitten kysy fb:stä alaikäiisille alkoholin tarjoamisesta (monet vanhemmat hankkii juomat alaikäisilleen) ihan sama.
t. nipottaja
että tytöt ovat Gosussa ja panfussa, kavereiden kanssa voivat sitten jutella myös googletalkilla.
kaikenlaista pas**päätä siellälkin liikkuu-tyttäreni täytti 13 ja annoin luvan liittyä,parin päivän päästä sai jo yhteydenottoja keski-ikäisiltä äijiltä,kehuja profiilikuvastaan jne(ja ei tod. ollut mikään herutuskuva)..Kauheaa on katsoa,minkälaisia kuvia jotkut 13 - 15 v tytöt itsestään tuonnekin tunkevat...
FB:ssä oletusasetuksena on, että kaikki näkevät kaiken. Pitää lapsilla nimenomaan muuttaa sellaisiksi, että vain kaverit näkevät hänen sivunsa.
hän tietäisi kyllä, että se on väärin. Vaikka ei kiinni jäisikään.
Sama periaate: ostan alkoholia/tupakkaa teinilleni, koska hän hankkisi sitä muulla tavalla kuitenkin.
Ihmiset, vähän selkärankaa.
Tekopyhää väittää että esim 13v ei joutuisi yhtä helposti huijatuksi kuin 12v. Pesette vaan omat kätenne kun perustelette fb säännöillä. Itse ainakin keskustelen lapseni (12) kanssa ja tiedän mitä hän netissä tekee. Asumme kaukana Suomesta ja fb on hyvä väline pitää yhteyttä suomalaisiin ystäviin.