kuinka paljon teidän 2 v:t katsoo televisiota, dvd:tä, yleareenaa?
Miten olette rajoittaneet? Entä miten homma toimii televisiottomissa perheissä joissa kuitenkin on tietokoneet joilta voi katsoa areenan lastenohjelmia.
Kinuamista on, enkä haluaisi antaa periksi jatkuvaan tölläämiseen.
Kommentit (34)
Ei kai lastenohjelmista mtn vahinkoa ole, päinvastoin, nehän ovat useasti opettavaisia. Jos 2 vee keskittyy satua katsomaan ja kuuntelemaan, niin sehän on hienoa! Sadun kautta lapsille opetetaan monenlaista elämästä, esimerkiksi oppii vaikka tunnistamaan eläimet nopeammin kuin jos joka elukka pitää kohdata oikeasti. Riippuu tietty, mitä katsoo. Katsottavien ohjelmien laadusta vastaa vanhemmat. Nykyään on kyllä paljon huonojakin, kun vertaa omaan lapsuuteen (nykyään ihme animet, japanit ja taistelut)...
koko huusholli pyörii mun harteilla ja kaksi alle 3v. lasta, pienellä ikäerolla.
Usein menee niin että 2,5v katsoo lastenohjelmaa dvd:llä kun hoidan pakollisia juttuja sen 1v:n kanssa ja hyssytän sitä päiväunille tms...
Oon joskus miettinyt olisiko 2,5v:n parempi olla päiväkodissa kun mun ja 1v:n kanssa kotona :(
ootko kuullut koskaan kirjoista?
Kyse oli lastenohjelmien rajoittamisesta.
Kun jo lähti sivuraiteelle, niin meillä 2vee tykkää kyl visuaalisemmasta sadun kerronnasta ja katsoo mieluummin satuja lastenohjelmina/leffoina. 4vee jaksaa kuunnella myös pelkkää kerrontaa. Kun lapset seuraavat lastenohjelmiaan, niin siinä samalla saa itse tehtyä kotityöt. 2 veet (jota alkuperäinen kysymys koski) kun eivät vielä lue kirjoja.
kaksvuotias pelaa ainakin tunnin pari päivässä pikkukakkosen hertan maailma -peliä. lisäksi vahtaa illalla sängyssä max. puoli tuntia esim. pingua.
arkena vähän pikkukakkosta aamutuimaan. Ehkä max. 15 minsaa. Riippuu vähän päivästä. Viikonloppuna sitten saattaa katsoa vähän enemmän. 30 minsaa ehkä.
Arkena meillä on Kakkosen lastenohjelmat päällä klo 17-18 jos ollaan kotona. Sieltä lapsi valkkaa mielenkiintoisimmat. Eli ei juuri koskaan toljota koko tuntia. Katsoo vain ne jotka kiinnostaa. Muuten leikkii omiaan.
Viikonloppuna joskus pyöritetään sitten dvd:ltä esim. Titi-nallea tai Nalle Puhia.
Sairaspäivinä saatetaan katsoa sitten enemmän.
Ja kyllä, kirjoja luetaan myös. Ne eivät ole mitenkään toisiaan poissulkevia asioita, tv ja kirjat.
Eli arkena lapsi katsoo lastenohjelmia ehkä 15-45 minsaan. Viikonloppuna saattaa joskus katsella yhteensä jopa 1-2 tuntia/pvä. Ei nyt minusta ihan kamalasti.
Ja tottakai aikuisen on pystyttävä sanomaan ei ja olemaan jämäkkä päätöksessään, jos päättää että katselua rajoitetaan. Ihme kysymyksiä täällä siitä.. jonkun sortin curling-vanhemmuutta taas. Jos lapsi kinuaa, niin kinutkoon. Aikansa kinuaa ja sitten keksii jotakin muuta.
Kirjojen lukeminen ja niistä nauttimaan oppiminen on erittäin tärkeää lapsen päänupin, oman luovuuden, keskittymiskyvyn, älyn kehitykselle. Aiheesta on tutkimuksia pilvin pimein, jos vaivautuu tutkimaan.
Eli ensin lukee vanhempi, aloitetaan kuvakirjoista. Iän myötä painopiste siirtyy lapsen itse tutkimiin ja lukemiin kirjoihin. Silti esim. pikkukoululaiselle voi vielä hyvin lukea iltasatuja.
Meillä on näitä periaatteita noudatettu kahden pojan kanssa. TV:n ja tietokoneen käytölle on aina pantu selkeät rajat. Ennen kouluikää niiden käyttö ja kuluttaminen oli minimaalista. Molemmat pärjäävät hienosti koulussa, oppimisvauhtia ovat hämmästelleet kummankin opettajat. Ovat luovia, fiksuja poikia. Ja rakastavat kirjoja.
Huom. ikäeroa alle 2-v. ja välillä oli itselläni rankkaa, kun molemmat olivat pieniä. Mutta en mennyt siitä missä aita on matalin eli napannut aina telkkaria päälle, kun kuului natinaa. Pojille on luettu todella paljon ja maailmaa ei ole tuotu valmiiksi pureskeltuna kuvavirtana silmien eteen. Ovat itse saaneet käyttää päätään siihen tutustumisessa, vanhemman opastuksella.
Yrittäkää nyt nykypäivän mammat vähän tsempata. Koululuokissa on keskittymishäiriöisiä, peli- ja tvriippuvaisia lapsia jo ihan tarpeeksi.
televisio ja dvd:t on, mutta ne pysyy kiinni kun lapsi on hereillä. Ja mitä ihmettä 2-vuotias tekisi tietsikalla, ei ole asiaa lähellekkään.
3-4 vuotiaana alkoi dvdt ja telkaa, silloinkin maksimissaan puoli tuntia-tunnin päivässä.
saa kattoa, mut kohtuus kaikessa. Ulkoilua, lukemista, leikkiä, telkkaria sopivassa suhteessa.
Ei se telkkari nyt niin saatanasta ole kuten jotkut antaa ymmärtää...
Mutta 2- vuotiasta ei ole kiinnostanut, välillä jää katsomaan hetkeksi kun isoveljet pelaa tietokonetta mutta ei kauaa kiinnosta.
Yhden kerran on taapero jäänyt muuten tuttiritaria seuraamaan.
Kun tehdään paljon kaikkea, ei sitä konetta jää kaipaamaan. Tänäänkin lapset missasivat lastenohjelmia muun mukavan jutun takia. :)
Minusta toi on vähän kummallista, ihanko puolituntia maksimissaan? Miksi edes annatte sitäkään?
Meillä on 3- ja 4- vuotiaana katseltu piirrettyjä elokuvia plus niitten päälle jotain pelejä esim. pikkukakkosen nettisivuilta pelattu päivän aikana.
Ai kaamee! :D
26
Hän katsoo kotona yleensä yhden muumijakson. Ja jos ollaan illalla menossa jossakin tai meillä on vieraita tai muute erityistä niin sekin jää. Esim. sairastelupäivinä kun pitäisi olla rauhallisesti voisin varmasti antaa katsoa enemmänkin.
Meillä ei ole televisiota mutta areenan kautta ja tietokoneen syövereistä kyllä löytyy lastenohjelmia vaikka kuinka paljon.
Kaksivuotias on mielestäni vielä aika pieni eikä välttämättä tarvitsisi lastenohjelmia lainkaan.
Muummolareissuilla lasi sitten katsoo televisiota enemmänkin. Ja jää välillä yksinkin katsomaan pikkukakkosta kun toisessa huoneessa puuhailen keittiössä ja osaa itse muutenkin laittaa television päälle kun joku aina unohtaa siellä säätimen hänen ulottuvilleen. Kotona televisiota katsoo aina niin, että äiti tai isä (yleensä isä) on mukana.
Mutta joo kyllä meillä tullaan rajoittamaan katselua. Esim. yksi lastenohjelma päivässä ja välillä poikkeustilanteissa sitten vähän enemmän on musta ihan hyvä periaate. Kun isommaksi tulee voidaan enemmän neuvotella. Nytkin lapsi jo kinuaa muumejaan, tosin yhdessä jaksossa on sitten ihan tarpeeksi, aina ei sitäkään jaksa katsoa loppuun ilman että palaa leikkeihinsä, useimmiten kuitenkin. En tosin tiedä kinuaisiko uutta jaksoa jos esim. aamusta katsottaisiin yksi sitten vielä illalla. Helppoa kuitenkin on kun ei televisiota ole, uskon olevan helpompaa säädellä lapsen katsomisia näin.
Myönnän, olen laiska tämän asian suhteen. Meillä lapsi katsoo aamulla tunnin-puolitoista. Saattaa välillä tulla keittiöön minun seurakseni tai leikkiä leluilla tv:n ääressä. Illalla kun tulee hoidosta kotiin niin tv on päällä koko illan. Välilä istun sohvalle lapsen kanssa katsomaan esim. pikkukakkosta ja välillä lapsi leikkii jotain muuta vaikka tv on päällä ja välillä kun esim. subjuniorilta tulee selvästi pienille sopimatonta ohjelmaa, niin käännän päälle jonkun sisustus/kokkausohjelman jota itse katselen puolella silmällä, mutta lapsi on siis siinä olohuoneessa touhuamassa koko ajan ja välillä hänkin jää katsomaan esim. ruuanlaittoa. Tiedän, että pitäisi ryhdistäytyä nyt kun lapsi on vielä niin pieni, ettei osaa itse laittaa tv:tä päälle ja aikuiset voisivat helpommin asiaa kontrolloida.... muttamutta...
Eikä se osaa sitä kinutakaan, kun telkku on usein päällä vasta kello 21 jälkeen. Hyvä näin.