Voimmeko erottaa vaan lapset kirkosta?
Mies ei ole koskaan kuulunutkaan, mutta lapset on kastettu aikanaan. Nyt haluaisimme lapset erottaa, mutta minä vielä jäisin. Onnistuuko?
Kommentit (14)
sen kun menet eroakirkosta.fi -sivustolle ja sotutunnuksen perusteella erotat haluamasi ihmiset kirkosta, siinäpä se.
muutaman viikon päästä on kouluun ilmoittautuminen, mutta siellä ilmeisesti voidaan sanoa, että ei osallistu ev.lut. opetukseen.
muutaman viikon päästä on kouluun ilmoittautuminen, mutta siellä ilmeisesti voidaan sanoa, että ei osallistu ev.lut. opetukseen.
ei paperia ole vielä postissa kotiin saakka ehtinyt tulla niin eiköhän oma ilmoitus riitä.
Ei kouluilla ole resursseja lähteä kirkonkirjoja syynäämään kenenkään kohdalla.
sen kun menet eroakirkosta.fi -sivustolle ja sotutunnuksen perusteella erotat haluamasi ihmiset kirkosta, siinäpä se.
Ku meidän lapsen koulussa tiedot uskontokunnasta tulee väestörekisteristä ja sen perusteella lapsi joutuu uskontotunnille tai et-tunnille.
Jos uskot, niin hurjaa erottaa omat lapsensa. Jos et usko, niin miksi et myös itse eroa. Miksi jaoittelu...?
Jos uskot, niin hurjaa erottaa omat lapsensa. Jos et usko, niin miksi et myös itse eroa. Miksi jaoittelu...?
Mutta minä olen kasvanut ateistisessa kodissa kuitenkin niin, että isovanhempani ovat olleet hyvin uskonnollisia ja minulle myöskin läheisiä. Ev.lut-kirkko on siis "kulttuurina" minulle läheinen. Mies on umpiateisti ja on alusta asti toivonut, ettei lapsiamme kastettaisi, mutta isovanhempieni vuoksi kastoimme. Minä en tiedä, mikä minä olen ja mihin uskon. Kuulun kirkkoon lähinnä tavan vuoksi ja koska koko ajan etsin oikeaa vastausta. Siksi en halua erota, mutta koska emme halua lasten koulussa osallistuvan uskonnonopetukseen, haluaisimme heidät nyt erottaa kirkosta. Juttelin asiata esikoisen kanssa ja hän oli sitä mieltä, että valitsee mielummin itse aikuisena, mihin kuuluu vai kuuluuko mihinkään.
ET on hyvä oppiaine. Harmi, että kirkkoon kuuluvat eivät voi valita sitä ainakaan vielä.
Mutta minä olen kasvanut ateistisessa kodissa kuitenkin niin, että isovanhempani ovat olleet hyvin uskonnollisia ja minulle myöskin läheisiä. Ev.lut-kirkko on siis "kulttuurina" minulle läheinen. Mies on umpiateisti ja on alusta asti toivonut, ettei lapsiamme kastettaisi, mutta isovanhempieni vuoksi kastoimme. Minä en tiedä, mikä minä olen ja mihin uskon. Kuulun kirkkoon lähinnä tavan vuoksi ja koska koko ajan etsin oikeaa vastausta. Siksi en halua erota, mutta koska emme halua lasten koulussa osallistuvan uskonnonopetukseen, haluaisimme heidät nyt erottaa kirkosta. Juttelin asiata esikoisen kanssa ja hän oli sitä mieltä, että valitsee mielummin itse aikuisena, mihin kuuluu vai kuuluuko mihinkään.
Voit kyllä sen jälkeen liittyä kirkkoon uudelleen ilman lapsia.
Ja tämä oli faktatieto.
"Jäsenyys ja eroaminen
Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.
Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12–14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15–17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.
Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.
Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.
Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon."
ilmoitin vain koulun alkaessa että osallistuu et-tunneille.
Kouluun ilmoittautumispapereissa on valmiiksi täytetty ev-lut ruksi uskontokohtaan, jos lapsi kuuluu kirkkoon. Väestörekisteriin kuuluvien lasten vanhemmat saavat päättää lapsensa puolesta ilmoittavatko lapsensa uskonto tai ET tunneille. Kirkkoon kuuluva lapsi menee automaattisesti uskontotunneille ilman valinnan mahdollisuutta.
netistä löytänyt mitään yksiselitteistä tietoa asiasta.