Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytin juuri dosettini ja tuli vähän mummo-olo

Vierailija
06.01.2011 |

Lääkitykseni tänään:

Thyroxin

Prednisol

Salazopyrin

Kalkipos-D

Pronaxen

Ja vielä ihan hervottomia annoksia, kiva oli yrittää tunkea niitä niihin lokeroihin...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimet on sit sinnepäin, ulkomuistista.

ap

Vierailija
2/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhaslääke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhaslääke?

sitä mä oon syöny 14-vuotiaasta asti, nyt tuli noi muut. Ikää mulla on 33v.

ap

Vierailija
4/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan mulla oli niveltulehdukseen yhdessä vaiheessa Salazopyrin (räkä ja pissa tulivat hauskan värisiksi) ja Prednison (Prednisolon on samaa tavaraa, eri valmistaja vain). Tosin sain yliherkkyysreaktion Salazopyriinistä (tuhosi valkosolut) ja se vaihdettiin johonkin jonka nimeä en nyt muista, mutta aurinkoa piti välttää.

Vierailija
5/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistaiseksi määrittelemätön niveltulehdus (kädessä ja jalassa), otettiin aika monta putkiloa verta kokeita varten, jos vaikka jotain selviäis.

Äitini, jolla on reuma, sanoi saaneensa myös allergiareaktion salazopyriinistä. Onkohan sellainen siis yleistäkin? Kuinka nopeasti oireet sulle tuli ja mitkä oireet?

ap

Vierailija
6/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

salazopyriniä käytetään suolistotulehdukseen

Vierailija
7/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

salazopyriniä käytetään suolistotulehdukseen

ei mulla mitään suolistotulehdusta ole, vaan tuo niveltulehdus. Ja siihen sain Salazopyrinin.

ap

Vierailija
8/8 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä käytetään reumasairauksien, niveltulehdusten ja muiden vastaavien lisäksi myös esim sidekudostulehduksiin (esim lupus), joten kait sitä käytetään myös suolistotulehdukseen.

Itselläni yliherkkyys havaittiin vasta kun korvaan tuli märkäruopi ja hyvin väsyneenä ja sairaaksi itseni tuntevana menin tk:hon, ja sain päivystysajan.

Tulos: Kuumetta 40, CRP en muista, kolminumeroinen oli kuitenkin, yrittivät ottaa sydänfilmin, mutta syke liian korkea (kuumeen takia). Muistan kun lepäsin lääkärin tutkimuspöydällä ja odottelin kun lääkäri kävi kiiruhtamassa tuloksia, ja tuli hyvin vakavana takaisin, ja kertoi että valkosolut nollilla ja että lähettää keskussairaalaan. Ellen olisi saanut kyytiä heti, olisi pistänyt ambulanssin kyytiin, mutta äiti oli ollut tuomassa tk:hon, joten antoi paperin (jossa ainakin verikoetulokset ja ilm. lähete) käteen ja lähdettiin.

Sairaalan päivystyksestä osastolle miltei eristyksiin muutamaksi päiväksi (myöhemmin tuli huonetoveri), olin viikon sairaalassa, vahvat antibiootit ja nestettä suoraan suoneen. Tutkivat myös rintalastan punktioimalla syntyikö valkosoluja yleensäkään normaalisti, ja lisäksi sain valkosolujen kasvutekijöitä pistoksina kunnes arvot parani. Antibiottikuuri jatkui vielä viikon kotiutuksen jälkeen, nyt suun kautta.

Niveltulehdusta (pahimmillaan 4 niveltä) hoitanut lääkäri kertoi että kyse oli ollut harvinaisesta yliherkkysreaktiosta (tuttavapiirissä on tosin kaksi muutakin...) ja että lääke vaihdettaisiin.

Kuinka nopeasti: aloitin lääkkeen syyskuussa, sairaalaan päädyin marras-joulukuun taitteessa.

Oireena vain periaatteessa tuo mikrobisairaus (märkärupi/paise ja kova kuume). Mikrobi tunnistettiin viljelyssä Pneumokokiksi, mutta ei ollut muita keuhkokuumeen oireita, ja minulla on ollut lapsena klassinen versio (kova kuume, yskä, rintakivut; tuolloin 4 päivää sairaalassa antibiooteilla ja happiteltassa jonkin aikaa).