Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on 25000e "ylimääräistä" niin kannattaako mennä sijoitusneuvojalle?

Vierailija
05.01.2011 |

Vai pitäiskö olla enemmän?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme todella tiukasti ja minulla on myös parikymmentätuhatta euroa säästettäväksi pahan päivän varalle. raha on pakko laittaa poikimaan sillä siten saan rahoitettua minun ja lasteni elän tulevaisuudessa muutaman vuoden ajan.

Meidän oli pakko myydä asuntomme ja muuttaa vuokralle. Siitä jäi suunnilleen tuon verran rahaa yli velanmaksun jälkeen. Samaan aikaan jouduin eläkkeelle ;-((

Mitään tukea en tietenkään saa koska tililläni on se 20.000. Vuokra on isompi kuin eläkkeeni.

Vierailija
2/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kovin paljon aikaa ja taitoa pistää sijoittamiseen, niin itse en tekisi suoria osakesijoituksia. Ne vaatii vähän enemmän vaivaa kuin esimerkiksi nuo Seligsonin indeksirahastot. Mutta älkää ottako tätä sijoitusneuvona (sijoitusneuvonta on luvanvaraista toimintaa). Jokaisen tilanne on yksilöllinen. Erityistä varovaisuutta pitää noudattaa jos sijoitettava pääoma on tärkeä selviytymisen kannalta tai siis sitä ei missään nimessä voi menettää. Kaikkeen sijoittamiseen liittyy aina riskejä. Yleisesti hyväksytty tosiasia on myös että riski ja tuotto-odotus kulkevat käsikädessä eli suurempaan tuottoon liittyy suurempi riski arvonheilahteluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä suosittelisi mitään sijoituksia. Kun rupeat sijoittamaan sinun on oltava valmis myös häviämään panoksesi. Tarvitset ihan käteistä pahan päivän varalle, siksi laittaisin jollekin hieman paremmalle korkotilille lyhytaikaisesti.

Ja noista sijoitusneuvojista on yksi kokemus, joka oli sen verran ärsyttävä, etten muihin kutsuihin ole vastannut. Ensinnäkin kysellään kaikki omaisuudet, paljonko rahaa missäkin, työpaikka ja sitten ruvetaan painostamaan rahastosäästämiseen. Oma lehmä näillä sijoitusneuvojilla ojassa.

Vierailija
4/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla onkin tuo summa erään pankin säästötilillä (korko n. 2%).

Mikä olisi nyt "varmin" kohde tallettaa nuo rahat? Inflaatio syö jo nyt osan rahasta.

Vierailija
5/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jotain suht´turvallista rahastoa, joosa saisi kuitenkin paremman koron? Voisin laittaa sinne osan tuosta 20.000 eurosta.

Olen ikikiitollinen kaikista neuvoista.

t. 9.

Vierailija
6/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain just asumistukea, en todellakaan maininnut säästöjäni,

saas nähdä meneekö anomus läpi.

Vierailija
7/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohtuullisisa summia pankin rahastoissa hajautettuna, enkä ole koskaan tajunnut ajatella että pankki huijaa minua niissä. Tietenkään he eivät ilman tuottoa sitä tee mutta kyllä minäkin niistä olen ihan kivaa tuottoa saanut kun olen tajunnut myydä ajoissa. Kaikilla tileillä on niin huono korko, etten ole halunnut makuuttaa rahoja siellä. Parasta tuossa on kuitenkin se, että minun ei tarvitse seurata pörssejä yms kun en niistä mitään ymmärrä. Plus että minulla on sen verran hyvä taloudellinen tilanne, että voin pitää rahat rahastoissa vaikka ne hetkellisesti ovatkin notkahtaneet. On siis ollut mahdollisuus odottaa parempaa aikaa myydä.

Mutta kertokaahan nyt siis minulle että olenko toiminut aivan tyhmästi?

Vierailija
8/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö fatta muka vaadi tositetta viimeisestä toteutuneesta verotuksesta?

Luulisinpa melkein, että viimeisin toteutunut verotieto näkyy heillä.

hain just asumistukea, en todellakaan maininnut säästöjäni,

saas nähdä meneekö anomus läpi.

t. 9

Vierailija
9/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

""asumistukea varten ei tarvitse näyttää tilitietoja, toimeentulotukeahakiessa tarvitsee.""

Vierailija
10/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten en ihmettele tukien väärinkäyttöä.

Itse en ole työttömyydestä huolimatta asuntotukea anonut, koska minulla on säästöjä tilillä.

Vierailija
11/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymään asuntonsa sen vuoksi, että joutuu ennenaikaiselle eläkkeelle.

niin sitten en ihmettele tukien väärinkäyttöä.

Itse en ole työttömyydestä huolimatta asuntotukea anonut, koska minulla on säästöjä tilillä.

Vierailija
12/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi oikein, että sellainen ihminen joka on ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veronsa. Säästänyt omaa asuntoa, JOUTUU pakkotilanteessa sairauden vuoksi myymään asuntonsa. Lisäksi on jäänyt yksinhuoltajaksi. Mielestäni yhteiskunta voisi tukea siinä vaiheessa kun ihminen aina hoitanut asiansa ja yrittänyt parhaansa mukaan ja yht´äkkiä joutuukin tilanteeseen missä palkkatulo loppuu ja omaisuus on pakko myydä.

Sillä summalla , joka jää jäljelle asunnon myynnin jälkeen menee vuokriin ja elämiseen. Jos emme saa mitään asumistukea niin sitä pikemmin joudumme ns. kadulle.

nim. kaikkensa aina yrittänyt

Vierailija
13/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään he eivät ilman tuottoa sitä tee mutta kyllä minäkin niistä olen ihan kivaa tuottoa saanut kun olen tajunnut myydä ajoissa.

Jos on kyky myydä oikeaan aikaan pärjää sijoittamisessa varmasti. Useimmilla sitä ei ole. Edes ammattilaisista.

Pankkien rahastojen ottamat palkkiot (joista osa on hyvin piilotettu) johtavat siihen että tuottoprosentit ovat kohtalaiset kun kurssit nousevat mutta varsinkin laskevassa tai jatkuvasti vaihtelevassa tilanteessa tuotot jäävät heikoiksi kun kulut syövät myös rahaston pääomaa mikä rahaston arvon laskiessa tulkitaan vain kurssilaskun aiheuttamaksi.

"Hajauttamalla" useampaan pankin osake- tai sekarahastoon maksaa vain paljon kuluja. Vakuutustuotteet tai pääomasuojatut tuotteet kuten osakeindeksilainat ovat vielä huonompia.

Halvemmalla pääsee samaan lopputulokseen jakamalla sijoitettavan pääoman ensin riskittömään osaan A ja riskiosaan B.

A sijoitetaan riskittömiin ja kuluiltaan mataliin tuotteisiin, esim. suoriin pitkäaikaistalletuksiin tai velkakirjoihin. Niiden tuotto on heikko tällä hetkellä mutta kaikessa mistä saa markkinakorkoa suuremman tuoton on myös riskiä.

Riskiosa B voi koostua vaikkapa eri markkina-aluiden osakeindeksirahastoista ja mahdollisesti suorista osakesijoituksista jos on jotain erityistä näkemystä mihin sijoittaa. Kuitenkin aina niin että B:n kokonaisriski on tiedossa ja ymmärtää mihin on sijoittanut.

Sijoitusten kokonaisriskiä ja tuotto-odotusta hallitaan ensisijaisesti A/B suhdetta muuttamalla. B osan sisältöä säädetään tarpeen mukaan niin että salkku pysyy tasapainoisena, sisältää halutun riskin ja tuottaa.

Tämän systeemin voi tehokkaasti rakentaa jo parinkymmenen tuhannen euron sijoituksilla.

Pitkäaikaistalletukset, 3 rahastoa, 3 osaketta, 3 kertaa vuodessa tarpeelliset muutokset sijoitussalkkuun riittää riittävän hajautukseen ja tuottoon. Ei tarvitse koko ajan surffailla pörssikursseja.

Ei tule turhia kuluja monimutkaisista instrumenteista tai liiasta kaupankäynnistä.

Tärkeää on että pitää kokonaisriskin eli A/B suhteen tavotteensa mukaisena. Käytännössä siis siirtää tuottoja riskittömiin sijoituksiin ajoissa silloinkin kun nousevat kurssit houkuttelevat ahnehtimaan.

Pikavoittojen sijaan tällä tavalla vaurastuu, varsinkin jos tavoitteena on sijoittaa pitkällä aikavälillä joka kestää useamman talouden syklin yli.

Vierailija
14/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sijoitusneuvoja toimisi vain omaan pussiinsa. En ole sijoitusneuvoja, mutta pankkitoimihenkilö kuitenkin ja työhöni kuuluu myös sijoitustuotteiden myymistä. Siis tottakai meidän ensisijainen tavoite on saada asiakkaan pääomaa karttumaan. Hullua jos joku ajattelee ettei se olis meidän tavoite. Itse ainakin koen suurta iloa, kun huomaan että jotkut suosittelemani sijoitustuotteet ovat nousseet mukavasti.

Mutta ap:lle, kuten olet täältä lukenutkin, niin muista hajauttaa. Se on kaiken a ja o. Älä laita kaikkea samaan pussiin. Tilillä ei tuollaista summaa kannata makuuttaa vaan voit laittaa sen moneen eri tuotteeseen, osan esim. määräaikaiselle tilille, osan rahastoihin, osan indeksilainaan (nämähän ovat pääomaturvattuja tuotteita joten pääoman menettämisen riskiä ei ole) Osan toki voit laittaa suoriin osakkeisiinkin, jos haluat.

Minusta rahastot on hyvä vaihtoehto sellaiselle, joka ei jaksa seurata aktiivisesti pörssiä eikä siitä hirveästi mitään ymmärrä. Rahastothan ovat valmiiksi hajaitettuja. Itse suosittelisin tällä hetkellä esim. venäjän ja kehittyvien maiden rahastoja, itsekin olen laittanu lähes kaikki vähäiset rahani sinne ja hyvin ovat tuottaneet. Viime vuonna tuottoa taisi tulla n. 60 %. Ihan kivasti :) Toki muistettava on, että mennyt ei ole tae tulevasta.

Mutta ehdottomasti sijoitusneuvojan juttusille. Kun pääomaa on kuitenkin kertynyt ihan mukavasti, tilillä makuuttaminen on typerää.

Vierailija
15/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin tällä hetkellä esim. venäjän ja kehittyvien maiden rahastoja, itsekin olen laittanu lähes kaikki vähäiset rahani sinne ja hyvin ovat tuottaneet. Viime vuonna tuottoa taisi tulla n. 60 %. Ihan kivasti :)

Itsekin olen laittanut rahojani kehittyville markkinoille, Venäjä rahastoon 4 vuotta sitten ja vieläkään ei ole tuottanut mitään...

Aivan fantastisen hyvä tuo neuvosi jollekin jolla on vähän rahaa tallessa jouduttuaan luopumaan omistusasunnosta ja muuttamaan vuokralle ja on sijoittamassa siis käytännössä kaikkea varallisuuttaan.

Vierailija
16/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ostanut huonoon aikaan. Itse ostin venäjää vuoden 2010 alussa, laitoin sinne siis 2000 euroa. Tällä hekellä saldo yli 3000 euroa. Olen oikein tyytyväinen :) Onneksi itselläni osui ajoitus oikeaan.

Mutta tuuripeliähän nämä osakerahastot ja ylipäänsä rahastot on. Ammattilaisetkaan ei tiedä, mihin suuntaan markkinat kehittyy.

Vierailija
17/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ostanut huonoon aikaan. Itse ostin venäjää vuoden 2010 alussa, laitoin sinne siis 2000 euroa.

Ihanko totta. Mikä erityisesti teki 2010 alusta paremman kuin 2007 alusta sijoittaa Venäjän rahastoihin? Jos pohdit tilannetta ostohetkellä käytettävissä olleista lähtökohdista.

Jos laitoit kaikki sijoitettavat rahasi sinne niin hullun tuuriiin luotit. Eipä sinulla paljon sijoitettavaa kyllä ollutkaan. Ap:lla jolle venäjärahastoja neuvoit sen sijaan on sen verran että tyhmiä neuvoja annat.

Oikeasti tuottava sijoittaminen ei ole tuuripeliä niinkuin väität.

Neuvona näiden pikavoittojen toivojille. Ota tuon 60% vuodessa tuottaneen venäjärahaston arvonkehitys. Katso kuinka monena ostopäivänä vaikka 1, 4, ja 10 v sijoitusajalla olisit jäänyt voitolle enemmän kuin riskittömällä sijoituksella tai maltilliseen 6% tuottoon tähtäävällä. Huomaat että valtaosan ajasta tämä pikavoittorahasto jääkin tappiolle. Sijoita sinne jos uskot että osaat ennustaa milloin on oikea laittaa rahat sinne.

Meidän perheessä ei laitettu kaikkea koska tiedettiin että vikaankin voi mennä.

Vierailija
18/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoja kehottaisikaan laittamaan mihinkään venäjä-rahastoon tai kehittyville markkinoille. Mutta niiltä nyt yleisestikin odotetaan tällä hetkellä paljon koska osakkeissa on paljon nousupotentiaalia. Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa hajauttaa mahdollisimman paljon. Ap:lle en missään nimessä suosittelisi vain yhtä rahastoa vaan tosiaan hajauttamaan sen eri tuotteisiin.

Vierailija
19/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän pankkitoimihenkilön tarinaa ja alusta vaikutti ihan vilpittömältä, mutta sitten kun ap:lle (joka selvästi ei tiedä juuri sijoittamisesta) menee noin selkeästi suosittelemaan paria rahastoa nimeltä, joissa RISKI on hirvittävän suuri, niin kyllä meni kahta enemmän luotto noihinkin ohjeisiin. Ei kai kukaan voi oikeasti suositella ap:n tilanteessa olevalle noilla lauseilla sijoituksia, jos oikeasti ymmärtää sijoittamisesta. Sijoittaminen ja arpojen ostaminen ovat ihan eri asioita.

Ap:lle sanoisin tässä kyllä vielä, että osta toki kehittyviä ja/tai Venäjää (kehittyväthän usein sisältävät Venäjää jo itsessään), mutta vain 5-10% rahastasi, muuten menee pelaamisen puolelle.

Vierailija
20/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei olisi pankissa töissä myymässä pankin sijoitustuotteita vaan makailisi palmun alla rahatukko taskussa :)

Jos haluaa luotettavia sijoitusneuvoja, paras keskuustella ihmisen kanssa joka on oikeasti rikastunut omalla sijoitus osaamisellaan. Eikä kuunnella jonkun tuntityölaisen myyntipuheiya.

Mutta ehdottomasti sijoitusneuvojan juttusille. Kun pääomaa on kuitenkin kertynyt ihan mukavasti, tilillä makuuttaminen on typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan