Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on 25000e "ylimääräistä" niin kannattaako mennä sijoitusneuvojalle?

Vierailija
05.01.2011 |

Vai pitäiskö olla enemmän?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kun tilille ilmestyy summa luokkaa 250000 vaikka asuntokaupan jälkeen aletaan pankista soitella sijoitusneuvojan tapaamiseen.

Miksi? Rahahan on pankissa tilillä eli oikeasti he saavat sijoittaa sen minne haluavat ja kuitata tuotot itselleen.

Sijoitusneuvonnan tavoite on siis joku muu kuin sijoittaminen. Tarkoitus on saada sinut ostamaan pankin "sijoitustuotteita" joista maksat osto-, myynti-, ja hoitopalkkioita riippumatta siitä tuottavatko sijoitukset vai ei.

Vierailija
22/29 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 markkaa Nordean sijoitusneuvojan neuvomilla kohteilla ja ei ne ihmeitä tuottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä sijoitusneuvojalle. Niillä on oma lehmä ojassa ja suosittelevat sijoittamaan vain oman pankin (kalliisiin) tuotteisiin.

Kerro mulle sun tilanne, niin voin kertoa sulle sijoitussuunnitelman, niin saat sen ilmaiseksi tai toki voit lahjoittaa mulle vaikka 5 e siitä hyvästä, että teen kunnollisen suunnitelman sulle (mulla ei mitään sidonnaisuuksia, en kyllä ole talousalan ammattilainenkaan).

Vaihtoehtoisesti käy lainaamassa tai osta alan kirjallisuutta ja toimi sen mukaisesti.

Vierailija
24/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat päästä eroon tuosta rahasta niin, että sijoitusneuvoja lähinnä hyötyy, niin kyllä.

Vierailija
25/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kyllä mennä, mutta saatat katua jälkeenpäin etenkin jos siltä istumalta myös teet päätöksiä. Lyhyesti tässä muutamia asioita joita sinun pitäisi ainakin huomioida sijoittaessasi:

- aikaisempi kokemus sijoitustoiminnasta

- oma riskiprofiilisi eli kuinka paljon olet valmis ottamaan riskiä

- sijoitushorisonttisi, kuinka pitkäksi aikaa sijoitat ja milloin tarvitset sijoittamiasi rahoja

- nykyinen taloudellinen tilanteesi (vaikuttaa riskinsietokykyyn)

- sijoitusvälineiden valitseminen tuotto-odotusten ja riskien mukaan

- hajauttaminen etenkin jos sijoitat osakkeisiin (hajauta ainakin maantieteellisesti ja toimialoittain)

- palkkiot ja muut kulut joita sijoittamisesta syntyy, esim. arvo-osuustili, merkintäpalkkiot, hallinointi/kaupankäyntikulut, lunastuspalkkiot

- kulut eivät läheskään aina ole vertailukelposia keskenään! TER-lukukaan ei sisällä kaikkia kuluja ja etenkin yhdistelmärahastoissa ja rahastojen rahastoissa on myös piilokuluja

- sijoita instrumentteihin joita ymmärrät

- älä sijoita vain pariin-kolmeen osakkeeseen ja vain Suomen pörssissä, tämä ei ole vielä hajauttamista

- mennyt tuotto ei ole tae tulevasta, eli tälä sijoita vain sokeasti sen mukaan mikä on ennen tuottanut hyvin, sillä se ei välttämättä tuota tulevaisuudessa

Jos et tiedä mitä olet tekemässä, älä tee mitään hätäisiä päätöksiä vaan päätä rauhassa. Muista että sijoitusneuvojat ovat käytännössä myyjiä, joiden tarkoitus on myydä pankkien usein kalliita rahastoja ja muita sijoitusvälineitä kuten "säästötuotteita"/vakuutuksia sinulle. Heidän ensimmäinen intressinsä ei ole sinun varallisuuden kasvattaminen.

Laadi sijoitussuunnitelma ja pidä siitä kiinni. Tämän tarkoitus on lähinnä se ettet ala söhläämään paniikissa kun tulee ensimmäinen pieni notkahdus, sillä turhaan kauppaa käymällä saatat huomata pelanneesi itsesi entistä huonompaan asemaan - tämä käy lähes varmasti jos olet kokematon sijoittaja.

Älä kuitenkaan pelästy, sijoittaminen ei ole kovin hankalaa, mutta pidä huolta että itse ymmärrät mitä teet.

Minun suositukseni olisi että otat selvää edullisista kotimaisista rahastoista. Nimenomaan rahastoyhtiöiden/sijoituspalveluyhtiöiden rahastoista, eikä suurien pankkien. Katso ainakin Evli ja Seligson. Ja käy ehdottomasti lukemassa Pörssisäätiön sivut.

Vierailija
26/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tunnut asioita tietävän, ja melballekin toki.

Mitä välittäjää suosittelette osakekauppoihin, kun kauppoja tekee vain muutamia vuodessa ja ne ovat suuruudeltaan melko pieniä (alle 1000 euroa/kerta) ja kokonaissalkkukin on vielä nelinumeroisessa luvussa. Vai tuleeko niin kalliiksi, että kannattaisi vielä pysyä rahastoissa?

Vierailija
27/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin kautta on ilmainen säilytys ja kaupankäyntikulut 9e tai jos ostaa joka kuu, niin 7e. Jos ajattelee, että 1% on ok kuluina, niin ihan hyvin voi siis sijoittaa vaikka 700-900 euroa kuussa - itse sijoitain joskus vähän pienempiäkin eriä, mitäpä sillä on väliä, jos 2 e menee taivaan tuuliin, kun sellainen menee sitten helposti vaikka kahvilareissulla. Usein Nordnetissä myös hyviä avajaistarjouksia aloittelevalle.

Suorat osakesijoitukset ovat hyvin mielenkiintoisia ja siksi minäkin niitä harrastan. Aika harva kuitenkaan itse pärjää indeksille, joten jos et halua sitä mielenkiintoa sijoittamiseen niinkään pitää yllä, niin sijoita vaan suoraan esim. Seligsonin indeksirahastoihin. Muistaakseni vain 30% muista rahastoista voittaa senkin, joten turha niille keskimäärin on maksaa niitä 3-4% kulujakaan.

Vierailija
28/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melba puhuu asiaa. Varmaankin Nordnet on ihan hyvä valinta harvakseltaan sijoittavalle. Itse en harrasta lainkaan suoria osakesijoituksia, pysyttelen rahastoissa. Tai olen joskus harrastanut ja silloin välittäjänä oli EQ.

Vierailija
29/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista.

t. 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi