Kaverini on kalalle pahasti allerginen. Koulussa aina syksyisin keittäjä
tunki kaverin lihapullat samaan tarjoiluastiaan kuin kalat. Kaveri kieltäytyi niitä syömästä, jolloin yleensä sekä opettaja että keittäjä suuttuivat. Kun eihän se nyt voi niin pienestä olla kiinni. Sitten kaveri ei saanut mitään syötävää sinä päivänä. No yleensä kaverin äiti kävi sitten henkilökohtaisesti valistamassa opettajaa ja keittäjää asiasta, välillä piti ottaa yhteyttä koulutoimistoon kun asia ei vaan hoitunut. Kyllä sitä jo silloin ihmetteli, että miksei niin yksinkertainen asia mennyt jakeluun vaan joka syksy asiasta oli riideltävä. No, sen keittäjän mielestä kaikki kala-allergikot vaan teettelee allergiaa koska eivät pidä kalasta. Hänet sitten pakotetaan tekemään kaikenlaisia ruokia nirsoille lapsille.
Kommentit (14)
joten toisesti ymmärrän myös tämän.
Joka vuosi ennen joulua äitinsä selitti opettajalle, miksi luokkaan EI voi tuoda kuusta (serkku sai siitä hengitysoireita). Joka vuosi opettaja toi luokkaan kuusen (kun oli niin jouluisa ja kiva). Joka vuosi serkku vietti joulun alusajan sairaalassa, koska sai niin pahan hengenahdistuksen ettei kotilääkitys auttanut.
Näin 90-luvulla.
Ärsyttäviä nuo allergioiden vähättelijät!
Kalapäivinä hänen ei tarvinnut tulla koulun ruokalaan ollenkaan. Vaan hänelle erikseen tehty lounas tuotiin luokkaan, jossa hän sai syödä sen ilman kalan hajuja.
Olin pari kesää leirikeskuksessa töissä. Me saatiin aina allergialistat etukäteen, mutta kun leirin saapuessa paikalle niitä tarkisteltiin, niin noin 95% kala-allergisista sanoi, että kalapuikot käy.
Tuli niitäkin pari vastaan, joiden vanhemmat soittivat etukäteen ja varmistivat, ettei koko leirikeskuksessa valmisteta kalaa heidän lastensa leirin aikana, koska keittiön ilmanvainhtokanavien kautta kulkeutuu ulos hengenvaaralliset kalan tuoksut. Siellä kyllä suhtauduttiin allergioihin vähemmistäkin oireista vakavasti, mutta noi kala-allergiset piti aina tarkistaa, ettei kalapuikkopäivänä tehty turhaan vaihtoehtoruokia.
Olin pari kesää leirikeskuksessa töissä. Me saatiin aina allergialistat etukäteen, mutta kun leirin saapuessa paikalle niitä tarkisteltiin, niin noin 95% kala-allergisista sanoi, että kalapuikot käy. Tuli niitäkin pari vastaan, joiden vanhemmat soittivat etukäteen ja varmistivat, ettei koko leirikeskuksessa valmisteta kalaa heidän lastensa leirin aikana, koska keittiön ilmanvainhtokanavien kautta kulkeutuu ulos hengenvaaralliset kalan tuoksut. Siellä kyllä suhtauduttiin allergioihin vähemmistäkin oireista vakavasti, mutta noi kala-allergiset piti aina tarkistaa, ettei kalapuikkopäivänä tehty turhaan vaihtoehtoruokia.
joillakin tulee "vain" jotain pientä nyppyä tai muuta vastaavaa pientä oiretta, mutta toisessa ääripäässä on sitten anafylaksia, jonka kanssa ei ole leikkimistä.
Työskentelen päiväkodissa, jossa on (luonnollisesti) myös allergialapsia. Eräs keittäjäämme tuurannut "viisas" nainen lähestulkoon suuttui minulle viime vuoden lopulla, kun sanoin että keliaakikkolapsella täytyy aina olla oma margariini ja lisäksi myös oma voiveitsi. Olin hakemassa ruokakärryä osastolle ja huomasin yllätyksekseni keliaakikkolapselta puuttuvan molemmat.
Tälle tuuraajalle piti jankata ja vääntää rautalangasta parisen minuuttia, miksei keliaakikko voi käyttää samaa margariinia ja voiveistä kuin toiset.
Tuuraajan mielestä asia nimittäin oli niinkin simppeli kuin että "samaa markariiniahan se on, mitä sillä on väliä millä se leipä voidellaan?! Minusta se on vaan tuhlausta tuommonen että pittää aina olla erilliset markariinit yhelle lapselle vaan kun sillä on jo omat leivät!". (Hän tarkoitti gluteenittomia leipiä, joita lapsi ei suinkaan tuo itse, vaan ne hankitaan talon puolesta...)
Hain lopulta itse lapsen margariinin ja otin voiveitsen, kun ärsytti sen verran pahasti kyseisen naisen löyhäperäisyys ja tietämättömyys sekä välinpitämättömyys lukea läpi keittiön seinällä oleva lista talon lasten niin sanottu allergialista. Ja kyllä, esimies sai myös jälkeenpäin kuulla tapauksesta, samoin keittäjä.
Olin pari kesää leirikeskuksessa töissä. Me saatiin aina allergialistat etukäteen, mutta kun leirin saapuessa paikalle niitä tarkisteltiin, niin noin 95% kala-allergisista sanoi, että kalapuikot käy.
Tuli niitäkin pari vastaan, joiden vanhemmat soittivat etukäteen ja varmistivat, ettei koko leirikeskuksessa valmisteta kalaa heidän lastensa leirin aikana, koska keittiön ilmanvainhtokanavien kautta kulkeutuu ulos hengenvaaralliset kalan tuoksut. Siellä kyllä suhtauduttiin allergioihin vähemmistäkin oireista vakavasti, mutta noi kala-allergiset piti aina tarkistaa, ettei kalapuikkopäivänä tehty turhaan vaihtoehtoruokia.
mullakin on tuttu joka väittää olevansa pahasti allerginen kalalle, mutta kummasti vaan kalapuikot ja itse tehdyt purkkimuikut uppoaa ilman mitään oireita.
Meillä on kaksi allergista lasta, toinen vaikeasti allerginen. Häneltä on helpompi kertoa mitä saa syödä kun niitä on niin vähän. Toinen lapsi allerginen kananmunalle, kalalle ja parille muulle. Onneksi kumpikaan lapsista ei saa oireita jos oleskelevat samassa huoneessa allergisoivan ruoan kanssa. Isomman kananmuna-allergia on kuitenkin sellainen että iholle koskettaessa saa oireita eli sitä tulee välttää.
Tunnen perheen jossa lapsella on todella laajat allergiat. Hänelle käyvä ruoka-aineitä oli todella vähän n. 10 ja tästä syystä toimittivat koulun keittäjälle listan mitkä aineet käyvät (lääkärin kirjoittaman tietysti). Vaan eipä kelvannut, olisi pitänyt olla lääkärin tekemä lista ruoka-aineista jotka eivät käy -> aivan mahdoton tehtävä koska niitä aineita olisi ollut mahdoton määrä.
Tämä johti siihen ettei lapsi saanut ruokaa koulussa lainkaan. Vanhempien piti toimittaa keittiöön lapselle omat ruuat jotta lapsi sai syödäkseen! Syksyn tappelivat tämän asian kanssa, aika pitkälle joutuivat valituksia tekemään ennen kuin lapselle alettiin tekemään omat ruuat koulussakin. Keväällä siis alkoi vasta sujua...
Minä katselin ja kuuntelin touhua vierestä kauhuissani, järjettömiä tällaiset keittäjien "periaatepäätökset". Lapsihan tästä kärsi :(
Saa siis iho-oireita jos koskee kalaan (testaa välillä kun toivoo että allergiat menisi ohi) tai äyriisiin ja kurkku turpoaa jos syö (vahingossa syönyt kun piti olla kalaton ruoka muttei ollutkaan).
Sen sijaan voi syödä simpukoita, tonnikalaa ja kalapuikkoja. Tonnikalan lihahan on aika erikoista kalaksi, ja kalapuikot on sitten vissiin niin käsiteltyjä ja sisältää niin vähän kalaa että ne proteiinit on muuttuneet niin paljon ettei aiheuta oireita.
Sen sijaan mun serkkuni on niin pahasti hajullekin allerginen, ettei niillä voitu kotona syödä kalaruokia ollenkaan ja kalapäivinä se söi lounaat luokassa.
Allergioiden vähättelyä en ymmärrä ensinkään ja mielestäni sellaiselle työntekijälle, joka riskeeraa toisten hengen, pitää laittaa työnantajalta vähintään varoitus potku-uhasta. Vaatikaa sitä päiväkodeilta ja kouluilta.
No, jotkut varmaan ovat "allergisia", mutta oikeastikin eri kalalajeilla voi olla eroja!
Pikkuveljelleni on aina tullut pahimmat oireet hauesta, mutta kirjolohta hän voi nykyään syödä jo (lähes) oireitta.
Lisäksi pakastaminen yleensä vähentää allergisia oireita (ihan oikeasti!), esim. pakasteperuna sopii monelle allergiselle paremmin kuin keitetty peruna. Siinä mielessä uskon, että kalapuikot voivat jollekin kala-allergiselle käydä paremmin kuin tuoreesta kalasta tehty kalakeitto.
Allergioita on vaikea ymmärtää, jos niiden kanssa ei ole itse elänyt.
Olin pari kesää leirikeskuksessa töissä. Me saatiin aina allergialistat etukäteen, mutta kun leirin saapuessa paikalle niitä tarkisteltiin, niin noin 95% kala-allergisista sanoi, että kalapuikot käy. Tuli niitäkin pari vastaan, joiden vanhemmat soittivat etukäteen ja varmistivat, ettei koko leirikeskuksessa valmisteta kalaa heidän lastensa leirin aikana, koska keittiön ilmanvainhtokanavien kautta kulkeutuu ulos hengenvaaralliset kalan tuoksut. Siellä kyllä suhtauduttiin allergioihin vähemmistäkin oireista vakavasti, mutta noi kala-allergiset piti aina tarkistaa, ettei kalapuikkopäivänä tehty turhaan vaihtoehtoruokia.
mullakin on tuttu joka väittää olevansa pahasti allerginen kalalle, mutta kummasti vaan kalapuikot ja itse tehdyt purkkimuikut uppoaa ilman mitään oireita. Meillä on kaksi allergista lasta, toinen vaikeasti allerginen. Häneltä on helpompi kertoa mitä saa syödä kun niitä on niin vähän. Toinen lapsi allerginen kananmunalle, kalalle ja parille muulle. Onneksi kumpikaan lapsista ei saa oireita jos oleskelevat samassa huoneessa allergisoivan ruoan kanssa. Isomman kananmuna-allergia on kuitenkin sellainen että iholle koskettaessa saa oireita eli sitä tulee välttää.
Kalan hajukin aiheutti (ja aiheuttaa edelleen oireita). Kotona ei koskaan laitettu kalaa, ja nyt omat lapseni saavat kalaruokia vain koulussa ja päiväkodissa. Kyllä minuakin halusi 80-luvulla päiväkodin keittäjä hiukan siedättää kalaan tyrkyttämällä kalakeiton lientä. Onneksi tajusin kieltäytyä vaikka olinkin pieni. Muuten allergia on aina otettu vakavasti (no, ex-anoppi kyllä kerran tarjoili pizzaa, johon oli laittanut myös tonnikalaa. En tainnut olla suosikkiminiä :D ).
Nykyään tuskailen tämän kylän ainoan S-Marketin (ja samalla ainoan kunnon kaupan) pihalla majailevaa muikkutelttaa, jonka käryt leviävät välillä koko keskustaan. Se todella hankaloittaa elämääni. En myöskään voisi kuvitellakaan asuvani Tampereella Tammelantorin liepeillä, koska siellä on usein savustetun kalan hajua. Ja Laukontoriltakin joutuisin lähtemään kalamarkkinoiden aikaan evakkoon.
kalan tilalla AINA nakkeja. Ja sitä kalaa sentään tarjotaan kerran viikossa.