Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska aloitit opettamaan vauvaa syömään itse? Ennen vai jälkeen 1v?

Vierailija
04.01.2011 |

Koska annoit lusikan käteen että söisi itse tai mukin kouraan? Koska alkoi tulla tulosta? En jaksaisi sitä sotkua ihan vielä, mutta 1v päivät jo pian ovella, joten kai sitä pitäisi..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on kyllä hirveen sotkusta puuhaa :D Onneks vauval on syöttötuolin alla oma matto, jota tiuhaan vaihetaan ja isoveikan keittiöhommiin kuuluu kerran päivässä rikkaimurointi vauvan tuolin alta (välil tykkää imuroida kyl useemminkin), kun en itte raskaana enää taivu. Mut todennäköisesti jokainen lapsi oppii syömään lusikalla ja haarukalla ja veitsellä viimeistään päiväkodissa. Vähänkuin käymään pytyllä jne. Ei kukaan kai ole vauvaksi jäänyt sen takia ettei noita perus juttuja ole kädestä pitäen opetettu, vai? Kun se mallikin riittää ohjeistamaan lasta. Mutta meillä ruokailut tapahtuu noin, koska on kiva syödä yhdessä ja siis niin, että minullakin on ruokalautanen edessä joka ei ehdi jäähtyä sen takia, kun lusikoin ruokaa vauvan suuhun. Toistaseksi vauva syö lähinnä sormiruokaa ja seuraa meidän muitten syömistä. Aamupuuron saa aina lusikan kerrallaan, niin, että kuopasen itse ruokaa lusikkaan ja ojennan lusikan vauvalle, joka nuolee sen puhtaaksi (ja heittää lattialle, jos en ehdi ottaa sitä ajoissa takaisin). Nokkamukista juo itse. Vauva nyt 11kk.

tepäs olette olleet ahkeria sänkyrintamalla ;D

Vierailija
22/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk iässä lasin

11kk söi täysin itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on moniallerginen. Sormiruokia ei juuri ole löytynyt sopivia kunnes vasta nyt 1v 4 kk iässä. Ekan kerran lusikan annoin käteen noin 1 v. , mutta ei ollut halukas itse syömään, vaan söi tosi hyvin syötettynä. Vasta parin kuukaden ajan on osoittanut kiinnostusta itse syömiseen ja nopeasti ihan viime viikoina on alkanut syödä lähes kokonaan itse.

Nokkamuki on vieläkin vähän haastava, soijamaidot tai vedet on pitkin ja poikin. Venttiilimuki ei löynyt läpi. tuttipullo edelleen käytössä ilta- ja unimaidoilla.

Muutenkin on aika vauvamainen vielä meidän mukelo. Veljensä jo puhui, söi ja oli kuin parivuotias tuon ikäisenä ;)

Vierailija
24/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin lusikan käteen heti, kun häntä alkoi kiinnostamaan. Ikää en muista, ja pitkään tuo vain sillä leikki. Sainpahan samalla siinä sivussa syötettyä lasta kun hän tutki lusikkaa. Meillä siis HUONOSTI syövä lapsi, joten täysin hänen mukaansa olen itsenäisessä syömisessä mennyt.

Leivät, banaanit yms. on syönyt itse jo tosi pitkään.

Vasta pari viikkoa sitten hän alkoi selkeästi viemään itse lusikkaa suuhun niin, että siinä oli ruokaakin. Tosin ruuat ei lusikassa pysy, joten tyhjää lusikkaa vie suuhun. Rahkat on melko hyviä siinä mielessä, että ovat sen verran tönkköä tavaraa, että pysyy lusikassa vaikka kuinka lusikka heiluisi. Lapsi on nyt 1v 3kk.

Kyllä se itse syöminen tulee sieltä ihan luonnostaan, eikä "opettamalla". Mä en kyllä oikein edes ymmärrä, miten opetat tuon ikäistä.

Vierailija
25/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi syömään näin ja näin aikaisin. Ja tottakai siksi kun mä olen niin täydellinen mamma eikä mua haittaa yhtään että pitää 5 kertaa päivässä puunata koko keittiö lattiasta kattoon!

Vierailija
26/32 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta pistetään jatkoa. Poikani on nyt 11kk ja mietiskelin samaa asiaa pari kuukautta sitten. Olin kyllä kuullut vinkit, että oma lusikka lapsen käteen samointein kun aloitellaan kiinteitä. Vaikka ei tarkoitus olekaan lapsen osata laittaa ruokaa suuhunsa, voi tutustua välineisiin. Mutta, kun ei se lusikka pysynyt sekunttiakaan kädessä, lähinnä ärsytti poikaa, että hänen pitäis suun aikomisen lisäksi pitää jotain kapistusta kädessä. Sormiruokaakin kokeiltiin (pienten väliajoin uudelleen ja uudelleen), kaikki lensi lattialle huitomisen seurauksena. Maissinaksut oli ainoita mitä tykkäsi silloin tällöin imeskellä. 10kk:n kohdilla mietiskelin, että pitäisikö minun olla aktiivisempi tämän itsenäisen syömään "opettamisen" kanssa. Kun edes päivättäin jaksanut tarjota sitä sormiruokaa "turhan" sotkun takia. Pohdiskeluni keskeytyi alkaneeseen vaiheeseen, jossa syöttäessäni poika huitoi ruualle, huusi ja suuhun saadun ruuan sylki ulos (siihen asti ollut hyvä ruokahalu). Vajaan viikon ihmettelin menoa tuskastuneena, kunnes tuli mieleen tarjota taas sormiruokaa. Ja kappas nehän maistui ja pian lusikkallakin halusi ruokaa suuhunsa tähdätä. Nyt mennään siis niin, että pojalla oma lusikka, jota imeskelee ja /tai sormiruokaa tarjolla ja minä toisella lusikalla (välillä pitää vaihtaa lusikat päikseen) sujautan ruokaa pojan suuhun hänen itsensä sinne saamien ruokien lisäksi. Sotkuistahan tämä harjoittelu on ollut, mutta parissa viikossa on huomattavasti taidot karttuneet. Lautasta ei voi hänelle antaa, se lentää vielä, mutta nokkamukin palauttaa nätisti pöydälle hörppäyksen jälkeen. Eli kyllä lapsiin on niin hyvin ohjelmoitu oppimisen tarve, että pitävät itsekin huolen millon ovat valmiita uusia asioita opettelemaan.

Vierailija
27/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on syönyt sormiruokia koko sen ajan kun kiinteitä on ylipäätään mennyt. Nyt puoitoistavuotiaana ei saa anna enää syöttää lusikalla lainkaan, vaan haluaa itse harjoitella. Vähän ruokien vetisyydestä riippuen kyllä sitä suuhunkin menee. Aterioilla annan yleensä omalla haarukalla pistellä minun lautaseltani. Sitten kun alkaa mennä tarkoituksella sottaamiseksi, on aika nostaa ruokailija pois pöydästä.

Vierailija
28/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruokailijavauva sai lusikan 8kk ja haarukan 10kk ikäisenä, eli heti kun niistä kiinnostui. 1-vuotiaasta asti syönyt suht siististi lusikalla/haarukalla.

Olihan se sotku alkuun ihan hirveä, varsinkin kun syötiin jotain tomaattikeittoa, mutta lapsi nauttii kun saa tehdä itse.

Vierailija
29/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sotkun takia annoin lapselle lusikan käteen ja lautasen eteen vasta 1 v. 2kk iässä. Hyvin lähti sujumaan, osasi heti viedä ruokaa lusikalla suuhun, vaikkei sitä oltu edes harjoiteltu. Ilmeisesti vanhempien syömisen katsominen on riittänyt siihen, että osaa tehdä saman perässä itse. Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, lapsi aloitti juuri päiväkodissa ja on nyt 1 v. 6 kk, syö oikein taitavasti itse. :)

Vierailija
30/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Joukolatar-blogia. 10 kuukautinen lapsi käy useamman kerran viikossa ravintolassa syömässä ja ainakin sormiruokailu sujuu hyvin ja siististi.

Perjantaina oli kotiruokapäivä ja laps söi parsaa ja kampasimpukoita! Ne on kyllä meidänkin lasten suosikkeja, mutta noin pienenä en osannut heille niitä tarjota.

Vierailija
31/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat alkaneet syödä sormiruokaa kun ovat pystyneet tukevasti istumaan syöttötuolissa eli noin puolivuotiaina. Motoriikka kehittyy kun harjoittelee. Lusikoitavan ruuan syönti on onnistunut noin 9-10kk iässä. Mun mielestä ihan nerokasta, sotkut saa kyllä siivottua, mutta ruoka maistuu paremmin ja hyvin ennakkoluulottomasti maistavat kaikkea kun saa itse laittaa ruokaa suuhun ja tutustua rauhassa.

Vierailija
32/32 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva on alusta lähtien syönyt itse eli vienyt lusikan suuhunsa. Minä laitan lusikkaan sosetta ja ojennan lusikan vauvalle, joka vie lusikan perille asti :) Hän on halunnut ihan itse tehdä niin. Ekana päivänä vielä syötin, mutta tokana päivänä hän vaati lusikan itselleen. Aloitimme kiinteät, kun hän oli 5 kk. Esim. MLL:n ohjeissa neuvotaan, että viimeistään 6 kk iässä lapsen on saatava pidellä lusikkaa ja tutustua itse ruokaan.