Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koska aloitit opettamaan vauvaa syömään itse? Ennen vai jälkeen 1v?

Vierailija
04.01.2011 |

Koska annoit lusikan käteen että söisi itse tai mukin kouraan? Koska alkoi tulla tulosta? En jaksaisi sitä sotkua ihan vielä, mutta 1v päivät jo pian ovella, joten kai sitä pitäisi..

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädessä eli reilusti alle 1v. Sotkuista on toki ollut, mutta aika nopeasti ovat taidot karttuneet!

Vierailija
2/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei hän vaan viitsis. Mielestäni annoin lusikan käteen muillekkin mutta ei ne noin aikaiseen oppineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin puolen vuoden iästä. Ensin sormilla :), sittemmin lusikalla.

Vuoden iässä ovat kaikki viisi lasta sitten jo syöneet sujuvasti itse.

Vierailija
4/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun aloin antaa kiinteitä eli noin 6 kk iässä. Hän alkoi opetella syömistä noin 11 kk iässä itse, mutta tarvitsi paljon apua. 1 v iästä alkaen olen antanut hänelle ruokapöydässä maidon ihan tavallisesta lasista. Ei ole kertaakaan pudottanut lattialle, mutta alussa maito toki hieman läikkyi.

Nyt 1 v 9 kk iässä juo sujuvasti lasista (yhdellä kädellä pitäen, jos on kapeaa mallia, tai kahdella kädellä normaalista lasista) ja syö itse lusikalla tai haarukalla. Haarukkaankin saa usein ruoan pistettyä.

Vierailija
5/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloiteltiin itse syömistä varmaan puolen vuoden iässä, nyt vuoden ja kolmen kuukauden iässä hoitaa syömisen pääasiassa itse.

Vierailija
6/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä nokkamuki on ollut vain iltakäytössä sängyssä. Tuttia tai tuttipulloa ei ole koskaan käyttänyt.

Vierailija
7/32 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on kyllä hirveen sotkusta puuhaa :D Onneks vauval on syöttötuolin alla oma matto, jota tiuhaan vaihetaan ja isoveikan keittiöhommiin kuuluu kerran päivässä rikkaimurointi vauvan tuolin alta (välil tykkää imuroida kyl useemminkin), kun en itte raskaana enää taivu.

Mut todennäköisesti jokainen lapsi oppii syömään lusikalla ja haarukalla ja veitsellä viimeistään päiväkodissa. Vähänkuin käymään pytyllä jne. Ei kukaan kai ole vauvaksi jäänyt sen takia ettei noita perus juttuja ole kädestä pitäen opetettu, vai? Kun se mallikin riittää ohjeistamaan lasta.

Mutta meillä ruokailut tapahtuu noin, koska on kiva syödä yhdessä ja siis niin, että minullakin on ruokalautanen edessä joka ei ehdi jäähtyä sen takia, kun lusikoin ruokaa vauvan suuhun. Toistaseksi vauva syö lähinnä sormiruokaa ja seuraa meidän muitten syömistä. Aamupuuron saa aina lusikan kerrallaan, niin, että kuopasen itse ruokaa lusikkaan ja ojennan lusikan vauvalle, joka nuolee sen puhtaaksi (ja heittää lattialle, jos en ehdi ottaa sitä ajoissa takaisin). Nokkamukista juo itse.

Vauva nyt 11kk.

Vierailija
8/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää itte syödä ranne suorana, niin et se ei taivu yhtään mihkään suuntaan.

Vierailija
9/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta heittää kaikki lusikat ja lautaset lattialle, oli sitten tyhjiä tai täynnä ruokaa. :( Eli siis saa muovilautasella sormiruokaa ja puurot ja muut ruoat pidän itselläni, josta sitten annan lusikallisia suuhun. Pitää olla nopea tai muuten nappaa lusikan itselleen ja heittää lattialle. Muki pysyy kyllä pöydällä mutta kaataa sen helposti nurin tai heittää lattialle, jos en ole nopea.

Edistystäkin kyllä tapahtuu eli lapsi nyt 11 kk ja ei ole muutamaan viikkoon heittänyt sormiruokalautasia lattialle kuin vain tyhjänä. Voidaan yrittää sitten jossain vaiheessa niitä puurolautasiakin tarjota lähemmäksi...

Vierailija
10/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormiruoka aluksi suoraan käteen, sitten puhtaalta pöydältä ja kun näyttää että se lautanen pysyy niin sitten siitä. Vuoden iässä suunnilleen lusikka käteen ja viikossa alkaa sujua jo mallikkaasti. Turha sitä lusikkaa on ängetä jos lapsi ei ole vielä valmis, ja kun on valmis touhuun niin oppii todella nopeeta.

Vierailija
11/32 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 6-8kk iässä saivat alkaa opetella syömistä. Tosi sotkuista puuhaa, enkä ihan joka ruualla antanut harjoitella, jos en jaksanut. Tulosta alkoi tulla tytöllä n. 10-kuisena, pojalla yli vuosikkaana.

Vierailija
12/32 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta meillä ajankohtainen. Lapsi on 1v2kk ja kiinnostus itsenäiseen syömiseen on vielä aika vähäistä. Olen kehittänyt lapsen syömisestä itselleni valtavan stressin. Lapsella on tavallista herkempi oksennusrefleksi ja on muutenkin myöhässä ruokailukehitylsessä. Ei puhettakaan vaikkapa leivän syömisestä, kuten useimmilla jo tuossa iässä onnistuu. Lusikka pysyy sentään kädessä ja menee välillä jopa suuhun. Mutta välillä mietin, että onko se oikeasti niin tärkeää pakottaa kaikki lapset syömään itse 1v ja isojakin ruokapaloja, jos päivittäin saa siivota oksennusta, ruokasotkuja joka puolelta ja hakata lasta selkään, kun se meinaa tukehtua? Yritän antaa itselleni luvan sallia lapseni kehittyvän omaa tahtiaan myös syömisen suhteen. Ahdistaa vain, kun joka puolella painostetaan sormiruokailuun ja itsenäiseen syömiseen. Siltä se siis itsestäni tuntuu.

Vierailija
13/32 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle, ei tuosta hommasta kannata liikaa stressiä ottaa. Anna lapselle mahdollisuus harjoitella itse syömistä, esim. lusikka käteen ja sormiruokaa eteen, mutta älä painosta. Kyllä se pini varmasti jossain vaiheessa oppii, tuossakaa asiassa kaikki ei mee samaan tahtiin.

Meillä lapsi on saanut sormiruokaa parilla aterialla päivässä puolivuotiaasta, ja oma lusikka on täytynyt olla syöttäessä hämäyksenä varmaan myös jostain puolivuotiaasta. Vähän taistojakin on täytynyt käydä, koska pojalla halu syödä itse on välillä ollut suurempi kuin valmiudet, eikä ihan mitä tahansa sotkua osata hyväksyä. Noin 11 kk ikäisenä alkoi yhtäkkiä syödä ihan siististi valmiiksi täytetyllä lusikalla, lautasta ei vielä kärsinyt antaa.  Nyt hiukan vajaa 1v2kk iässä alkoi vaikuttaa siltä, että lautanenkin saattais pysyä, ja itse syömistä on harjoiteltu pääasiassa iltapuurolla, joskus muillakin aterioilla jos poika ei suostu auttamiseen. Kädet kyllä eksyy vielä lautaselle eikä itse täytetyn lusikan viemistä suuhun vielä ihan hallita, mutta nyt näyttää siltä että ajankohta on oikea ja uskoisin, että se tuosta alkaa sujua nopeasti. Mua kyllä tää sotkuvaihe hajottaa aika paljon, kun en mitenkään nauti keittiön puunaamisesta. Snapsilasista poika on juonut itse vajaa vuoden ikäisestä, osaa juoda siististi mutta joskus kaataa tahallaan ohi. Tuon kokoinen on pienelle parempi kuin aikuisten lasi. Nokkamukista juo myös välillä.

Vierailija
14/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin 1 v 2 kk lapsella herkkä oksennusrefleksi eikä vielä montaa hammasta suussa. Yritin joskus antaa isompia kökkäreitä ruoassa mutta yski heti pois. Olen suosiolla antanut melko hienojakoista ruokaa, kyllä hän varmasti vähitellen oppii muunlaista syömään.
Pikkuhiljaa voi sitten karkeampaakin ruokaa syödä. Kai jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja erot tasoittuu parin vuoden päästä.

Vierailija
15/32 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pakko aloittaa sormiruualla ja opettaa se lusikkakin nopeasti koska vauva ei antanut syöttää itseään kuin satunnaisesti. Puurojen ym. syönti alkoi 8 kk iässä, söi yleensä nakuna koska siten oli helpompi puhdistaa, ruokalappua ei saanut olla. 1 v ja 1 v 3 kk välillä alkoi syödä niin ettei enää tarvinnut siivota paikkoja. Paitaan saattoi tulla tahra.

Pilttejä ei syönyt koskaan kuin muutaman purkillisen, ja voi kuin ikävä joskus olikaan kun sormiruokia ei saanut mistään valmiina.

Vierailija
16/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotiaana annettiin lusikka käteen, eli heti kun oppi istumaan syöttötuolissa. Sitterissä syötettiin ennen sitä ja silloin puolimakuultaan se olisi ollut turhan hankalaa. Nokkamuki samoin 6kk. Meillä on ollut niin innokas pikku syömäri, että se riisti lusikan vanhemman kädestä, jos ei hänelle antanut omaa. Eli alusta asti kahden lusikan taktiikalla on menty. 1v3kk aloitti päiväkodin ja siellä kehuttiin kuinka hienosti osaa syödä.

Nyt 1,5-vuotias ja tavallisen mukin käyttöä harjoitellaan. Lopputuloksena on edelleen melkeinpä poikkeuksetta märät vaatteet, niinpä harjoittelun ajankohdaksi on vakiintunut iltapuuro, jonka jälkeen siis mennään pesulle ja vaihdetaan kuiva yöpuku päälle.

Vierailija
17/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 7-8 kk ikäisenä, en muista ihan tarkkaan. (Pehmeänokkaisesta nokka)mukista halusi ihan alusta lähtien (4 kk iästä alkaen) pitää itse kiinni, mutta tietenkin aikuinen tuki pohjasta. Joskus 7-8 kk iästä alkaen osasi juoda ihan itse.

Lusikan kanssa toimiminen oli tietenkin aluksi ihan vaan lusikan pureskelua ja sen heiluttamista, mutta vähän ennen yhden vuoden ikää alkoi jotain mennä suuhunkin.

Vierailija
18/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäisenä ovat tytöt alkaneet pölliä syöttäjältä lusikkaa ja sit on annettu oma käteen. Molemmat ovat oppineet syömään noin 11kk ikäisenä.

Poikaa ei ois voinut vähempää kiinnostaa niin kauan kun palvelu pelasi ;D Koitin mä sille lusikkaa tyrkyttää, mutta eipä ottanut onkeensa ollenkaan. Joskus vähän ennen 2v synttäreitä totesin, että josko piisaisi pikkuhiljaa ja "pakotin" syömään itsekin. Osittain syötin varmaan 3-vuotiaaksi, mutta söi se sitten itsekin jotain, mutta aikaa meni ihan tolkuttomasti ensialkuun...

Vierailija
19/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen motoriikka kehittyy vain harjoittelemalla. Kun kiellät lapseltasi harjoittelun, silloin kun hänellä olisi siihen herkkyyskausi, opettelu on myöhemmin vaikeampaa.

Sormiruoka aluksi suoraan käteen, sitten puhtaalta pöydältä ja kun näyttää että se lautanen pysyy niin sitten siitä. Vuoden iässä suunnilleen lusikka käteen ja viikossa alkaa sujua jo mallikkaasti. Turha sitä lusikkaa on ängetä jos lapsi ei ole vielä valmis, ja kun on valmis touhuun niin oppii todella nopeeta.

Vierailija
20/32 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli noin puolivuotiaana jo!

nokkamukin annoin käteen 4kk iässä, poika heilutteli sitä sitterissä, välillä eksyi suuhun, mukissa oli vettä ja poika pelkissä vaipoissa joten eipä tuo haitannut vaikka sotkua tulikin :)

ruokailut meni siten että käänsin syöttötuolin siihen toiseen asentoon lattialle, ja lapsi sai käteensä kurkkua, porkkanaraastetta hedelmiä..

miksi pitää pelätä sotkua? eikös se ole aika vaikeasti vältettävissä kun on kyseessä pieni lapsi? ;)