Parasta ikinä: iltatähti, suosittelen!
Ehkäpä parasta mitä minule on ikinä tapahtunut on ollut meidän perheen iltatähden syntymä.
Vaikka se tuolla pinnasängyssään nyt kiukutteleekin, vaikka juuri joulun alla itki korvatulehdustaan, vaikka se pari päivää sitten rikkoikin iso-isoäidin perintökahvikupin jne. On se vaan niin ihana!
Kyllä nuo isommatkin tietysti yhtä rakkaita ovat, mutta on tämä äitiyden onnea isolla Ä:llä ja O:lla. Nyt on aikaa ja älyä pysähtyä ja vaan olla onnellinen! Ja on ihanaa juoda vieressä kuppi kahvia rauhassa ja samalla katsella, kun isommat leikittää siskoaan.
Kyllä ihan ehdottomasti tämä iltatähti on minulle äitinä antanut vielä enemmän kuin isommat sisaruksensa. Millään sitä ei meinannut uskaltaa hankkia, kun on nuo urat, lainat ja kaikki muu sellainen. Vielä positiivinen raskaustesti kädessä tuli mietittyä, että olenko mennyt tekemään elämäni suurimman virheen. Meneekö nyt koko pakka sekaisin, eikä mikään enää toimi, kun kaiken alusta joutuu aloittamaan.
Mutta vuoden kokemuksella uskallan sanoa: jos mieltäsi joskus kaivertaa epäilys siitä, onko lapsiluku sittenkään täynnä, odota rauhassa vielä muutama vuosi ja hanki yksi lisää. Suosittelen lämpimästi kaikille äideille ja isille sekä myös isommille sisaruksille!
Kommentit (64)
Meillä ei nyt varsinaisesti ole iltatähteä, koska eroa keskimmäiseen on vaan 4,5 vuotta. Mutta silti, ihan parasta, että vielä tähän ryhdyttiin.
ja kuinka monta ja minkä ikäisiä ovat isommat sisarukset? Vaikka eipä sillä, voisin hyvin kuvitella, että kun 40 alkaa tulla lähelle, voisin haluta iltatähden silloin 12, 10 ja 6 v. lasten jatkoksi.
Itsekin nautin tästä kolmannesta ja viimeisestä vauvastani, esikoinen on 12 v, keskimmäinen 7 v ja nyt tämä iltatähti kohta 1 v.
Nautin joka vaipanvaihdosta ja imetän edelleen ja aionkin imettää vielä jonkin aikaa, jos tytölle vaan maistuu tissi :)
Minua ei haittaa, vaikka olen sidottu vauvaani (okei, kohta jo taapero, byääh) ja eroahdistuskohtauksetkin otan ilolla vastaan.
Vanhin sisko oli jo täyttänyt 17, ja seuraava sisko 15, ja nuorin sisko 9 vuotta. Ja sitten kaivattu pikkuveli syntyi, tosi paljon hoitivat ja hellivät. Ei meillä vanhemmilla ollut ollenkaan rankkaa.
lapset pitää tehdä alta 30 v
Juuri noin minäkin ajattelin. Niinpä tämä ensimmäinen sarja tuli väännettyä ennemminkin ikävuosilla 20+ kuin 30-. En sillon voinut ymmärtää tuttuja, jotka hankkivat lapsia vielä 35-40 vuotiaina.
Mutta kuinka vääräsä olinkaan!
Terveisin
äitiyteen uudelleen hurahtanut ap, 35-v
Ps. Nyt se vihdoin nukahti, ei voi olla mitään suloisempaa. Ei malttaisi millään olla vaan seisomatta sängyn vieressä ja tuijottamatta...
mä inhon sitä että lapset ovat eriarvoisia, koska olen huomannut että sama jatkuu aikuisiälle asti. Haluaisin itsekin nyt pitää muutaman vuoden pausen pikkuset just 3 ja 1 vee. Mutta vähän jänskättää jos tosiaan ei osaa suhtautuu pionaokaisiinsa sitten tasavertaisesti.
että ei ole ihan reilua murrosikään tulevia isompia sisaruksia kohtaan bykätä vielä yksi vauva oman kuolemattomuudentunteen takeeksi. Ne teinit tai teini-ikää lähestyvät tarvitsevat äitiänsä myös, ja sellaista äitiä, joka ei ole vauvanhoidosta väsynyt vaan jaksaa panostaa sekä rajojen asettamiseen että sen aistimiseen, milloin nuori on tavoitettavissa syvempään yhdessäoloon. Teinit ansaitsee myös läsnäolevat vanhemmat, jotka voivat tehdä asioita rauhassa heidän kanssaan ilman, että koko perhettä säätelee taaperon rytmit ja osallistumiskyky.
Lapset kaikki iltatähtiä. juuri täyttänyt 3v, 1v7kk ja vauva. minä 42 ja hyvin jaksan. suosittelen todellakin
Hyvinhän tässä on jaksettu. Murrosiät on vielä edessä, mutta sitä en vielä hermoile.
Eihän elämää voi lopettaa siksi että talossa on teini/ejä. Samalla kuviolla voisi ajatella että se vasta epäreilua on että äiti saa vauvan esikoisen ollessa 2 v., koska sen ikäinenhän sitä läsnäolevaa äitiä vasta tarviikin, vieläpä konkreettisemmin kuin se teini joka osaa esim. itse käydä vessassa.
että ei ole ihan reilua murrosikään tulevia isompia sisaruksia kohtaan bykätä vielä yksi vauva oman kuolemattomuudentunteen takeeksi. Ne teinit tai teini-ikää lähestyvät tarvitsevat äitiänsä myös, ja sellaista äitiä, joka ei ole vauvanhoidosta väsynyt vaan jaksaa panostaa sekä rajojen asettamiseen että sen aistimiseen, milloin nuori on tavoitettavissa syvempään yhdessäoloon. Teinit ansaitsee myös läsnäolevat vanhemmat, jotka voivat tehdä asioita rauhassa heidän kanssaan ilman, että koko perhettä säätelee taaperon rytmit ja osallistumiskyky.
ja odotan "iltatähteä" Nuorimmaiset pian 7v.
saamieni lasten vauva- ja taaperoajasta juuri tuollaisella täydellä sydämellä ja kyynel silmässä, kaikkien ei tarvitse tulla varttia vaille mummi-ikään, että osaavat nauttia lapsistaan.
kaikki syntyneet "iltatähtinä". Eka ja toka syntyivät kun olin 34v ja 35v, kolmas odotutti itseään ja syntyi kun olin 40v. Vielä on kuumetta, vaikka olen yli nelikymppinen, järki taitaa voittaa :-) Kaikki ovat erityisen rakkaita, ihania ja luojan kiitos terveitä.
tai no en epäile, etteikö joka ikinen lapsi olisi aivan yhtä ihana, mutta järki täytyy pitää päässä: ihanaa, kun lapset on isoja ja tietyissä asioissa pääsee helpolla.
todellakin lapset tehdään alle 3-kymppisenä =)
ja en pysty ajattelemaan tätä vauvaa vielä iltatähtenä. Edelliseen ikäeroa 6 vuotta. Mutta siis enhän mä nyt niin vanha ole vielä:o
Toivoisin että vielä saisin lapsia, mutta ei sitä koskaan tiedä vaikka iltatähdeksi jäisikin, mieskin kun meni eron vuoksi vaihtoon.
t. lapsia alle kakskymppisenä, alle kolmekymppisenä ja alle nelikymppisenä, ehkä vielä alle viiskymppisenäkin.
tai no en epäile, etteikö joka ikinen lapsi olisi aivan yhtä ihana, mutta järki täytyy pitää päässä: ihanaa, kun lapset on isoja ja tietyissä asioissa pääsee helpolla.
todellakin lapset tehdään alle 3-kymppisenä =)
lapset pitää tehdä alta 30 v