Millaisia CRP-arvoja
teillä on ollut influenssassa? Entä keuhkokuumeessa?
Kommentit (48)
Keuhkokuume ja crp noin 360 luokkaa ( en muista tarkemmin). Viikko meni sairaalassa ja töistä olin poissa kuukauden. Parin kuukauden kuluttua vasta tunsin olevani terve. Rankka tauti, ei ihme että huonokuntoiset menehtyy siihen...
Joo, eli mulla todettiin tänään keuhkokuume kolmen päivän kovan kuumeen, yskän ja kamalan keuhkokivun jälkeen. CRP oli aamulla työterkassa 128.
Viikko saikkua, Amoxicillin Sandoz 500mg 3 kertaa vuorokaudessa kymmenen päivän ajan ja sit Flavamed 30mg 3 kertaa vuorokaudessa ensimmäisten 2-3 vuorokauden ajan, sitten 1 tabletti 2 kertaa vuorokaudessa kuuri loppuun.
En oo todella tienny, että ihminen voi olla näin kipeä. :/
kuumetta oli kyllä jotain 39 astetta mutta olin mielestäni ihan pirteä ja melko terve, vaikka kurkku olikin ihan järkyttävän kipeä..
CRP oli 330, jota hoitsu ihmetteli suuresti. Ei mulla ollut sillon mitään hajua mikä luvun pitäisi normaalisti edes olla.. mutta melko kova tauti mulla sit tais jyllätä... antibioottikuurin sain ja se hoitui sillä nopeasti.
(ja sori, että vastasin, vaikkei nielutulehdusta kysyttykään)
Mulla on neljä viikkoa... Olen síis tämän ketjun ap ja tämä pompsahti tähän tämä avaus kahden viikon takaa =O Minun diagnoosini edelleen epäselvä, CRP korkeimmillaan sata, kuumetta 9 päivää 39 astetta, kamalat lihas- ja nivelkivut ja järkyttävä yskä. Ei ole influenssa eikä pneumokokin aiheuttama keuhkokuume. Amoksisilliini ei auttanut.
Joo, eli mulla todettiin tänään keuhkokuume kolmen päivän kovan kuumeen, yskän ja kamalan keuhkokivun jälkeen. CRP oli aamulla työterkassa 128.
Viikko saikkua, Amoxicillin Sandoz 500mg 3 kertaa vuorokaudessa kymmenen päivän ajan ja sit Flavamed 30mg 3 kertaa vuorokaudessa ensimmäisten 2-3 vuorokauden ajan, sitten 1 tabletti 2 kertaa vuorokaudessa kuuri loppuun.En oo todella tienny, että ihminen voi olla näin kipeä. :/
Et ehdi toipua tuossa ajassa eli menet uudestaan lääkäriin viikon päästä, keuhkokuume on vaarallinen sairaus. Muista levätä
Influenssa oli alkuun, mutta yskä pahentui parissa päivässä kauheaksi ja rohisevaksi. Kuumetta oli vähän päälle 38. Menin päivystykseen, lääkäri kuunteli keuhkot, sanoi pientä rohinaa. Käski mennä kotiin lepäämään, antoi yskänlääkereseptin kouraan. Ei otettu CRP:tä.
Seuraavana päivänä menin todella huonoon kuntoon yhtäkkiä, hengitys meni vaikeaksi ja olo oli todella heikko. Kuume ei vieläkään ollut kuin vähän päälle 38. Ambulanssilla sairaalaan, todettiin molemminpuoleinen keuhkokuume, verenmyrkytys ja munuaisten vajaatoiminta. CRP 238. Jouduin teholle C-PAP-laitteeseen hengitysvaikeuksien vuoksi ja vaikka monenlaiset antibiootit aloitettiin suonen kautta, jatkoi CRP nousuaan kunnes kolmen päivän kuluttua sairaalaan tulosta kääntyi laskuun oltuaan 498. Miettivät jo hengityslaitteseen laittamista ja nukuttamista, mutta onneksi tuo CRP alkoi laskea :).
Pyytäkää aina lapsiltanne ja itseltänne tuo CRP, kun käytte lääkärissä kuumeisen ja/tai hengitysinfektio-oireisen lapsen kanssa. Keuhkokuume ei aina nosta kovaa kuumettakaan ja lääkärit eivät aina osaa diagnostisoida keuhkokuumetta vain kuuntelemalla.
[/quote]
Et ehdi toipua tuossa ajassa eli menet uudestaan lääkäriin viikon päästä, keuhkokuume on vaarallinen sairaus. Muista levätä
[/quote]
Niin mä kans vähän mietin, kun oon näitä juttuja täällä ja muualla lukenut.
Tää idän ihme (lääkäri), jolla eilen kävin, määräs mun työkaverille joulunalla keuhkokuumeseen viiden päivän kuurin jotain ketomexia(!?) ja vajaan viikon saikkua.
No kuten arvata saattaa, niin ei tullut rouva tästä ihan kuntoon viel. Marssi sitten ylilääkärin pakeille ja sai saman kuurin, kun mikä mulla nyt.
Eli oli tää idän ihme nyt sentään jotain ottanut opikseen ylilääkärin nootista, mutta saikku sais siis näköjään olla vielä hurjasti pidempi.
Vikana saikkupäivänä tilaan siis taas lääkärille ajan ja tiukkana vaadin kunnon tutkimukset, jollei ne pöllöt niitä muuten tajua tehdä.
aiheuttamassa keuhkokuumeessa ei crp nouse ollenkaan (on siis normaali). Tätä eivät lääkärit useinkaan tiedä.
..ja mihinköhän perustat tämän tietosi, jota lääkäritkään eivät tiedä?
Kokemuksesta voin kertoa, että mykoplasman aiheuttamassa keuhkokuumeessa kyllä nousee crp. Tässä esimerkkinä kahden mykoplasman aiheuttaman keuhkokuumeen cerpit 134 ja 216. Ja tuohon mykoplasman aiheuttamaan keuhkokuumeeseen eivät sitten mitkään amoxinit tehoa vaan tarvitaan järeämmät ja huomattavasti kalliimmat lääkkeet.
Mutta tämän varmaan jo tiesitkin...kun lääkäritkin sen tietävät =).
sektion jälkeen crp pahimillaan 480 ja olin ihan "hyvässä" kunnossa, kävelin itse vaikka heikotti ja järki pelasi jotenkin.
infektioissa korkeampi. infektiot kuten korvatulehdus eivät välttämättä nosta crp.tä, voi olla alle 8 ja silti olla infektio.
illalla klo 20 CRP n. 8 ja aamulla uudelleen lääkäriin kovan kuumeen jatkuessa (ei muita oireita)--> >180. Dg Keuhkokuume. Kovimmillaan CRP nousi >340. Neljä vuorokautta suonen sisäinen antibiootti. Samalla todettiin anemia ja hb alhaisimmillaan 79. 8kk syötiin rautaa, että rautavarastot täyttyivät ja saatiin hb nousemaan 114.
sektion jälkeen crp pahimillaan 480 ja olin ihan "hyvässä" kunnossa, kävelin itse vaikka heikotti ja järki pelasi jotenkin.
En haluais olla se, joka tästä huomauttaa, mutta nyt oli kyse keuhkokuumesta yms, eikä tulehtuneesta sektiohaavasta.
En haluais olla se, joka tästä huomauttaa, mutta nyt oli kyse keuhkokuumesta yms, eikä tulehtuneesta sektiohaavasta.
voihan tästä kuitenkin ajatella sen että se crp lukema ei kerro kuitenkaan fyysisen kunnon tasoa.
Sanaa infektio ei ole varattu vain bakteeri-infektiolle.
Tosin kyseessä ei ollu haava, vaan sisäinen verenvuoto (johtuen endometrioosista) ja verihyytymä tulehtui. -> vatsakalvontulehdus ja verenmyrkytys lähellä.
Mulla oli keuhkokuumeessa 109 ja miehellä just sama vaiva, crp 380
Angiinassa 340