Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö kuurolle lapsella automaattisesti asentaa sisäkorvaistute?

Vierailija
03.01.2011 |

Onko vanhemmat mielestäsi itsekkäitä jos he kieltäytyvät tästä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä, että sitä voitaisiin sisäkorvaimplantilla korjata. Ei siis automaattisesti voida koskaan leikkaukseen ryhtyä. Mielestäni leikkauksen tuloksia ei voi sanoa erinomaisiksi, mutta hyviä tuloksi varmaan usein saadaan.

Vierailija
22/33 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani on sisäkorvaistutteet. Kun kuurous varmistui, emme hetkeäkään epäröineet, etteikö implantti olisi se hänelle paras vaihtoehto. Lähisuvussamme ei ole kuuroja, jos itse emme kuulisi, niin voi olla että olisimme päätyneet toiseen lopputulokseen. Olen varma, että sitä ei olisi mitenkään tuputettu tai "pakotettu" ottamaan-päinvastoin! Jos olisimme päättäneet olla ilman istutetta, olisi monta tutkimusta jäänyt vain pois ja lähdetty opettelemaan viittomakieltä...(toki nytkin olemme saaneet hyvän satsin viittomien opetusta ja niitä käytetään joka päivä).

Implantit tosiaan ovat vain koneita; ja koneissa on välillä ongelmia: akut lopussa kesken kauppareissun, kelan johto murteimilla viikonloppuna jne. Tähän asti ongelmat ovat ainakin selvinneet moitteettomasti.

Leikkaushan ei ole keskivertoa suurempi: yleensä sairaalasta kotiudutaan leikkausta seuraavana päivänä.

Punnitse näitä kahta vaihtoehtoa. Ajattele, mitä lapsi haluaa aikuisena. Etsikää vertaistukea. en malta olla laittamatta paria nettilinkkiä, jos et ole näitä vielä löytänyt: www.klvl.org, www.lapci.fi

Voimia! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä kyllä ymmärrän, että vanhemmat miettivät, onko asiasta oikeasti kuinka paljon hyötyä. Kyllä varmasti itse päätyisin sisäkorvaistutteeseen, nyt lapsellani on ulkoiset kuulolaitteet, ja ne riittävät tällä hetkellä. Mutta eivät ne nykyajan kuulolaitteetkaan mitään ihmekoneita ole, eli ei kyse todellakaan ole mistään automaattisesta kuulon palauttamisesta.

Viittomakieli on minusta kuitenkin opeteltava, koska koneet ovat vain koneita.

Vierailija
24/33 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiset mahdolliset kuulonjäänteetkin ovat poissa. Mutta harvemmin kai se enää tuottaa ongelmia. Mahdolliset kuulonrippeet ovat vähäisiä jo leikkaukseen ryhdyttäessä. Itsekin tätä pohdin, kun joskus voi olla edessä päätös suostuako tuohon implanttiin vai ei.

Vierailija
25/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viestiketju, mutta pakko kommentoida. Olen elämäni aikana elänyt normaali kuuloisena, huonokuuloisena ja kuurona, kaikkein vähiten tykkään tuosta huonokuuloisesta ja sisäkorvaistutehan ei tuo normaalia kuuloa, kuulisin varmaan todellisuudessa puhetta yhä tänä päivänäkin kuulolaitteella, mutta ei, kuuleminen ei oo mun juttu. Omien kokemusten perusteella tuskin asennuttaisin lapselleni implanttia, toivottavasti tätä ei vastaan koskaan tule.

Vierailija
26/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha viestiketju, mutta pakko kommentoida. Olen elämäni aikana elänyt normaali kuuloisena, huonokuuloisena ja kuurona, kaikkein vähiten tykkään tuosta huonokuuloisesta ja sisäkorvaistutehan ei tuo normaalia kuuloa, kuulisin varmaan todellisuudessa puhetta yhä tänä päivänäkin kuulolaitteella, mutta ei, kuuleminen ei oo mun juttu. Omien kokemusten perusteella tuskin asennuttaisin lapselleni implanttia, toivottavasti tätä ei vastaan koskaan tule.

Pienelle lapselle asennetulla istutteella saavutetaan nykyään varsin hyvä lopputulos. Kuuleminen rauhallisessa ympäristössä on hyvin lähellä normaalia kuuloa. Hälyssä on vaikeampaa, mutta sitä voidaan helpottaa apuvälineillä.

Kun on nähnyt kuuroutuneita aikuisia/vanhuksia, jotka suunnilleen itkevät onnesta siinä vaiheessa, kun istute on otettu käyttöön, niin tuntuu hyvin oudolta, että on vanhempia, jotka haluavat tahallaan jättää lapsensa kuuroksi.

Vierailija
27/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valitettavasti tämä mielipide huokuu tietämättömyyttä kuurojen kulttuurista ja identiteetistä, sekä halusta määrätä itse asioistaan. Sama kuin sanoisi tummaihoiselle ihmiselle, että ihonväri on muutettava, tai aasialaisvauvat pakotettaisiin silmäluomioperaatioon. Me kuulevat valtaväestön edustajat luulemme tietävämme mikä on toisille parasta. Ymmärrättehän että implantti ei ole sama kuin korva, kaikki äänet tulevat täysin samalla kovuudella, eikä elimen hienosäätöominaisuuksista voi edes haaveilla. Moni nuori aikuinen  on riistänyt hengen itseltään, koska implantin toivotut piirteet eivät olekaan täyttyneet, jolloin nuori ei koe kuuluvansa kuurojen yhteisöön (ei osaa viittomakieltä, koska on pakotettu puhumaan), mutta valtaväestö ei silti hyväksy heitä osana "normaaleja" ihmisiä. Oralismi 1800 - 1900-lukujen taitteessa ja piiiitkälle lähihistoriaan ei riittänyt. Nyt on uusi pakote tehdä kuurosta kuuleva ja puhuva. MIKSI? eivät kuurot koe olevansa vammaisia, tai että heiltä puuttuisi mitään, tai että olisivat vajavaisia. Mikä oikeus meillä kuulevilla on pakottaa ketään tuollaiseen? Jos päätös oikeasti olisi lapsen oma, mutta niin monesti se on kuulevien vanhempien tapa yrittää "normalisoida" lapsensa, vaikka tässä lapsessa ei ole MITÄÄN vikaa. Voi meitä ihmisiä, aina keksimässä vääriä ratkaisuja. Kuurous ja viittomakielisyys (=visuaalinen kommunikointi) on rikkaus josta meidän muiden tulisi nauttia ja olla ylpeitä (koska erilaisuus tekee elämästä rikkaan!) 

Miljoona yläpeukkua!

Vierailija
28/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikki äänet tulevat täysin samalla kovuudella"

No ei todellakaan tule. Kiva, kun ihmiset kirjoittaa täällä kommentteja, vaikka eivät selvästikään tiedä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
29/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni nuori aikuinen  on riistänyt hengen itseltään, koska implantin toivotut piirteet eivät olekaan täyttyneet"

Kas kun minä en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, vaikka alaa hyvin tunnenkin.

Vierailija
30/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vähätellään kuulemisen muita etuja kuin ihmisten välinen kommunikointi? Kuka tahansa hyötyy kuulemisesta. Esim. Tunnistaa takaa tulevat askelet, ritisevän jään jalkojen alla, katolta putoamaan lähtevän lumen äänen, koitan murinan yms. joiden havaitsemisen ajoissa voi pelastaa ihmisen hengen. Miksi riistää omalta lapseltaan jotakin josta hän selkeästi hyötyy. Jo ratsastustunnilla saat opettajalta ohjeita silloin kun olet selin häneen ja voit itse sitten kysyä neuvoa. Ala siinä sitten viittomaan ohjat kädessä laukatessasi. Silkkaa arvonkieltoa!

Vierailija
31/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää saada päättää tuollainen.

Vierailija
32/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa se, että lapselle laitettava istute ei estä lasta oppimasta viittomakieltä ja lapsi voi vielä aikuisenakin halutessaan valita ja "ruveta" kuuroksi ja lopettaa istutteen käytön.

MUTTA jos istutetta ei laiteta lapsena, niin aikuisena sitä ei voida enää syntymäkuurolle laittaa (koska aivot eivät enää opi kuulemaan), joten vanhemmat näin ollen riistävät lapselta mahdollisuuden itse valita, haluaako olla kuuro vai kuuleva.

Vierailija
33/33 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi asentaa implantti, sillä vähänkin kuuloa on parempi kuin ei kuuloa ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi