Loukkaantuisitteko tekin vai olenko minä turhan herkkänahkainen? Asiaa sukulaisen sanomisista
Tällä ihmisellä (sanotaan vaikka Anni) on tapana laukoa vaikka mitä loukkaamismielessä. Jos paikalla on muita ihmisiä, on varma että sanoo jotain ilkeää. Esim. tuli puhetta että ovatko lapseni minun vai isänsä näköisiä. Toinen tuttava sanoi että vanhempi lapseni näyttää ihan minulta, johon Anni sanoi että niin valitettavasti, on lapsella kauhea kohtalo. Kerran jopa sanoi että onneksi sentään nuorempi näyttää isältään, eikä ole perinyt äitinsä (siis minun) huonoja ulkonäkögeenejäni.
Rakensimme talon, minä ja mieheni olemme pääosin tyytyväisiä kaikkiin sisutusratkaisuihin. No Anni puolestaan muistaa joka kerta käydessään kertoa kaikki hänen mielestään huonot valinnat. Saattaa sanoa että kyllä olisi pitänyt hänen olla mukana tätä valitsemassa kun valitsitte noin huonon. Onnistuneista valinnoista sanoo että sehän olikin hänen päättämä. Mikä ei todellakaan pidä paikkaansa, en vain jaksa korjata asiaa.
Tässä nyt on vain pari asiaa, mutta esimerkkejä on lukemattomia. Kerran sanoin että mietipä vähän mitä tuli sanottua (kun taas kerran puhui lapseni "kauheasta kohtalosta ulkonäköasiassa"), oli sitä mieltä että kai nyt totuuden saa sanoa ääneen. Ei se nyt ihan niinkään mene. Välillä mietin että alkaisinko piikittelemään hänelle takaisin yhdestä asiasta vai vähentäisinkö yhteydenpitoa reilusti?
Kommentit (67)
Puhuminen on varmaankin turhaa, joten toiminta on oikea tapa. Ohjaat siis pihalle kaikessa rauhassa, älä menetä malttiasi vaan puhu kuin kenelle tahansa neytraalipersoonalle.
sietää jonkin verran, mutta minun kotiini ei kukaan tule kustumatta tai ellei minulle sovi vierailut.
Onko teillä jo lapsuudessa ollut asetelma, että siskosi kohtelee sinua huonosti?
Nyt on aika lopettaa se. Seuraavan ikävän kommentin jälkeen sanot, että kiitos vierailusta, palataan asiaan, kun osaat käyttäytyä,loukkasit minua.
Mielestäni siskosi on kateellinen sinulle. Selvittäköön omat dilemmansa, sinun ei tarvitse ottaa hänen solvauksiaan vastaan.
en oikein osaa sanoa, koska on minua melkein 10 vuotta nuorempi. Olen muuttanut kotoa muualle opiskelemaan kun hän vasta meni eka luokalle kouluun. En tiedä miten silloin on kohdellut muita sisaruksiani, jotka ovat hänen kanssaan samaa ikäluokkaa. Nykyään heitäkin kohtaan käyttäytyy mielestäni ikävästi.
ap
että älä ole tekemisissä. Sit jos siitä valittaa niin käske katsoa peiliin! Jos ei sekään menee jakeluun niin sano että haistaa pitkän paskan mielipiteineen. Onpa tosi kiva että lasten kuullen haukkuu heidän ulkonäköään tai sinun.
Minulla on myös "Anni" siskona. Ei ehkä ihan noin paha tapaus, ei loukkaa kaikkia, mutta jostain syystä minut "pikkusiskon" on ottanut silmätikukseen... viimeksi eilen kävivät kylässä ja ei jäänyt hyvä mieli - taaskaan.
Nyt en jaksa enää, en aio ottaa enää mitään yhteyttä - pitkään aikaan. Jos hän ehdottaa jotain, en suostu kyläilyyn, tapaamiseen. En saa sanottua suoraan, olen liian kiltti, mutta jospa hän tajuaisi jotain kun en enää soittele... saahan sitä toivoa:)
Tsemppiä sinulle, ota reilusti välimatkaa, ihan itsesi tähden!
että älä ole tekemisissä. Sit jos siitä valittaa niin käske katsoa peiliin! Jos ei sekään menee jakeluun niin sano että haistaa pitkän paskan mielipiteineen. Onpa tosi kiva että lasten kuullen haukkuu heidän ulkonäköään tai sinun.
Isompi lapseni alkaa olla sen ikäinen että ymmärtää asioita. Onneksi vielä ei ole huomannut tai ei ainakaan maininnut asiasta. Mutta kun huomaa, ei varmasti itsetuntoa kohota lapsellakaan että täti pitää häntä rumana.
ap
Isompi lapseni alkaa olla sen ikäinen että ymmärtää asioita. Onneksi vielä ei ole huomannut tai ei ainakaan maininnut asiasta. Mutta kun huomaa, ei varmasti itsetuntoa kohota lapsellakaan että täti pitää häntä rumana. ap
Seuraavan kerran, kun siskosi taas laukoo "totuuksia", sano hänelle, että jo pienile lapsille opetetaan, että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ollaan HILJAA. Lisää vielä, että koska sinun (siis siskosi) kohdallasi lastenkasvatus on epäonnistunut, pitää kertoa tämä nyt uudelleen.
niin kusipäinen tyyppi, että nälvisin takaisin. Eli jokaisella kerralla kun heittää jotain tuollaista, sanoisin takaisin. Eli jos kommentoi tuota ulkonäköä lasten suhteen, sanoisin jotain tyyliin "no onneksi eivät muistuta sinua, johan siinä peilitkin menisi rikki ja joutuisi naamaleikkaukseen". Hän tästä luultavammin suuttuisi, jolloin sanoisin, että ihan samalla tavalla kommentoin kuin sinäkin - oliko mukavaa?
Ja kun menisin hänen luokse käymään, hakkuisin kaiken. Jos suuttuisi tästä, sanoisin taas, että käyttäydyn kuin sinä - onko mukavaa?
Saattaa olla että tulee helvetillinen riita tai välit menee, mutta jos ei hyvällä opi niin oppikoot pahalla. Tietysti aina on muitakin vaihtoehtoja (siedät hänen käytöstä) mutta mikäli et halua, niin samaa vaan takaisin.
voit varmaankin sanoa hänlle ihan suoraan mitä mieltä olet hänen loukkaavista kommenteistaan. Jos hän siitä ottaa nokkiinsa, niin sittenhän sanasi osuvat herkkään kohtaan. Silloin yleensä aletaan ajatella.
Jos hän käyttäytyy muitakin sisaruksiaan kohtaan samoin, ehkä hänellä on joku lapsuudestanne peräisin oleva trauma? Ite puhuisin ihan suoraan, jos ei auta niin välit poikki ainakain joksikin aikaa.
Murkkuikä jäänyt kesken.
Tuolla tavallahan teinit usein puhuvat perheenjäsenilleen.
tuo ap:n sisko :O
Mulla on tapana laukoa tommosia kommentteja, mutta tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole olla ilkeä. Se on vaan mun huumoria, mitä kylläkin aika harva ymmärtää. Olen samaisen asian takia saanut jopa töissä varoituksen, kun olen sanonut jotain mistä toinen on loukkaantunut eikä ole ymmärtänyt sitä vitsiksi. Sillon harvoin ku oon tarkotuksella ilkee, niin kyllä siinä yleensä ilkeilyn kohteella itku pääsee. Oon vaan tosi paha suustani, enkä yksinkertasesti vaan pysty suodattamaan sanoja niin ettei joku siitä loukkaannu. Tai sit mun pitäs olla ihan hiljaa.
todeta että voi lapsirassukkaa on perinyt ruman äitinsä ulkonäön?
Se kerta kun sait töissä varoituksen, olitko tosissasi sitä mieltä että olit vain "vitsikäs" ja toinen oli "tosikko joka ei huumoria ymmärrä".
Toiseksi viimeinen lausesi kertoo kaiken sinusta. Olet omasta mielestäsi oikeassa, etkä jaksa suodattaa sanoja koska sinulle on aivan sama mitä muut siitä ajattelevat.
Erikoinen Anni. Hänellä ei ole omaa elämää? Olisiko teille kateellinen, perheellisiä kun olette ja vieläpä onnellisia mahdollisesti?
Menisi vitsinä melkein tuollainen ihminen, mutta taitaa olla oikeasti olemassa heidänlaisiaan. Voisiko hän mitenkään keskittyä omaan elämäänsä ja oppia käyttäytymään, kun milloin on vierailulla muiden kodeissa?
Onko teidän ihan pakko seurustella hänen kanssaan?
kyllä sisarukseenkin voi viilentää välit. Se on aikuisena aika tavallistakin.
Lapsena olla yhtä, mutta vanhemmiten yhteydenpito jää vähemmälle ja syitä voi olla monia.
Vanhemmat sisarukset saattavat kuvitella omaavansa valtaa nuorempien sisarustensa elämään vielä vanhempanakin. Tätäkin väärinkäsitystä voi oikoa.
Aikuisena jokainen elää omillaan eikä sisaruksilta tarvitse sietää mitään ylimääräistä. Kasvakoon siskokin aikuiseksi.
Erikoinen Anni. Hänellä ei ole omaa elämää? Olisiko teille kateellinen, perheellisiä kun olette ja vieläpä onnellisia mahdollisesti?
Menisi vitsinä melkein tuollainen ihminen, mutta taitaa olla oikeasti olemassa heidänlaisiaan. Voisiko hän mitenkään keskittyä omaan elämäänsä ja oppia käyttäytymään, kun milloin on vierailulla muiden kodeissa?
Onko teidän ihan pakko seurustella hänen kanssaan?
siskosta kyse. Minun ei ole jatkuvasti pakko seurustella hänen kanssaan, mutta kyllähän sitä joskus siskon kanssa satutaan yhtä aikaa esim. vanhempiemme luokse.
Puuttuu jokaiseen asiaan, ja aina negatiivisellä tavalla. Sitten "jalosti" perustelee, että "ei pidä suuttua, minulla on tapana sanoa asiat suoraan". Joopa joo, itse taas ei kestä minkäälaista kritiikkiä. Ei edes huumorilla heitettyä. Niin kuin sen tyyppiset ihmiset yleensäkään ei kestä sitä suoraan sanomista jos se itseen kohdistuu.
Minä nykyään asun onneksi aika kaukana kyseisestä sukulaisesta. Aikoinaan jouduin paljonkin seuraamaan mamman touhuja. Kauhistuttaa vain kun hänen melkoisena despoottina hallitsee aikuisten lastensa elämää. Siinä perheessä ei ole helppo olla miniänä tai vävynä.
Sisarusten ja lapsuudenperheen jäsenien välillä voi olla tosi ihmeellisiä kuvioita, rooleja ja käyttäytymistapoja, jotka jotenkin juontavat sieltä nuoruudesta ja vaikuttavat sivullisesta tosi oudoilta ja suorastaan vihamielisiltä.
jos sinua nyppii, puhu asiasta. Voi olla, että Annilla on vain tuollainen tapa, eikä hän ajattele sitä sen kummemmin. Tai sitten oikeasti haluaa loukata.
tuo ap:n sisko :O
Mulla on tapana laukoa tommosia kommentteja, mutta tarkoitukseni ei missään tapauksessa ole olla ilkeä. Se on vaan mun huumoria, mitä kylläkin aika harva ymmärtää. Olen samaisen asian takia saanut jopa töissä varoituksen, kun olen sanonut jotain mistä toinen on loukkaantunut eikä ole ymmärtänyt sitä vitsiksi. Sillon harvoin ku oon tarkotuksella ilkee, niin kyllä siinä yleensä ilkeilyn kohteella itku pääsee. Oon vaan tosi paha suustani, enkä yksinkertasesti vaan pysty suodattamaan sanoja niin ettei joku siitä loukkaannu. Tai sit mun pitäs olla ihan hiljaa.
Jos tuosta laukomisesta on tullut jo ongelma, niin kannattaa varmaan hankkia apua ja mennä jonnekin "keskustelukouluun".
miettinyt, miten suhtaudut siskosi kommentteihin ensi kerralla? Psyykkaa itsesi olemaan tilanteen herra.
etkä lopeta ennenkuin olet tyytyväinen