Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

D-vitamiinista

03.01.2011 |

Ajattelin jakaa nyt teidän kanssa vähän omakohtaista tietoa D-vitamiinista. Aina puhutaan siitä, että mikä on turvallista ja mikä ei, niin minusta sitä on vaikea tietää, jollei sitä mittaa verestä. Tässä meidän perheen empiiriset tutkimukset:

Itse söin D-vitamiinia noin 27,5µg -> veriarvo oli ko. lääkärin potilaista AINUT, joka ylitti vanhan viitearvon eli 40. Mulla tais olla arvo silloin 43. Sittemmin olen syönyt about 50 µg aina kun olen muistanut ja arvot ovat olleet parempia, mutta ilmeisesti pitäisi ottaa jatkuvasti se 50µg, että olisi ihanteellinen. Näin lääkäri mulle kirjoitti ihan papereihin.

No olen syöttänyt myös miehelle säännöllisen epäsännöllisesti tuota 50µg D-vitamiinia ja tuli just verikokeesta ja sai tuloksekseen 63, joten selvästi miehellä on ihan siedettävissä rajoissa tuo luku, mutta voisi käydä kyllä säännöllisestikin purkilla.

Arvata vain saattaa, että mitkä olisi meidän D-vitamiinitasot verestä, jos söisimme sitä sen 10µg/vrk mikä on suositus tai sen mitä keskiverrosti varmaan aikuiset syö (en tiedä kovin montaa aikuista lähipiiristä, joka söisi ollenkaan D-vitamiinilisää).

Kommentit (32)

Vierailija
2/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tällä hetkellä miehen kanssa 100 ja keväällä varmaan siirryn siihen 50:n annostukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötän lapsilleni yliannoksen d-vitamiinia kun taas lasten serkkupoika 3v ei saa d-vitamiinia LAINKAAN eikä ole koskaan saanutkaan koska äiti on sitä mieltä että sitä ei tarvita koska lapsen syntymämaassa Englannissakaan ei sitä suositeltu -asuvat nykyisin Suomessa. Miten joku suomalaisäiti voi oikeasti edes ajatella näin??!

No sen perheen mielestä kaikki muukin on täällä Suomessa ihan väärää tietoa ja kertakaikkiaan päin prinkkalaa, en tajua miksi tänne edes palasivat.

Terkkuja vaan jos satutte asianosaiset lukemaan tämän!

Vierailija
4/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no en syötä. Olen vain suositellut hälle siis suosituksia suurempia määriä (viisinkertaista siis). Omaehtoisesti ottais varmaan vaan jonkun Multivitan, jossa on muistaakseni 7,5µ-10µg D-vitamiinia.

Niin ja nämä on siis nyt suht pitkällisiä tutkimuksia perheessä. Ollaan syöty nyt noin vuosi näin ja ekat verikokeet tais olla v. 2009 puolella.

Vierailija
5/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttää sekä minulle että lapsille 2 x 20mg tabletin päivässä :-)

Vierailija
6/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no en syötä. Olen vain suositellut hälle siis suosituksia suurempia määriä (viisinkertaista siis). Omaehtoisesti ottais varmaan vaan jonkun Multivitan, jossa on muistaakseni 7,5µ-10µg D-vitamiinia. Niin ja nämä on siis nyt suht pitkällisiä tutkimuksia perheessä. Ollaan syöty nyt noin vuosi näin ja ekat verikokeet tais olla v. 2009 puolella.

Siis paljonko syötte maitotuotteita, kalaa, kananmunia?

Vierailija
7/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäverran juotte päivässä d-vitaminoitua maitoa, syöttekö rasia margariinia jne? Käyttekö talvella etelässä? Itse juon litran maitoa päivässä, käytän reilusti margariinia ja oltiin lokakuussa viikko etelässä jolloin otin ihan surutta aurinkoa, d-vitamiivia syön purkista 10ug (kännykästä puuttuu merkit) . Joulukuussa arvo oli verestä mitattuna 58.

Vierailija
8/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan luomumaitoa ja sitäkin aika vähän, kalaa syödään ihan liian harvoin kun mies on allerginen sille, ei käytetä margariinia vaan voita. Syödään d-vitamiinia me aikuiset 50ug ja lapset 20-30ug. Ihan joka päivä ei muisteta ottaa mutta sitten välillä otetaan isompia annoksia kerralla. Ei olla koskaan mitattu verestä noita arvoja, kiinnostais kyllä tietää mitä ne mahtaa olla.

Vierailija
9/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi vetämään tuosta pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta selvästi melba sun ruokavaliolla sulle sopiva d-vitamiinimäärä on se 50 yksikköä (sekös se oli...?).

Meillä kaikki syö 10 yksikköä, mutta varsinkin lapsi juo todella paljon (ei luomu)maitoa.

Vierailija
10/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa ei juoda ollenkaan (paitsi kahvissa ja satunnaisesti muroissa), munia ja kalaa ei syödä tarpeeksi.

Vierailija
11/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten toi d-vitamiinin lisääminen on näkynyt teidän päivittäisessä elämässä? Onko vähentänyt sairastelua, esim.flunssia? Kiinnostaa vaan, koska itse olen ollut koko syksyn melkein flunssassa mikä ei ole normaalia minulle.

Vierailija
12/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten toi d-vitamiinin lisääminen on näkynyt teidän päivittäisessä elämässä? Onko vähentänyt sairastelua, esim.flunssia? Kiinnostaa vaan, koska itse olen ollut koko syksyn melkein flunssassa mikä ei ole normaalia minulle.

Ei se välttämättä näy vain flunssattomuutena, mutta yleisterveydessä, pirteydessä ja luu-arvoissa. Sitten kun luut vanhana murtuu, niin on turh katua kun ei syönyt d-vitamiinia nuorempana. Meillä lisää positiivisuutta (joo mutu-arvio) ja pirteyttä talvella. Mulla on ollut rankkoja pimeät talvet ennen.

Ja kuinkakohan moni on tarkistanut d-vitamiini arvonsa verestä..

Tästä ei kannata kiistellä, monilla tuntuu olevan elämän tarkoitus kiistää se että d-vitamiinilla tai muulla vastaavalla olisi mitään merkitystä. Tämä tehdään esimerkeillä: joo käytin viikon verran ja silti tuli nuha:). Eli ei tarvitse mitään lisä-vitamiineja pakolla käyttää.

Vierailija
13/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. olen kyllä otsikoita lukenut, muttei ole enempää kiinnostanut

Vierailija
14/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ottaa deetä kesällä 25 mcg ja aikuiset 50. Talvella lapset 50 ja aikuiset 75. Lapset juo täysmaitoa, aikuiset ei ollenkaan, voita käytetään, kalaa syödään 2-3 kertaa viikossa ja munia päivittäin. Näin on menty nyt 3 v ja meillä on kyllä sairastelut radikaalisti vähentyneet. Itse en ole sairastanut mitään koko aikana, mies yhden flunssan ja lapset kukin pari flunssaa. Ennenkään ei hirveästi sairasteltu, itse kerran vuodessa, lapset pari ja lisäksi joku mahatauti joskus.

Joko d-vitamiini tai samoihin aikoihin aloitettu karppaus on tehnyt tehtävänsä. Tai ehkä molemmat yhdessä?

Vierailija
15/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olemme syöneet d-vitamiinia 20 mikrogrammaa päivä koko talven eikä masista vieläkään näy. Terveinäkin ollaan oltu.

Vierailija
16/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia juttuja kysytte. En minäkään vetäisi mitään ihmeempiä johtopäätöksiä näistä meidän arvoista, nämä kun voivat olla hyvin yksilöllisiä, mutta ehkä vähän enemmän nyt uskon, että meidän annostus ei ole kovin pielessä, kun sekä mulla että miehellä on tuolla "ottaa 50µg, kun muistaa" aika tavalla samat arvot. Itse uskon, että joku 80-100 nmol/l voisi olla terveellinen määrä veressä, mutta kumpikaan meistä aikuisista ei ole ainakaan tällä syömisellä edes sinne asti päässyt.

Ulkoilusta sen verran:

talvella ei D-vitamiinia tule meille ollenkaan, sen verran paljon on vaatteita ja vähän auringossa ollaan, keväällä olen niin astmainen, että en ole ulkona ollenkaan, kesällä olen ulkona kyllä, mutta en ota koskaan aurinkoa ja suojaan itseäni vaatteilla ja aurinkovoiteilla sitten, jos on tarvis (olen pisamainen ja palan helposti)

ravinnosta - syödään normaalia perusruokaa, kalaa about 1-2 x viikossa, syödään D-vitaminoitua 60% margariinia, mutta ylipäätään syödään aika vähän leipää (ei esim. koskaan ruualla, joten leipää menee päivässä ehkä vain 2 palaa per nenä). Maito on meillä pääsääntöisesti luomumaitoa, joten siitä ei tule sitten D-vitamiinia ollenkaan, tosin osin juomme myös muutakin maitoa, joten ihan niin tarkkaa tuo ei ole.

Niin ja noiden 50µg lisäksi otamme ajoittain myös tuon Multivitan, joten oikeastaan se vuorokausiannos on ehkä vielä lähempänä 57,5µg kuin 50 µg, mutta toisaalta maidosta ei meille sitä tule, joten vastannee tavallista maitoa käyttävän 50µg sitten???

Lapset käyttävät meillä pääsääntöisesti 22,5µg. Isommalla on pahoja perinnöllisiä taipumuksia autoimmuunisairauksiin. Pienempi saa kyllä painoonsa nähden paljon enemmän D-vitamiinia kuin isompi.

Niin ja ollaan pääsääntöisesti oltu paljon terveempiä kuin aikaisempina vuosina tän 2010 vuoden aikana, jolloin tuo isompi annos aloitettiin. En osaa kyllä sanoa, että mikä merkitys D-vitamiinilla on asiaan, sillä muutimme myös ja lisäksi jätimme ruokavaliosta pois ison määrän E-koodeja. Mies on kyllä ollut kerran pahasti sairaana vuoden 2010 aikana, mutta muuten on ollut näitä perusflunssia vähemmän ja väittäisin, että astmanikin oli viime keväänä PALJON lievempi kuin edellisenä keväänä, jolloin jouduin syömään 4kk suun kautta kortisonia. En osaa sanoa kyllä mistä johtui.

Vierailija
17/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa talvella ei saa lainkaan D-vitamiinia. Aurinko ei paista tarpeeksi suoraan.

Tyhmä kysymys, mutta voinko siis ottaa 3x 10µg tabletin. Saanko silloin 30µg D-vitamiinia. Purkissa on suositus 1 per pv.

Olen antanut yhden tabletin per pv.

Vierailija
18/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri noin se menee. Itse siis syön vastaavan määrän kuin 5x tuo 10µg tabletteja. Itse tosin suosin niitä öljyisiä kapseleita, niissä usein 20-25µg yhdessä.

Vierailija
19/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri noin se menee. Itse siis syön vastaavan määrän kuin 5x tuo 10µg tabletteja. Itse tosin suosin niitä öljyisiä kapseleita, niissä usein 20-25µg yhdessä.

Minkä nimisiä ovat nämä öljyiset kapselit? En ole ennen törmännyt sellaisiin.

Vierailija
20/32 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista nyt noiden nimiä, mutta ihan luontaistuotekaupoista tai Sokokselta tms. olen niitä ostanut. Nykyään on jo jossain apteekeissakin. Halvimmaksi tulis kai kuitenkin tilata netistä ulkomailta.