D-vitamiinista
Ajattelin jakaa nyt teidän kanssa vähän omakohtaista tietoa D-vitamiinista. Aina puhutaan siitä, että mikä on turvallista ja mikä ei, niin minusta sitä on vaikea tietää, jollei sitä mittaa verestä. Tässä meidän perheen empiiriset tutkimukset:
Itse söin D-vitamiinia noin 27,5µg -> veriarvo oli ko. lääkärin potilaista AINUT, joka ylitti vanhan viitearvon eli 40. Mulla tais olla arvo silloin 43. Sittemmin olen syönyt about 50 µg aina kun olen muistanut ja arvot ovat olleet parempia, mutta ilmeisesti pitäisi ottaa jatkuvasti se 50µg, että olisi ihanteellinen. Näin lääkäri mulle kirjoitti ihan papereihin.
No olen syöttänyt myös miehelle säännöllisen epäsännöllisesti tuota 50µg D-vitamiinia ja tuli just verikokeesta ja sai tuloksekseen 63, joten selvästi miehellä on ihan siedettävissä rajoissa tuo luku, mutta voisi käydä kyllä säännöllisestikin purkilla.
Arvata vain saattaa, että mitkä olisi meidän D-vitamiinitasot verestä, jos söisimme sitä sen 10µg/vrk mikä on suositus tai sen mitä keskiverrosti varmaan aikuiset syö (en tiedä kovin montaa aikuista lähipiiristä, joka söisi ollenkaan D-vitamiinilisää).
Kommentit (32)
Saako kysyä, että jos olet sitä mieltä, että viranomaissuosituksia pitää noudattaa, niin mikset itse niitä noudata? Nykyinen suomalainen suositushan on syödä D-vitamiinia ympäri vuoden alle 18-vuotiaille.
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/ajankohtaista/uutisarkisto/d-vitamiin…
Sitten toisekseen kysyisin, että miten esim. minulla voisi olla yliannostusta, jos verestä mitaten tiedetään, että paljosta lisästänikin huolimatta minulla on alhaiset arvot D-vitamiinia. Riittävä määrä on niukka naukka muuten, mutta ei edes luuston kannalta.
Niin ja ymmärrän kyllä, että jollekin ei tule mieleenkään mittauttaa arvoja - itseasiassa ei tullut minullekaan ennen kuin minulta minun tietämättäni se arvo oli mitattu HUS:issa. Olin siinä vaiheessa jo syönyt suht säännöllisesti 20-25µg vuorokaudessa muutaman kuukauden ajan ja luulin, että sain siis D-vitamiinia riittävästi. Kun lääkäri kertoi minulle mitanneensa D-vitamiinin arvon ja että se oli parempi kuin muilla hänen potilaillaan, mutta ei silti riittävä, niin hämmästyin kovasti ja rupesin lääkärin suosituksesta syömään 50µg.
Eli vastaus kysymykseesi - minun arvoni on mitannut HUS:in sairaalan lääkäri ja mieheni arvot on taas mitattu hänen työterveyslääkärin lähetteellä. Myös yksityisellä voi varmasti tuon mittauksen tehdä. Mieheni arvojen mittauksen takana oli juuri se, että vaikka minulla on vajetta, niin ei voida tietää, että onko perusterveellä miehelläni välttämättä vajetta samoilla annoksilla. Osoittautui kyllä, että oli, mutta mielestäni on hyvä, että mitattiin, koska yksilöitähän me ollaan, vaikka suht samaa ruokaa syödään ja suht samanlaista elämää eletäänkin.
Kanadassa esimerkiksi suositellaan vanhuksille 50µg/vrk.
Miksköhän 70 luvulla pysyttiin terveinä, vaikka ei syöty muuta kuin perunaa? Ei ollut todellakaan edes vihanneksia lautasella.
Nyt näiden erilaisten vitamiinipurkkien aikakaudella ollaan todella paljon sairaampia kuin ennen.
Kyllä mä ainakin pienenä söin niitä Vitol-kapseleita. Eiköhän moni muukin. Ja mun 40-luvulla syntynyt äiti kertoo juoneensa kerralla d-vitamiinipullon, joten hänenkin lapsuudessaan on täytynyt olla D-vitamiinia. Itseasiassa vanhaan aikaan ne suositukset oli paljon korkeampia. Vitolissa tais olla vaan D-vitamiinin lisäksi A-vitamiinia, jota ei enää nykyään suositella.
Jep, nuo kannattaa ehdottomasti mitata verestä ennen kuin alkaa nostelemaan annoksia. Tietty omalla järjelläkin voi ajatella. Itse olen kasvissyöjä, joka juo luomumaitoa jos juo. Margariinia ja öljyä kuluu todella vähän, enkä syö kananmunia tai kalaa. Ulkomailla olen viimeksi käynyt yli 5 vuotta sitten, enkä muutenkaan tykkää oleilla auringossa, sillä palan helposti. Kiinnostaisi kyllä käydä mittauttamassa D-vitamiinipitoisuus verestä, jotta osaisin ottaa tarvittavan määrän vitamiinia purkista. Tällä hetkellä otan joko 2*7,5 tai 1*25, riippuen kumpi purkki sattuu käteen. Pienempää annosta en viitsi ottaa täyteaineiden vuoksi enempää, sillä laksatiiviset vaikutukset eivät ole kaikkein mukavin juttu.
Tässä muuten vastaus siihen, että miksi 70-luvulla pysyttiin terveinä - ehkä myöskään silloin ei tarvittu Reimatec:eja ;-)
http://2.bp.blogspot.com/_TE7n0CktR4o/S0S2m0ScuJI/AAAAAAAABLo/JAwfBk5il…
Suositukset ovat siis "hieman" laskeneet aikojen saatossa. Kuvaajasta näkee, että miten esim. diabeteksen määrä on vastaavasti noussut.
Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Uskomme, että rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.
Tässä kesäkuussa alkaneessa Suomalaisessa tutkimuksessa annetaan 500:lle vauvalle 2-vuotiaaksi asti 30µg D3-vitamiinia päivässä. http://www.hus.fi/?default.asp?Path=1%3B28%3B2?530%3B9899%3B9900%3B2360…
4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247
Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm
Imeväisille D3-tippoja: D-tipat, Minisun Drops, Bioteekin TEHO D-tipat, Disney tipat, Gefilus Tipat + D3, Rela Drops + D3, Biophilus Drops + D3 tai DeviSol Drops
Syön tällä hetkellä miehen kanssa 100 ja keväällä varmaan siirryn siihen 50:n annostukseen.
Itse olen käyttänyt 2x 25 mikrog d-vitamiinia.
http://bit.ly/gKTmXA
On edullista. Tuolla linkillä saat heti $5 alennuksen.
Huomaan , etten juuri ole sairastellut vuosiin.
lapsille 8 ja 10v syötän 20-50mikrogr. ja olen täysin vakuuttunut d-vitamiinin eduista. Noilla suomalaisilla suosituksilla just ja just torjutaan riisitauti, mutta mitään hyötyjä ei tule esille. t.farmaseutti
ps. en tiedä netistä ulkomailta tilattujen d-vitamiinivalmisteidem luotettavuudesta, mutta itse en niitä uskaltaisin käyttää. Ei kovin paljoa maksa apteekista ostettunakaan, varsinkin verrattuna niiden hyötyyn, ovat lähes ilmaisia.
Ja toinen juttu vielä, koskaan ei ole todettu mitään yliannostusta väestöllä, vaikka 60-luvulla suositukset olivat melkein 10 kertaiset, uskon vakaasti että kohta on näyttöä hyödyistä riittävästi ja suomalaisetkin suositukset saadaan asianmukaiselle tasolle.
joka voi toisilla kerääntyä toksisiksi arvoiksi jo pienemmillä "yliannostuksilla" kuin toisilla. Siksipä ainakin itse ihan noudattaisin niitä viranomaissuosituksia siihen asti, kun uudet suositukset tulee ja suositusta mahd. muutetaan.
Kukaan ei Suomessa enää sairastu esim. riisitautiin, että tuskinpa mistään ihan kauheita vajeista kärsitään. Talviaikaan lisä on ehkä ihan ok mutta kesäisin en ainakaan itse anna sitä lapsille enkä kyllä muutenkaan kuin sen monivitamiinin seassa on. Eikä mulla tulisi edes mieleen mennä niitä arvoja mittauttamaan. Kuka lääkäri sellaisia edes mittaa? Yksityinen?