Mitä on "oikein" odottaa 4-vuotiaalta? Siis mitä "pitäisi" osata? Miehellä 4v.
tyttö, enkä oikein tiedä, mitä sen ikäiseltä voi odottaa. Vaikea muotoilla tätä kysymystä niin, että muutkin ymmärtäisivät, mitä tarkoitan.. mutta esim. pukeeko teidän 4-vuotiaat kaikki vaatteet itse? siivoavatko leikkinsä? jne.
Kommentit (15)
ja vaatteet ovatkin sitten hujan hajan, kun niitä on kiva vaihdella. Osaa siivota, mutta usein "unohtaa", tarvitsee ohjausta useimmiten.
Osaa pukea, rukkasissa saattaa pyytää apua. Joskus on kiva koitella, saisiko apuakin.
Kirjaimet kiinnostavat kovasti, moni samanikäinen on oppinut lukemaankin.
Päiväunet nukkuu toisinaan, ei aina. Siinäkin on kiva koittaa, pääsisikö pois, jos temputtaa.
Satujen kuuntelu on mukavaa, niin kirjojen kuin satucdeidenkin.
Ulkoilu on tärkeää, ja leikkikaverit.
miehesi tytär on tavallinen lapsi, joka siis myös kiukuttele väillä, ei viitsi pukea vaikka osaisi, ei halua siivota leluja vaikka osaisi jne jne
Sellaisia ne lapset vaan on. Ei ne ole mitään pikku koneita, jotka tottelee niinkuin sinä haluaisit.
Mieheni suhtautuu minun lapseeni just tuolla tavalla kuin ap. Oman lapsen oikkuja vissiin vaan jaksaa ymmärtää parhain päin 100x pidempään.
sukkien ja kintaiden pukemisessa, sekä narujen sitomisessa, myöt vetoketjut voivat jumittaa, paidan joutuu auttamaan housuihin, suoristamaan villatakin haalarin alle jne. Leikit osaa siivota, mutta en ole vaatinut lasta tekemään sitä ilman valvontaa/kaveria, koska lapsen pitkäjännitteisyys ei välttämättä vielä riitä, ja liian suuret vaatimukset aiheuttavat turhautumista sekä lapsessa että aikuisessa.
4v ei osaa vielä paloitella ruokaansa veitsellä, eikä kuoria perunoita, tarvitsee apua peseytymisessä ja vessakäynneissä jne.
Voi tietysti olla että joidenkin 4v:t jo handlaa nämä kaikki, mutta suurin osa tarvitsee vielä paljon apua 4-vuotiaana.
tulla sen jälkeen, lapsi tarttee sen isää, varsinkin ku vanhemmat eronneet. Jos ei isä tajua olla sen kanssa ja tuppaa sitä sulle ni sellasen kanssa ei kannata seurustella. Kato miten kohtelee lastaan, ni tiedät millanen mies on.
Apua tarvitsee rukkasissa ja haalarin lenksuissa.
Siivota osaa tietenkin, mutta vaatii aina kannustusta/narrausta ja ehkä kaveria.
Vessa- ja suihkukäynneissä tarvitsee vielä apua.
Varsinkin vieraissa/uusissa tilanteissa/kun on vieraampia ihmisiä paikalla.
Meillä 4-v. ei pue itse kokonaan, vaikka ehkä osaisi. Lapsi ei automaattisesti siivoa leikkien jälkiä.
4-vuotias on herkkä aistimaan, jos hänen pitäisi olla enemmän omissa oloissaan ja pois aikuisten tieltä. Haluaa, että puetaan tms jos kaipaa enemmän perushuomiointia.
sukkisten, sukkien, hanskojen kanssa - eivätkä ne hihatkaan mene, hermostuu, kun ei saa vaatteita päälleen. Syö veitsellä ja haarukalla, osaa pilkkoa esim. perunat, mutta ei kanaa tai muuta "kovempaa". Haluaa apua vessassakäyntiin. On minusta vielä aika hoidettava:-)
toisilla isillä on niitä tyttöystäviä vähän väliä vaihdossa.
mutta on vielä todella pieni lapsi ja haluaa huomiota esim. sillä, että pyytää aikuista pukemaan. Monesti teenkin oman 4-vuotiaani kanssa niin, että ensin laitan vaatteet valmiiksi esille, ja jos ne eivät mene kehotuksen jälkeen päälle, alamme hommaa yhdessä pähkäilemään tyyliin "mitenkäs tämä paita nyt oikein meneekään, osaatkos laittaa kädet hihaan, laitapa nyt sukat niin minä käännän housut oikein päin" jne.
Sama juttu siivoamisen kanssa. Tottakai 4-vuotias osaa siivota jälkensä. Mutta leikit usein ryöpsähtävät käsistä ja yllättäen sitä siivoamista onkin ihan valtavasti noin pienelle eikä aina edes tiedä, mistä aloittaa tai kuka tämän kaiken oikein sotkikaan... Yleensä siis siivoamistakin alan puuhata yhdessä pohtien, että mitäs jos keräisit nuo palikat tähän rasiaan niin minä katson, mitä näille palapeleille voisi tehdä... Toisinaan tietysti jo ihan kasvatuksen takia lapsi siivoaa itse huoneensa (jos on esim. tahallaan paiskonut kaikki lelut pitkin poikin), mutta yleensä pyrin kannustamaan ja auttamaan ja antamaan lapselle samalla positiivista huomiota. Lisäksi 4-vuotiaan huomio vielä harhailee, joten siivoaminen saattaa unohtua, kun jokin mielenkiintoinen lelu löytyy, joten sitä siivoamistakin kannattaa ohjata oikeaan suuntaan.
Meidän 4-vuotias pitää muuten leipomisesta ja ruoan laitosta ja haluaa kovasti sekoittaa ja vatkata kaikkia patoja ja kulhoja. Osaa myös viedä likaiset astiat tiskipöydälle jne. Kannattaa ottaa lapsi mukaan arkiaskareihin, niin myöhemmin siitä on hyötyä.
kummipoika osasi pilkkoa perunat, viedä astiat tiskipöydälle. Lelut aina hujan hajan eikä viitsisi niitä kerätä. Osaa kirjoittaa joskus nimensä oikein.
halutessaan! Ja tietysti tiukkojen vetskareiden, sukkisten yms. kanssa tarvii apua. Kyllä ne sukkiksetkin jalkaan menee, mutta niin hitaasti.
Mitä taas siivoamiseen tulee, niin tuon ikäinen tarvii useimmiten tukea. Tiedän lapsia, jotka tuossa iässä siivoavat itse, mutta suurin osa ei. Komennosta aloittavat, mutta sitten homma saattaa unohtua tai tuntua liian raskaalta eli kaveriksi täytyy useimmiten mennä.
Meillä eskari-ikäinen ja sekin tarvii joskus apua vielä esimerkiksi huonojen vetoketjujen kanssa. Siivoaa kyllä jo omat tavaransa käskystä, mutta joskus menen edelleen tueksi/avuksi.
4-vuotias:-). Toiset osaavat ja tekevät, ja haluavat tehdä ja päteä. Toiset ovat pikkuisempia ja kaipaavat apua. Tosi pieni on mielestäni 4-vuotias. Voisi miettiä, kuinka moni 9-vuotias siivoaa jälkensä, jaksaako aina pukea kaikki hankalat talvivaatteet päällensä..? Helposti senkin ikäinen väsähtää ja kaipaa aikuisen apua, tukea ja läheisyyttä.
meillä siivoa jälkiään. Pukee kylläkin (ei tosin ole ainut lapsi). Pissaa ja pyyhkii, mutta kakat joudun minä pyyhkiä. Osaa uida kellukkeilla ja kirjoittaa nimensä. Leikkkii yksin jo hyviä aikoja ja mielikuvitus laukkaa. Meillä siis tyttö.
ni jotain tietäsit.