Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi suuttui, meistä turhasta, toimisitko niin kuin me vai anopin toiveen mukaan?

Vierailija
01.01.2011 |

Me lähdimme viettämään joulua sukulaisten luo kuten tavallisestikin. Poikkeavaa edellisiin jouluihin oli se, että minun raskauteni oli loppupuolella (laskettuun aikaan vähän vajaa kuukausi). Päätettiin kuitenkin lähteä sukulaisten luo, koska vointini oli hyvä eikä mitään merkkejä synnytyksestä ollut muutenkaan ja tiesimme, että isommille lapsille joulu sukulaisten luona on tärkeä heille ja ovat odottaneet sitä.

Noh, aatonaattona aamupäivällä minä jouduin yllättäen lähtemään sairaalaan kun synnytys käynnistyi. Vauva syntyi jouluaattona aamuyöstä. Olimme vauvan kanssa laitoksella viime keskiviikkoon asti, isommat lapset ja isä kävivät katsomassa ja muuten olivat sitten joko anoppilassa tai meidän mökillä, joka on lähempänä sairaalaa.

Päätimme, ettemme jää enää uudeksi vuodeksi sukulaisiin, koska vauva syntyi ja emme halunneet altistaa pientä heti taudeille (muutama sukulainen todella pahassa flunssassa ym.). Anoppi siis toivoi/halusi, että olisimme jääneet vielä uuden vuoden viettoon kuten aiemminkin.

Emme jääneet ja nyt ollaan niin minä kun mieskin saatu kuulla, miten toimimme väärin ja että meidän olisi kuulunut jäädä uudeksi vuodeksi sukulaisten luo. Erityisesti anoppi on tästä vetänyt herneen nenuun enkä ymmärrä, että miksi. Perustelimme appivanhemmille ja minun vanhemmilleni sekä muille sukulaisille miksi emme jää uudeksi vuodeksi ja osa ymmärsi, mutta vanhemmat ihmiset tuntuivat ajattelevan, että kyllä me olisimme voineet jäädä ja että oltais päästy helpommalla kun he olisivat voineet hoitaa vauvaa.

Teimmekö siis todella niin väärin, että siitä on oikeus suuttua ja leikkiä ns. marttyyria?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni varsin ymmärrettävällä tavalla! En olisi itsekään mennyt pienen vauvan kanssa paikkaan, jossa on flunssaisia ihmisiä -en olisi mennyt vaikka ei olisi ollut flunssan vaaraakaan!

Meillä vauva myös sairasti pienenä ja oltiin sairaalahoidossa. En siis ymmärrä aina sitäkään, että vauvoja viedään heti tosi pienenä paikkoihin joissa on tartuntavaara. MUTTA jokainen äiti ja isä toimii omalla tavallaan eikä muiden pitäisi sitä arvostella. Jos päätitte lähteä kotiin, anopin pitäisi se mielestäni vaan hyväksyä!

Vierailija
22/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin hurja synnytyskokemuskin, on 100% ymmärrettävää jos et halunnut sukuloimaan!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teitte. Toisaalta ei olisi edes niihin flunssiin tarvinnut vedota. Vastasyntyneen ja vastasynnyttäneen paikka on kotona.

Vierailija
24/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on lapsivuodeaika! ja tasan tarkkaa saat päättää misää olet!!

johan sitä on niin kipeenäkin,ettei jaksa vieraita ihmisiä! ja tosiaa flunssa ton ikäsellä ois hirveetä!huono äiti oisit jos tartuttaisit taudin lapseesi "tahallaan".

ihmiset älyää yleensä antaa rauhassa perheen tutustua uuteen tulokkaaseen!

onnea!

Vierailija
25/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitte aivan oikein. Vastasyntyneen on ilman muuta parempi olla vanhempineen ja sisaruksineen omassa kodissa. Tottahan on, että olisitte tavallaan päässeet helpommalla, kun sisaruksille olisi isovanhemmista ollut seuraa ja apua, mutta sinä ja vauva tarvitsette urakkanne jälkeen omat seinät ympärillenne. Lisäksi hygieniakysymys on todellinen - noin pieni vauvaa ei tule altistaa monenmoisiin tauteihin.

Ja näin sanon, vaikka itse olen anoppi ja mummi.

Vierailija
26/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset olisivat varmaankin halunneet olla mukana tässä poikkeuksellisessa tapahtumassa ja saada osansa vauvaihanuudesta. Vastasyntyneet ovat kuitenkin aika harvassa... Ja teillä toki täysi oikeus viettää päivänne missä haluatte.

Vierailija
27/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt juuri niinkuin sinä ilman mitään sairastelujakaan, helpon synnytyksen ja täysiaikaisen vauvan kanssa laitokselta ilman muuta kotiin.

Vierailija
28/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi edes harkinnut mitään muuta vaihtoehtoa. Jo oman itsenikin takia olisin halunnut kotiin toipumaan enkä sukulaisten nurkkiin pyörimään. Mutta myös vauvan takia olisin ehdottomasti kotiin mennyt. Mun mielestä sukulaisita todella itsekästä edes mennä vaatimaan tuollaista, saati vielä pahoittaa mielensä siitä, että äiti vastasyntyneen kanssa meneekin kotiin.

Vierailija
29/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko anopin tossun alla?

Vierailija
30/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tätä tietysti tarvitse miettiä, mutta kun siitä kuulee vähintään kerran päivässä ja nyt vielä hormonit tekee osansa ja välillä mietin, että teimmekö tosiaankin niin väärin, että siitä on oikeus suuttua.

Omalla järjelläni me emme tehneet väärin ja mies on samaa mieltä, mutta kun anoppi erinäisin perusteluin kertoo, että meidän olisi pitänyt jäädä heille vielä uudeksi vuodeksi niin siinä väkisinkin tulee paha mieli.

ap

Vai oletko anopin tossun alla?

Vierailija
31/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei olisi mitään synnytystä tai vauvaa, niin ihan hyvin olisitte voineet lähteä kotiin muutenkin jos ITSE niin halusitte. Onkohan anopillasi mielenterveys horjumassa?

Vierailija
32/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualle kuin omaan kotiini, enkä voi edes ymmärtää, että joku haluaisi kyläillä jossain juuri synnyttäneenä! Paikatkin on hellinä ja vuoto runsasta, huh huh. Enkä ymmärrä, että sitä pitäisi jotenkin puolustella. Suuresti ihmettelen, että täyspäinen aikuinen edes ehdottaisi tuollaista.

Vierailija
33/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan minä edes jaksa olla missään muualla kuin kotona. Aloittaa uudenlaisen arjen kotona, kaikessa rauhassa toipuen synnytyksestä ja tutustuen uuteen perheenjäseneen.

Vierailija
34/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman synnytykseni jälkeen minnekään sukuloimaan. Todella on outoa käytöstä anopilta!

Vierailija
35/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi pitänyt hoitaa vastasyntynyttä vauvaa? Ei vauva turhan takia ole äidin mahassa melk. 10 kk. Kyllä vastasyntyneen kanssa mennään kotiin lepäämään, toipumaan ja totuttelemaan uutena perheenä olemiseen. Ainoa apu mielestäni tulee siitä, että anoppi tulee siivoamaa/laittamaan ruokaa, että miniä voi keskittyä oleelliseen. En ymmärrä tätä luonnosta erkaantumista, jossa huidellaan ympäri kyliä vastasyntyneen kanssa ja kierrätetään maan päälliseen elämään totuttelevaa vieraista syleistä toiseen. Kuinka äiti oppii tuntemaan vauvansa tarpeita ja kuinka imetys alkaa sujua, jos äiti ja vauva ovat erossa toisistaan. Eikö nyky ihmiset ole kuulleet ihmisen kehityspsykologiasta, jossa puhutaan äidin ja vauva alun symbioosista? Ja mitähän se voisi käytännössä merkitä? Anopin kiukuttelut jääköön omaan arvoonsa, asentellaan ei ainakaan helpota perheen elämää.

Vierailija
36/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta lapsi ja äiti ovat etusijalla heti synnytyksen jälkeen. Heidän hyvinvointinsa on siinä tilanteessa kaikkein tärkeintä. Teitte oikein, kun menitte kotiin lepäämään. Ikävää, että joku alkoi siitä osoittaa mieltään. Ehkä hän tosiaan on jo iäkäs eikä enää oikein muista näitä asioita tms.

Vierailija
37/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama olisiko flunssaa vai ei, mä menen sairaalasta vauvan kanssa kotiin. Anopit ja muut läheiset voivat tulla meille kotiin auttamaan, jos haluavat oikeasti auttaa. Tai olisin voinut vaikka jättää isommat lapset sukulaisten luo viettämään uutta vuotta, jos lapset olisivat niin halunneet. Miehen olisin toivonut lähtevän mun ja vauvan kanssa heti kotiin, mutta hänkin olisi halutessaan voinut mennä sukulaisiin.

Mulle olisi aivan turha suuttua tai loukkaantua moisesta, ei kiinnostaisi mua.

Vierailija
38/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mistä syystä päätitte lähteä omaan kotiin. Se on periaattessa ihan sama miksi.

Te perheenä päätitte, että vietätte uudenvuoden omasa kodissa. Siinä se.

Perheen keskinäisiin, sisäisiin päätöksiin ei ole mitään sanomista ulkopuolisilla, ei av-palstan kaikkitietäjillä, ei anopilla, ei muillakaan sukulaisilla - etenkin kun ne eivät ole vahingoksi tai kuolemaksi kellekään.

Hyvä, jos miehesi on sinun rinnallasi ja samaa mieltä päätöksestä, eikä mene sinun selkäsi taakse tyyliin; minä en tähän puutu, tämä on jotain naisten välistä riitelyä - kuten minun mieheni teki, kun anoppi haukkui minut eräästä asiasta, jossa mies itse teki päätöksen - ja tästä päätöksestä anoppi haukkui ja syyllisti minut. Kas, mimnun hyvinvointini ja jaksamisenihan siinä ensisijaisena asiana olikin , ja se jos mikä on toisarvoista.

Vierailija
39/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten hän kuvittelee perheenne viihtyvän toisten nurkissa. Entä vauvan vaatteet ja muut tarvikkeet? Miten isä ja isommat lapset pääsevät tutustumaan vauvaan, jos ympärillä on koko ajan muuta sukua? Entä se mieletön määrä erilaisia bakteerikantoja? Kotonanne teillä on tietty kanta, johon vauva tottuu pian, ja jos vierailijat pesevät kätensä, niin ei välttämättä tule niitä vieraita bakteereja. Mutta ensin siis vauvan pitäisi tottua anoppilan bakteerikantaan ja sitten vasta kodin? Entä lukuisat vierailijat? Entä oma leposi?

Anoppi pettyi, koska kuvitteli pääsevänsä vastasyntyneen ensisijaiseksi hoitajaksi sinun lepäillessä ja toipuessa. Anoppi ajatteli itsekeskeisesti. Vauva on teidän, ja te teette päätökset oman perheenne parhaaksi. Siihen ei kenelläkään muulla ole nokankoputtamista. Ja nyt mies laittamaan äitinsä kuriin. Sanoo äidilleen selvästi, että päätös on tehty ja teistä se oli oikea päätös ja asiasta on turha keskustella enää. Anoppi saa tulla teille vauvaa katsomaan, mutta turha enää kiukutella.

Vierailija
40/73 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi, että pääsivät kotiin keskiviikkona niin olihan siinä jo ollut kaupat auki pari päivää

Oli vaateet, turvakaukalot jne.? Vai miten sieltä sairaalasta menitte kotiin?

Ymmärrän anoppiasi erittäin hyvin. Etäisyyttä kotiinhan oli 800 km (et tosin kertonut siitä, saattoihan se olla 18 km) ja matka raskas vasta synnyttäneelle. Hän tarkoitti todennäköisesti vain hyvää, mutta anopithan ovat aina väärässä.

Sitä minä ihmettelen, että jos ne isommat ovat olleet altistuneina sukulaisten taudeille niin mihin ne lapset laitatte, kun olette kotona. Voihan niissä olla sitä samaa pahaa anoppilaflunssaa, joka tuhoaa kaiken. Keittäkää edes ne isommat, jos eivät suostu menemään täydelliseen desinfiointiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme