Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori äiti uudenvuodenaattona bussissa nro 61

Vierailija
01.01.2011 |

matkalla Jumbon tietämiltä Tikkurilaan päin noin klo 17, tyttövauva rattaissa, tämä on Sinulle:

Lapsi tarvitsee talvipakkasella pipon päähänsä, lapsesi ikäinen (n 10 kk?) vauva mielellään myös korvat ja kaulan huolellisesti suojaavan kypärähatun!

Lapsi itki rattaissa kovin, ja kyllähän lapset/vauvat itkevät, ei siinä mitään. Mutta kyllä minulta itku pääsi kun työnsit vauvasi avopäin ilman tumppujakaan bussista ulos ja jatkoit mitään tekemättä matkaasi rattaita työntäen. Hanki hyvä ihminen lapsellesi päähine! Mittari näytti kuitenkin -5 :(

Lapsesi kylmettyy tuolla menolla, ja sairastuu vakavasti aivan varmasti. Aivojen suojana ei vielä ole kalloluuta.

Olisin asiasta tullut ihan nätisti Sinulle sanomaan -tietämättä tosin miten oisit kommentoinnin vastaanottanut..- mutta istuin bussin etuosassa kauppakassien kanssa, melkoisen kaukana teistä siis, ja bussi oli aika lailla täynnä myös käytäviltä, joten aikomukseni ei valitettavasti onnistunut.

Toivottavasti näet tämän, tai ainakin seurassasi ollut ystäväsi -jolla kyllä oli pipo päässä, surkuhupaisaa kyllä!

Pidä huolta pienestä tytöstäsi, jooko.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä viesti tavoittaa ko. äidin. Täytyy sanoa etten minäkään olisi välttämättä tajunnut ajatella miten paljon pieni vauva tarvitsee vaatetta päälleen, varsinkin just päähän ja käsiin. Mun omaäiti onneksi osti vauvalleni toppahatun ja sanoi että tämä päähän kypärähatun kanssa ja käsiin villa- ja toppahanskat ja sitten vielä kätöset toppapuvun sisään. Eivätkä ole yhtään liian lämpöset kun otan vauvan sisälle ulkoa. Ei noista paljon missään opuksissa puhuta tai mulle ole kertaakaan neuvolassa sanottu.

t. tuore äippä 32v.

Vierailija
2/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia, joita ei ole tajuttu pukea oikein, sekä nuorilla, että myös vanhemmilla äideillä. Valitettavasti.

th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä toi on jo aika uskomatonta että vauvalla ei ole pakkasella päätä suojattuna... pitäisi kyllä tajuta ilman kenenkään sanomistakaan.

Vierailija
4/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäikö ap bussiin? Mistä ap tietää, ettei lapselle laitettu myssyä päähän kun bussi lähti liikkeeseen? Tai etteivät menneet heti johonkin sisään?

No joo en halua puolustella, mutta ihmettelen vain, näkikö ap tosiaan mitä tapahtui, vaikka itse jäi bussiin (?).

Vierailija
5/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä viesti tavoittaa ko. äidin. Täytyy sanoa etten minäkään olisi välttämättä tajunnut ajatella miten paljon pieni vauva tarvitsee vaatetta päälleen, varsinkin just päähän ja käsiin. Mun omaäiti onneksi osti vauvalleni toppahatun ja sanoi että tämä päähän kypärähatun kanssa ja käsiin villa- ja toppahanskat ja sitten vielä kätöset toppapuvun sisään. Eivätkä ole yhtään liian lämpöset kun otan vauvan sisälle ulkoa. Ei noista paljon missään opuksissa puhuta tai mulle ole kertaakaan neuvolassa sanottu. t. tuore äippä 32v.

Sehän on päivänselvä asia, että päästä haihtuu suurin määrä lämpöä. Eikö teille kotona ole opetettu mitään. Ei kait tuollaista asiaa tarvitse missään opuksissa lukea.

Toivottavasti et ollut tosissasi

Vierailija
6/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis todellakaan tiedä minne menivät tai mitä tekivät. Sillä ei mielstäni ole väliä koska bussin keskiosassa jossa ovet avautuvat aina pysäkin kohdalla käy jatkuva veto, ja toisekseen vauvaa ei viedä päähineettä viiden asteen pakkasilmaan hetkeksikään! Siis mielestäni.

ap

ps kiva kun kommentoitte niin tulee enemmän mahista että viesti menisi perille tuolle kyseessä olleelle äiti(?enhän tosin tiedä sitäkään, oletan vain)ihmiselle.

Vierailija
7/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka sinne vaunuun ja vielä ihmisiä oli käytävällä?! :D

Selitäppä tuo enneku otan tän viestin tosissaan, vaikka aiheesi onkin vakava, tosin näkee noita vanhemmillakin äideillä, muksuja ilman pipoa taikka tumppuja.

Vierailija
8/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..menisitte oikeasti antamaan apua ja neuvomaan, kuten ennen tehtiinkin, ettekä vain kauhistelisi ja vuodattaisi virtuaalikyyneliä? Tulin itse äidiksi 21-vuotiaana ja oli paljon asioita, mitä en tajunnut vaikka ehkäpä olisi pitänyt. Itse ilman äitiä kasvaneena, anopin vihaamana minulla oli kivikkoinen alku äitiyteen ja inhosin itseäni joka kerta, kun joku vanhempi ihminen tuli siihen ripittämään nuorta, tyhmää äitiä, joka ei mistään mitään tiennyt...ehkäpä ne -sinänsä arvokkaat- neuvot olisi voinut sanoa ystävällisestikin? Viisastelu ei auta mitään ja jälkiviisastelu se vasta taitolaji onkin...

Vierailija
9/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tähän kirjoittaa sen verran että minun lapsi on jo huomattavasti isompi ja ottaa itse aina linja-autossa hatut ja hanskat pois, aina ei hattua mutta hanskat vähintään, matkii varmaankin minua koska itse otan aina, tulee muuten niin kuuma paksuilla hanskoilla ja pipolla, mutta laitan ne kyllä ennen ulos menoa takaisin. Minusta linja-autossa on kyllä niin lämmin, että hyvin voi olla ilman hattua ettei siinä pää palellu, mutta ulos mentäessa on sitten ehdotonta kyllä pitää hattua ja hanskoja.

Vierailija
10/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuin bussin etuosassa selkä kuskiin päin (joo-o, muutama tälläinen yksittäinen korokepenkki joissain busseissa on) ja alkuun en vauvaa nähnytkään, kuulin vain. Keskiosa oli aika tukossa ja pari pysäkkiä ennen pysäkkiä äiti käänsi vaunut (minulle selvittämättömästä syystä) "väärinpäin" sivuttain niin että vauva oli minuun päin, samoin äiti vaunujen takana.

Jopas nyt meni yksityiskohtaiseksi.. ;)

Vierailija
11/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi liian vähiin vaatteisiin puettuja vauvoja ja lapsia näkee harvoin, yleensä vaatteita on ihan liikaa.

Vierailija
12/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vanha akka (=ap) olen iältäni 33 ja sori nyt että istuin, todellakin istuin, vanhuksille tai huonosti liikkuville osoitetussa paikassa. Niin nyt kauppakasseineni kuitenkin tein, eikä istumapaikkaa kaipaava vanhusta näkynyt.

Nämä kauppakassit (2 kpl) ja väenpaljouden (jotka kuitenkaan eivät estäneet minua vauvaa näkemästä juuri sen jo pariin kertaan mainitsemani korokepaikan ja sen sijainnin takia) mainitsin jo aloitusviestissäni; koettakaa nyt hyvän tähden vähän eläytyä tilanteeseen. Johan sanoin, että olisin mielelläni asiasta YSTÄVÄLLISESTI maininnut, mutta täytyy myöntää että ei ollut pokkaa alkaa julkisessa liikennevälineessä ihmisten yli huutelemaan.

Mutta siis on tää edelleenkin ihan hyvä että pidetään ketjua yllä, tosin jo alan tuntea aika idiootiksi selvitellessäni näitä yksityiskohtia teille, heh.

t

ap

Vierailija
13/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ne osais ottaa sen ystävällisesti eikä vittuiluna. Jossain kolmen kympin tienoilla noin puolet naisista/tuoreista äideistä kypsyy siihen että osaavat ottaa palautetta vastaan ihan asiallisestikin. Silti suuri osa naisista pysyy niin "herkkinä" äitiyden suhteen että ei niille mitään voi sanoa, ystävällisestikään, ilman että ne käsittää sen aliarvioimisena. Liekö epävarmuuden osoitusta vai mitä.

Vierailija
14/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan selkeää välinpitämättömyyttä, sillä kukaan lastaan rakastava ei oikeasti tee noin tyhmästi. Sanominen tuskin olisi auttanut yhtään mitään.

Vierailija
15/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanominen tuskin olisi auttanut yhtään mitään.

toivottavasti viesti tavoittaisikin oikean henkilön koska kirjallinen palaute on usein toimivampaa kuin verbaalinen.

Vierailija
16/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa äiti oli ottanut bussissa lapseltaan pipon pois ?

mun lapsi itkee aina julkisissa kulkuneuvoissa, otan sitten vaatteita pois, että rauhoittuisi.

Ja jos vaikka alkoikin sitten sitä hattua pukea, kun sinä ap et enää nähnyt ikkunasta.

Tai jos hattu olikin epähuomiossa pudonnut, kadonnut matkalla ?

Vaihtoehtoja on monia.... toivottavasti kyseessä ei ole välinpitämättömyys.

t. yksi, joka näki bussissa 2 hyvin nuorta äitiä ( n. alaikäisiä), heillä oli rattaissa mukana parivuotias tyttö, jolla ei ollut hattua, ei hanskoja, ei mitään peitettä vaunussa. Pelkät farkut ja ohut takki päällä lapsi istui.

silloin kyllä kauhistutti :(

Vierailija
17/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi olla että äiti laittoi päähineen päähän pian poisjäätyään. Itse olen kerran umpiväsyneenä ison ja raskaan kauppareissun jälkeen unohtanut autoon mennessä laittaa pipon ja käsineet takaisin vauvalle päälle. Univelkaa oli viikkotolkulla ja aivot aivan jäässä..oli itselleenkin niin järkky kolaus, että nykyään muistan aina kassoilta lähtiessäni kaivaa vermeet esiin.

Vierailija
18/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni paleltuu, jos ei laita hanskoja käteen. Oltiin siis bussissa.

Lapsi otti hanskat pois, ettei tule kuuma.

Perkele siellä bussissa pärjää ilman hattuja ja hanskojakin.

Tosin mulla oli leikki-ikäinen ja nyt poika 7v. ja saattaa ottaa bussissa takinkin pois, kun on kuuma.

Välttämättä vauva ei jäänyt ulos, sinä et vain sitä tiedä.

Vierailija
19/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että viesti menee kuitenkin perille kun tilanne on ohi. Eli vaikka nuori äiti olisi tuosta suuttunut ja tiuskaissut vaikka että "pää kiinni ja pidä huoli omista asioistas" niin bussista jäädessään hän olisi ehkä sitten kuitenkin alkanut pukemaan vauvaa tai ainakin seuraavalle ulkoreissulle ottanut enemmän vaatetta mukaan. Näin olen huomannut itse toimivani... Saatan suutahtaa kun joku puuttuu mun asioihin, mutta myöhemmin ehkä huomaan että olihan tuossa ideaa.

Oman äitini kanssa riitelen välillä esim. mitä vauvalle tulee laittaa päälle kun mun äiti on aina pukemassa koko vaatevaraston päälle villapukuja ja muita myöten. Sitten kuitenkin kun itse puen tyttöä, on nuo äidinkin opetukset mielessä. Ei mun mielestä ois lainkaan hullumpaa saada äitiyspakkauksen mukana jotain opusta jossa kerrotaan vauvan pukemisesta. Me ensikertalaiset ei todellakaan osata pitää itsestäänselvyytenä montako kerrosta vaatetta taritaan ja miten lämmintä. Jostakin luin että aina yksi kerros enemmän kun aikuiselle.

Vierailija
20/23 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet nähnyt vain sen mitä bussissa tapahtui, et ulkopuolisia tapahtumia. Kauhistuttaa myös katsella kaikkia niitä lapsia, jotka ovat ylipuettuja - ja niitä näkee todella paljon useammin kuin alipuettuja. Olen aivan varma, että tällä "nuorella" äidillä on ollut hanskat ja hattu, mutta on laittanut ne vasta bussin ulkopuolella. Parempi olisi tosin ollut laittaa ne jo sisällä. Ymmärrän, että teinit näkevät kaiken mustavalkoisena, mutta aikuisten ihmisten täytyisi ymmärtää, että asioilla voi olla monta eri ulottuvuutta.

T. Äiti 30+

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän