Syyskuun sydämet 2011 tammikuussa
Kommentit (143)
Kiitos kaikille kannustavista viesteistä... Kävin ns. yleislääkärillä, joka nyt ei osannu tässä vaiheessa sanoa juuta eikä jaata asiaan, mutta ei nähny tarpeelliseksi mihinkään lähettää. Maanantaina pääsen ultraan vasta kattomaan onko siellä enää ketään... Yöllä oli kovat kivut ja runsaammanlainen vuoto, niin että lääkäri ja hoitaja arveli että ehkä se oli siinä, mutta koska tällä hetkellä ei ole kipuja ja verenvuoto on hiipunut, niin ei tarvinnut lähettää vielä mihinkään. Se joko meni kesken tai sitten oli jotain muuta, mutta tällä lääkärillä ei ollu asiaan juurikaan sanottavaa.
Onhan tässä vielä pieni toivo olemassa, mutta maanantaina tähän saa vasta selvyyttä... Kyllä on mielenkiintoinen viikonloppu tulossa...
Meillä ensimmäinen tulossa ja tänään plussasin. Heti tietysti soitin terkkariin ja sieltä hoitaja sanokin että ollaan suunnilleen rv 6+3 ja laskettu aika 13.9. Ei tätä oikein vielä itsekään tajua. Ens viikolla ois eka ylimääränen ultra, jossa saa sit tietää tarkemmin raskausviikot ja muut. Joulukuun alussa jätin pillerit pois eli heti "tärppäsi".
Testasin eka kerran 2 päivää sen jälkeen kun menkat ois pitäny alkaa, mut negatiivinen oli. Nyt sit kahden viikon jälkeen oli plussaa :)
Täällä sitä taas ollaan kukonlaulun aikaan hereillä pikku neidin kanssa... huoooh..mä olen niin väsynyt. Odotan niin et kello lyö jo 8 et neiti haluaa aamupäikkäreille.. mä meen itekin sitten vetää sikeitä! Väsymys on kyl inhottava.. ja sit mulla on ollut huono olokin, monta kertaa tuntunut et oksettaa mut sitten kun menee vessaan ni ei sitten tuukkaan mitään.
maanantaina olisi sitten eka neuvola, sen jälkeen saakin soitella ja varata np-ultra aikaa! :) ihanaa!! mun mies ei välillä ees muista että mä olen raskaana.. hehe, se on niin hassua ku "vastahan" mä synnytin.
mut hei mä meen taas, tämä oli tällänen pika kuulumiset, kirjottelen vaik sit neuvolan jälkeen lisää.. :) HAUSKAA VIIKONLOPPUA!!!
Mimmi 7+5
Moi.
Kävin torstaina ensimmäistä kertaa neuvolassa ja siellä kysyttiin, että haluanko ottaa influenssarokotteen. Mitäs ootte muut ajatellu? Minä en kyllä tällä hetkellä tiedä ottaakko vai ei. Minä en ole koskaan ottanut mitään rokotteita influenssaa vastaan, en edes sikainfluenssaan viime vuonna. Mitähän hyötyä/haittaa rokotteesta on?
nirppi:toivotaan parasta. Tuolainen tietämättömänä odotteleminen on inhottava. onko sulla ollut sitä vuotoa nyt munkä verran? Joskus vuoto on ihan vaaratonta. Toisilla se voi merkitä kaksosten odottamista joista toinen on mennyt kesken. Toivottavasti elävä alkoi löytyy.
Valitettavasti joudun myös sanomaan että omalle kohdalle toivoisin silti että raskaus menisi alussa kesken eikä jatkuisin myöhäiseen keskenmenoon tai kohtukuolemaan.
Piia 20: vaikea sano noihin rokotteisiin, koska niihin on ainak kaksi puolta. Itse olen sikapiikin ottanut ja otan kyllä vastakin kaikki mitä tarjotaan. En kestäsi ajatusta siitä että menettäisin lapseni ja olisin itse aiheuttanut sen omalla vastuuttomuudellani! tällä en silti tarkoita sitä että rokotteet on ehdottomasti otettava, vaan jokainen tekee itse omat päätöksensa ja tuen heitä niissä! Kannattaa netistä etsiä luotettavia tutkimuksia roketteista ja puhua vaikka terveydenhoitajan kanssa mietteistäsi.
Omaa napaa: uutena raskaus oireena on nyt tullut flunssan tunne(pöhnä). Kunhan vaan kehoni ei nyt oireilisi kuolleesta alkiosta. Viimeksi oireilin samalla tavalla kun edellinen lapsi kuoli.
Huomiselle sain soittoajan terkkarille. Saas nähdä saanko aneltua itselleni verhais UÄ ajan.
sintti rv 6
Ollaan oltu flunssassa ja nyt viikonloppuna on tullut nukuttua paljon päikkäreitä. No, nyt sitten heräsin viideltä! Kai alkaa olla unikiintiö toistaiseksi täynnä. Nuoret herrat nukkuvat vielä, ihme kyllä.
Toivotaan, että kaikki saavat pitää syyskuisensa ihan loppuun saakka. Stressaavaa tuollainen vuotoilu.
Itse en ole kyllä edelleenkään sisäistänyt koko juttua raskaudesta. Viikonloppuna kerroin ystävälleni ja se teki tästä taas hitusen todellisempaa.
Mutta onneksi tämä flunssa alkaa olla tältä erää ohi. Alkuraskauden väsymys + flunssa on jotain aivan ryydyttävää. Ja siihen sitten tämä pahoinvointi päälle. Mulla on kaikissa raskauksissa pahoinvointi vellonut ensimmäiset 20 viikkoa ihan 24/7. Yritän syödä koko ajan jotain pientä, jäiset mansikat on olleet nyt ihan ykkösiä. Sellaisen voi napata aina ohimennen eikä kaloreitakaan tule ihan kamalasti. Myös jätskiä syön, mutta siitä tulee jo vähän ällömpi olo.
Huomenna onkin sitten eka neuvola. Ihanaa mennä kahdestaan nuorimman kanssa, kun isommat ovat eskarissa ja kerhossa.
Mutta mukavaa alkanutta viikkoa kaikille, kirjoitelkaahan kuulumisianne!
äiti_Espoosta rv 8+5
Tänne päätin liittyä nyt purkautumaan ihka ensimmäisellä viestilläni, kun ei vielä uskalla julkisesti asiasta touhottaa.
Vauvakuume on vaivannut pidemmän aikaa sekä minua että puoliskoa, mutta päätettiin jättää haaveilut hautumaan vuoden päähän opintokiireistä johtuvan hieman vaikean elämäntilanteen takia. Eikä tässä ikäkään vielä paina kun 21 vasta ollaan. Kuitenkin nyt kun elämä on pikku hiljaa kääntynyt aurinkoisempaan suuntaan, masumöykky päättikin ihan itse, että nyt on hyvä hetki saada alkunsa. Jättimäinen, onnellinen yllätys siis.
22.1. näytti erittäin vahvaa testiviivaa. Oireista (tosin melko vähäisistä sellaisista) ja omista epätarkoista laskelmistani päätellen ollaan menossa mahdollisesti viikolla 5. Olo tuntuu hieman epätodelliselta ja eksyneeltä, kun on ensimmäinen kyseessä eikä lähipiirissä juuri ketään, jolta kysellä neuvoja ainakaan näin alkuvaiheessa. Pitänee vaan rohkaistua, varata neuvola-aika ja ottaa asioista selvää...
Mä olen ollut jatkuvasti väsynyt esikoisen syntymän jälkeen, joten en osaa erottaa onko nyt kyseessä raskaudesta vai univajeesta johtuva väsymys. Viikonloppuna mies antoi minun nukkua kaksi yötä putkeen toisessa huoneessa. Nyt näiden hyvin nukutuiden öiden jälkeen vasta väsyttääkin!!
Neuvola oli perjantaina. Eipä siellä mitään ihmeempää kun ei niitä sydänääniäkään vielä kuunnella. Nyt vaan odotellaan kutsua ultraan.
Olet Nirppi ollut mielessäni, toivottavasti kaikki olisi kunnossa. Onneksi epätietoisuus päättyy kohdaltasi tänään.
Mango 7+5
Tunnetaankohan me? Oletko Tuntemattomassa tai pähkinässä? Mulla on kans taustalla ihan vastaava kokemus ja vielä toinen menetys sen jälkeen. Itse en ole varhaisraskauden ultraa kärttänyt. Alussa ei kuitenkaan voida tehdä mitään ja toisaalta mulla on aivan sama ajatus kuin sulla, että mieluummin kesken jo heti alussa kuin sit isoimmilla viikoilla.
Ja jos joku tunnisti niin ilmoittakoon.
P
Juu tosin, kävin tänään aamusella siellä neuvolassa josko saisin jonkun selvyyden tähän että ollaanko tässä nyt vielä raskaana vai ei. Ei päättynyt vielä epätietoisuus, sillä ultra pystyttiin (työvoimapuolan) taki ottamaan vain vatsan päältä, eikä ultraaja osannut siitä katsoa mitään, ei kuulemma saanut kunnon näkymiä. Verikokeen ottivat ja siitä saan tiedon loppuviikosta, jolloin pitää antaa vielä uusi verinäyte. Se on jotenki lysti asustella tämmösessä takapajulassa kun mistään ei saa mitään tietoa. No mutta, on tässä jo sen verran pitäny oottaa ja jännätä että eiköhän sitä vielä tämän viikon jaksa. Tällä hetkellä ei (koputtaa puuta!) ole kipuja ja vuoto on niin vähäistä että tuskin pyyhkiessä näkee. Että senkin puolesta voi olla mitä vain, vaikka perjantaina vuoto olikin runsasta.
Nyt en muista suoraan nimimerkkiä (olisiko ollu HelmiOlivia?), joka aiemman kohtukuoleman vuoksi on sitä mieltä, että mieluummin aiemmin kuin myöhemmin jos on kesken mennäkseen. Olen kyllä oikeastaan samaa mieltä, mutta ei sitä paniikin ja surun keskellä muista aina noin ajatella. Jos jo tässä vaiheessa tuntuu näin pahalta, niin en osaa edes kuvitella sitä surun määrää esimerkiksi sinun tapauksessasi! Otan osaa ja toivon että tällä kertaa käy hyvin sinullekin.
Eipä minulla muuta, tulossa toinen piinaava viikko minulle, onneksi voi myös tänne avautua (kun ei tästä edes ystävät vielä tiedä..) vaikka mies onkin aivan mahtavana tukena ja tsempparina
MaM ja mimuk, kiva että on tullut lisää esikoisen odottajia! Pihalla ollaan täälläkin. Meillä on kerinnyt olla jo vuoden verran odotusta takana, mut silti on koko ajan hitusen epävarma olo siitä mitä tuleman pitää. Ja oon ruvennut miettimään et minkäköhänlaista se sitten oikeasti on vauvan kanssa.
Nirpille tsemppiä. Jos se vuoto on lakannut/vähentynyt eikä ollut kuukautisten tasoa, niin toivoa kyllä vielä on. Mutta tuntuu varmasti kamalalta odotella tuollaisen asian kanssa. Antoikos ne sulle edes sairaslomaa, vai joudutko töissä pitämään kulissia yllä samalla kun mietiskelet näitä juttuja?
Tänään laskelmieni mukaan 6+0 ja eilen alkoi sitten pahoinvointi. Pari tuntia autossa istumista muovikassi sylissä sitten. Tänään sairaslomalla. Onneksi työterveyslääkäri on tosi ihana, eikä ollenkaan nyrpistä nenäänsä sille että johtuu raskaudesta (päin vastoin, oli vilpittömän iloinen ja onnittelu - tietää siis meidän keskenmenoista).
Tosi tyytyväinen oon tästä pahoinvoinnista. Se kertoo et jotain kehossa oikeasti tapahtuu. Noh, saa nähdä kauanko jaksan iloita. :)
Onpas Nirppi kurjaa kun pitää vieläkin odotella...
Unohtui aikasemmin päivällä vastata influenssapiikki kysymykseen. Itse en ajatellut ottaa rokotetta tälle talvelle. Varsinaista syytä ei ole. Sikainfluenssa rokotteen otin kyllä edellsen raskauden aikana. Eihän influenssakautta ole enää kuin pari kk jäljellä (ihan kuin se tarttuisi vähemmän loppua kohden :D)
Mango
Heippa kaikille!
Jossain vaiheessa joku kyseli, miten täällä Tansaniassa raskautta seurataan. Noh...sitä seurataan just sen verran mitä meikäläinen itse menee käymään lääkärissä. Käyn yksityisellä klinikalla. Oon siis ollu siellä vasta kerran ja nyt pitäis varailla aikaa helmikuun lopulle siihen ultraan. Täällä ei siis ole sellaista neuvola systeemiä niinkuin Suomessa (kaipaan sitä). Täällä tehdään vaan pakolliset jutut vähän niinkuin liukuhihnameininkiä, ku lääkäreillä on niin kova kiire ja paljon asiakkaista jonossa. Tosi kurjaa sinänsä, mut hyvä ku nää tärkeimmät jutut saa kuitenkin hoidettua. Onneksi tää on kolmas raskaus mun elämässä. Ekan kans ois eri juttu...kaipaan silti sitä neuvolatädin kanssa keskustelua ja pohdintaa jne.
Vielä kysyisin niistä Kättärin ja Naistenklinikan hyvistä ja huonoista puolista...kovasti mietityttää, kummanhan sitä valitsis itselle. Jotenkin Kättäri tuntuis kodikkaammalta ja miellyttävämmältä mutta sitten taas Naistenklinikan yhteydessä on kaikki tehot ja lastenklinikka, jos jotain synnytyksessä sattuis...vaikeaa...
Näkyykö teillä toisilla jo masu? Meneekö norm. vaatteet päälle? Mulla on edellisistä raskauksista jäänyt tätä masua jonkin verran enkä oikein tiedä, näkyykö jo vai ei...heh. Vai näkyyköhän se vaan eilisten lämppäreiden ansiosta, joita tuli syötyä illalla...nam. :)
Tällaisia pohdintoja tänään täällä +30 asteen lämpötilassa (vaikkakin ilmastoidussa huoneessa ;)
Lizzy ja muru 8+2
Pinja79:tuttuja taidetaan olla :)
Lizzy-77: kättäri nyt ainakin on vastikään saanu vauvamyönteisyys sertifikaatin ;) muuta en osaa sanoa. Kokemus on vain omalta kohdaltani ja siitä ei vuosikymmenten takaa ole oikein muisti kuvaa.
Omaa napee: täällä on vakiintunut toi 10:40 uudeksi heräämis ajaksi. Nyt taidan lähteä lämmittämään kakkos aamupalaksi makaronilaatikkoa ekstra suolalla. Aivan kauhee suolan ja tulisen ruoan tarve.
sintti rv 7
Yritin jo viime viikolla tulla kirjoittamaan, mutta kas kas, palstan käytöstä oli vierähtänyt niin paljon aikaa, että salasana oli unohtunut. Jotenkin kummasti systeemi ei tunnistanut sähköpostiosoitettanikaan, jotenkas piti kehitellä uudet tunnarit.
Minusta taitaa tulla syyskuun porukan hännänhuippu, nimittäin laskettu aika on 30.9. Synnäri tulee olemaan SatKS. Lapsia on entuudestaan, mutta tarkemmin en nyt tohdi paljastaa ettei tutut tunnista. Olkoon raskaus salaisuus vielä jonkun aikaa :)
Mielenkiinnolla odotan millainen raskaus tulossa. Aiemmin ollut melkoiset pahoinvoinnit, joten pikkuisen takaraivossa takoo pelko joko kohta alkaa oksentelu. No, toistaiseksi olo on mainio, mutta eipähän noita raskausviikkojakaan vielä ole kuin 4 plus vähän päälle. Masu turvoksissa ja vihlomisia/menkkatuntemuksia ... tuttua aiemmista raskauksista, joten ihan luottavaisin mielin eteenpäin. Neuvolaan en ole vielä ottanut yhteyttä, pitäisi kai kohta puoleen toimia.
Yritän saada lueskeltua syyskuisten tekstejä, jotta tulee väki vähetellen tutuksi. No, onhan meillä vielä tässä monta kuukautta aikaa tutustella ennenkuin vauvat ovat syntyneet.
Ihanaa odotusta kaikille!
t: Severooni (alias entinen Severon)
Eilen illalla tuli kirkasta veristä vuotoa, joka jatkui vielä aamulla. Aamulla tuli sellainen olo, että pakko saada tietää mikä on pikkuisen status. Ei muuta kuin päivystykseen ja sitä kautta ultraan. Onneksi sieltä löytyi sykkivä sydän, huh mikä helpotus! Viikkoja onkin vasta 6+5 eikä 7+6. LA on nyt sitten 15.9. Ultralla näki, että sikiökalvojen ulkopuolella hyytynyttä verta, jota voi vuodella vielä viikonkin verran. Toivottavasti mahdollisimman harva teistä joutuu kokemaan saman! Ehkä Nirppi sun tilanne on jotain samansuuntaista...
MaM: Opiskeletko vielä, vai oletko jo valmistunut. Siksi vaan utelen, kun itsellä vielä opinnot kesken...
Maha ei vielä näy, sitä toki on omastakin takaa ja edellisestä raskaudesta jäänyt ylimääräistä. Itseasiassa 1.1.2011 piti alkaa ankara kesäksi kuntoon dieetti, mutta se taitaa siirtyä ainakin vuodella eteenpäin :) Nyt jo jännittää kuinka paljon kiloja tulee kertymään. edellisestä otin oppikirjan mukaisesti sen 12,5kg. Mietityttääkö teitä muita tällaiset seikat?
Tervetuloa uusille! Mukavaa kuulla muiden samoilla viikoilla odottavien kuulumisia :)
Mango 6+5
Tämä aihe aiheuttaa suurta pään vaivaa. Ensimmäisessä raskaudessa tuli 21kg, joista eroon pääsin vuodessa. Toinen raskaus kerrytti 18kg joista edelleen 5kg jäljellä. Nyt olisi siten tavoitteena pitää rajana 14kg. En usko että tulee onnistumaan. Jo päälle 4kg tulee lapsesta.
Tervetuloa uusille!!
Mango86: hyvä että selvisit vain säikähdyksellä. Aika hurjaa että yli viikolla raskausviikot muuttuivat.
Sintti rv7
No ei sentään niin paljon, mutta edellisessä raskaudessa minäkin keräsin alle 60 kg:n lähtöpainoon 21 kiloa lisää. Se oli suurimmaksi osaksi silkkaa nestettä ja kaikki lähti jo ennen jälkitarkastusta itsekseen pois. Mutta kyllä nytkin jännittää, la kun osuu kesän loppuun. Voi olla tukalat olot jos turvotus on samanlaista. Nyt on jo tainnut tulla sellaiset pari kiloa lisää ja vatsa pömpöttää jonkin verran.
Mulla on nyt eka neuvola on takana, ei muuta ihmeellistä kuin 109:n tippunut hemoglobiini. Ei ihme että huimaa, palelee ja väsyttää aika ajoin! Kutsu ultaankin tuli jo, siihen on vielä reilu pari viikkoa. La arvioitiin neuvolassa jonkin verran aikaisemmaksi kuin mitä itse olin kuvitellut, mutta ultrahan sen sitten vahvistaa.
Työnantajalle kerroin uutisesta tällä viikolla kun luvassa on vähän uusia työkuvioita. Koin etten kehtaa pimittää asiaa kun se pian kävisi hänelle kuitenkin ilmi. Suhtautuminen oli aivan ihanaa, sain vilpittömät onnittelut ja täyden tuen odotusajalle. Ihana pomo!
Tervetuloa uusille minunkin puolesta ja onnellista odotusta meille kaikille!
sannis79 rv8+6
Täällä meillä päin on näitä "oloja" pidellyt. Onneksi mies on ollut tosi ymmärtäväinen ja on hoitanut hyvin kahta vanhempaa, joista nuorempi vielä opettelee kuivaksi (l. kakkapyllyn pesua..)! Mua tekee huonoa aamuisin, aamupäivisin, päivällä, iltapäivällä ja vielä illallakin ennen nukkumaan menoa. Sellainen tasainen kuvotus vaivaa kokoajan, välillä on pala kurkussa. Tämä on siis täyttä omaa napaa tämä elo.
En muista kahdesta edellisestä raskaudesta tälläistä olotilaa... Nyt tekee huonoa useat hajut ja tuoksut, on ruvennut närästämään (mua ei oo ikinä närästänyt!!), tulisia ruokia/sipulia/voimakkaista mausteita en voi syödä tai yököttää. Kahvia en voi juoda enää kuin kupin päivässä ja senkin mustana! Ikinä en ole mustaa kahvia juonut, mutta nyt kahvi maidolla maistuu käyneelle!?
Töissä mun raskaudesta ei tiedä kuin yksi luotettava työkaveri, esimiehelle en oo vielä kertonut. Ajattelin, että jos pääsen tämän jo turvonneen vatsani + tunikoiden kanssa ekaan ultraan ja kuulen varmistuneen la:n, kerron sen jälkeen. :D
Mulle jäi ensimmäisestä raskaudesta kiloja n.+ 7 kg ja niissä oli aika homma tiputtaa ne pois. Toisesta jäi kans kiloja +4 ja mulla oli suunnitelma että olisi ne nyt kevään aikana tipauttanut, kun olemme menossa naimisiin ennen kuin kolmas syntyy. En kauaa kerinnyt haaveilemaan istuvista hääpuvuista kuin sain muuttaa suunnitelmani. No, elämä on, aina sitä ei voi niin ennustaa.
Kivaa huomata, että tänne oli tullut joku toinenkin Satakuntalainen odottaja! :D Mulla on SatKs:tä vain suht hyviä kokemuksia synnärinä, joten sillä jatketaan.
t. k@hden+1 äippä
ps. viikkoja en viitsi laitattaa kun la on nyt välillä 30.8. - 10.9., en siis oikein itsekään tiedä että missä mennään! :)
on vain jotain muuta vuotelua ja pienellä kaikki hyvin.. Alkuraskaudessa on kuulemma yllättävän yleistä erinäiset vuotelut.. Toisilla ihan runsaatkin.. Ja toiset vuotaa koko raskaus ajan.. Ymmärrän huolesi ja en itse saisi mielenrauhaa ennenkuin on asia tarkastettu, vaikka se vuotaminen olisi kuinka yleistä.. Toivotaan että kipuja EI ilmaantuisi, koska se on yleensä sen merkki että kaikki sitten kuitenkin olisi hyvin..