Apua! Raskausajan diabetes ja ruokatarjoilu?
Pikaista apua tarvisin, meille on illalla tulossa mieheni ja minun kavereita viettämään iltaa, ja nyt kuulin että yhdellä vieraista on raskausajan diabetes, tarjoiluja mietin! Mitä juotavaa, mitkä mehut on ok, kun ei pelkkää vettä viitsisi juottaa!? Lisäksi olisi vihanneksia dipattavaksi, se varmasti on ok, mutta entä hedelmäsalaatit tms. onko hedelmäsokerit pahasta?? Tuleeko mitään mieleen mitä voisin laittaa tarjolle? Kaikille muille kun on kaikenmaailman pikkusuolaisia, pizzaa, nakkeja, sipsejä, karkkeja jne.
Kommentit (8)
esim grillattua broileria tai tonnikalaa?
Jos on kovin pahana, niin esim hedelmien ja mehujen saantia täytyy rajoittaa.
Vihersalaattia.
Ne dippivihannekset ovat hyviä,mutta ethän oleta, että tämä vieras välttämättä ottaa sitä dippikastiketta.
Jos saa itse koota ateriansa, ja tarjolla on salaattia (jossa ei hedelmiä seassa juurikaan), leipänä myös tummaa ja juomana light-mehua tai vettä tai limpparia, ei luulisi olevan valittamista. ITse olen kahdesti sairastanut raskausdiabeteksen. Salaatin sekaan voi laittaa jotain juustoja tai pähkinöitä, tai niitä voi laittaa ripoteltavaksi. Se diabeetikko varmaan itse sitten tietää mitä sietää syödä ja mitä ei.
Vaihtoehtona on hyvä olla jotain muuta tönkkösokeroitujen mehujen yms. herkkujen rinnalle. En käsittänyt tuota dippikastikekommenttia, dipattavat vihannekset ovat hyviä kaiken muun (pitsojen yms) lisäksi. Diabeetikon ruokavalio ei poikkea terveen ihmisen ruokavaliosta mitenkään, satunnainen herkuttelu on sallittua.
Itse join mielelläni vichyä raskausaikana mehujen sijaan, jos haluat tarjota jotain muuta kuin vettä.
Mutta itse en satunnaisissa juhlissa ollut niin hirveän tarkka, kun mulla oli vaan se ruokavaliolla hoidettava raskausajan diabetes ja siinäkin arvot pysy aika hyvinä koko ajan. Musta sun tarjoilut kuullostaa oikein hyville :)
riippuu raskauden vaiheesta haluaako langeta siihen. Itse en 30+viikoilla enää juuri herkutellut, koska siitä nousi niin kovasti sokerit ja viimeiset viikot erityisesti kasvattavat vauvaa. taas sitten 37+ jälkeen sokerit pysyi vähän paremmin pienemmälläkin kurilla, esim hedelmiä saattoi taas syödä.
Mutta itse hän paremmin tietää tilanteensa, kiva kun ap varaudut.
4 muistaakseni
Itse söin ihan tavisruokaa, tosin säännöllisesti ja pieninä erinä. Sokerilimsaa en juonut juurikaan ja karkkiakin vältellen.
Itse söin ihan tavisruokaa, tosin säännöllisesti ja pieninä erinä. Sokerilimsaa en juonut juurikaan ja karkkiakin vältellen.
Mullakin ekalla kerralla aika helppo pitää arvot hyvinä, mutta tokalla kerralla jo ruoan miettiminen melkeen nosti sokereita. Ei hedelmiä, vain 1 leipäpalakerrallaan, ei yhtäaikaa maitotuotteiden kanssa jne. En todellakaan edes kuvitellut limpparia tai karkka voivani pistellä.
Mut tarkkuudella säilyi ruokavaliohoitoisena.
Olisin ollut tosi otettu jos juhlissa olis huomioitu hyvin mun ruokavalio, eli just olis saanut koota lautanen itse ja hiilihydraatit pidetty pääosin erillään.
että ei pelkkiä hiilihydraattipitoisia. Eli jotain missä on proteiinia (nakit, muut lihatuotteet, juustot). ja mehuista, mieluummin light mehut, eivät nosta sokereita. Ja salaatit toki on hyviä ja ehdottomasti nuo dippivihannekset :)