Voiko olla että palkka nousee mutta käteen jäävä osuus pienenee?
Ei siis nouse vain vähän vaan ihan absoluuttinenkin summa palkka kuittiin on pienempi kuin ennen palkankorotusta?
Kommentit (15)
Mieti nyt vähän, eihän kukaan saa tienata enemmän käteen kuin toinen.... onneksi Suomessa tämä asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä progressiivisella verotuksella....
Tajuan kyllä ettei parempipalkkaisena palkan noustessa käteenjäävä osuus kasva samaa vauhtia kuin matalapalkkaisena, mutta en todellakaan, että palkankorotus voi aiheuttaa ihan oikeasti taloudellista tappiota eli rahan menetystä!
Esim. omalla alalla työntekijän TEL maksu ja työttömyysvakuutusmaksu nouse 4,9% tasolta -> 5,3%.
Maksu vähennetään työntekijän palkasta, siellä se on palkkakuitissa kun oikein tarkkaan katsotte.
Tajuan kyllä ettei parempipalkkaisena palkan noustessa käteenjäävä osuus kasva samaa vauhtia kuin matalapalkkaisena, mutta en todellakaan, että palkankorotus voi aiheuttaa ihan oikeasti taloudellista tappiota eli rahan menetystä!
Miehelleni kävi aikoinaan juuri niin, että kun palkka nousi niin jäätiinkin "miinukselle" käteen jäävässä osuudessa. Kyllä otti päähän. Saman työpaikan vähän vanhempi mies kieltäytyi ottamasta palkankorotusta vastaan. Oli varmaan laskenut ettei kannata....
Ei tasan tarkkaan missään kohdassa progressio toimi niin, että nettopalkka pienenisi kun bruttopalkka nousee... Idiootit!!!
mutta tässä olis sulle nähtäväksi viimeisin ja sitä edellinen palkkakuitti ja kyllä totta tosiaan vaikka miten tiiraan, niin viime kuun kuitissa numerosarja on isompi kuin tämän kuun. Kukahan on vienyt mun palkasta, ken tietää?
Ei tasan tarkkaan missään kohdassa progressio toimi niin, että nettopalkka pienenisi kun bruttopalkka nousee... Idiootit!!!
Ei pidä paikkaansa, joskus pidätykset voi nousta, mutta lopullisessa verotuksessa sitten oikenee ja tulee palautuksena.
Se, että sosiaalietuudet voi mennä palkankorotuksen mukana on mahdollista.
mutta tässä olis sulle nähtäväksi viimeisin ja sitä edellinen palkkakuitti ja kyllä totta tosiaan vaikka miten tiiraan, niin viime kuun kuitissa numerosarja on isompi kuin tämän kuun. Kukahan on vienyt mun palkasta, ken tietää?
Minkälainen verokortti sulla on ollut käytössä? (Kai nyt EDES sen muistat...)
a) vuositulorajalla
vai
b) kuukausitulorajalla?
Jos a), on juuri nyt veroprosentin laskennassa käytetty vuositulosi ylittynyt ja siksi osasta palkkaa on mennyt lisäveroprosentin mukainen ennakonpidätys.
Jos b), on kuukausitulorajasi ilmeisesti ollut vanhan palkkasi mukainen ja ylimenevää palkankorotusosuutta on verotettu lisäprosentin mukaan.
Usko nyt, Suomessa ei todellakaan verotus toimi niin, ett isompi brutto -> pienempi netto.
Pienempi käteen jäävä summa ei johdu palkankorotuksesta, vaan esim. verokortin tulorajojen täyttymisestä. Lopullisessa verotuksessa menee oikein. Kannattaa tarkistaa verokortti.
silloin veroja meneekin enemmän kuin aiemmin.
Itselle kävi niin että tammikuussa tuli 30e palkankorotus mutta käteen jäi täsmälleen saman verran kuin aiemmin samalla veroprosentilla. Tämä siitä syystä, että kaikki lisämaksut veivät tuon 30 euroa. Ja lisämaksut nousevat taas vuoden vaihteessa.
Kun kaikki kulut vielä nousevat muutenkin (sähkö, pottoaine, ruoka jne.) niin käteen tulee jämään taas entistä vähemmän rahaa. Kyllä palkankorotukselle ottajia aina löytyy.
todellakin, vanha verokortti, jota en uusinut pienen korotuksen vuoksi (koska minulla on aina reilu pidätysprossa). No onneksi näin. Hyvä että te kansantaloustieteilijät korjasitte. Olen vilpittömän iloinen ollessani väärässä.
todellakin, vanha verokortti, jota en uusinut pienen korotuksen vuoksi (koska minulla on aina reilu pidätysprossa). No onneksi näin. Hyvä että te kansantaloustieteilijät korjasitte. Olen vilpittömän iloinen ollessani väärässä.
Köyhien valitus pitää huolen siitä ettei töitä kannata tehdä eikä varsinkaan yrittää yhtään mitään....