Opettaien työn raskaudesta
Tuossa koulujen lomaketjussa käsitellään opettajan työtä ja sen raskautta, joka edellyttää pitkiä lomia palautumista varten.
Vilpittömästi, opettajat: oletteko todella sitä mieltä, että työnne on henkisesti jotenkin älyttömän paljon kuormittavampaa kuin muiden ihmisten?
Mieheni on opettaja, minä teen vaativaa asiantuntijatyötä yksityisellä sektorilla. Mieheni on ainakin täysin vilpittömästi sitä mieltä, että minun työtehtäväni ja -olosuhteeni ovat täysin toista luokkaa kuormittavuudessaan kuin hänen.
Myös palkkaus on asia, josta opettajat usein purnaavat, mieheni mielestä syyttä. Mieheni kuukausipalkka on 3700 euroa, minun 4100. Ja hänellä on lomaa se n. 13 viikkoa vuodessa, minulla viisi.
Mieheni kuukausipalkasta voivat opettajat päätellä, että ylitunteja on. Silti työ ei hänestä tunnu raskaalta, ja minuun verrattuna miehelläni on paljon vähemmän töitä.
Eduista ja työolosuhteista huolimatta en haluaisi vaihtaa alaa, koska en pidä opettamisesta. Lomia kyllä kadehdin :-) Mutta tämän viestini tarkoitus on nostaa esiin kysymys, että IHANKO TOTTA te opettajat keskimäärin koette oman työnne niin äärimmäisen rasittavaksi ja kuormittavaksi? Miksi?
Kommentit (112)
en tiedä tuntiopettajien ongelmista= yläaste/lukio jne. mut ala-asteen luokanopettajan työtä ei kohta kukaan tee. palkka/vaatimukset ei vastaa toisiaan. yleensä aina opettajassa vika kun jokin mättää. lisää velvolllisuuksia ja enemmän moniongelmaisia perheit. kannattaa kokeilla jos se on niin helppoa. opettajia valmistuu paljon mutta harva jää alalle. muutama vuosi ja sitten vaihtavat alaa. vaan ne jotka tuntevat jonkinlaista kutsumusta jäävät VAIKKA kesäloma on pidemipi kuin muiden. jos on vakituinen että saa kesäloman. monestihan palkataan vain opetusajaksi ja opettaja on työtön kesällä =) reippaasti vaan kokeilemaan!
mutta se vain maksetaan nykyisin jaettuna kahdelletoista kuukaudelle!
Eli sinänsä eivät lomaile "täydellä palkalla" samaan tapaan kuin vaikkapa asiantuntijatyötä tekevät.
Opettajat eivät lomista kuitenkaan päätä, ne päätökset tehdään muualla. Sinänsä aivan turha väittää, että opettajat itse vaatisivat ehdottomasti pitkiä lomia.
Hardest job in the world... 30 years, man and boy...
Kukas se kissan hännän nostaisi ellei ope itse. Pitää olla varsin itseriittoinen kuvitellessaan, että on maailman ainoassa työssä, missä joutuu tekemisiin toisten ihmisten ja hermopaineiden kanssa. Mullekin 13 viikon lomat täydellä palkalla!
keskeyttävät hoitovapaan kesän ajaksi ja pitävät palkallista "lomaa" palatakseen syksyllä jälleen hoitovapaalle, sillä aikaa kun sijainen viettää kesän ilman palkkaa. Hehän vain toimivat etujensa takia niin ja iso paha on kuntatyönantaja, joka ei maksa kesäpalkkaa sijaisopeparalle.
Itse asiassa opettajat saavat palkkaa yhdeksän kuukauden työstä, mutta se vain maksetaan nykyisin jaettuna kahdelletoista kuukaudelle!
Eli sinänsä eivät lomaile "täydellä palkalla" samaan tapaan kuin vaikkapa asiantuntijatyötä tekevät.
Opettajat eivät lomista kuitenkaan päätä, ne päätökset tehdään muualla. Sinänsä aivan turha väittää, että opettajat itse vaatisivat ehdottomasti pitkiä lomia.
Kukas se kissan hännän nostaisi ellei ope itse. Pitää olla varsin itseriittoinen kuvitellessaan, että on maailman ainoassa työssä, missä joutuu tekemisiin toisten ihmisten ja hermopaineiden kanssa. Mullekin 13 viikon lomat täydellä palkalla!
Ja sitä paitsi, kokeilepa ajautua syystä tai toisesta napit vastakkain vaikka jonkun 25 henkisen ysiluokan kanssa. Opetat heitä vaikkapa koko vuoden viisi tuntia viikossa ja koko ajan he tekevät tiettäväksi, että vihaavat sinua ja kotoa tulee viestejä, että miksi se edellinen matikanope ei voi tulla takaisin, sä vaan olet niiiiin huono (kun et siis ole se edellinen ope, joka jäi eläkkeelle/sairaslomalle tms.) Kyllä voi yöunet mennä eräänkin kerran :(
jos saa koko luokan vihaamaan itseään. Juuri tuosta aineenopettajien "epäpätevyydestä" keskusteltiin tämän entisen sairaanhoitajan nykyisen erityisopettajan kanssa.
Lähdet opiskelemaan matikkaa tai historiaa tms ajatuksella että koskaan en opettajaksi rupea ja sitten heräät todellisuuteen, mitä pirua teen historian opinnoilla eli pätevöitymään opettajaksi ilman mitään sopivaisuustestejä opettajaksi.
Valitettavasti nykyisin liikaa katsellaan lukion/yotodistuksen keskiarvoa ja liian vähän testataan opeksi sopivuutta, valitettavasti oppilaille ja valitettavasti kilteille 10 oppilaille, joista tulee opettajia lapsille jotka ovat nähneet enemmän elämää 7v kuin opettaja 24v kun astuu ekaan opetuspaikkaansa.
että vastaavasta mahdollisuudesta kieltäytyisivät muidenkaan alojen työntekijät, jos heillä sellainen olisi. Tiedän kyllä pari opettajaa, jotka eivät ole tuota "temppua" tehneet, periaatteesta.
Joo ja eivät opettajat itse vaadi sitäkään, että keskeyttävät hoitovapaan kesän ajaksi ja pitävät palkallista "lomaa" palatakseen syksyllä jälleen hoitovapaalle, sillä aikaa kun sijainen viettää kesän ilman palkkaa. Hehän vain toimivat etujensa takia niin ja iso paha on kuntatyönantaja, joka ei maksa kesäpalkkaa sijaisopeparalle.
Itse asiassa opettajat saavat palkkaa yhdeksän kuukauden työstä, mutta se vain maksetaan nykyisin jaettuna kahdelletoista kuukaudelle!
Aivan sata saletisti millä muulla alalla tahansa tehtäisiin samoin, jos systeemi olisi samanlainen. Minä ainakin tekisin (enkä ole opettaja).
Joo ja eivät opettajat itse vaadi sitäkään, että keskeyttävät hoitovapaan kesän ajaksi ja pitävät palkallista "lomaa" palatakseen syksyllä jälleen hoitovapaalle, sillä aikaa kun sijainen viettää kesän ilman palkkaa. Hehän vain toimivat etujensa takia niin ja iso paha on kuntatyönantaja, joka ei maksa kesäpalkkaa sijaisopeparalle.
haluamanaan ajankohtana, hoitovapaan päätteeksi, kuten esim. asiantuntijatehtävissä yleensä tehdään. Juu, on hölmö systeemi, mutta kuka meistä jättäisi lomansa pitämättä?
on joutunut siihen tilanteeseen, että mielestäni syyttä kokonainen luokka kääntyi vastaan. Se lähti yhdestä oppilaasta ja opettajan konfliktista tämän oppilaan vanhempien kanssa vapaa-ajan asioissa, ts. politiikassa. Lopulta tilanne oli aivan mahdoton. Tekivät kanteluita, liioittelivat tapahtumia, tarkastajia kävi luokassa jne. Pahimmillaan valituksissa oli allekirjoittajana oppilaiden kavereita samasta koulusta, joita ko. ope ei edes opettanut. Rehtori vaan yritti kumarrella joka suuntaan ja opettaja joutui sairaslomalle. Tänä päivänä en ymmärrä, miten voi tuollainen joukkohysteria syntyä ja jokainen opettajan ilme tai ele on tarkkailun alla ja tulkittavissa. Lopulta opettajan kokeita lähetettiin toisiin kouluihin uudelleentarkistettavaksi ja vaikka arvostelut olivat paikallaan, niin silti väite epätasa-arvoisesta arvostelusta vaan eli valituksissa.
Kyse oli opettajasta, joka oli työskennellyt ammatissa 20 vuotta ja vaihdettuaan työpaikkaa kaikki on mennyt ihan hyvin.
Eli tuon kokemuksen pohjalta voin sanoa, että on mahdollista joutua tuollaisen kaaoksen uhriksi opettajana, vaikkei olisi sen kummoisempi pahis kuin muutkaan opettajat. Ja kun kerran syyllinen on koulussa ja oppilaiden mielissä keksitty, on työskentely jatkossa täysin mahdotonta, kun valta on annettu lapsille. Se jatkuu luokata toisen ja vuodesta toiseen.
siis jos yksikin oppilas edes vihjaa johonkin insestiin tai muuhu, opettajan maine on mennyt eli työ mennyt. aika suojaton on kun opettaja ei saa käyttää fyysistä otetta edes suojatakseenn itseään ja lapset/nuoret ihan villejä nykyään(osa), puukosta on saanut yksi tuttavani helsingissä. miten voi suojautua jos jollain on ongelmia ja vanhemmat uskovat vapaaseen kasvatuksee ja jokin ei suju koulussa, täytyyhän se olla opettajan vika, eihän se mitään voi merkitä että lapsi on jätetty yksikseen ja annettu mennä öitä myöten missä lie...
rakastaneet edellistä opettajaansa ja luokan voimahahmot sitten päättivät, että uudesta opesta ei pidetä. Edellinen siis sairaseläkkeellä tms., ei heillä siis ollut mahdollisuutta sitä vanhaa "rakasta" opea saada takaisin. (Kun btw, ei ne sille vanhallekaan aina olleet kivoja olleet...)
Sitä paitsi, jos yksi luokka (vanhempineen) kääntyy opettajaa vastaan ja muut luokat on ihan tavallisesti eikä mitään ihmeempää ilmene, eiköhän se opettajan ammatinvalinta ole ihan ok eikä persiillään ja ongelmat oikeasti jossain muussa kuin ko. opettajassa! Mutta helposti se vanhempienkin suustakin tulee tossa muodossa kuin kirjoittajalla 71, ja varmasti on kurja olla opettajan ja menee yöunet ja työ on pirun raskasta.
Erityisluokanopettajana joudun kohtaamaan psyykkisesti todella sairaita oppilaita. Henkisesti rankkaa ottaa päivästä toiseen lasten pahaaoloa vastaan. Myös kiinnipitoja meillä on viikottain. Tämän päälle vielä kaikki neuvottelut, opekokoukset, koulutukset yms.
Eli todella rankkaa on. Mutta myös antoisaa, muuten en tätä työtä tekisi, edes pitkien lomien toivossa. Palkka on huono verrattuna muihin 6v yliopistoa käynteisiin.
Opettajien palkka on pienempi, koska se jakaantuu myös kesälle. Jos ei pitkiä lomia olisi, kuukausipalkka olisi 1000€ enemmän.
Myös yksi pointti. Opetuksessa joudut olemaan koko ajan läsnä ja huomiokyky pitää olla huipussaan. VRT. joka päivä 6 h lastenkutsut kotona. Olisitko sinäkin loman tarpeessa?
herkemmin kuin opettaja virastaan joutuu pois. Mutta toisaalta, kyllä säkin varmaan tiedät, että jos esimiehesi käyttää mielellään värikästä kieltä piiskatakseen hyviin tuloksiin (tai saadakseen edes jotain tuloksia aikaan), ei niistäkään ehkä kannata yöuniaan menettää.
Ja sitä paitsi, kokeilepa ajautua syystä tai toisesta napit vastakkain vaikka jonkun 25 henkisen ysiluokan kanssa. Opetat heitä vaikkapa koko vuoden viisi tuntia viikossa ja koko ajan he tekevät tiettäväksi, että vihaavat sinua ja kotoa tulee viestejä, että miksi se edellinen matikanope ei voi tulla takaisin, sä vaan olet niiiiin huono (kun et siis ole se edellinen ope, joka jäi eläkkeelle/sairaslomalle tms.) Kyllä voi yöunet mennä eräänkin kerran :(