Opettaien työn raskaudesta
Tuossa koulujen lomaketjussa käsitellään opettajan työtä ja sen raskautta, joka edellyttää pitkiä lomia palautumista varten.
Vilpittömästi, opettajat: oletteko todella sitä mieltä, että työnne on henkisesti jotenkin älyttömän paljon kuormittavampaa kuin muiden ihmisten?
Mieheni on opettaja, minä teen vaativaa asiantuntijatyötä yksityisellä sektorilla. Mieheni on ainakin täysin vilpittömästi sitä mieltä, että minun työtehtäväni ja -olosuhteeni ovat täysin toista luokkaa kuormittavuudessaan kuin hänen.
Myös palkkaus on asia, josta opettajat usein purnaavat, mieheni mielestä syyttä. Mieheni kuukausipalkka on 3700 euroa, minun 4100. Ja hänellä on lomaa se n. 13 viikkoa vuodessa, minulla viisi.
Mieheni kuukausipalkasta voivat opettajat päätellä, että ylitunteja on. Silti työ ei hänestä tunnu raskaalta, ja minuun verrattuna miehelläni on paljon vähemmän töitä.
Eduista ja työolosuhteista huolimatta en haluaisi vaihtaa alaa, koska en pidä opettamisesta. Lomia kyllä kadehdin :-) Mutta tämän viestini tarkoitus on nostaa esiin kysymys, että IHANKO TOTTA te opettajat keskimäärin koette oman työnne niin äärimmäisen rasittavaksi ja kuormittavaksi? Miksi?
Kommentit (112)
kesälomaani myös koulutuksiin, paperipinojen järjestämiseen, materiaalien tekemiseen, tietojeni syventämiseen & päivittämiseen (=lukemiseen) ja uuden lukuvuoden suunnitteluun. Mutta totta sekin on, että kukaan ei pakota tällaiseen.
Toivotan kaikki opetustöistä kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi alalle! Jos open työ ei kiinnosta, mutta pitkä kesäloma kiinnostaa, voisitteko ajaa omaa loma-asiaanne eteenpäin? Jos taas olette sitä mieltä, että opettajien etuudet ovat vääryyttä, voittehan käyttää energianne niiden poistamiseen. Saattaapa siinä muutama opekin vaihtaa alaa. Jo tällä hetkellä tilanne on se, että pitkistä lomista huolimatta suuri osa uusista opettajista vaihtaa alaa muutaman työvuoden jälkeen. Miksiköhän?
Olen ope ja pidän kovasti työstäni yläkoulussa. Välillä on rankempaa ja välillä helpompaa. Toki tämä on työ, jota tehdään koko ajan omalla persoonalla ja se raskasta, mutta samalla myös hyvin antoisaa! Tiedän opettajia, joille jokainen pidettävä tunti on yhtä helvettiä ja toisaalta monia opettajia, jotka nauttivat opettamisesta.
Kokeiden korjaamisesta paasataan joidenkin opettajien toimesta niin, että se näyttää jo naurettavalta. Ei muutaman kymmenen paperin tarkastamiseen nyt kuitenkaan ihan jumalattomasti työtunteja kulu...
Työpäivien "pituudesta" meidän opettajien kyllä kannattaisi olla ihan hissukseen... Itse olen töissä koululla yleensä klo 9-16 ja teen siellä kaikki töihini liittyvät asiat. Kotona olen sitten satunnaisia korjaus/arviointihommia lukuunottamatta tekemättä töitä. En koe tuota kovin pitkäksi työpäiväksi...
Itse teen koulussa opetustyön lisäksi myös hallintohommia ja oppilashuoltotyötä. Oppilaiden ongelmien selvittelyn ja avun saamisen hitauden koen itse raskaimmaksi ja uuvuttavimmaksi osaksi työtäni.
Vertaan vain omaan työhöni yläkoulussa, ja en tosiaan miellä kokeiden korjaamista tai työtäni ylipäätään noin leppoisaksi. Olen koululla aina klo 8-16 ja silti esim. kokeiden tarkistukset jäävät täysin kotitöiksi, yleensä viikonlopputöiksi. Muutaman kymmenen kokeen tarkistaminen ei olekaan rankkaa, mutta en opetakaan vain yhtä luokkaa. Itselläni on minimitunnit eli ei yhtään tuntia yli opetusvelvollisuuden ja näin helppoa ei ole ollut vuosikausiin. Silti joudun niitä kokeita korjaamaan kotonakin. Ihan perusperiaate on, että pidän kaksi koetta kurssia kohden eli vanhanaikaisesti ajateltuna kaksi koetta syksyllä ja kaksi koetta keväällä. Näin siis teen 7. ja 8. luokkalaisille. Yseillä on yksi koe enemmän ja mahdollinen työ, koska heillä on myös yksi kurssi enemmän. Opetan kolmea seiskaluokkaa ja yhtä kasiluokkaa eli heille kokeita pidän 16 kpl vuodessa. Opetan viittä ysiluokkaa, joten pidän heille 15 koetta vuodessa sekä 5 kpl töitä, usein tutkielmia, joita pitää tarkistaa. Kaikissa kokeissani on esseevastaus. Oletko oikeasti sitä mieltä, että 31 kokeen tekeminen on helppoa? Entä sitten tarkistus. Oppilasmäärä on joka luokassa miniminä 20, monessa tosin enemmän. 31 koetta kerrotaan 20 oppilaalla, joten yhteensä vuoden aikana tarkistan 620 koetta. Toki puolet syksyn aikana ja puolet keväällä. Sen päälle sitten vielä ne 100 oppilaan tutkielmat.
On mukavaa, että viihdyt työssäsi ja pidät sitä helppona. Itsekin viihdyn useimmiten, mutta työni on rankkaa ja vie paljon pois perheeltäni viikonloppuisin. Ne 31 koetta saan tehntyä 8-16 työaikataulullani. Samalla hoidan yhteydet oppilaiden koteihin ja hoidan ns. hallinnolliset asiat, numeroiden antamiset jne. Tuntien suunnittelukin hoituu normityöajassa. Mutta 620 koetta en tarkista tuon työajan puitteissa. En mitenkään.
Koska minulla on minimitunnit ja vaikka olen siis työtäni tehnyt 10 vuoden ajan, saan tällä hetkellä bruttopalkkaa 2400 euroa kuussa. Opettajilla ei ole ylityökorvauksia. KOen siis, että ne lomat, joita saan enemmän kuin muut ammatinedustajat, ovat korvausta tästä jatkuvasta ylityöstä, mitä teen täysin palkatta.
Ja ei, en tee elämääni vaikeaksi ja pidä ylimääräisiä kokeita ja kiduta niillä oppilaitani. Reaaliaineessa edetään puolessa vuodessa noin 100 sivua enkä yksinkertaisesti viitsi laittaa koealueeksi sitä, jotta helpottaisin omaa kokeen laatimistani ja korjaamistaakkaa. Joskus on ajateltava oppilaidenkin parasta.
Niin, ja oletko miettinyt, kauanko minulta menee, kun kirjaan koneelle 620 kokeen arvosanat vanhemmille tiedoksi? Siis sen lisäksi, että kirjaan sinne oppilaiden poissaolot, myöhästymiset ja palautteet käytöksestä. Meidän opehuoneessa kun on 50 opettajaa kohden kokonaiset viisi konetta (kaksi ihan uutta, aiemmin piti pärjätä kolmella), joilla näitä hommia tehdä...
Niin, ja vielä yksi arvattava asia. Arvaapa, kuinka kauan korjaan yhtä koetta? 10-15 minuuttia, jos oppilaalla on selkeä käsiala ja lyhyt esseevastaus. 30 minuuttia, jos oppilas oikeasti tietää aiheesta paljon tai käsiala on hankalaa. Toki aina on luokassa muutama nelosen tai vitosen saava, joka ei juuri muuta ole saanut laitettua kuin nimensä. Siinä ope säästää kallisarvoista aikaa...
T. Hiukan suivaantunut ope, jota nyt ärsyttää, kun asioita ei katsota kokonaisuuden kannalta.
puolisoni korjaa liki 500 oppilaan kokeita ala- ja yläkoulussa ja onhan se tylsää kun useampi ilta kotona menee siihen että toinen vaan nököttää joko koneella hommissa tai sohvalla koenippujen kanssa. Ei siinä lasten kanssa paljoa jutella tai niitä hoideta. Tämä viikko puolestaan hyvä puolia kun on vapaata olla kotona. ei tuo palkka kovin iso siihen nähden mitä yksityisellä puolen vastaavat työntekijät saavat, samall a koulutuksella.
vaan pitää opetella smart boardin käyttö...
Kunta säästää. Voi, tietäisittepä vaan, miten kivikautisin menetelmin meillä opetetaan. Kahdessa luokassa on videotykki. Smart boardit ovat meille ihan hepreaa...
Entäs ne perheet, jotka eivät saisi kesälomaa juuri koulun (lue opettajan) 4 viikon loman ajaksi? Kenen loman ajankohtaa se sovitettaisiin? Entä mitäs sitten tehtäisiin, jos jollain perheellä onkin vanhemmilla 6 viikkoa lomaa? Tai vaan kolme viikkoa?
Pitäisikö koulua olla 24/7/12 ja sitten perheet valitsivat itselle sopivan loman ajankohdan? Nytkin oppilaille anotaan (huom! loma koulun työaikana ei ole ilmoitusasia,vaan se on anottava...) ihan hirveästi vielä lisää lomaa perheiden reissujen vuoksi. Ei siis tunnu nykyiset lomat edes riittävän.
t: ope, jolla on joululoma vasta puolivälissä
Entäs ne perheet, jotka eivät saisi kesälomaa juuri koulun (lue opettajan) 4 viikon loman ajaksi? Kenen loman ajankohtaa se sovitettaisiin? Entä mitäs sitten tehtäisiin, jos jollain perheellä onkin vanhemmilla 6 viikkoa lomaa? Tai vaan kolme viikkoa? Pitäisikö koulua olla 24/7/12 ja sitten perheet valitsivat itselle sopivan loman ajankohdan? Nytkin oppilaille anotaan (huom! loma koulun työaikana ei ole ilmoitusasia,vaan se on anottava...) ihan hirveästi vielä lisää lomaa perheiden reissujen vuoksi. Ei siis tunnu nykyiset lomat edes riittävän. t: ope, jolla on joululoma vasta puolivälissä
kuin 13 viikkoa lomaa juuri silloin kun opettajille sopii, on parannusta.
Mutta jos et ymmärrä muita vaihtoehtoja kuin 13 viikkoa lomaa vuodessa tai 0 viikkoa lomaa vuodessa, niin sitten on turha jatkaa tätä keskustelua.
minun täytyy kyllä ihan rehellisesti todeta, että meidän lapset ei yhtään enempää koulunkäyntiä jaksaisi, lomat tulevat aina ihan tarpeeseen.
juuri luin jostakin, että amerikkalaisilla on vain kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Silti lapsilla on koulusta lomaa useita kuukausia vuodessa.
Itse olen kolmatta vuotta opettajana ja todellisuus on se, että taas tulossa kesäloma työttömänä. Kyllähän on pitkä vapaa kesällä edessä, mutta ilman palkkaa. Virkoihin oli tällä seudulle 100-200 hakijaa per paikka, joten eipä taida tilanne tästä muuttua pitkään aikaan. Eri puolilla Suomea asuvilla ystävilläni on ihan samanlaisia ongelmia. Joka kevät saa käyttää aikaa syksyn työpaikan etsimiseen. Olen muuttanut työpaikan perässä 300 km päähän, että ei ihan niin auvoinen työ kuin opiskeluaikana kuvittelin.
yhteensä n. 6 vuotta ja myös opettajana n. 5 vuotta. Koskaan en asiantuntijatehtävissä ole saanut mitään mainitsemasi tyyppistä palautetta, en vaikka olen ollut kolmessa eri it-alan firmassa. Sen sijaan v:tä ja p:tä on opettajan hommissa tullut kyllä naamalle paljonkin. Minun kokemukseni on täysin erilainen siis, mitä tähän palauteasiaan tulee.
Toisaalta työelämä on nykyään tylyä ja esimiesvastuu tarkoitti sitä, että piti ottaa niin paljon peetä niskaan jatkuvasti, että opettajan saama palaute on ihan "peace of cake" siihen verrattuna.
Jos opettajat saavat (kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi) palautetta esim. siitä, että koe oli liian vaikea tai helppo, niin asiantuntijatehtävissä palaute on täysin toista luokkaa.
Meillä palaute on tyyliin "Vitun idiootti, miten helvetissä tulos on näin ala-arvoinen, vaikka sulla oli saatana kolme kokonaista päivää aikaa tehdä tää strategia ja jumalauta selvittää nämä yksityiskohdat edes! "
uhattu henkeäni ja terveyttä, myös perhettäni, oli opettajan työssä. Kyseessä ei ollut oppilas, vaan moniongelmainen vanhempi. Huh, vieläkin puistattaa. En kaipaa takaisin opettajaksi, en.
Minä olen ollut töissä yksityissektorilla asiantuntijana yhteensä n. 6 vuotta ja myös opettajana n. 5 vuotta. Koskaan en asiantuntijatehtävissä ole saanut mitään mainitsemasi tyyppistä palautetta, en vaikka olen ollut kolmessa eri it-alan firmassa. Sen sijaan v:tä ja p:tä on opettajan hommissa tullut kyllä naamalle paljonkin. Minun kokemukseni on täysin erilainen siis, mitä tähän palauteasiaan tulee.
Toisaalta työelämä on nykyään tylyä ja esimiesvastuu tarkoitti sitä, että piti ottaa niin paljon peetä niskaan jatkuvasti, että opettajan saama palaute on ihan "peace of cake" siihen verrattuna.
Jos opettajat saavat (kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi) palautetta esim. siitä, että koe oli liian vaikea tai helppo, niin asiantuntijatehtävissä palaute on täysin toista luokkaa.
Meillä palaute on tyyliin "Vitun idiootti, miten helvetissä tulos on näin ala-arvoinen, vaikka sulla oli saatana kolme kokonaista päivää aikaa tehdä tää strategia ja jumalauta selvittää nämä yksityiskohdat edes! "
Opetan äidinkieltä ja draamaa. Valmistelen tuntini hyvin mutta en yritä keksiä joka kerraksi jotain uutta ja jännää. Tulen hyvin toimeen oppilaiden kanssa, joten minulla on välillä niiden kanssa jopa ihan kivaa. Välillä teinienergia tai vastaavasti sen puute ärsyttää, mutta se ei ole stressaavaa. Hulluja vanhempia ei ole urani aikana juuri kohdalle osunut.
Opetin ennen ammatillisella puolella. Siellä oli pitemmät päivät, rankempi työ, huonompi palkka ja lyhyemmät lomat kuin peruskoulussa.
Opettaja saa tosiaan ala-arvoista palautetta helposti ja sitä veetä ja peetä. Asiantuntijaorganisaatiossa puhutaan tyylikkäämmin, mutta viesti on usein paljon iskevämpi ja tylympi. Siellä tuntee olonsa epäpäteväksi helposti ja siihen palautteeseen sisältyy uhka aina. Vai onko jollekin opettajalle esimerkiksi sanottu näin: "jos ei hommat ala sujua, aletaan kaikki päivitellä CV:tä!" Ja kun kyse ei ole suunsoitosta vaan uhka on ihan realistinen. Tuohon kovaan business-kieleen verrattuna joku teini-ikäisen haistattelu on paljon helpompaa kestää tai vanhemman asiaton käytös. Sen tilanteen kanssa pärjää sentään, eikä menetä yöuniaan.
melko vapaasti etätöinä. Töitä ja vastuuta on paljon, mutta saan hoitaa ne omalla tavallani, haluamanani kellonaikoina. Opettajan töissä olisi pitkät lomat, mutta ei tätä vapautta.
En tosin olekaan toiminut opettajana opiskeluajan jälkeen, mutta mitä olen opena työskentelevien kaverien kanssa asiasta puhunut, plussat ja miinukset menevät varmaan suht tasoihin, ne vain sijoittuvat vähän eri lailla.
erityisopettajan kanssa joka ehtiin näin loma-aikoinaan sijaistamaan entisessä ammatissaan sairaanhoitajana.
Ihmettelin kun hän oli ilmoittautunut kesällä kuudeksi viikoksi kesäsijaiseksi, totesi että kuule mulla on kaksi ja puoli kuukautta lomaa kyllä siinä vielä on aikaa ladata akkuja.
ole niin, että kaikissa asiantuntijaorganisaatioissa uhkailtaisiin tuolla lailla. Toki kaikki tajuavat, että kenkää voi tulla kenelle vain, jos firma ei tuota tulosta (markkinataloushan toimii näin), mutta itse en ole törmännyt koskaan suoranaiseen uhkailuun. Ehkä olen osunut "fiksuihin" firmoihin töihin, ja saanut fiksut esimiehet sitten, tai voipa olla, että tämä vaihtelee aloittain myös.
Opettaja saa tosiaan ala-arvoista palautetta helposti ja sitä veetä ja peetä. Asiantuntijaorganisaatiossa puhutaan tyylikkäämmin, mutta viesti on usein paljon iskevämpi ja tylympi. Siellä tuntee olonsa epäpäteväksi helposti ja siihen palautteeseen sisältyy uhka aina. Vai onko jollekin opettajalle esimerkiksi sanottu näin: "jos ei hommat ala sujua, aletaan kaikki päivitellä CV:tä!" Ja kun kyse ei ole suunsoitosta vaan uhka on ihan realistinen. Tuohon kovaan business-kieleen verrattuna joku teini-ikäisen haistattelu on paljon helpompaa kestää tai vanhemman asiaton käytös. Sen tilanteen kanssa pärjää sentään, eikä menetä yöuniaan.
niin eli on tuntiopettaja. minun mieheni onn taas luokanopettaja= työ satakertaa raskaampaa palkka n.2400 euroa kuussa minus verot
Hardest job in the world... 30 years, man and boy...
Kukas se kissan hännän nostaisi ellei ope itse. Pitää olla varsin itseriittoinen kuvitellessaan, että on maailman ainoassa työssä, missä joutuu tekemisiin toisten ihmisten ja hermopaineiden kanssa. Mullekin 13 viikon lomat täydellä palkalla!
Olen ope ja pidän kovasti työstäni yläkoulussa. Välillä on rankempaa ja välillä helpompaa. Toki tämä on työ, jota tehdään koko ajan omalla persoonalla ja se raskasta, mutta samalla myös hyvin antoisaa! Tiedän opettajia, joille jokainen pidettävä tunti on yhtä helvettiä ja toisaalta monia opettajia, jotka nauttivat opettamisesta.
Toki on raskasta, jos jokaisella välitunnilla pelottaa, että mitä seuraava tunti tuo tullessaan. Silloin varmasti täytyy harkita ammatin vaihtamista...
Aina löytyy marttyyriopettajia, jotka valmistelevat yökaudet tunteja vuodesta toiseen ja sitten se suuri joukko meitä, jotka toki valmistamme opetuksemme, mutta emme joka kerta yritä keksiä pyörää uudelleen...
Kokeiden korjaamisesta paasataan joidenkin opettajien toimesta niin, että se näyttää jo naurettavalta. Ei muutaman kymmenen paperin tarkastamiseen nyt kuitenkaan ihan jumalattomasti työtunteja kulu...
Työpäivien "pituudesta" meidän opettajien kyllä kannattaisi olla ihan hissukseen... Itse olen töissä koululla yleensä klo 9-16 ja teen siellä kaikki töihini liittyvät asiat. Kotona olen sitten satunnaisia korjaus/arviointihommia lukuunottamatta tekemättä töitä. En koe tuota kovin pitkäksi työpäiväksi...
Itse teen koulussa opetustyön lisäksi myös hallintohommia ja oppilashuoltotyötä. Oppilaiden ongelmien selvittelyn ja avun saamisen hitauden koen itse raskaimmaksi ja uuvuttavimmaksi osaksi työtäni.
Lomaedut on opettajilla hyvät, mitä sitä kiistämään. Totuus lomien palkasta on tullut esiin jo monesti: keälomaa on ihan normaalit 4 viikkoa ja loput on opetuksetonta aikaa (samoin syysloma, hiihtoloma, joulun aika...), joiden aikana opettajan vuosiansiota ei kerry. Tuo vuosiansio jaetaan sitten tasaisesti koko vuodelle, ettei kesällä loppuisi rahat hulttiopelta ;) Palkka siis tehtyä työkuukautta kohti on ihan hyvä, mutta kun perheelle pitää saada pötyä pöytään läpi vuoden...
Niin ja täällä kirjoittelee yksi ope, joka ei palannut kesäksi töihin hoitovapaalta. Palkaa ei kyllä maksettu sijaisellenikaan, mutta en kokenut sen minullekaan kuuluvan (lienen siis tyhmä...), joten kunta hyötyi.
Tässä suhtautumisessa työn rankkuuteen auttaa, jos on tehnyt monia hommia. Itse olen ollut opettajantyöni lisäksi ihan "oikeissa töissäkin".
Kaupan kassana oli fyysisesti raskasta, mutta toisaalta vastuuta ei ollut ennen eikä jälkeen työpäivän. Sihteerin hommat olivat aika kevyitä, työtahti oli leppoisa ja päivän aikana ehti hoidella omia asioitaankin. Työkaverit oli kyllä tosi rasittavia... It-alalla oli järkyttävä työtahti ja pitkät päivät, mutta rahaakin tuli runsaasti jne.
Itse arvostan runsaan palkan ohi tällä hetkellä työpäivien lyhyyttä, työmatkojen puuttumista ja pitkiä lomia. Etenkin kun pidän tästä opetustyöstä ihan oikeiasti...