Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Helsingissä sektion "rahalla"?

Vierailija
28.12.2010 |

Eka raskaus ihan alussa. En aio synnyttää alakautta, olen sen ihan varmaksi päättänyt. Epäilen, etten mihinkään lääketieteelliseen faktaan perustuen tule sektiota saamaan, mutta tekeekö joku jossain sektioita "yksityisesti"?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sektiota pelkäävällä on jotain lapsuudentraumoja!!!!

Samallalailla sektiota pelkäävällä voi olla jotakin ikäviä kokemuksia lapsuudesta. Kuten alatiesynnytystä pelkäävällä. Mutta enemmän epäilisin ensisynnyttäjän kohdalla tietämättömyyttä. Silloin on hyvä mennä pelkopolille keskustelemaan vaihtoehdoista ja peloista. Simple as that. Eihän ollut vaikeaa?

Oletko käynyt itse pelkopolilla? Tiedätkö mitä siellä tapahtuu?

Neuvolassa keskustelin asioista.

Mutta eikö se vain ole parempi käydä pelkopolilla jos pelkää alatiesynnytystä ja haluaa sektion? Ethän sä sitä muuten saa :) Kaverikin joutuu käymään siellä nyt, ensimmäinen synnytys ei edennyt joten joutui sektioon, joten jos haluaa toisen sektion, pitää mennä pelkopolin kautta. Siinä tapauksessa kyllä tiedän ettei ole pelosta kiinni, vaan siitä ensimmäisestä synnytyksestä. Ja ahtaasta lantiosta mistä ei vauva vaan mahdu. Mutta silti pelkopolin kautta.

Joten jos haluaa sektion, kävelee pelkopolille keskustelemaan asioista.

Millä tavalla vaikeaa? o_O Ei pahalla, mutta en minä höpöjä kirjoittele :)

Nykypäivänä on totta että pelkopolille pitää mennä jos haluaa sektion. Jopa tapauksissa missä ensimmäisessä synnytyksessä on todettu ahdas lantio ja ettei ole mahdollisuutta alatiesynnytykseen. Sitä kautta kyllä sen sektion saa.

Vierailija
82/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun joku lääkäri (ei Helsingis) lehtihaastattelussa puuskautteli että kyllä he pyrkivät käännyttämään alatiesynnytyksen puolelle, siksi pelkopolit on...Typerää olla kunnioittamatta synnyttäjän omaa mielipidettä. Elämän pelkoa? Tuo on kans tyypillistä että ongelma psykologisoidaan, ettei sitä tarvitse kohdata. Siis selitellään että ethän sinä synnytystä pelkää vaan äitiyttä ja elämää ja kontrollin menetystä...Tuskin pätee kaikkiin, kyllä synnytys on jättänyt moneen sellaiset henkiset arvet ja joskus fyysisetkin, esim. avanne, että sektio on pientä siihen verrattuna.

Mene ap johonkin ulkomaille synnyttämään missä pelkosi otetaan tosissaan, jos raha ei ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sektiota pelkäävällä on jotain lapsuudentraumoja!!!!

Samallalailla sektiota pelkäävällä voi olla jotakin ikäviä kokemuksia lapsuudesta. Kuten alatiesynnytystä pelkäävällä. Mutta enemmän epäilisin ensisynnyttäjän kohdalla tietämättömyyttä. Silloin on hyvä mennä pelkopolille keskustelemaan vaihtoehdoista ja peloista. Simple as that. Eihän ollut vaikeaa?

Oletko käynyt itse pelkopolilla? Tiedätkö mitä siellä tapahtuu?

käyneet pelkopolilla. Ne vaahtooaa asiasta josta eivät tiedä yhtikäs mitään.

Mutta mulle on aivan sama miten kukakin synnyttää, sektiolla tai alakautta :)

Mutta kun sen sektion saa pelkopolin kautta! Lue edellinen vastaukseni. Siitä jo huomaa miksi kehotin kävelemään pelkopolille jos haluaa sektion :)

Vierailija
84/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan kävijöille potilasohje alatiesynnytyksen ja sektion eduista ja haitoista. Ihan puhtaasti on ranskalaisilla viivoilla merkattu edut ja haitat molemmissa synnytystavoissa. Ja voin kertoa, että sektion lista haitoista on aikalailla pidempi kuin alatiesynnytyksen.

Totta kai sektion haittalista on pidempi, onhan heidän tarkoituksensa käännyttää pelkääjä alatiesynnytykseen. Sitä paitsi siinä listassa ja sektioon joutuville (esim. perätilan vuoksi) jaetaan erilaista tietoa. Esim. pelkopotilaille kerrotaan, että haavatulehdukset ovat varsin yleisiä, kun taas muille haavatulehdukset ovat melko harvinaisia. Olen saanut molemmat listat parin kuukauden välein ja pystynyt vertailemaan.

mahdollisesti esiintyvä juttu? Olisi silloin sektiolistakin pidempi. Ja toi tulehdusjuttu riippuu, mistä suunnasta katsotaan. Sektiossa tulehduksen riski on moninkertainen alatiesynnytykseen verratuna, mutta hyvän hygienian ja hyvän hoidon (ja mahdollisesti antibioottien) ansiosta leikkauksessakin tulehduksia on saatu vähenemään. Ja siinä suunnitellussa sektiossa tulehdusriskiä verrataan leikkauksiin yleensä.

Vierailija
85/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUUNNITELTU SEKTIO ON LAPSELLE KAIKKEIN TURVALLISIN TAPA SYNTYÄ! Huudan, koska tämä asia ei tunnu joillain menevän perille millään. Sektion riskejä mittaavissa tilastoissa näkyvät kaikkien sektioiden lopputulemat. Ja suurin osa Suomessa tehdyistä sektioista on kiireellisiä tai hätäsektioita, eli ts. epäonnistuneita alatiesynnytytksiä. Niissä aiheutuneet vauriot tms. olisi useimmissa tapauksissa voitu välttää jos sektio olisi ollut suunniteltu, ja ne pitäisi myös tilastoida alatiesynnytysten riskeiksi. Lisäksi, on todella loukkaavaa tulla kertomaan - mitään taustoja tietämättä- että ap:n mielipide on merkki traumasta tai käsittelemättömästä ahdistuksesta. Minu mielestäni tuollainen asenne on merkki aika monestakin ikävästä asiasta...

Minulle tämän on sanonut pelkopolin lääkäri :D

Juuri noilla sanoilla.

t. 2 x suunnitellusti sektioitu

Vierailija
86/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan kävijöille potilasohje alatiesynnytyksen ja sektion eduista ja haitoista. Ihan puhtaasti on ranskalaisilla viivoilla merkattu edut ja haitat molemmissa synnytystavoissa. Ja voin kertoa, että sektion lista haitoista on aikalailla pidempi kuin alatiesynnytyksen.

Totta kai sektion haittalista on pidempi, onhan heidän tarkoituksensa käännyttää pelkääjä alatiesynnytykseen. Sitä paitsi siinä listassa ja sektioon joutuville (esim. perätilan vuoksi) jaetaan erilaista tietoa. Esim. pelkopotilaille kerrotaan, että haavatulehdukset ovat varsin yleisiä, kun taas muille haavatulehdukset ovat melko harvinaisia. Olen saanut molemmat listat parin kuukauden välein ja pystynyt vertailemaan.

mahdollisesti esiintyvä juttu? Olisi silloin sektiolistakin pidempi. Ja toi tulehdusjuttu riippuu, mistä suunnasta katsotaan. Sektiossa tulehduksen riski on moninkertainen alatiesynnytykseen verratuna, mutta hyvän hygienian ja hyvän hoidon (ja mahdollisesti antibioottien) ansiosta leikkauksessakin tulehduksia on saatu vähenemään. Ja siinä suunnitellussa sektiossa tulehdusriskiä verrataan leikkauksiin yleensä.

Vierailija
87/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi siinä listassa ja sektioon joutuville (esim. perätilan vuoksi) jaetaan erilaista tietoa. Esim. pelkopotilaille kerrotaan, että haavatulehdukset ovat varsin yleisiä, kun taas muille haavatulehdukset ovat melko harvinaisia.

Olen saanut molemmat listat parin kuukauden välein ja pystynyt vertailemaan.

[/quote]

---

Tuollainen perätilasektio -lista onkin sitten joku ihan uusi juttu, kun en meidän sairaalan pekopolilla ole sitä koskaan nähnyt.

Toki perätilan alatiesynnytys vs sektio onkin sitten ihan toinen juttu. Tapauskohtaisesti täytyy arvioida, mitkä ovat alateitse perätilassa synnyttävän riskit. Ja läheskään kaikki eivät kuitenkaan saa synnyttää perätilaa alateitse. Jos esim lantion mitat ovat liian pienet, niin sitten sektio on turvallisempi tapa synnyttää. Haavatulehduksen ja leikkauskomplikaatioiden riski siinä on kuitenkin ihan yhtä suuri kuin "pelkosektiossakin". Olisi mielenkiintoista nähdä tällainen sektioon "joutuvien" riskilista vs pelkopolin riskilista. Meidän sairaalassa kun on tasan yksi ja sama lista, joka jaetaan kaikille.

Vierailija
88/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantaani ei selvästikään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta täällä ymmärretä. Tarkoitus oli kysyä, mitä väylää pitkin saan sektioajan varattua. Lopputulema näyttää olevan, että synnytyspelkoiseksi (mitä en edelleenkään mielestäni ole) ilmoittautuminen on ilmeisesti ainoa keino. Varaan ajan privaatisti NKL:n lääkärille johonkin lääkärikeskukseen, mutta jos tätä kautta pelkopolikäyntejä ei ole mahd. välttää, niin kerron neuvolassa olevani synnytyspelkoinen lähetteen saadakseni. Hyvää yötä! ap

Vierailija
89/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi sitten kutsutte sitä "lukkoa" ihmisessä, joka estää sitä avautumasta pätkääkään ja taistelee noin kovasti kaikkea apua vastaan? Miksi sinne pelkopolille on niin mahdottoman epämiellyttävää mennä? Eikö se ole hienoa, että sellainen palvelu tarjotaan? Olisiko teistä oikeasti fiksua, että jokainen saisi vapaasti ruksia (ilman mitään neuvontaa) synnytystapansa? Millä tiedolla tuon päätöksen sitten tekis? Av-palstan kauhukertomusten perusteella? Ja suostuisitteko itse kantaa vastuu päätöksestänne? Tottakai on olemassa huonoja lääkäreitä (saattaa sellainen olla työvuorossa suunnitellun sektion aikanakin) ja inhottavia kätilöitä, mutta ettekö oikeasti usko yhtään kenenkään ammattitaitoon? Kysykääpä niiden vanhempien mielipidettä, joiden lapsen hengen kätilö, synnytyslääkäri tai lastenlääkäri on pelastanut. Ne on nimittäin ne samat ihmiset, joita haukutte täällä aivopesijöiksi. Synnytyksestä tuskin koskaan saadaan täysin riskitöntä, mutta ettekö näe, miten riskejä on jo pienennetty. Luuletteko oikeasti, että synnytysturvallisuus lisääntyy, jos jokainen mamma saa vapaasti päättää hoidostaan?

Vierailija
90/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantaani ei selvästikään muutamaa poikkeusta lukuunottamatta täällä ymmärretä. Tarkoitus oli kysyä, mitä väylää pitkin saan sektioajan varattua. Lopputulema näyttää olevan, että synnytyspelkoiseksi (mitä en edelleenkään mielestäni ole) ilmoittautuminen on ilmeisesti ainoa keino. Varaan ajan privaatisti NKL:n lääkärille johonkin lääkärikeskukseen, mutta jos tätä kautta pelkopolikäyntejä ei ole mahd. välttää, niin kerron neuvolassa olevani synnytyspelkoinen lähetteen saadakseni. Hyvää yötä! ap

Olkoonkin NKL lääkäri, niin joka tapauksessa hän joutuu privaattivastaanotoltaan laittamaan lähetteen sairaalan polille ja sieltä sinut taas ohjataan pelkopolille. Joten kannattaa säästää nekin rahat ja mennä suoraan vaan neuvolan kautta pelkopolille. Hyvää yötä ja hyvää jatkoa ja hyvää synnytystä sinulle.

Vierailija
91/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykääpä niiden vanhempien mielipidettä, joiden lapsen hengen kätilö, synnytyslääkäri tai lastenlääkäri on pelastanut. Ne on nimittäin ne samat ihmiset, joita haukutte täällä aivopesijöiksi.

Ja vammautuminen voitaisiin monesti estää aikaisemmalla sektiopäätöksellä.

Vierailija
92/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sun täydy kertoa neuvolassa olevasi synnytyspelkoinen, vaan kerrot, että alatiesynnytys arvelluttaa (sinulla omat syysi) ja haluat keskustella sektiovaihtoehdosta. Aloita nyt siitä, että selvität mikä mättää ja sitten jatkat keskustelua siellä polilla. Sen nimi on mikä on, sinne ei ole häpeä joutua, vaan se on hieno palvelu, jonne pääsee. Voit myös varata ajan omalle gynelle, jos tuo julkinen poli on niin pelottava. Mutta älä nyt sepitä tarinoita neuvolassa, äläkä varsinkaan itsellesi.

Vierailija
93/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykääpä niiden vanhempien mielipidettä, joiden lapsen hengen kätilö, synnytyslääkäri tai lastenlääkäri on pelastanut. Ne on nimittäin ne samat ihmiset, joita haukutte täällä aivopesijöiksi.

Ja vammautuminen voitaisiin monesti estää aikaisemmalla sektiopäätöksellä.

Vierailija
94/95 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis se äiti tässä joka sai huonoa kohtelua kättärillä:

Asennetta on aavistuksen vaikea muuttaa noin vain niiden kokemusten jälkeen mitä minulla on.

Minä olin omasta mielestäni asiallinen, kuuntelin aina perustelut mutta silti kun kerroin kantani, vstaus on "no, tulet sitten ensi kuussa niin katsotaan josko se mieli olis jo muuttunut". Kuulostaako se siltä että minut ja pelkoni otettiin tosissaan?

Viimeisen käyntini aikana raivostuin ja sanoin että nyt loppuu tämä pelleily, minusta tuntuu että mua juoksutetaan täällä silkkaa ilkeyttä ja saan lakki kourassa kerjätä enkä suostu tähän enää, niin kätilö suutahtaen laittoi nimensä alle papereihin ja that`s it. Kiitos ja dasvidanja.

Siellä pelkopolilla tulisi nimenomaan olla ihmisiä jotka ymmärtävät jotain ihmisten pelkotiloista jotain, mitä se vaikuttaa vain jauhaa ettei ymmärrä tällaisia pelkotiloja...En minäkään ymmärrä miten joku voi pelätä ahtaita tai korkeita paikkoja mutten silti kulje vähättelemässä toisten tuntemuksia.

Minä luulen että suurin syy tuohon sairaalan sektiovastaisuuteen on vain yksinkertaisesti raha. On paljon halvempaa laittaa äitit itse pukkaamaan lapsensa ulos.

Vierailija
95/95 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle: Rahalla ei saa, mutta pelkopolin kautta. Ja se pitää aloittaa HETI neuvolassa. Tässä vinkit saman tehneeltä:

1. pyydä neuvolantädiltä lähete pelkopolille, VALITSE NKL!!! (kättäri on jeesustelijoiden ja luomun paikka)

2. käy 1. pelkopolilla, ja ilmoita, ettet koe pystyväsi synnyttämään alateitse. Ole järkkymätön. Itse sain kivan kätilön, joka siis puolsi näkemymyksiäni. Hän sanoi, ettei kenenkään mieltä lähdetä muuttamaan, vaan he auttavat jos tahtoo jutella ja yrittää päästä alateitse synnyttämään, mutta mikäli kanta on kielteinen, niin sektion tietysti saa.

3. kätilö varaa ajan lääkärin konsultaation

4. käyt lääkärin konsultaatiossa, joka toistaa samat mitä kätilö, että alatie suositeltua, mutta mikäli potilas ei sitä koe pystyvänsä hanskaamaan, saa sektion. Lääkärin kautta saman tien toiselle kätilölle, joka hoitaa käytännön asiat (sektion ajan varauksen jne.)

5. menet sektioon sovittuna aikana

itsellä pelkkää hyvää NKL:stä, suhtautuminen tosi hyvää ja ei mitään pakkokäännytysjuhlaa. Kunnioitettiin päätöstä ja hoidettiin hyvin. Leikkaus sujui upeasti, toisena päivänä jalkeilla, viikon päästä sauvakävelyllä. Upea kokemus, ja ehdottomasti sektio jos toisen lapsen teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme