Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Helsingissä sektion "rahalla"?

Vierailija
28.12.2010 |

Eka raskaus ihan alussa. En aio synnyttää alakautta, olen sen ihan varmaksi päättänyt. Epäilen, etten mihinkään lääketieteelliseen faktaan perustuen tule sektiota saamaan, mutta tekeekö joku jossain sektioita "yksityisesti"?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä äidille että vauvalle! Tajuatko,se on turvallisempaa ja riskit ovat huomattavasti vähäisempiä.

Sektiossa riskit on äidillä, alatiessä vauvalla Mutta tätähän ei pelkopolilla kerrota. En tiedä yhtään lasta, joka olisi kuollut tai vammautunut sektion vuoksi. Monet ovat kuolleet tai vammautuneet siksi, että sektio on tehty liian myöhään.

Riskejä on olemassa myös alatiesynnytyksessä äidillekin - olen synnyttänyt alateitse:

1. synnytys: minulla kohtutulehdus ja vauvalla vastasyntyneen infektio (joutui lastenosastolle).

2. synnytys: istukka jäi osittain kiinni kohtuun ja irtosi repaleisena; vuosin verta n. 2½ litraa syn jälkeen, ja lopulta nukutuksessa kaavittiin 4 h synnytyksen jälkeen. Veren hukasta kesti pari vuotta toipua ihan entiselleen.

3. synnytys: kaikki meni itse synnytyksen suhteen normaalisti ja hyvin, mutta anestesialääkäri pisti epiduraalin ihan ketuilleen. Jouduttiin pistämään 3 kertaa veripaikka selkärankaan tuota virhettä korjattaessa, ja saatiin aikaan vielä isommat vahingot asiaa paikkailemalla. Vuosi sitten oli tämä synnytys, yhä kärsin neurologisista vaivoista tästä johtuen.

Ironista kyllä, olen aina pelännyt sektiota enemmän kuin synnytystä - vaikka kaikki sektion kokeneet ystäväni ovat toipuneet kyllä synnytyksistään (sektioistaan) paremmin kuin minä. Ehkä munkin olisi pitänyt vaatia se sektio?

Vierailija
62/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi te ette halua ottaa apua vastaan ja mennä avoimin mielin juttelemaan pelkopoliklinikalle, vaan mielummin kehittelette sotasuunnitelmia, miten ajatte sektion läpi ja haukutte kaikki pelkopoliklinikan kätilöt ja syyllistätte aivopesusta jne. Onko suomalaisen niin käsittämättömän vaikeata tunnustaa heikkoutensa ja ottaa apua vastaan? Kun ne auttaa siellä, vaikka synnytystavaksi päädyttäisikin sektioon! On olemassa niin vaikeaa synnytyspelkoa, että sektio on järkevämpi synnytystapa, silloinhan se on perusteltu sektio. Mutta ap pitää kiven kovaa siitä kiinni, ettei pelkää mitään ja haluaa nyt vain kävellä sinne sektioon, koska se ois kätsyä. Ja sitä synnytys ei ole, ei milloinkaan. Ap tarvitsee apua, vaikka sitä ei tule koskaan myöntämäänkään. Ja se yksi äiti, joka haukkuu pelkopolia ja sen epäystävällistä kätilöä... Tosi surullista, jos sinulla on huonoja kokemuksi. Olet nyt uudestaa pelkopoliklinikan asiakas ja asenteesi edelleen/taas erittäin negatiivinen. Voiko olla, että osittain on myös vikaa sinussa? Jos lähdet sinne kuin sotaan, etkä suostu kuuntelemaan mitään, niin miten ihmeessä vosit kokea kätilön miellyttävänä? Jos kuvittelet, että kätilösi onnittelee sinua päättäväisyydestä ja kehuu asennettasi, niin sitä tuskin tulee tapahtumaan. Aidosti pelkäävälle synnyttäjälle ei naureta, mutta tietenkin on haastavia tapauksia, jotka myös ahdistuksissaan kokevat tilanteen aivan eri tavalla, kuin se on ehkä mennytkään. Miten joku voi etukäteen päättää, ettei missään nimessä halua alatiesynnytystä (luonnollinen), ei halua kuulla siitä mitään, ei myöskään sektion riskeistä (iso toimenpide), ei kuitenkaan myönnä pelkäävänsä, ei tarvitse apua (keskustelua, tukea, perusteluja päätöksille) ei nyt eikä tulevaisuudessa ja samalla tietää tarkasti mikä ainoa vaihtoehto tulee itselleen kysymykseen? Miten sen voi tietää, jos ei suostu pohtimaan vaihtoehtoja? Ei oo elämä teillä kyllä helppoa jatkossakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan kävijöille potilasohje alatiesynnytyksen ja sektion eduista ja haitoista. Ihan puhtaasti on ranskalaisilla viivoilla merkattu edut ja haitat molemmissa synnytystavoissa. Ja voin kertoa, että sektion lista haitoista on aikalailla pidempi kuin alatiesynnytyksen.

Vierailija
64/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalla eikä tarvitse selitellä. Miksi muuten Suomessa ei saa sektiota kuin lääketieteellisestä syystä, monissa muissa maissa saa itse valita, miten synnyttää? Vääryys! Sektion valitseminen on esim. Etelä-Euroopassa aivan normaalia.

Olen kolmen lapsen äiti ja en ikimaailmassa suostuisi synnyttämään alakautta eli kolme ns. "pelkosektiota" takana.

Vierailija
65/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utelias kun olen

Vierailija
66/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan vaan utelias?

Vierailija
67/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pelkään kuollakseni, että joudunkin sektioon helpon alatiesynnytyksen sijaan..

kukaan ei kyseenalaista ja siitä ei yritetä väänrää mitään muuta, kuten esim: "Synnytyspelon takana on usein jokin muu pelko: hallitsemattomuuden tunne elämää kohtaan, menettämisen pelkoa jne.

Oletko masentunut muuten tai millainen on mielialasi? "

Saat ihan rauhassa olla pelkoinesi. Mutta auta armias, jos pelkäät alatiesynnytystä, niin sitten on pakko olla jotain VIKAA!!!

Vierailija
68/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuinka monta alatiesynnytystä sulla sitten on?

Vierailija
69/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

[/quote]

Riskejä on olemassa myös alatiesynnytyksessä äidillekin - olen synnyttänyt alateitse: 1. synnytys: minulla kohtutulehdus ja vauvalla vastasyntyneen infektio (joutui lastenosastolle). 2. synnytys: istukka jäi osittain kiinni kohtuun ja irtosi repaleisena; vuosin verta n. 2½ litraa syn jälkeen, ja lopulta nukutuksessa kaavittiin 4 h synnytyksen jälkeen. Veren hukasta kesti pari vuotta toipua ihan entiselleen. 3. synnytys: kaikki meni itse synnytyksen suhteen normaalisti ja hyvin, mutta anestesialääkäri pisti epiduraalin ihan ketuilleen. Jouduttiin pistämään 3 kertaa veripaikka selkärankaan tuota virhettä korjattaessa, ja saatiin aikaan vielä isommat vahingot asiaa paikkailemalla. Vuosi sitten oli tämä synnytys, yhä kärsin neurologisista vaivoista tästä johtuen. Ironista kyllä, olen aina pelännyt sektiota enemmän kuin synnytystä - vaikka kaikki sektion kokeneet ystäväni ovat toipuneet kyllä synnytyksistään (sektioistaan) paremmin kuin minä. Ehkä munkin olisi pitänyt vaatia se sektio?

[/quote]

Ikävä, että sinulle jäänyt huonoja kokemuksia. Tottakai myös alatiesynnytyksessä voi mennä asioita pieleen, mutta riskit ovat pienempiä. Kaikki sinun ongelmat olisivat olleet täysin mahdollisia sektiossakin.

Kohtutulehdusriski on suurempi sektiossa, alatiesynnytyksessäkin toki mahdollinen. Huolellinen hygenia ja jälkihoito on tärkeää kummassakin tapauksessa. Silti joskus kohtu tulehtuu ja se on tietysti ikävää.

Istukka voi aivan yhtä hyvin jäädä kiinni sektiossa, usein sitä joudutaan sielläkin repimään irti ja verenvuoto on sektiossa paljon yleisempää. Sektiossa olet tietysti jo valmiiksi leikkurissa, eli sinua ei sinne enää erikseen kärrätä, mutta istukan huono irtoaminen ei johdu alatiesynnytyksestä. Suunnitellussa sektiossa istukka saadaan irtoamaan lääkkeillä ja on sanomattakin selvää, että siihen liittyy useammin komplikaatioita.

Ja pieleen mennyt epiduraali on tottakai myös hyvin ikävää, mutta saman puudutuksen olisit saanut siellä leikkurissakin. Ja se olisi ollut todennäköisesti sama anestesialääkäri ja sinulla sama selkä, joten ei totakaan nyt voi alatiesynnytyksen piikkiin laittaa. Ja jos puudutus ei leikkurissa onnistu, niin silloin sektio joudutaan tekemään yleisanestesiassa. Alateitse puudutus valitaan, sektiota ilman puudutusta en suosittelisi;-)

Sinun huonot kokemukset ovat huonoa tuuria, toivottavasti sinulla on kuitenkin myös hyviä muistoja synnytyksistä. Pointtini vaan on, että sinun tapauksessa nämä jutut eivät johtuneet synnytystavan valinnasta.

Vierailija
70/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pelkään kuollakseni, että joudunkin sektioon helpon alatiesynnytyksen sijaan..

kukaan ei kyseenalaista ja siitä ei yritetä väänrää mitään muuta, kuten esim: "Synnytyspelon takana on usein jokin muu pelko: hallitsemattomuuden tunne elämää kohtaan, menettämisen pelkoa jne.

Oletko masentunut muuten tai millainen on mielialasi? "

Saat ihan rauhassa olla pelkoinesi. Mutta auta armias, jos pelkäät alatiesynnytystä, niin sitten on pakko olla jotain VIKAA!!!

Vierailija
71/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. täällä av:lla kukaan ei kritisoi sektiopelkoista! Miksi? Sensijaan alatiesynnytystä pelkäävillä on pakko olla jotain "salattuja lapsuudentraumoja".

Vierailija
72/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kyseenalaista ja siitä ei yritetä väänrää mitään muuta, kuten esim: "Synnytyspelon takana on usein jokin muu pelko: hallitsemattomuuden tunne elämää kohtaan, menettämisen pelkoa jne. Oletko masentunut muuten tai millainen on mielialasi? " Saat ihan rauhassa olla pelkoinesi. Mutta auta armias, jos pelkäät alatiesynnytystä, niin sitten on pakko olla jotain VIKAA!!!

Vaan siinä, että ei suostu edes yrittämään selvittää mitä pelkää ja miten sitä voisi ehkä lievittää! Tossa jääräpäisessä ja täysin ehdottomassa asenteessa on vikaa! Jokaiselle synnyttäjälle pitää yrittää löytää mahdollisimman hyvä ja järkevä tapa synnyttää (myös huomioiden lapsi), mutta on aika vaikeaa tehdä yhteistyötä ihmisen kanssa, joka ei siihen suostu. Ja kyllä sektiota pelkäävääkin painostetaan sektioon, nimittäin tasan silloin, kun se on äidille ja/tai vauvalle turvallisempi vaihtoehto! Vai uskotko, että gynet ja kätilöt mielellään synnyttelee 5 kiloisia perätilavauvoja ahtaasta lantiosta, jos äiti niin toivoo?

Vierailija
73/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kyseenalaista ja siitä ei yritetä väänrää mitään muuta, kuten esim: "Synnytyspelon takana on usein jokin muu pelko: hallitsemattomuuden tunne elämää kohtaan, menettämisen pelkoa jne. Oletko masentunut muuten tai millainen on mielialasi? " Saat ihan rauhassa olla pelkoinesi. Mutta auta armias, jos pelkäät alatiesynnytystä, niin sitten on pakko olla jotain VIKAA!!!

Vaan siinä, että ei suostu edes yrittämään selvittää mitä pelkää ja miten sitä voisi ehkä lievittää! Tossa jääräpäisessä ja täysin ehdottomassa asenteessa on vikaa! Jokaiselle synnyttäjälle pitää yrittää löytää mahdollisimman hyvä ja järkevä tapa synnyttää (myös huomioiden lapsi), mutta on aika vaikeaa tehdä yhteistyötä ihmisen kanssa, joka ei siihen suostu. Ja kyllä sektiota pelkäävääkin painostetaan sektioon, nimittäin tasan silloin, kun se on äidille ja/tai vauvalle turvallisempi vaihtoehto! Vai uskotko, että gynet ja kätilöt mielellään synnyttelee 5 kiloisia perätilavauvoja ahtaasta lantiosta, jos äiti niin toivoo?

että sektiota pelkäävällä on jotain lapsuudentraumoja!!!!

Vierailija
74/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. täällä av:lla kukaan ei kritisoi sektiopelkoista! Miksi? Sensijaan alatiesynnytystä pelkäävillä on pakko olla jotain "salattuja lapsuudentraumoja".

ja sektiopelkääjät ovat harvemmin noin ehdottomia ja jääräpäitä. Nythän on kyse myös sävystä ja tavasta. Ja muistutan, että ap:n tapauksessa ei ole kyse aidosti peloistansa puhuva synnyttäjä.

Vierailija
75/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallalailla sektiota pelkäävällä voi olla jotakin ikäviä kokemuksia lapsuudesta.

Kuten alatiesynnytystä pelkäävällä.

Mutta enemmän epäilisin ensisynnyttäjän kohdalla tietämättömyyttä. Silloin on hyvä mennä pelkopolille keskustelemaan vaihtoehdoista ja peloista. Simple as that.

Eihän ollut vaikeaa?

Vierailija
76/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaetaan kävijöille potilasohje alatiesynnytyksen ja sektion eduista ja haitoista. Ihan puhtaasti on ranskalaisilla viivoilla merkattu edut ja haitat molemmissa synnytystavoissa. Ja voin kertoa, että sektion lista haitoista on aikalailla pidempi kuin alatiesynnytyksen.

Totta kai sektion haittalista on pidempi, onhan heidän tarkoituksensa käännyttää pelkääjä alatiesynnytykseen.

Sitä paitsi siinä listassa ja sektioon joutuville (esim. perätilan vuoksi) jaetaan erilaista tietoa. Esim. pelkopotilaille kerrotaan, että haavatulehdukset ovat varsin yleisiä, kun taas muille haavatulehdukset ovat melko harvinaisia.

Olen saanut molemmat listat parin kuukauden välein ja pystynyt vertailemaan.

Vierailija
77/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallalailla sektiota pelkäävällä voi olla jotakin ikäviä kokemuksia lapsuudesta. Kuten alatiesynnytystä pelkäävällä. Mutta enemmän epäilisin ensisynnyttäjän kohdalla tietämättömyyttä. Silloin on hyvä mennä pelkopolille keskustelemaan vaihtoehdoista ja peloista. Simple as that. Eihän ollut vaikeaa?

Oletko käynyt itse pelkopolilla? Tiedätkö mitä siellä tapahtuu?

Vierailija
78/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sektion haittalista on pidempi, onhan heidän tarkoituksensa käännyttää pelkääjä alatiesynnytykseen.

Sitä paitsi siinä listassa ja sektioon joutuville (esim. perätilan vuoksi) jaetaan erilaista tietoa. Esim. pelkopotilaille kerrotaan, että haavatulehdukset ovat varsin yleisiä, kun taas muille haavatulehdukset ovat melko harvinaisia.

Olen saanut molemmat listat parin kuukauden välein ja pystynyt vertailemaan.

sillä periaatteella kun sinä itse tiedät paremmin ja "vertailua" olet tehnyt o_O

Itse ainakin uskon ennemmin lääkäreitä ja kätilöitä (jotka tietävät asioista enemmän kuin sinä) kuin uskoisin jotakin av-mammaa :D

Vierailija
79/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON LAPSELLE KAIKKEIN TURVALLISIN TAPA SYNTYÄ!

Huudan, koska tämä asia ei tunnu joillain menevän perille millään. Sektion riskejä mittaavissa tilastoissa näkyvät kaikkien sektioiden lopputulemat. Ja suurin osa Suomessa tehdyistä sektioista on kiireellisiä tai hätäsektioita, eli ts. epäonnistuneita alatiesynnytytksiä. Niissä aiheutuneet vauriot tms. olisi useimmissa tapauksissa voitu välttää jos sektio olisi ollut suunniteltu, ja ne pitäisi myös tilastoida alatiesynnytysten riskeiksi.

Lisäksi, on todella loukkaavaa tulla kertomaan - mitään taustoja tietämättä- että ap:n mielipide on merkki traumasta tai käsittelemättömästä ahdistuksesta. Minu mielestäni tuollainen asenne on merkki aika monestakin ikävästä asiasta...

Vierailija
80/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallalailla sektiota pelkäävällä voi olla jotakin ikäviä kokemuksia lapsuudesta. Kuten alatiesynnytystä pelkäävällä. Mutta enemmän epäilisin ensisynnyttäjän kohdalla tietämättömyyttä. Silloin on hyvä mennä pelkopolille keskustelemaan vaihtoehdoista ja peloista. Simple as that. Eihän ollut vaikeaa?

Oletko käynyt itse pelkopolilla? Tiedätkö mitä siellä tapahtuu?

käyneet pelkopolilla. Ne vaahtooaa asiasta josta eivät tiedä yhtikäs mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan