Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Helsingissä sektion "rahalla"?

Vierailija
28.12.2010 |

Eka raskaus ihan alussa. En aio synnyttää alakautta, olen sen ihan varmaksi päättänyt. Epäilen, etten mihinkään lääketieteelliseen faktaan perustuen tule sektiota saamaan, mutta tekeekö joku jossain sektioita "yksityisesti"?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin siksi, etten tajunnut, miten naiset suostuvat synnyttämään "kun se on niin kauheaa". No, tein kuitenkin ekan lapsen 36-vuotiaana lopulta (en tarvinnut mitään pelkopolia, minulle oli itsestään selvää, että sektiota en halua...). Ja synnytys oli tosi mukava, epiduraalin ansiosta ei päälle nelikiloisen synnyttäminenkään ollut tuskaista, ja olin heti synnytyksen jälkeen valmis seuraavaan lapseen :)

No, kaksi vuotta myöhemmin tein seuraavan maailmaan, ja jos eka synnytys oli helppo, niin tätä synnytystä ei edes huomannut. Olin synnytyssalissa 15 minuuttia, ja homma oli ohitse. Edes ilokaasua en tarvinnut, kun en ehtinyt oikein edes tajuta, että tuli tässä synnytettyä.

Eli pointtina, että synnytystä on ihan turhaa pelätä etukäteen. Kuitenkin niillä on taipumusta päättyä parhain päin. Vaikkei ihan noin helposti välttämättä kuin minulla, niin harvalla sitä kamalia traumojakaan jää.

Vierailija
42/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne riskit on ihan totta! Siis meneekö teidän logiikka nyt niin, että koska teidän sektiossa ei tapahtunut mitään vakavaa, niin kaikki riskit ovat pelottelua? Mutta teidän alatiesynnytykseen liittyvät pelot ovat totta? Mä voin kertoa, että mun kaksi alatiesynnytystä olivat maailman paras kokemus ikinä, samalla logiikalla voisin sanoa, että te pelottelette kaikkia alatiesynnyttäjiä! Ja edelleen pätee, että jos ei halua saada apua, niin sitä ei myös voi saada. Ja jos olet valinnut aina sektion, niin et antanut edes alatiesynnytykselle toista mahdollisuutta. Et voi tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on hyvä muistaa, että sektion riskit ovat merkittävästi alatiesynnytystä isommat. Näillä palstoilla usein kerrotaan kauhutarinoita alatiesynnytyksistä, mutta kauhutarinat sektioiden komplikaatioista jäävät usein kertomatta. Alalla työskentelevänä tapaan välillä sektion komplikaation kokemisesta täysin ällistyneitä ihmisiä, joiden mielestä 'turvalliseen' sektioon ei kertakaikkiaan voi liittyä riskejä, ja että lääkäreiden ja kätilöiden puheita sektion riskeistä on pidetty pelotteluna.

Vierailija
44/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksikään kätilö ei valitsisi vapaaehtoisesti alatiesynnytystä. Ja kyllä, kätilöä pelottaa hieman joka kerta, kun sektioon syystä tai toisesta joudutaan. Ja tämä ei johdu mistään aivopesusta, vaan ihan vaan tosiasioista ja kokemuksesta. Se on totta, että pelko, jännitys ja tietämättömyys lisäävät ahdistusta ja kivun kokemusta. Ja siksi pelkopolilla tehdään todella arvokasta työtä. Älkää myöskään aliarvioika hyvän synnytyskokemuksen vaikutusta koko äitiyteen ja vuorovaikutukseen lapseen. Sitä harva sektiota vaativa ensisynnyttäjä kuitenkaan ymmärtää...

t:kätilö

Vierailija
45/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksikään kätilö ei valitsisi vapaaehtoisesti alatiesynnytystä. Ja kyllä, kätilöä pelottaa hieman joka kerta, kun sektioon syystä tai toisesta joudutaan. Ja tämä ei johdu mistään aivopesusta, vaan ihan vaan tosiasioista ja kokemuksesta. Se on totta, että pelko, jännitys ja tietämättömyys lisäävät ahdistusta ja kivun kokemusta. Ja siksi pelkopolilla tehdään todella arvokasta työtä. Älkää myöskään aliarvioika hyvän synnytyskokemuksen vaikutusta koko äitiyteen ja vuorovaikutukseen lapseen. Sitä harva sektiota vaativa ensisynnyttäjä kuitenkaan ymmärtää...

Vierailija
46/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne riskit on ihan totta! Siis meneekö teidän logiikka nyt niin, että koska teidän sektiossa ei tapahtunut mitään vakavaa, niin kaikki riskit ovat pelottelua? Mutta teidän alatiesynnytykseen liittyvät pelot ovat totta? Mä voin kertoa, että mun kaksi alatiesynnytystä olivat maailman paras kokemus ikinä, samalla logiikalla voisin sanoa, että te pelottelette kaikkia alatiesynnyttäjiä! Ja edelleen pätee, että jos ei halua saada apua, niin sitä ei myös voi saada. Ja jos olet valinnut aina sektion, niin et antanut edes alatiesynnytykselle toista mahdollisuutta. Et voi tietää.

kokosin 15-sivuisen "väitöskirjan" perustelukseni. Eipä pelkopolin lääkäri voinut väittää, etteikö esittämäni tosielämän esimerkit (noin 20 kpl)voisi toteutua. Osan näistä ihmisistä olin tavannut ihan kasvotusten. Mutta eihän pelkopolin materiaalissa ole alatiesynnytyksessä riskejä ollenkaan. Ja hyvin tuntuu aivopesu toimivan.

Vierailija
47/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noi sektioihin liittyvät komplikaatiot ovat lisääntyneet todella rajusti:( Kuinka tosissaan olet ap pohtinut esim. sitä, että saatat menettää kohtusi sektiossa? Tai että sinulla voi jatkossa olla vaikeuksia raskautua? Tai että kohtusi voi revetä seuraavassa raskaudessa? Tai että seuraavan lapsesi istukka voi kasvaa kohtulihakseen kiinni? Jne. Näistäkö pitäisi olla ihan hiljaa?

Vierailija
48/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin tarkoitan SEKTIOTA!!!! Tässähän menee jo ihan sekaisin ;)

Vierailija
49/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksikään kätilö ei valitsisi vapaaehtoisesti alatiesynnytystä. Ja kyllä, kätilöä pelottaa hieman joka kerta, kun sektioon syystä tai toisesta joudutaan.

Vierailija
50/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme kertaa käyt siellä ja saat sektiopäätöksen kun sanot ettet ole tuesta huolimatta päässyt peloistasi.

Syyllistämistä tulet kokemaan. Lisäksi kuten huomaat, ei kannata päätöksestä muille huudella. Katkerat ämmät eivät kestä sitä että joku haluaa sektion kun ovat itsekin pentunsa ähkineet maailmaan alakautta eivätkä ymmärrä ratkaisuasi vähääkään.

Hienoa, että tiedät mitä haluat ja pidä siitä kiinni. Se on ihmisoikeutesi. Nainen on naiselle susi ja monet naiset haluavat naisten ihmisoikeuksia polkea mutta vähät välitä siitä.

Minä olen saanut kaksi lastani sektiolla, turvallisesti. Alatiesynnytys ei olisi ollut minun kohdallani mahdollinen joten sain lääketieteellisin perusteluin pelkosektiot.

Vierailija
51/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen. Tosi vakuuttavaa.

Ja pelkopolista minulla ei ole kokemusta, mutta tietäähän sen jo valmiiksi että koska tarkoituksena on saada naiset synnyttämään alateitse niin pelkopolin kätilöt eivät ole puolueettomia. Sama kuin menisi Nordeaan neuvottelemaan että kannattaako pitää tili Nordeassa vai vaihtaa Osuuspankkiin.

Vierailija
52/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teit oman päätöksesi, mutta ole kiltti ja lopeta muiden käännyttäminen sun "väitöskirjallasi". Lääkäri olisi helposti voinut esittää sulle vastaavasti triplasti sektiokomplikaatioita. Jos sun mielestä pelkopolilla harrastetaan aivopesua, niin sähän olet jo päättänyt pitää kantasi tapahtuipa mitä vaan. Ei siinä ole sitten enää mitään tehtävissä. Ja jos se sulle sopii niin fine. Mutta samaan aikaan pelkopolilla on kuitenkin pystytty auttamaan kymmenkertainen määrä äitejä läpikäymään omia pelkojaan ja todella auttamaan heitä! Suurin osa on jälkeenpäin todella kiitollinen alatiesynnytyskokemuksestaan ja nekin, jotka päätyvät sektioon, ovat ymmärtäneet enemmän itsestään, sektion riskeistä ja ovat todennäköisesti synnyttäneet levollisella mielellä. Ei yhdellä pelkopolikäynnillä voi kuitenkaan koko ihmisen psyykettä hoitaa ja niinpä tietenkin on aina myös niitä, jotka kokevat sen turhana aivopesupaikkana ja jatkavat sektion ihannointia ja alatiesynnytyksen kauhumaalaamista. Se ei tee kuitenkaan pelkopoliklinikan työstä arvotonta. Sen kertovat mm. monen muun maan sektiotilastotkin.

Vierailija
53/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaista palvelua tarkoitan! Varaankin heti ajan NKL:n jollekin erikoislääkärille. Ehkä pelkopolin voisi ohittaa näin. Koen sen omassa tilanteessani turhaksi käynniksi, kun en kuitenkaan alatiesynnytykseen mene.ap.

En kestänyt mennä jaarittelemaan ja ympäripuhuttavaksi jonnekkin pelkopolille. Otin suoraan yhteyttä synnytyssairaalan johtavaan lääkäriin yksityisesti ja menin hänen vastaanotolleen. Hän sanoi, että saan myös sektion ihan julkisellakin puolella mutta kun kerroin haluavani hänen leikkaavan niin olin ns. erikoismaksuluokassa. Tämä erinomainen lääkäri sai myös valita tiiminsä, nukkumatit sun muut. Tämä tapahtui kahdesti ja toisella kertaa ei tarvinnut sano kuin, että samanlainen, kiitos. En tosiaan tiedä onko tätä erikoismaksuluokkaa enää olemassa mutta varmaa on, ettei kenenkään ole pakko synnyttää alakautta. Eemelinä tuli pieniä lisäkuluja kullekkin lääkärille ja erikoisosaajalle. Lisäksi kuluja omasta huoneesta.

Vierailija
54/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ainakin minua vastassa epämiellyttävä kätilö joka vähätteli ja naureskeli minun jutuilleni, lopussa tokaisi vielä ettei voi ymmärtää tällaisia pelkotiloja, sanoin hänelle että silloin sinä olet väärässä paikassa.

Minun sektioni meni upeasti, tosin laukottivat minua pelkopolilla kolmeen kertaan rukoilemassa ja itkemässä sektiota, nöyryyttävää.

Lisäksi peloteltiin vaikka minkälaisilla leikkausmokilla, mutta pidin pintani ja olen todella tyytyväinen päätökseeni, minut piti leikkauksessakin rauhoittaa kahdesti, pelkäsin niin kovasti että hengitys ei pelannut enää. Että se siitä.

Nukutuslääkäri vittuili vielä viimeiseen asti valinnastani mutta onneksi muu henkilökunta oli ihanaa, hoitaja kuiskasi vain älä välitä kun alkoi itkettää.

Varaudu kaikkeen mutta älä anna pakottaa itseäsi mihinkään mitä et halua.

Nimim. raskaana taas ja pelkopolille aika...

Vierailija
55/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen. Tosi vakuuttavaa.

Ja pelkopolista minulla ei ole kokemusta, mutta tietäähän sen jo valmiiksi että koska tarkoituksena on saada naiset synnyttämään alateitse niin pelkopolin kätilöt eivät ole puolueettomia. Sama kuin menisi Nordeaan neuvottelemaan että kannattaako pitää tili Nordeassa vai vaihtaa Osuuspankkiin.

Tottakai kätilökin voi valita sektion, jos siihen on joku lääketieteellinen syy. Ja ainahan ystäväsi voi olla ihan väärällä alalla. Mutta teepäs vähän laajempi tutkimus, niin näet kyllä, mitä tarkoitan. Kätilö ei pidä sektiota vähäarvosempana kokemuksena ja tilanteen niin vaatiessa, se on erittäin hyvä toimenpide. Mutta ap:n kaltainen syy on erittäin surullinen. Ja edelleen kunnioitan pelkopolin kätilöitä, heillä on useinmiten erittäin pitkä kokemus ja hyvät vuorovaikutustaidot. Asiakkaat eivät aina ole ihan helpoimmasta päästä, niin kuin täälläkin nähdään. Ja toi Nordea vertaus on suorastaan törkeä! Me olemme vannoneet valan, että kunnioitamme elämää ja autamme kaikin keinoin, synnyttäjän ja lapsen. Miksi sinun on vaikea hyväksyä, että haluamme vain synnyttäjän ja lapsen parasta?

Vierailija
56/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee hyvin, mutta vielä paljon suurempi osa alatiesynnytksistä sujuu ongelmitta! Riskit sektiossa ovat yleisempiä, se nyt vaan on niin. Katsos kun etukäteen ei voida tietää, kenen kohdalla menee kunnolla mönkään. Siksi voimme vain arvioida riskit ja suositella alatiesynnytystä, jos sille ei ole estettä. Koska se on äidille ja lapselle turvallisempi, siitä palautuu nopeammin ja se on myös henkisesti parempi kokemus. Alatiesynnytyksen aikana voi sitten vielä joutua sektioon, jos jotain yllättäviä komplikaatioita esiintyy. Se, että jonkun sektio on mennyt hyvin tarkoittaa automaattisesti, että alatiesynnytys olisi ollut täysi katastrofi? Ihan ihme porukkaa täällä.

Vierailija
57/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
58/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKL pelkopolin lääkärille yksityiselle lääkäriasemalle.

Minulla takana elektiiviset sektiot eml-luokassa vuosina 1995, 1997 ja 1999. Hyvin menivät.

Vierailija
59/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se lapsellekkaan ole mikään helppo homma toi sektio. mekin mentiin suunnitellusti, mutta katsoppas lapsi syntymän jälkeen lastenklinikalle hengityskoneeseen. ja sektion vuoksi, lääkärit sanoivat.. muksu ei ollut varautunut syntymään silloin.

Vierailija
60/95 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 47 Sä teit oman päätöksesi, mutta ole kiltti ja lopeta muiden käännyttäminen sun "väitöskirjallasi". Lääkäri olisi helposti voinut esittää sulle vastaavasti triplasti sektiokomplikaatioita. Jos sun mielestä pelkopolilla harrastetaan aivopesua, niin sähän olet jo päättänyt pitää kantasi tapahtuipa mitä vaan. Ei siinä ole sitten enää mitään tehtävissä. Ja jos se sulle sopii niin fine. Mutta samaan aikaan pelkopolilla on kuitenkin pystytty auttamaan kymmenkertainen määrä äitejä läpikäymään omia pelkojaan ja todella auttamaan heitä! Suurin osa on jälkeenpäin todella kiitollinen alatiesynnytyskokemuksestaan ja nekin, jotka päätyvät sektioon, ovat ymmärtäneet enemmän itsestään, sektion riskeistä ja ovat todennäköisesti synnyttäneet levollisella mielellä. Ei yhdellä pelkopolikäynnillä voi kuitenkaan koko ihmisen psyykettä hoitaa ja niinpä tietenkin on aina myös niitä, jotka kokevat sen turhana aivopesupaikkana ja jatkavat sektion ihannointia ja alatiesynnytyksen kauhumaalaamista. Se ei tee kuitenkaan pelkopoliklinikan työstä arvotonta. Sen kertovat mm. monen muun maan sektiotilastotkin.

"Vain yksi totuus on sallittu"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä