Haluaisin kuuntelemaan oikeuteen
Ex on tuomiolla oikeudessa. En ole asianosainen.
Voinko vain marssia penkille istumaan? Saako oikeuteen mennä vaan kuuntelemaan, vaikkei itse ole osallisena?
Kommentit (28)
oikeudessa olen ollut kuuntelemassa kolme kertaa. ja kyllä kaikki toisensa sielä näkee, ;)
monesti tuomiot tulevat myöhemmin kansliapäätöksellä.
monesti tuomiot tulevat myöhemmin kansliapäätöksellä.
Riippuu paljolti oikeuden aikatauluista ja jutun mutkikkuudesta.
Nostan tätä vanhaa ketjua. Haluaisin mennä ihan yleissivistyksen vuoksi katsomaan. Olen muutamasti lukioaikana opintoihin liittyen käynyt katsomassa pari istuntoa ja tiedän että se on kyllä ihan mahdollista. Silloin olimme hieman isomman ryhmän kanssa ja opettaja oli käsittääkseni etukäteen ilmoittanut ryhmämme tulosta.
Muistelen salien olleen aika pieniä, herättääkö se suurta ihmetystä jos vain menen sinne taakse istumaan ilman mitään syytä? Näkeekö jostain etukäteen mitä on luvassa? Kuinka yleistä on että jotain pikkujuttua seuraa tuntematon? Voisinko maastoutua vaikka alan opiskelijaksi? Olisi luontevampaa mennä jonkun tekosyyn varjolla.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2010 klo 00:54"]
Ex on tuomiolla oikeudessa. En ole asianosainen.
Voinko vain marssia penkille istumaan? Saako oikeuteen mennä vaan kuuntelemaan, vaikkei itse ole osallisena?
[/quote]
Voit mennä. Lähtökohtaisesti julkisia. Tuomioasiakirjakin on julkinen, saat sen kansliasta.
Oikeudenkäynnit ovat julkisia. Sinut poistetaan salista ain, jos käsittely erikseen määrätään salaiseksi, esim. seksuaalirikokset ovat tällaisia.
Varaudu siihen, että tuomari kysyy sinulta, kuka olet. Tämä sen takia, että jos olisit todistaja, et saisi odotella vuoroasi salissa.
Varsinkin silloin, kun yleisöä on ollut vähän (tai minä ainoana) puheenjohtaja on halunnut tietää, mitä minä salissa teen. En ole koskaan sanonut nimeäni, olen vain ilmoittanut olevani opiskelija. Lopuksi olen käynyt hakemassa leiman paperiini.
Yhden kerran olen osunut julkkisjuttuun, jossa oli lehdistöä ja paljon uteliasta yleisöä. Silloin yleisö sai olla rauhassa.