Totuus esille av:lla! Kokoomusta äänestävät vastatkaa:
Mitä ajattelette tuloerojen kasvusta ja etenkin lasten suhteellisen köyhyyden lisääntymisestä Suomessa?
Kommentit (44)
Olet siis sitä mieltä, että yrittämisestä ja pääomasijoittamisesta pitää rankaista kovemmalla verotuksella?
Mistä tänne työpaikkoja saadaan, jos verotuksella ajetaan yrittämisen olosuhteet ja yritysten kasvuolosuhteet niin ahtaalle, että enää ei kannata. Suomi ei muutenkaan pärjää kansainvälisessä verokilpailussa nykyisellä verotuksella.
kohdalla verotuksen paratiisisaaret. Siitä vain ei puhuta kovaan ääneen, puhutaan ainoastaan suomen kovasta palkkatulon verotuksesta.
Verotusta palkkatuloista pitäisikin laskea kautta linjan ja kohdistaa verotus nimenomaan suuriin pääoma- ja osinkovoittoihin.
Verotusta palkkatuloista pitäisikin laskea kautta linjan ja kohdistaa verotus nimenomaan suuriin pääoma- ja osinkovoittoihin.
että minä sietäisin sellaista? Ehei -ei tulisi kuuloonkaan.
Rahani valuisivat ulkomaille hyvin äkkiä.
Ja melko monen muun myös...
jos tuo on käsityksesi köyhyyden syistä, pahoittelut... En nimittäin tunne yhtään laiskottelevaa köyhää, päinvastoin moni tekee useampaakin pienipalkkaista duunia, toisilla köyhyys johtuu sairaudesta (eräs tuntemani perhe: tuoreella aviomiehellä todettiin reuma ja lääkityksen vuoksi lääkäri sanoi että lastensaanti on todennäköisesti mahdotonta ja kannattaa pitää kiirettä jos lapsia haluaa. Saivat ihmeen ja toisenkin, eivät enempää. Äiti jätti opinnot tauolle lasten ollessa pieniä. Toisesta lapsesta tuli haastava erityislapsi, toinenkin tutkimuksissa, isä kävi töissä kunnes mokasi siellä ja myös hänellä todettiin neurologista ongelmaa ja masennus ja joutui jäämään sairauslomalle, äiti oli aloittanut opinnot mutta joutui sairauslomalle myös masennuksen vuoksi.
Lisäksi heidän asuinkunnassaan ei näytä toimeentulotukijärjestelmä toimivan kuten kuuluisi, välillä olivat tulottomina mutteivät saaneet mistään mitään, Kelan päätökset venyy jne. ja piti ottaa lainaa ihan vaan ruokakaupassa käyntiin.
Näitä tarinoita löytyy muitakin, alkoholistiperheen lapsia, konkursseja, äkkisairastumisia. Se että olet itse ollut onnekas ei ole omaa ansiotasi, sinulla on ollut mahdollisuus hankkia varallisuutta mutta toisin olisi ollut jos olisit vaikka sairastunut vakavasti parikymppisenä.
Eiköhän ne jotkin muut kansanosat biletä kuin toimeentulotuella elävät, pitkäaikaissairaat tai muita vastoinkäymisiä kokeneet ihmiset.Sun tyhmyytesi on kyllä ihan omaa luokkaansa.
Mitä ajattelette tuloerojen kasvusta ja etenkin lasten suhteellisen köyhyyden lisääntymisestä Suomessa?
tuloerot saavat ja niiden kuuluukin kasvaa. Rikastuminen on toivottavaa.
Samalla ne jotka vaan bilettävät jäävät jälkeen ja heidän jälkikasvunsa siinä samalla.
Näin kuuluu ollakin, tyhmyydestä kuuluukin kärsiä.
bilettää voi tässä yhteydessä käsittää monella tavalla. Laita sen tilalle vaikkapa termi "laiskottelu" tms jos sitten ymmärtäisit paremmin.
Jaa minä tyhmä? Hmm... en todellakaan ole laiskotellut enkä ole köyhyydestäkään valittamassa. Päinvastoin -nyt nautin kaikesta tästä maallisesta mammonasta ja matkustelusta ym.
Annan ääneni niille, jotka ovat minun puolellani... toisin sanoen sinua vastaan. ;)
Annan ääneni niille, jotka ovat minun puolellani... toisin sanoen sinua vastaan. ;)
ihan sama, vaikka "te" voittaisitte vaalit. Jos pääomatulojen verotusta lisätään, suurin osa pääomatuloja saavista suomalaisista siirtää verokirjansa Lichtensteiniin. Ne onnettomat, joiden omaisuus on kiinteistöissä ja vuokratuloissa, nostavat vuokria. Lopputulos on, että "te" köyhät häviävät taloudellisesti pääomaveronkorotuksen takia.
Annan ääneni niille, jotka ovat minun puolellani... toisin sanoen sinua vastaan. ;)ihan sama, vaikka "te" voittaisitte vaalit. Jos pääomatulojen verotusta lisätään, suurin osa pääomatuloja saavista suomalaisista siirtää verokirjansa Lichtensteiniin. Ne onnettomat, joiden omaisuus on kiinteistöissä ja vuokratuloissa, nostavat vuokria. Lopputulos on, että "te" köyhät häviävät taloudellisesti pääomaveronkorotuksen takia.
Silkkaa pelottelua, kuka oikeasti valitsee kotimaansa vain ja ainoastaan verotuksen perusteella.
Todella harva. Sitä paitsi mitä iloa niistä sinun veroistasi kenellekään on, jos et kuitenkaan niitä maksa suhteessa todellisiin tuloihisi?
vaikeuksista huolimatta voittoon, kaikilla ei ole, muut ihmiset eivät ole sinä. Voit siis pitää itseäsi jonkin sortin superihmisenä. Niin moni minuakin pitää koska elämäni on ollut kaikkea muuta kuin helppo enkä ole lannistunut, mutta en ole itse valinnut ominaisuuksiani ja pidän itseäni onnekkaana moneen muuhun verrattuna kuitenkin.
eikä siihen tarvittu mitään erityistä lahjakkuutta tai väsymätöntä superihmisyyttä, ei mitään muuta kuin vähän vastuuntuntoa omasta toiminnasta. Minäkin tulen pienituloisten vanhempien kodista, olen ollut itse sairas ja lapseni on vielä pysyvästi vammainenkin, mutta olen itse ottanut vastuun meidän elämästämme. Vastuunotto on kaikki kaikessa, se ettei odoteta muiden hoitavan eikä vaadita jatkuvia helpotuksia ja tukia, vaan ollaan valmiita itse näkemään vaivaa sen eteen, että asiat paranevat. Ollaan valmiita uhraamaan nyt jotain sen eteen, että tulevaisuudessa sillä saa jotain.
Tuntemillani köyhillä lapsiperheillä on oikeasti perheessä mm. sairautta, fyysistä tai henkistä, siis niillä joilla köyhyys jatkuu aina vaan. Sellaisilla jotka ei sieltä köyhyydestä ole päässyt ponnistamaan pois. Osa kyllä töissäkin ja tekee mitä työtä vaan saa mutta palkka pieni.
Ja minun ei tarvitse lehdistä lukea köyhyyden syistä kun olen itse elänyt "köyhänä" elämäni köyhien sukulaisten ja naapureiden keskellä. Joten tiedän varmaan aika paljon paremmin mistä puhun.
Tietysti voi ajatella että kaikilla on mahdollisuus ponnistaa sieltä köyhyydestä pois, joo teoriassa on toki, mutta reaalimaailmassa ei asia ihan yksinkertainen ole. Ihmisten historiasta löytyy kaikenlaista painolastia lapsuudesta, olosuhteista, ympäristöstä, geeneistä. Minulle on tuttu sellainen ajatusmaailma että ei vaan uskota omiin mahdollisuuksiinsa, uskotaan että kuulutaan johonkin köyhien ja surkeiden kastiin loppuelämänsä. Sukupolvesta toiseen. Opiskelukin on ihan erilaista jos vanhemmat tukee taloudellisesti ja henkisesti, kuin että jos joudut opintojen ohessa käymään töissä. Toiset pystyy siihen ja toiset vaan ei jaksa.
Tottakai jokainen valitsisi olevansa lahjakas, väsymätön superihminen mutta kun sitä ei voi valita millaiset geenit, kasvuympäristön ja vastoinkäymiset elämä meille heittää.
Minusta te useimmat oikeistolaiset elätte epärealistisessa maailmassa, perustelunne perustuvat aina johonkin ihme kuvitelmiin ilman mitään henkilökohtaista kokemusta tai edes faktatietoa köyhyydestä ja tästä yhteiskunnasta jossa elämme. Pelottavaa että niin huonolla tietämyksellä ja ymmärryksellä varustetut ihmiset päättävät maamme asioista.
Suhteellinen köyhyys myös tappaa, syrjäytyminen keskiarvosta lisää mielenterveys- ja päihdeongelmia ja rikollisuutta. Ja se vähentää myös rikkaamman kansanosan elämänlaatua ja turvallisuutta kun henkensä ja omaisuutensa vuoksi saa pelätä. Suomi on vielä aika paratiisi kaikille verrattuna moneen muuhun maahan joissa varakkaammille aidattu omat vartioidut asuinalueet ja köyhimpien asuinalueilla ammuskellaan kaduilla ja tietyille alueille ei varakkaammillakaan ole asiaa jollei halua kuolla.
(tosin se suhteellinen lisääntyminen on oikeasti vähän niin ja näin: jopa niillä köyhillä lapsiperheillä on nykyään taloudellisesti enemmän liikkumavaraa kuin minun lapsiuudenkodissani 1970- ja 1980-luvuilla oli.)
Mutta kylllähän totuus on, että köyhyys lisäntyy eniten juuri niissä perheissä, joiden vanhemmat ovat siihen aivan itse syyllisiä. On otettu liikaa velkaa ja sitten ei haluta maksaa sitä pois, kun se vaatisi itseltäkin vähän ponnistelua. Ei olla valmiita säästämään ja pinnistelemään sen paremman tulevaisuuden eteen. Kaikki pitäisi saada nyt ja helpolla. Se taannoinen Aamulehden hervantalaisperhe oli tästä erinomainen esimerkki. Nainen oli kieltäytynyt oppisopimuspaikata, koska sitten olisi pitänyt alkaa maksaa velkojaan tajuamatta, että muutaman vuoden sitkeän pihistelyn jälkeen ne velat olis ollut maksettu ja palkkakin olis samalla tutkinnon myötä noussut ja elämä olis nyt jo ihan toista kuin millaiseksi se muodostui nyt kun siihen velanmaksuun ei suostunut.
sinne ulkomaille, missä se pääomaverotus olisi luultavasti vielä korkeampaa? Suomessa pääomaverotus on todella alhaista ja korotukset tuskin tulevat nousemaan ainakaan kerralla monen muun maan tasolle.
vaikuttaisi suuresti myös pienituloisiin maanviljelijöihin. Heidän pääomansa ei ole helposti muutettavissa rahaksi. Heidän on myös hankala siirtää omaisuuttaa mihinkään veroparatiisiin.
Mutta onneksi av:llakin tiedetään että heillä ei ole mitään hätää, rikkaitahan ne kaikki viljelijät oikeasti on :)
vaikuttaisi suuresti myös pienituloisiin maanviljelijöihin. Heidän pääomansa ei ole helposti muutettavissa rahaksi. Heidän on myös hankala siirtää omaisuuttaa mihinkään veroparatiisiin.
Mutta onneksi av:llakin tiedetään että heillä ei ole mitään hätää, rikkaitahan ne kaikki viljelijät oikeasti on :)
kompromissi. Vaikkapa siten, että pienyrittäjät, joiden pienet tulot ovat kiinteästi omaisuuteensa sidotut verotettaisiin kevyemmin kuin suuria pääomatuloja ja osinkovoittoja saavat. Eiköhän joku rikkiviisas siihen oikeanlaisen kaavan ja progressiivisuuden osaisi laskea.
Annan ääneni niille, jotka ovat minun puolellani... toisin sanoen sinua vastaan. ;)ihan sama, vaikka "te" voittaisitte vaalit. Jos pääomatulojen verotusta lisätään, suurin osa pääomatuloja saavista suomalaisista siirtää verokirjansa Lichtensteiniin. Ne onnettomat, joiden omaisuus on kiinteistöissä ja vuokratuloissa, nostavat vuokria. Lopputulos on, että "te" köyhät häviävät taloudellisesti pääomaveronkorotuksen takia.
Silkkaa pelottelua, kuka oikeasti valitsee kotimaansa vain ja ainoastaan verotuksen perusteella.Todella harva. Sitä paitsi mitä iloa niistä sinun veroistasi kenellekään on, jos et kuitenkaan niitä maksa suhteessa todellisiin tuloihisi?
ole pelottelua. Olen joka tapauksessa muuttamassa osaksi vuotta pois Suomesta ja ilmaston lisäksi myös verotus vaikuttaa siihen minne olen menossa.
Ja kyllä maksamistani veroista teille iloa on vaikka lakimiehet todella hallitsevatkin verosuunnittelun. Maksan siis mieluummin heille kun elämäntapatyöttömille.
Silkkaa pelottelua, kuka oikeasti valitsee kotimaansa vain ja ainoastaan verotuksen perusteella.Todella harva. Sitä paitsi mitä iloa niistä sinun veroistasi kenellekään on, jos et kuitenkaan niitä maksa suhteessa todellisiin tuloihisi?
ole pelottelua. Olen joka tapauksessa muuttamassa osaksi vuotta pois Suomesta ja ilmaston lisäksi myös verotus vaikuttaa siihen minne olen menossa.
Ja kyllä maksamistani veroista teille iloa on vaikka lakimiehet todella hallitsevatkin verosuunnittelun. Maksan siis mieluummin heille kun elämäntapatyöttömille.
Juurihan itse sanoit, että menisit kuitenkin. Etkä maksa nytkään veroja tulojesi mukaan, joten mitä ruikutat? Ei sinua tänne kaivata vain siksi, että olet rikas.
kuitenkaan ole niin rikas, että ei olisi väliä verotuksen määrällä. hahhaa.
että omalla työllään ei täällä saa edelleenkään rikastua. Jos siis on joskus ansainnut jotain, mikä jää säästöön, niin miksi ei säästöjään voi sijoittaa ja laittaa tuottamaan? Niitä pääomatulojahan verotetaan aivan SAIRAASTi. Ja kun näin on, suomalaiset eivät sijoita suomalaisten yritysten osakkeisiin, vaan ulkomaiset ostavat yrityksemme ja siis työpaikkamme pois. Mistä onkaan helpompaa irtisanoa porukkaa kuin jostain kaukaisen Suomen tytäryhtiöstä?
Demarimeininki kilahtaa siis omaan nilkkaan myös verotuksen osalta.
että omalla työllään ei täällä saa edelleenkään rikastua. Jos siis on joskus ansainnut jotain, mikä jää säästöön, niin miksi ei säästöjään voi sijoittaa ja laittaa tuottamaan? Niitä pääomatulojahan verotetaan aivan SAIRAASTi. Ja kun näin on, suomalaiset eivät sijoita suomalaisten yritysten osakkeisiin, vaan ulkomaiset ostavat yrityksemme ja siis työpaikkamme pois. Mistä onkaan helpompaa irtisanoa porukkaa kuin jostain kaukaisen Suomen tytäryhtiöstä?
Demarimeininki kilahtaa siis omaan nilkkaan myös verotuksen osalta.
Otapa selvää. BTW kukaan ei ole sanonut etteikö työllään saisi rikastua. Se vain on suomessa valitettavan hankalaa, koska palkkaa verotetaan hulluna.
Juurihan itse sanoit, että menisit kuitenkin. Etkä maksa nytkään veroja tulojesi mukaan, joten mitä ruikutat? Ei sinua tänne kaivata vain siksi, että olet rikas.
En kyllä mielestäni ruikuta: minulla menee hyvin ja se on upea juttu!
Onhan se nyt hei pikkasen kummaa, jos 1-2v lähihoitajatutkintoa opiskellut lastenhoitaja (säännöllinen työaika, ei esimiesvastuuta tai asianatuntijatyön velvollisuuksia siitä, että pitää olla "jatkuvasti töissä") ansaitsisi saman verran kuin 6-8v opiskellut diplomi-insinööri, joka on edennyt urallaan? Mikä ihmeen kommunismiajattelu täällä vallitsee?
Töissä on ihan erilaiset haasteet ja siten myös erilaiset palkkatasot. Tosin olen sitä mieltä, että lastenhoitajien pitäisi saada vähintään se 2000e palkkaa!
Tässä maassa oli demarihallitus niin pitkään P.Lipposen johdolla ja mitään muuta ei tehty kun tuhottiin kaikki ne hyvinvointipalvelut, jotka oli rakennettu. Eikö kukaan PerSu/SDP-kannattaja muista, mitä Lipposen aikana tehtiin??
Mä olen myös sitä mieltä, että moni on aiheuttanut oman ahtaan tilanteensa liiallisella velanotolla ja nopeiden pikavoittojen lunastuksella. Moni pienituloinen lomailee etelässä koko perheen voimin ja sitten uikuttaa kun rahat loppu ja se on "kokoomuksen syytä". Meillä on justiinsa nyt rahat tiukassa vaikka ollaan suurituloisia -me ei lähdetä etelään. Yksinkertaista.
Vastatkaa ihmiset omasta elämästänne älkääkä syytäkö sitä muiden vastuulle.
lähihoitajan olisi saatava dippainssin palkka. Vain, että tärkeää työtä tekevät ja että olisi reilua saada siitä tärkeästä työstä myös kohtuullinen toimeentulo. Sama pätee mm. lastentarhanopettajiin, opettajiin, sairaanhoitajiin jne.
Jos lastenhoitajat saisivat sen 2000e/kk alkaisivat opettajat jne. valittaa, koska hekin saavat suurin piirtein sen verran. Kannattaako opiskelu aina?
Itse olen lähihoitaja ja filosofian maisteri. Teen lastenhoitajan työtä, koska palkat projekteissa joissa voisin olla tutkijana tai asiantuntijana,ovat tuntuvasti PIENEMMÄT kuin lastenhoitajan palkka. Vaikka sekin on ihan nappikauppaa.
Lasten suhteellinen köyhyys on aina suhteellista, enemmän puhuisin lapsiperheiden köyhyydestä. Ennen hankittiin ammatti, työpaikka ja koti ennen lastensaamista, monessa köyhässä lapsiperheessä hankitaan ensin lapset ja sitten pyydetään yhteiskuntaa antamaa se koti ja rahat lasten elatukseen.
Liikaa on totuttu siihen, että yhteiskunta elättää, viis siitä millaisia valintoja itse tekee. Minusta työnteosta ei saisi rankaista vaan osinko- ja pääomatuloja pitäisi verottaa rankaemmin. Nythän on niin, että monesti työn vastaanottaminen ei ole kannattavaa, koska tuet ovat suhteessa suuret.
...työverotusta on todella aiheellista keventää ja verotuksen painopistettä siirtää kuluttamisen puolelle. Turhuuksien kuten makeisten, viinan, tupakan ja moottorikelkkojen veroja voisi huoleti nostaa. Olisi ihan oikein, että ihmiset saisivat enemmän itse päättää, mihin rahansa laittavat. Ja pääomatulojen verotuksessa on hieman varaa nostaa, ei paljon, mutta hieman.
Huonotuloisia tuetaan suomessa todella hyvin. On totta, että on varmasti olemassa tuollaisia erikoistapauksia, kuten mainittu 5 lapsen yh, mutta kyllä hekin yleensä apua löytävät. Kertoisiko vaikka ap mikä olisi sitten oikea tapa estää tuollaiset tapaukset tai hoitaa tilanne? Olisiko oltava joku erityisrahasto tuollaisia varten?
Suomessa on jokaisella mahdollisuus nykypäivänä opiskella itselleen ammatti, jossa työllistyy ja tienaa hyvin, saada opintotukea ja -lainaa. Ikävä kyllä täytyy sanoa, että ihmiset usein ovat itse osasyyllisiä heikkoon tilanteeseensa. En kannata järjestelmää, jossa ihmisen omilla valinnoilla ei voi vaikuttaa, ja kukaan ei voi tienata enempää kuin toinen. Tiedoksi myös teille, että hyvintienaavat, yhteiskunnalle erittäin tärkeät veronmaksajat eivät jää asumaan sellaiseen maahan, jossa joutuu lahjoittamaan suurimman osan tienaamastaan omaisuudesta yhteiskunnalle.
On lyhytnäköistä valittaa ja vaatia isotuloisilta lisää ja lisää veroja, he kun maksavat jo aivan valtavasti veroja nykyäänkin. Ei kukaan viitsi uurastaa, perustaa yrityksiä (joilla työllistää niitä duunareita ja muutoin työttömiä), mikäli siitä ainoastaan rangaistaan, koska tämän huono-osaisen huonostikoulutetun, yhteiskunnalta ilmaista rahaa ruinaavan pitäisi mielestään tienata ainakin lähes yhtä paljon kuin korkeastikoulutetun, työteliään ja aktiivisen yritysjohtajan.