Rakas anoppi yllätti taas..
antoi nimittäin 2-vuotiaalle tytöllemme joululahjaksi sellaisen karkkiannostelijan, joka annostelee niitä pikkuisia, kovia pez-karkkeja. Niin ja antoi toki hirvittävän määrän niitä täyttökarkkeja myös.. Ja kaiken lisäksi oli paketoinut samaan pakettipaperiin, jossa viime jouluna hänelle lahjan veimme.. Paketissa luki vielä päällä "mummolle".. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa..
Kommentit (73)
ja ostaa kaupasta mättöä kilokaupalla, koska se on kiellettyä. Just noin kävi kaverin lapselle eli lapsuudessa karkit oli ei ja suklaa oli hyi, herkkuja äärettömän harvoin ja silloinkin kamalan valistuksen kera. Nyt tuo 15v on läski, joka syö vain herkkuja, jos voi. Paljon terveempää opettaa fiksu käyttö kuin elää noin tiukkojen rajojen keskellä. Lapsestasi tulee pahimmillaan karkkivaras.
ja narista :( ehkä olis ollu parempi ettei pilttisi olisi saanut mitään mummiltaan? Kyllä meillä ainakin tuo 2v osaa iloita kaikista lahjoistaan ja saa namiakin ajatelkaa!
kun piti tehdä asiasta näin suuri numero. Pienet on sullakin elämässä ongelmat.
ja ostaa kaupasta mättöä kilokaupalla, koska se on kiellettyä. Just noin kävi kaverin lapselle eli lapsuudessa karkit oli ei ja suklaa oli hyi, herkkuja äärettömän harvoin ja silloinkin kamalan valistuksen kera. Nyt tuo 15v on läski, joka syö vain herkkuja, jos voi. Paljon terveempää opettaa fiksu käyttö kuin elää noin tiukkojen rajojen keskellä. Lapsestasi tulee pahimmillaan karkkivaras.
Ihmeellistä tuollainen absolutismi en tajua :D meillä on motto kaikkea kohtuudella ja on toiminut kaikkien 3n lapsen kohdalla mutta meillä onkin siihen riittävästi maalaisjärkeä. Ehkä ehdoton kieltäminen sitten toimii heillä jotka eivät tajua kohtuudesta mitään?
.. saa varmaan ensijouluna lahjaksi lihaa, koska itse olen kasvissyöjä. Kovasti taas tentattiin joulupöydässä että kai lapsi tulee lihaa saamaan. Paskaakos se muille kuuluu mitä jälkikasvulleni syötän.. Kyllä ihan ihmetyttää miten jotkut jaksaa kokoajan kytätä mitä muut syö ja sitten ollaan esim. tuputtamassa karkkia kun on 'epänormaalia' että lapsen ruokavalioon ei makeisia sisällytetä. Perskeles.
ostetaanko 2-vuotiaalle karkkia lahjaksi?? Ei meillä onneksi.
mikä on syötäväksi tarkoitettu. En tajua mitä haittaa olisi siitä että 2v saa maistaa namia kerran viikossa...kukin toki tavallaan mutta että kehdataan vielä nurista lahjoista niin aika moukkamaista.
Ehdottomuutta harrastaa varmaan jokainen jossain määrin. Oma pienokaiseni on vielä vatsassa, mutta silti olen jo määritellyt ehdottomia rajoja: lapselle ei kofeiinia, ei saa maistaa alkoholia aikuisten lasista, ei saa olla tupakansavussa, herkkuja kuten sipsejä ja karkkeja ja kakkuja ei kanneta kotiin, vaan lapselle ne tulevat olemaan osa juhlaa, ei arkea. Tekee omat päätöksensä sitten kun alkaa käyttämään itsenäisesti rahaa, mutta mallia en ainakaan mihinkään mässyttelyyn aio antaa. Tuskin olisin itse oppinut vetämään mässyä telkkarin edessä, ellei sitä olisi ihan lapsesta asti opetettu että viikonloppuna sitten kun lastenohjelmat pärähtää ruutuun istutaan karkkikippo sylissä töllöä tuijottamassa. Toivoisin ainakin pystyväni opettamaan lapselle hyvin välinpitämättömän suhteen makeisiin. En mitään mustasukkaista karkinhaalimista ja ahmimista, varsinkaan karkilla lahjomista. Sokeri on äärimmäisen koukuttavaa - ja epäterveellistä. Aika näyttää miten tulen tässä tavoitteessa onnistumaan, mutta en näe sitä sen äärimmäisempänä kuin esim. sitä, että wiipelien sijasta niitä sulkkiksia ja tenniksiä harrastettaisiin yhdessä ja oikeilla pelivälineillä eikä telkkarin kanssa ;) Kai se sitten jonkun mielestä on äärimmäistä :D minusta ne on terveitä elämäntapoja.
mutta eihän se ole noin mustavalkoista? Voihan kotona rajoittaa karkin syöntiä? Vai onko vaihtoehtona, että joko tyrkkää kulhon eteen sohvalle tai ei ollenkaan? Minusta on aivan ihanaa joskus nauttia yhdessä lasten kanssa, siitä voi tehdä ihanan perhehetken, eikä hylätä jonnekin karkkipussin kanssa. Minusta ei ole mitenkään tuomitsevaa esim. leipoa jotakin yhdessä lasten kanssa ja sitten nauttia yhdessä leipomuksista. On ihan hyvä miettiä jo raskausaikana kasvatusasioita, mutta ei kannata tässä vaiheessa vielä olla kovin ehdoton. Salli itsellesi mennä myös hieman tilanteen mukaan, se helpottaa ihan oikeasti koko elämää. Et nimittäin epäonnistu äitinä, vaikka muuttaisitkin kasvatusmielipidettäsi matkan varrella. Niin pitääkin tehdä, eihän kukaan ole täydellinen, ennen kuin pääsee edes kokeilemaan koko juttua. Terveitä elämäntapoja voi opettaa, vaikka välillä vähän hullutteleekin!
Meillä 9-vuotiaskin syö vain ja ainoastaan itse kasvatettuja banaaneja kerran viikossa. Marjoja kerätään koko perheen voimin joka sunnuntai-aamupäivä, saadaan raitista ilmaa samalla kun viikoittainen herkkuannos on omin pikku kätösin hankittu.
voi vittu teidän kanssa...
ei varsinkaan tuo 2-vuotias.. Ja anoppi kyllä tietää sen, yrittää sotia vastaan. Oikeasti, syöttääkö joku tuon ikäiselle karkkia?? Ja antaa vielä joululahjaksi?? ap.
Kyllä meillä 2 vuotiaan ovat jo itse syöneet, niin karkkia kuin muutakin!
äärimmäisyyteen: jos ei 2-vuotiaana saa karkkia, niin sitten on 15-vuotiaana karkkivaras läski. Hohhoijaa!
Joku muu voi ajatella asiasta jollain muulla tavalla, mutta mun mielestä alle 3-vuotiaana opetellaan ruokailutottumuksia. Mielestäni silloin ei ole reilua opettaa lapselle, että karkki yms. mättö on jotain todella ihmeellistä ja herkullista ja tavoiteltavaa.
Itse pyrin ainakin mahdollisuuksien mukaan välttämään karkkien antamista alle 3-vuotiaalle. 15-vuotiaalta nyt olisi älytöntä kieltää karkit, enkä niitä ehdottomasti kieltäisi enää 5-vuotiaaltakaan. Itse en niitä kyllä 5-vuotiaallekaan ostaisi.
Mulle kävi itselle niin, että kun en pienenä tottunut karkkien makuun, niin ne eivät maistu vieläkään. Limsaa pakotin itseni itku kurkussa esiteininä juomaan, kun en synttäreillä kehdannut olla juomatta.
Palataan asiaan, kun sun lapsi on 15v ja ostaa kaupasta mättöä kilokaupalla, koska se on kiellettyä. Just noin kävi kaverin lapselle eli lapsuudessa karkit oli ei ja suklaa oli hyi, herkkuja äärettömän harvoin ja silloinkin kamalan valistuksen kera. Nyt tuo 15v on läski, joka syö vain herkkuja, jos voi. Paljon terveempää opettaa fiksu käyttö kuin elää noin tiukkojen rajojen keskellä. Lapsestasi tulee pahimmillaan karkkivaras.
Itsekin olin vielä vuosi takaperin sellainen mutta en enää jaksa nipottaa. Meillä 2v3kk ikäinen taapero ja saa kyllä karkkia ja pullaa nykyään. Viime jouluna hyvä kun annoin nakertaa vähän piparin reunaa :)
Ja meillä se, että saa karkkia ei todellakaan tarkoita sitä, että koko ajan napsitaan herkkuja. Tyttö saa ehkä kerran viikkoon 1-3 lakupalaa, siivun pullaa, suklaapalan tms.Ei todellakaan paljoa mutta sen verran kuitenkin, että tulee tyytyväiseksi. Mehuakin saa, huiii. Mutta näin jouluna saa mun puolesta syödä enemmän herkkuja. Niitähän tässä lappaa kaikki muutkin napaansa. Kohtuus kaikessa.
2-vuotiaana, eikä toinenkaan. Nyt 4-v ja 2-v ovat syöneet. Se on aika hankalaa, kun vanhimmat on 12-v ja 9-v, ja karkkia syövät, olla antamatta 4v:lle ja 2-v:lle karkkia... enkä mä nyt vaan jaksa niitä karkkeja piilottaakaan nuorimpien näkyviltä. Onko sillä nyt väliä, jos ne jouluna karkkia saa? Ei kai niitä koko aikaa tarvitse mussuttaa, mutta mitä väliä, jos muutaman karkin saa??? Sitä paitsi se reikiä aiheuttava bakteerikin tulee reiällisen suusta, ei karkeista. No, meillä söi esikoinen mustaviinimarjasosetta pakastimesta, ei yhtään sokeria. Muut reppanat on saaneet ihan sokerilla makeutettuja marjasoseita. Esikoisella on paikattu yksi reikä, muilla ei ole reikiä.
Minä toivoin meidän 2,5 vuotiaalle sellaista karkkiannostelijaa ja sen hän saikin.... Pidetään sitä autossa niin sujuu matkat mukavammin, kun voi sillä sitten leikkiä + syödä pari karkkia. Eihän sitä täyteen tarvitse täyttää.
äärimmäisyyteen: jos ei 2-vuotiaana saa karkkia, niin sitten on 15-vuotiaana karkkivaras läski. Hohhoijaa! Joku muu voi ajatella asiasta jollain muulla tavalla, mutta mun mielestä alle 3-vuotiaana opetellaan ruokailutottumuksia. Mielestäni silloin ei ole reilua opettaa lapselle, että karkki yms. mättö on jotain todella ihmeellistä ja herkullista ja tavoiteltavaa. Itse pyrin ainakin mahdollisuuksien mukaan välttämään karkkien antamista alle 3-vuotiaalle.
Mutta juuri sähän opetat sille lapsellesi, "että mättö on jotain ihmeellistä" kun sitä ei saa edes maistaa?! Meillä lapset saavat kyllä maistaa, eikä se heidän mielestä enää kovin ihmeellistä ole! Basilikat syövät kyllä aina salaa, välillä jo kaupassa, kun äiti kieltää joskus,koska olis välillä ihan kiva saada niitä yrttejä kotiinkin;-) Mutta mitä väliä, syökööt basilikat ja persiljat, karkkipussi säilyy meillä avaamattomana kaapissakin.
Meillä kun poika oli pieni sitä kiinosti värikkäät lahjapaperit ja narut, eikä lahjat. Sai siskoltaan tikkarin ja se oli mieleinen.
Täällä on tullut kyllä täysin posketonta soopaa siitä, miksi lapsen pitäisi saada karkkia. Että oppisi makuja :´D Voi luoja... Minä pyrin syöttämään LAPSILLENI (kyllä, niitä on kolme.. ja kaikki syövät yhtä vähän karkkia) mahdollisimman aitoa ja vähän käsiteltyä ruokaa, jossa on kaikki aidot maut tallella. Lapsieni ei tarvi oppia lisä-aineiden eri makuvivahteita..
Laskin, että parivuotiaani sai karkkiannostelijan lisäksi 18 täyttöpötköä karkkia. Paljonko noissa on? 8-10 karkkia kipale? Laskekaa siitä kauanko aikaa kuluu noiden karkkien syömiseen jos syö vaikka pötkön viikossa? Tai puolikkaan? Mikä järki ostaa noin hemmetin paljon karkkeja noin pienelle!?
Meillä saa syödä myös karkkia. Varsinkin synttäreiden ja juhlien aikaan. Todellakaan en mitään totaalikieltoa ole puolustamassa. Kohtuus kuitenkin kaikessa, varsinkin alle 5-vuotiailla joiden elimistö ei osaa käsitellä niin suurta määrää lisä-aineita kuin karkkipussissa on. Pari nakkiakin saattaa olla jo liikaa pienelle ihmiselle. Se kannattaa muistaa. Ja vanhemman tehtävä on valvoa lapsiaan, myös karkinsyöntiä.
Joku oli sitä mieltä, että karkkia tulee antaa lapsille koska se maistuu niin hyvältä. Tupakoitsijan mielestä tupakka tuottaa hänelle mielihyvää. Tuskin kukaan täällä kuitenkaan kannustaa lastaan tupakoimaan mieliihyvän vuoksi? Ihminen ei tarvitse valkoista sokeria. Sillä on ainoastaan haittavaikutuksia ja se aiheuttaa riippuvuutta.. (vrt. tupakkaan..)
Ja tärkein asia: Jos minä sanon, että meidän lapset ei syö karkkia, niin ei se mummokaan saa heille karkkia ostaa!! Piste!!
ap:lle toivoisi - se nyt meni taas asiattomaksi, niin kyllä minustakin aika vaikealta ihmiseltä vaikutat. Sinun tapasi taitaa olla ainoa oikea. Mikä ihme ongelma sulla on? Jos sulla on kerta kolme lasta, niin jaa ne pötkylät, syö vaikka yksi itse ja anna miehellesi pari. Luulis saavan noi tuhottua jotenkin. Ei ole anopillakaan nyt miniä helpommasta päästä.
Ja ymmärsit minut väärin. Haluan lasteni maisella kaikkea, jotta oppivat makuja. Meillä maistetaan eksoottisia ruokia, mausteita jne. Minusta olisi ristiriitaista kieltää heitä maistamasta karkkia, toki kiellän ja rajoitan sen syöntiä tarvittaessa. Minusta on vain tärkeämpää tarjota heille monipuolisesti kaikenlaista, kuin kieltää jotain tiettyä kokonaan. Eivät karkit tietenkään ole terveellistä, niin kuin ei moni ruokakaan, mutta onko se nyt ihan oikeasti anopin vika, jos suutut hänen lahjastaan? Ei ole. Taitaa teidän välejä hiertaa joku muukin...
on aika pelottavaa ja vaarallistakin. Väitättekö te, joiden mielestä voi ihan yhtä hyvin popsia marjoja, että elätte ihan joka suhteessa ainoastaan terveellisesti, ekologisesti ja moraalisesti oikein? Teillä ei ole mitään paheita? En oikein usko.
Ja yksi syy, miksi sallin karkkien syömistä on, että haluan lasteni tutustuvani ihan kaikkiin makuihin ja myös opettaa heitä syömään terveellisesti ja järkevästi. Minusta se ei onnistu kieltämisen kautta, vaan esimerkin. Meillä todellakin arvostetaan hyvää ja terveellistä ruokaa. Mutta lapset tietävät myös miltä hampurilainen ja suklaa maistuvat. En siis kiellä heiltä mitään herkkuja, vaan opetan säännöstelemään ja tekemään itse oikeita valintoja. Olen varma, että on pitkällä tähtäimellä järkevämpää. Oletteko te ehdottomat esikoistaaperon vanhemmat miettineet, mitä tapahtuu, kun kullannuppunne hieman kasvaa?
Ja voittehan hyvin jättää kotona karkit ja muut pois, mutta miksi tuomitsette kaikkia muita noin aggressiivisesti?