Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teologi linjoilla, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
26.12.2010 |

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten se ei ole mielipidekysymys, vaan täyttä totta: esim: Matt.10:28:"..Älkää peljätkö niitä, jotka voivat tappaa ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan enemmän peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.." Matt. 18:9:".. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua. repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämäään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.." Ihminen eli ihmisen sielu ei katoa koskaan olemattomiin! Vain Jeesuksen kautta ja syntien anteeksisaamisen kautta on pääsy taivaaseen Jumalan luokse.

Vierailija
82/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä löytänyt Raamatusta kohtaa, jonka mukaan Jeesus sanoi, että homot ja prostituoidut ovat syntisiä, kun moni ns. kristitty näin väittää? Voisitko linkittää minulle sen/ne kohdat UT:sta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pääsekö luterilainen suuremmalla todennäköisyydellä taivaaseen kuin ortodoksi? Entä juutalaiset, joka Jeesuskin alunperin oli?

Vositko perustella vastauksesi linkittämällä Jeesuksen sanontoihin evankeliumeissa kysymästäni aiheesta?

Niin ja oliko/onko Jeesus/Jumala luterialaisuuden kannattaja sen oikeaoppisuuden suhteen?:)

Vierailija
84/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pääsekö luterilainen suuremmalla todennäköisyydellä taivaaseen kuin ortodoksi? Entä juutalaiset, joka Jeesuskin alunperin oli?

Vositko perustella vastauksesi linkittämällä Jeesuksen sanontoihin evankeliumeissa kysymästäni aiheesta?

Niin ja oliko/onko Jeesus/Jumala luterialaisuuden kannattaja sen oikeaoppisuuden suhteen?:)

Tottakai pääsee, koska yksikään luterilainen ei ole omaa uskontoaan valinnut niin saatanan lapsellisella perusteella että sattui syntymään luterilaiseen maahan. Kaikki on mietittyä ja harkittua tulosta syvällisestä maailman uskontojen vertailusta. Ja tottakai Jeesus oli nimeomaan luterilainen ja ilmestyi juurikin Lutherille:) Helvettiin kaikki muut typerät vääräuskoiset:)

Vierailija
85/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaankin perimmäinen syy miksi mä en voi uskoa jumalaan. Mä en kykene ajattelemaan, että jumala tappaa lapsia jonkun suuremman tarkoituksen vuoksi. Minusta tuollaisissa asioissa on vain huono tuuri, sattuman oikku kyseessä. Mä en kykene ajattelemaan, että kaikella on tarkoitus.

Monet asiat näyttävät kammottavan merkityksettömiltä meidän ihmisten silmissä. Uskon kuitenkin, että kaikki on Luojan suurta suunnitelmaa.

T: Ap

Jos kaikella on tarkoitus, niin kuin uskot, niin miksi pieniä lapsia kuolee esim hoitovirheen vuoksi? Mikä se tarkoitus voi silloin olla? Uhrataanko se yksi jonkun isomman asian vuoksi?

Vierailija
86/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida, kun joku on laittanut tänne monta kysymystä, jotka näköjään viittaavat Ilta Sanomissa julkaistuun surkuhupaisaan muka-tieteelliseen uutiseen, jossa joku tutkija vesittää sitä sun tätä kristinuskosta. :) Oikeasti teologina se juttu huvitti, ja harmittaa, että ihmiset lukee ne aivan totena! Mediakritiittisyyttä peliin!

- Jeesuksen oikea nimi ei todella ollut Joona. Vaan heprealaisittain Yeshua (Jeshua), josta on tehty suomennus Jeesus.

- Jeesuksen ulkonäöstä ei ole jäänyt käsittääkseni mitään perimätietoa, joten Jeesus on kaiketi kuvattu samanlaisena kuin miehet yleensäkin olivat tuohonn aikaan. Raamatussa ei kuvailla Jeesuksen ulkönäköä.

- Jeesus kielsi synninteon! Esim. syntiselle naiselle, joka oli jäänyt kiinni aviorikoksesta, hän sanoi: "Mene äläkä enää syntiä tee." Joh. 8:11 Jeesus armahti naisen, mutta ei suinkaan sanonut, että jatka samaa rataa synnin tekoa! Jeesus yksiselitteisesti hyväksyi avioliiton ja seksuaalisuuden toteuttamisen naisen ja miehen välille avioliittoon. Tämä oli päivänselvä käytäntö juutalaisuudessa.

Vierailija
87/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tästä omia näkemyksiään. Toisen mielestä taivaaseen pääsee vain tietty rajallinen uskovaisten joukko, toisen mielestä helvettiä ei ole olemassa ja kolmannen mukaan kaikki pääsevät taivaaseen. Itse uskon, että helvetti on maanpäällinen tila, johon ihminen itsensä ajaa tekemällä vääriä valintoja. Toisaalta tämä on ällöttävän länsimainen näkemys, sillä moni syntyy "helvettiin" ilman mitään valintoja. Uskon, että ne, jotka eivät taivaaseen pääse, vain kuolevat. Katoavat. Taivaaseen pääsevät uskovat ja nämä tahtomattaan helvettiin syntyneet (he ovat siellä kunnia-asemassa). Uskon myös, että vauvana ilman kastetta syntyneet pääsevät taivaaseen. En siis usko, että hyvin eläneet, mutta Jumalaan uskomattomat (tai ei kristityt) joutuvat helvettiin. Joko he pääsevät taivaaseen (niinä pienempinä) tai sitten vain kuolevat. Pahantekijät tuhoutuvat lopullisesti kuollessaan. Tämä on minun näkemykseni asiasta! Ja kuten huomaatte, myös minä olen täysin yhtä ihmeissäni tämän asian edessä. T: Ap

Julistatko ihmisille Jeesuksen Kristuksen veren evankeliumia?

Vierailija
88/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen ulkonäöstä ei ole jäänyt käsittääkseni mitään perimätietoa, joten Jeesus on kaiketi kuvattu samanlaisena kuin miehet yleensäkin olivat tuohonn aikaan. Raamatussa ei kuvailla Jeesuksen ulkönäköä.

jos kristitty uskoo, että Raamattu on totta, niin silloin hän varmasti uskoo myös Jesajan kirjan profetiaan:

Jesaja 53:2 "Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet."

Jotain voi päätellä myös Paavalin kirjeestä korinttilaisille. Siinä Paavali kirjoittaa että "Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi" (1. Kor 11:14)

Vierailija
89/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä löytänyt Raamatusta kohtaa, jonka mukaan Jeesus sanoi, että homot ja prostituoidut ovat syntisiä, kun moni ns. kristitty näin väittää? Voisitko linkittää minulle sen/ne kohdat UT:sta?

Roomalaiskirje 3:

"22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,

23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta

24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.

25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,

26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen."

eli _KAIKKI_ ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. Mutta myös _KAIKKI_ saavat vanhurskauden kun uskovat Jeesukseen.

Vierailija
90/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida, kun joku on laittanut tänne monta kysymystä, jotka näköjään viittaavat Ilta Sanomissa julkaistuun surkuhupaisaan muka-tieteelliseen uutiseen, jossa joku tutkija vesittää sitä sun tätä kristinuskosta. :) Oikeasti teologina se juttu huvitti, ja harmittaa, että ihmiset lukee ne aivan totena! Mediakritiittisyyttä peliin! - Jeesuksen oikea nimi ei todella ollut Joona. Vaan heprealaisittain Yeshua (Jeshua), josta on tehty suomennus Jeesus. - Jeesuksen ulkonäöstä ei ole jäänyt käsittääkseni mitään perimätietoa, joten Jeesus on kaiketi kuvattu samanlaisena kuin miehet yleensäkin olivat tuohonn aikaan. Raamatussa ei kuvailla Jeesuksen ulkönäköä. - Jeesus kielsi synninteon! Esim. syntiselle naiselle, joka oli jäänyt kiinni aviorikoksesta, hän sanoi: "Mene äläkä enää syntiä tee." Joh. 8:11 Jeesus armahti naisen, mutta ei suinkaan sanonut, että jatka samaa rataa synnin tekoa! Jeesus yksiselitteisesti hyväksyi avioliiton ja seksuaalisuuden toteuttamisen naisen ja miehen välille avioliittoon. Tämä oli päivänselvä käytäntö juutalaisuudessa.

Vierailija
91/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristinusko suhtautuu ihmiseen, joka ei ole nöyrä, kulkee omia polkujaan, ei ole kuuliainen.

Ei halua kuulua lammasmaiseen porukkaan, joille muut sanovat miten tulee ja pitää elää?

Tero

Vierailija
92/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristinusko suhtautuu ihmiseen, joka ei ole nöyrä, kulkee omia polkujaan, ei ole kuuliainen. Ei halua kuulua lammasmaiseen porukkaan, joille muut sanovat miten tulee ja pitää elää? Tero

kuka enemmän, kuka vähemmän. Vaikka me emme osaisi olla oikealla tavalla nöyriä, Jeesus on ollut nöyrä meidänkin puolestamme.

Matteus 11:

"25 Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.

26 Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.

30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.""

Vierailija
93/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristinusko suhtautuu ihmiseen, joka ei ole nöyrä, kulkee omia polkujaan, ei ole kuuliainen. Ei halua kuulua lammasmaiseen porukkaan, joille muut sanovat miten tulee ja pitää elää? Tero

kuka enemmän, kuka vähemmän. Vaikka me emme osaisi olla oikealla tavalla nöyriä, Jeesus on ollut nöyrä meidänkin puolestamme.

Matteus 11:

"25 Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.

26 Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.

30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.""

kun kirkko (Tuomas Akvinolainen etc.) sitten myöhemmin kehitti nää seitsemän kuolemansyntiään, niin siinä ylpeys (turhamaisuus)on se pahin synti

Tero

Vierailija
94/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka enemmän, kuka vähemmän. Vaikka me emme osaisi olla oikealla tavalla nöyriä, Jeesus on ollut nöyrä meidänkin puolestamme. Matteus 11: "25 Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille. 26 Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. 27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa. 28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.""

kun kirkko (Tuomas Akvinolainen etc.) sitten myöhemmin kehitti nää seitsemän kuolemansyntiään, niin siinä ylpeys (turhamaisuus)on se pahin synti Tero

t. ed (ei ap, eikä teologi)

Vierailija
95/96 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko raamattu on kahden perus pylvään varassa ,nimittäin rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestä ja lähimmäistä niinkuin itseäsi,"tästä on hyvä aloittaa kaiken uuden alun ja saada kosketus elävää Jumalaan saamalla synnit anteeksi Jeesuksen kautta ja tämän jäkeen me saamme Pyhän Hengen itseemme ja hän auttaa meitä ja ohjaa ja neuvoo ja myös kirkasttaa meille raamattua ja Jeesusta, myös elävän veden virrat alkaa kumpuamaan meissä ja ilo kasvaa ja rauha ja kaikki taivaallinen riemu ,kiitos ja arvokkuus ,siuausta ja kiitos,keijo södertälje

Vierailija
96/96 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta alkupuolella ap näytti kirjoittavan, että suurin osa ev.lut. kirkosta edustaa ihan muuta kuin fundamentalistista raamatuntulkintaa.

Tiedättekö, mikä on tilanne kristittyjen parissa maailmanlaajuisesti? Luterilaisuushan on pieni kirkkokunta verrattuna esim. katolilaisuuteen tai helluntailaisuuteen. Käsittääkseni nämä molemmat tulkitsevat Raamattua aika kirjaimellisesti.

Mikä siis on maailmanlaajuisesti yleisin tapa tulkita Raamattua? Toivoisin tässä otettavan huomioon myös uskonelämän aktiivisuuden. Täysin maallistunut kirkon rivijäsen ei minusta vertailussa ihan samalla viivalla kuin aktiivisesti uskossaan/kirkossaan toimiva henkilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi