Teologi linjoilla, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (96)
Jeesusta?Olen itkenyt ja rukoillut ja etsinyt ja lukenut Raamattua?Ja nyt en enää jaksa edes etsiä.Onko Jumala hyljännyt minut kokonaan?Pitäisikö vaan jaksaa,vaikkei jaksa?
Ja kysyn tätä tosissani.
Vastasin kysymykseen. Olen pahoillani, jos etä ymmärrä asiaa.
Kerroin siis mitä kolminaisuus kristillisen dogman mukaan tarkoittaa. Et ole ainoa, jolle aihe tuottaa päänvaivaa.
PS Minä en henkilökohtaisesti väitä mitään.
väität siis, että Jeesus = Jumala, niinkö?
Miten Jeesus sitten voi olla Jumalan poika? "Minä olen itseni poika", eihän siinä ole mitään järkeä!
Ja miten Jeesus voi istua Jumalan oikealla puolella, jos ovat sama persoona?
Ja kun Jeesus kastetaan, taivaasta kuuluu Jumalan ääni, joka sanoo jotain sinne päin, että tämä on minun rakas poikani... Jumala siis on samaan aikaan sekä taivaassa että maan päällä ja Jumala sanoo itsestään olevansa itsensä poika. Haloo!
Tuo ei mene mun tajuntaan, vaikka sen kääntäis miten päin.
Suuri osa suomalaisista lapsista kastetaan vauvoina. Miksi? Kirkko opettaa Raamatun opetuksen vastaisesti, että kasteessa ihminen uudestisyntyy Jumalan lapseksi ja saa Pyhän Hengen. Kuitenkaan ihminen ei voi pelastua ellei tietoisesti ota pelastusta vastaan ja tee parannusta syntielämästä. Raamatun mukaan Jumala kuitenkin kutsuu jokaista ihmistä pelastukseen pari kolme kertaa elämän aikana ja toisaalta kukaan ei voi tulla Jumalan luokse, ellei Jumala häntä vedä. Siis: miksi kirkko järjestelmällisesti johtaa ihmisiä harhaan lapsikasteella, eli uskottelee lapsen pelastuvan ja tulevan Jumalan lapseksi jne. Vaikka toki monille lapsikaste on vain perinnäistapa ilman uskoa pelastukseen tms.
Itse olen lapsikasteen saanut, mutta eihän se ole oikein, koska vauvana en ole valintaani tehnyt. Toivottavasti olen saanut siunauksen kuitenkin. Uskon, että pitää ottaa uusi kaste aikuisena tunnustaakseen uskonsa tietoisena siitä!
En kuulu helluntaiseurakuntaan vielä, mutta kiinnostaisi kuulua! Yksin, täysin yksin ujona on vaan niin vaikea mennä.
- Jeesus käski lapsia tulemaan luokseen, Hän käski olla estämättä heitä.
- Jeesuksen aikaan kasteelle mentiin perhekunnittain (kuten Raamattu kertoo).
- Jumala on rakkaus, jonka lämpö tavoittaa myös pienen vauvan (myös kastamattoman mielestäni).
- Jeesus käskee tehdä kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen (ei käske jättää vauvoja väliin).
- Käskee myös saarnata evankeliumia kaikille kansoille (ei puhuta vauvojen pois jättämisestä).
- Rippikoulussa tapahtuu kasteen vahvistus, jolloin saadaan tarvittava oppi.
- Vt:n mukaan lapset piti pirskottaa vedellä kuukauden ikäisinä (kasteen esimuoto). Jeesus eli täysin VT:n oppien mukaan.
Nämä nyt tulivat nopeasti mieleen.
Minulla itselläni ei ole ongelmaa lapsikasteen kanssa. Jokainen tehköön kuten oikeaksi näkee.
päästä kuoleman pelosta? oon uskovainen.
Tarkoitan, että Raamatusta ei löydy viitteitä siitä, että pieni vauva saisi Pyhän Hengen kasteessa. Tai että vauvoja muutenkaan olisi tarkoitus kastaa.
Kasteen lisäksi tarvitaan myös uskoa ja lähinnä tarkoitankin juuri sitä, että miksi vauvoja kastetaan, jos myöhemmästä uskosta ei ole mitään takeita.
Eli miksi vauvoja kastetaan?
Olen äitiyslomalla. Papin työt kutsuvat kun lapset ovat kunnialla kasvatettu siihen ikään, että on hyvä palata taas töihin.
T: Ap
Moni on saanut kasteen vauvana, eikä kunnioita uskoa yhtään, päinvastoin!
Itse haluaisin mennä kasteelle Helluntaiseurakuntaan näin aikuisena, vaikka lapsikasteen olen saanutkin. Koska nyt haluan sanoa sen tietoisenakin. Tavallaan myönnän, että olen uskossa.
Voisin kyllä tietenkin mennä taviskirkkoon ehtoollisellekin, mutta kun siellä on niin masentava tunnelma. Vanhuksia vaan nykyisin ja niin virallista.
Helluntailaiset näyttävät nauttivan uskosta ja kokevat sen totena, iloitsevat! Ja niinhän sen pitäis ollakin!
Ehkä tuo leipäkirkko on vain tapauskovaisia varten? Itse maksan kirkollisveroa, mutta olen kyllä miettinyt, jos alankin tukea vaikka tv7 kanavaa samalla rahalla?
Nimim. Lapset jäivät kastamatta kummien puuttuessa.
- Jeesus käski lapsia tulemaan luokseen, Hän käski olla estämättä heitä. - Jeesuksen aikaan kasteelle mentiin perhekunnittain (kuten Raamattu kertoo). - Jumala on rakkaus, jonka lämpö tavoittaa myös pienen vauvan (myös kastamattoman mielestäni). - Jeesus käskee tehdä kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen (ei käske jättää vauvoja väliin). - Käskee myös saarnata evankeliumia kaikille kansoille (ei puhuta vauvojen pois jättämisestä). - Rippikoulussa tapahtuu kasteen vahvistus, jolloin saadaan tarvittava oppi. - Vt:n mukaan lapset piti pirskottaa vedellä kuukauden ikäisinä (kasteen esimuoto). Jeesus eli täysin VT:n oppien mukaan. Nämä nyt tulivat nopeasti mieleen. Minulla itselläni ei ole ongelmaa lapsikasteen kanssa. Jokainen tehköön kuten oikeaksi näkee.
Tai mitä tuo kaste sitten tarkoittaakaan? Aikuiselle se ainakin varmaan merkitsee sitä, että haluaa myöntää kaikille olevansa uskossa!
Siinä ei ole mielestäni mitään pahaa, paremminkin se on luonnollista.
Ole kuitenkin iloinen niistä päivistä jotka sinulle on maanpäällä annettu. Älä anna pelon pilata elämääsi. Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, että kjuoleman pelkosi häiritsee elämääsi ja ajatuksesi pyörivät liikaa sen ympärillä, suosittelen ammattilaisen apua.
Keskusteluapu voi olla avain tuohon pelkoon, joka saattaa todellisuudessa olla jotakin ihan muuta kuin miltä ensin näyttää.
päästä kuoleman pelosta?
oon uskovainen.
jotka olivat olleet ihmiskunnassa voimassa jo aikojen alusta, muodostuivat kristillisiksi vain sen takia, että ne joku keksi kirjoittaa raamattuun?
on oikeesti suuri ongelma!!
eikö seurakunta vois ns. palkata kummeja?
ei kait ton takia tarvi tehä lapsestaa pakanaa??!
vastaisko joku että miten päästä kuoleman pelosta eroon!?
ja jos eivät muista, vanhemmat suuttuu?
Siinä ei ole mielestäni mitään pahaa, paremminkin se on luonnollista. Ole kuitenkin iloinen niistä päivistä jotka sinulle on maanpäällä annettu. Älä anna pelon pilata elämääsi. Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, että kjuoleman pelkosi häiritsee elämääsi ja ajatuksesi pyörivät liikaa sen ympärillä, suosittelen ammattilaisen apua. Keskusteluapu voi olla avain tuohon pelkoon, joka saattaa todellisuudessa olla jotakin ihan muuta kuin miltä ensin näyttää.
päästä kuoleman pelosta? oon uskovainen.
Uskon, että kaikella on tarkoituksensa. Usko ei ole useinkaan suuria elämyksiä ja hurjia tunnetiloja.
Kaikkein paljaimmillaan se on juuri tuollaista puurtamista ja huutamista Jumalaa kohti. Jeesuskin kysyi ristillä "jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?".
Uskominen on ristissä roikkumista. Toivon, että jaksat vielä roikkua. Jumala näkee vaivasi ja ahdistuksesi. Se palkitaan vielä.
Jeesusta?Olen itkenyt ja rukoillut ja etsinyt ja lukenut Raamattua?Ja nyt en enää jaksa edes etsiä.Onko Jumala hyljännyt minut kokonaan?Pitäisikö vaan jaksaa,vaikkei jaksa?
Ja kysyn tätä tosissani.
mutta muuten on aina yrittänyt olla hyvä ihminen, itselleen, muille ja ympäristölle.
Jos ei, niin eikö se ole mielestäsi epäreilua?
mielestäni voivat toimia "kummeina" aivan kuten todistajat avioliittoakin solmittaessa?
Vai eikö näin ole?
Kummit voisi nähä vain "enkeleinä", eikä minän tavarantoimittajina syntymäpäivinä.
Myös isovanhempi voi toimia kummina, tai hätätapauksessa joku kirkon työntekijä.
Yksi kummi riittää nykyään.
Mielestäni pakollinen kummius on vähän hölmö asia. Mielestäni kummin löytäminen ei saisi olla ehto kasteelle!
Olen pahoillani tilanteestanne.
Tämä Jeesuksen Betlehemissä syntyminen ei ole teologisesti ristiriidaton.
Matteus ja Luukas kertovat, että Jeesus syntyi Betlehemissä. Luukkaan mukaan Jeesuksen vanhemmat asuivat Nasaretissa ja lähtivät Betlehemiin verollepanoon. Matteuksen mukaan Jeesuksen vanhemmat asuivat Betlehemissä ja asettuivat Nasaretiin vasta palattuaan Egyptistä Herodeksen kuoleman jälkeen.
Markus tai Johannes eivät mainitse Jeesuksen syntymää ollenkaan. Kotikaupungiksi esitetään Nasaret.
Historiallisesti ei olla voitu kohdistaa vaerollepanoa juuri niille vuosille, jolloin Jeesuksen oletetaan syntyneen. Kertomus neitseellisestä syntymästä, enkeleistä jne seuraa tyylillisesti VT:n sitaatteja.
Luultavasti kyse on enemmänkin teologisesta vakaumuksesta, kuin todellisuudesta kjun puhutaan siitä missä Jeesus syntyi. Siihen aikaan uskottiin, ettei Messias voi tulla Galileasta (VT:n mukaan on Daavidin sukua ja tulee Betlehemistä) ja ehkä siksi Jeesuksen syntymä on siirretty toiseen kaupunkiin.
Jos asiasta olisi ollut aikalaisilla perimätietoa, tuskin evankeliumit olisivat puhuneet aiheesta niin paljon toisistaan poiketen.