Rasisti vastailee hetken jos joku tahtoo kysyä jotain.
Kommentit (39)
Jos et usko, et varsinaisesti ole rasisti vaan ennakkoluuloinen. Jos uskot, perustele!
Äänestätkö persuja?
En ota kantaa politiikkaan, en tahdo tästä mitään puoluevääntöä.
ap
vaan muuten vaan rikki sisältä ja kohdistat sen mustiin, vai?
Vai etkö sä hyväksyisi minkäänlaisia omien kulttuurien harjoittamisia heiltä? Heidän pitäisi opetella suomalainen kulttuurikin?
Vähän samaa, kuin että jos suomalainen muuttaisi Intiaan, siellä häneltä kiellettäisiin rakentamasta saunaa koska se ei kuulu intialaiseen kulttuuriin?
Kaikkien pitäisi "suomalaistua" täällä, olla kuten "me muutkin", unohtaen, että me suomalaiset emme ole mikään "me"-kansa, vaikka pieni osa näin haluaakin kuvitella.
vaan muuten vaan rikki sisältä ja kohdistat sen mustiin, vai?
Tiedätkö edes, mikä on rasisti?
Jos hyväksyt eri maista tulevat ihmiset, mikäli ihmiset elävät vaan Suomessa kuten Suomen kansalaisetkin, samojen lakien mukaan, niin mitä rasismia toi muka on?
Vai etkö sä hyväksyisi minkäänlaisia omien kulttuurien harjoittamisia heiltä? Heidän pitäisi opetella suomalainen kulttuurikin?
Vähän samaa, kuin että jos suomalainen muuttaisi Intiaan, siellä häneltä kiellettäisiin rakentamasta saunaa koska se ei kuulu intialaiseen kulttuuriin?
Tähän vastasinkin jo osittain aiemmin.
Hyväksyn oman kulttuurin harjoittamisen, kunhan se on linjassa meidän kulttuurimme ja lakiemme kanssa ja kunhan meitä ei vaadita muuttamaan omaa kulttuuriamme. Saunan, moskeijan tai vaikka iglun rakentamine on täysin ok, mutta esim. erilaisen opetuksen vaatiminen, lasten ympärileikkaukset ja erilaisten tasa-arvokäsitysten vaatiminen ja osoittaminen eivät ole ok missään tapauksessa.
ap
heillä on erihintaiset vaatteet päällä, asuvat halvemmassa vuokra-slummissa, vanhemmat jotka ovat kännissä, ilman koulutusta
hiedän lapsista tulee häiriintyneitä oppilaita joilla on aina räkä nenässä
heidän elämä pyorii alennusmyyntien perässä juoksemiseen
eivät tajua mitään kalliista viineistä, eivät pelaa golf:ia, eivät ratsasta, eivät matkustele
Ihonväri ei liity asiaan ollenkaan
Jos et usko, et varsinaisesti ole rasisti vaan ennakkoluuloinen. Jos uskot, perustele!
Että rasismi ilmenisi vain niin, että valkoihoinen sortaa tummaihoista.
Ap kun ei kertonut, mihin etniseen ryhmään hän kuuluu ja miksi ajattelee noin...
ap juuri samaa mieltä kanssasi :)
Jos sinä muuttaisit toiseen maahan alatko elämään heidän kulttuurin mukaan, unohtaen itsesi ja mistä tulet??
Huh...aika surullinen ajatus.
Tähän vastasinkin jo, mutta korostetaan vielä että: a) en ala elämään täysin toisen maan kulttuurin mukaan vaan muistan omat juureni ja vaalin niitä ja b) ymmärrän ottaa ennen muuttoa kohdemaan kulttuurin huomioon ja ajattelen soveltuuko se minun kodikseni. En kuvittele, että kuka tahansa voi muuttaa minne tahansa ja vaatia sitten muita sopeutumaan omaan itseensä.
ap
Et taida loppujen lopuksi ollakaan rasisti? vaan muuten vaan rikki sisältä ja kohdistat sen mustiin, vai?
En provosoidu näin tökeröstä yrityksestä, enkä kirjoita uudelleen vastauksia jotka ovat jo tässä ketjussa luettavissa.
ap
Mieheni on marokkolainen. Minun isäni on marokkolainen ja äitini suomalainen. Meillä on kaksi Suomessa syntynyttä lasta.
Minä työskentelen lähihoitajana ja mieheni tällä hetkellä bussinkuljettajana. Hänellä olisi kyllä opettajan koulutus, mutta niitä töitä ei ole täältä onnistunut saamaan.
Ollaan eletty Suomen lakien mukaan. Ollaan muslimeita, mutta lapsemme voivat osallistua esim koulun joulujuhlaan. Ihomme väri on hieman tummempi kuin keskimäärin suomalaisilla on.
Onotko että muut kuin valkoiset ihmiset ovat synnynnäisesti sinua huonompia ja alempiarvoisia?
Tähän olen vastannut jo aiemmin.
ap
Mieheni on marokkolainen. Minun isäni on marokkolainen ja äitini suomalainen. Meillä on kaksi Suomessa syntynyttä lasta.
Minä työskentelen lähihoitajana ja mieheni tällä hetkellä bussinkuljettajana. Hänellä olisi kyllä opettajan koulutus, mutta niitä töitä ei ole täältä onnistunut saamaan.
Ollaan eletty Suomen lakien mukaan. Ollaan muslimeita, mutta lapsemme voivat osallistua esim koulun joulujuhlaan. Ihomme väri on hieman tummempi kuin keskimäärin suomalaisilla on.
ohikulkeva kommentoija
Onko minulla ja perheelläni mielestäsi oikeus asua Suomessa?
Mieheni on marokkolainen. Minun isäni on marokkolainen ja äitini suomalainen. Meillä on kaksi Suomessa syntynyttä lasta.Minä työskentelen lähihoitajana ja mieheni tällä hetkellä bussinkuljettajana. Hänellä olisi kyllä opettajan koulutus, mutta niitä töitä ei ole täältä onnistunut saamaan.
Ehdottomasti on oikeus asua Suomessa, ja ainakin lapsenne ovatkin suomalaisia! En siis edelleenkään ole ajamassa ketään pois ihonvärin tai uskonnon perusteella, vaan vain ja ainoastaan käytöksen. Ja ainakaan viestin mukaan ei ole pienintäkään syytä miksi te ette voisi täällä elää ja asua.
ap
Mulla oli kaverina romanityttö kun olin jotain 13-14v. Hän kävi meillä, minä heillä ja vietettiin paljonkin aikaa yhdessä.
Sitten yhtäkkiä, en saanutkaan enää tavata häntä, ilmeisesti hänen veljensä päätti tämän, kun oli saanut tietää, että hän pyörii mun kanssa.
Sanoi tosi rumasti mun kaverille " sä olet vaan kaajeitten umpisuoli", mun kuullen ja ajoi mut pois niiltä. Tohon loppui meidän ystävyys.
En onnistunut edes soittamaan sille kaverille enää.
En vieläkään tajua, miten se voi mennä noin koska hänen isänsä ja äitinsä hyväksyivät kyllä meidän kaveruuden.
Pohjaan mielipiteeni pitkälti omiin kokemuksiini ja mitä olen itse nähnyt vierestä.
Minä työskentelen lähihoitajana ja mieheni tällä hetkellä bussinkuljettajana. Hänellä olisi kyllä opettajan koulutus, mutta niitä töitä ei ole täältä onnistunut saamaan. Ollaan eletty Suomen lakien mukaan. Ollaan muslimeita,.
mutta vain kaupungin slummissa
isoa palkkaa ette koskaan tule saamaan
erikoispalveluja ette voi vaatia
älä tee liikaa muksuja, teillä ei ole varaa pitää niitä