1. luokan matikankoetehtävä: Kuvassa on 4 lehmää, joista yhdestä näkyy vain etuosa.
Lehmän takapää ja takajalat on peitetty valkoisen laatikon alle. Tehtävän kysymys kuuluu: "Kuinka monta jalkaa lehmillä on yhteensä?"
Mikä mielestänne on oikea vastaus?
Kommentit (28)
Olisi pitänyt tajuta, että viides lehmä on kokonaan piilossa!
:D
Minä olisin voinut vastata kummin vain, 14 tai 16. Voi ajatella sen laatikon olevan siksi, että lapsen pitää päätellä mitä siellä alla on, tai siksi, että lapsen pitää laskea kuvassa näkyvät jalat, eikä vaan vastata, kuinka monta jalkaa neljällä lehmällä yleensä on.
Mutta mä kun olen noissa tuollaisissa tehtävissä huono, en välttämättä ymmärtäisi sitä, että lehmän jalat lakkaavat peittämällä olemasta olemassa.
olevia tehtävätyyppejä on harjoiteltu koulussa ko. jaksossa. Eli lasten pitäisi kyllä tietää, mitä tehtävissä pitää tehdä, vaikka jotkut aikuiselle saattaisivatkin olla hieman outoja.
Vihasin itse tuollaisia tehtäviä koulussa! Tosin meillä oli niin ymmärtäväisiä opettajia, että purkamalla epäilyksensä perusteet paperille tehtävistä sai yleensä aina täydet pisteet, vaikka vastaus ei olisikaan ollut perinteisesti oikein. Ala-asteikäinen minä olisi stressaantunut hirveästi, viitannut ja kysynyt opettajalta, onko loppu lehmä piilossa laatikon alla. Jos opettaja olisi sanonut on, olisin laittanut 16, jos opettaja ei olisi vastannut, olisin ahdistunut lisää, istunut koeajan loppuun asti ja jättänyt silti kohdan tyhjäksi. Ja ehkä myös itkenyt vähän. Yläasteikäinen minä olisi vastannut pokkana 12 tai enemmän. Lisäksi perusteet: koska viimeistä lehmää ei ole kuvattu oleelliselta osin, emme voi tietää, onko se oikeasti lehmä. Mitä jos sillä on aarnikotkatyyliin hevosen takapää? Silloin se ei ole lehmä eikä sillä ole yhtäkään lehmän jalkaa, jolloin lehmän jalkoja on 12. Jos se on lehmä, se voi olla rampa, kaksi- tai kolmejalkainen tai normaali, jolloin jalkoja on 14-16. Lehmän määreisiin mahtuisi vielä lehmä, jolla on luonnonoikkuna pari ylimääräisyä jalkaa, joten jalkoja voisi olla myös 17-18. Mutta olisiko 7- tai useampijalkainen lehmä vielä lehmä? Mutta minusta tulikin tutkija. ;)
Kuulostat ihan ystävältäni, josta siitäkin tuli tutkija =)
Vihasin itse tuollaisia tehtäviä koulussa! Tosin meillä oli niin ymmärtäväisiä opettajia, että purkamalla epäilyksensä perusteet paperille tehtävistä sai yleensä aina täydet pisteet, vaikka vastaus ei olisikaan ollut perinteisesti oikein.
Ala-asteikäinen minä olisi stressaantunut hirveästi, viitannut ja kysynyt opettajalta, onko loppu lehmä piilossa laatikon alla. Jos opettaja olisi sanonut on, olisin laittanut 16, jos opettaja ei olisi vastannut, olisin ahdistunut lisää, istunut koeajan loppuun asti ja jättänyt silti kohdan tyhjäksi. Ja ehkä myös itkenyt vähän.
Yläasteikäinen minä olisi vastannut pokkana 12 tai enemmän. Lisäksi perusteet: koska viimeistä lehmää ei ole kuvattu oleelliselta osin, emme voi tietää, onko se oikeasti lehmä. Mitä jos sillä on aarnikotkatyyliin hevosen takapää? Silloin se ei ole lehmä eikä sillä ole yhtäkään lehmän jalkaa, jolloin lehmän jalkoja on 12.
Jos se on lehmä, se voi olla rampa, kaksi- tai kolmejalkainen tai normaali, jolloin jalkoja on 14-16. Lehmän määreisiin mahtuisi vielä lehmä, jolla on luonnonoikkuna pari ylimääräisyä jalkaa, joten jalkoja voisi olla myös 17-18. Mutta olisiko 7- tai useampijalkainen lehmä vielä lehmä?Mutta minusta tulikin tutkija. ;)
olit varmaan opettajien lempilapsi?
oikea vastaus on mielestäni 16. Jos tehtävän tekijällä olisi soveltaminen ja päättely mielessä, hän olisi peittänyt lehmän jalat vain siksi, että haluaisi lapsen ajattelevan itse eikä laskevan jalkoja suoraan kuvasta. Ja tällöin vastaus ei todellakaan ole 14. Tuollaisena tehtävä on täysin turha. Se ei mittaa mielestäni minkäänlaista osaamista. Voisikohan kyseessä olla virhe opettajan kirjan oikeissa vastauksissa?
Ope, joka ei näköjään osaa rauhoittua joululomalle :)
siis jos tehtävän pointti ei ole osata laskea kuvassa esiintyviä kappaleita, vaan joku soveltavan ajattelun osoittaminen, niin kai sen vastauksen pitäisi olla 16 koska kai nyt tuonikäinen osaa laskea kuvasta, että monta jalkaa lehmällä on, tai montako ympyrää kuvassa on tai jotain muuta todella simppeliä.
Olisi pitänyt tajuta, että viides lehmä on kokonaan piilossa!