Tulin itkien jouluostoksilta... ei lahjaakaan tullut mukaan...
Tuli vaan paha mieli, kun ei ole varaa ostaa mitään erikoista tai suurempaa yllätystä lapsille. eihän nämä suurimpia urheita maailmassa ole, mutta oishan se kiva jotain yllättäävää lapsenkin löytää paketista joskus.
Kallista tuolla kaupoissa kaikki, ja huomasin että hinnat ovat nousseet joulun alla... miten sekin voi olla mahdollista? No pari pakettia tulee lapsille ja sekin hyvä, mutta kouluikäinen varsinkin kaipaisi joskus jotain mitä kaveritkin tulevat saamaan... Köyhän joulu on sit henkisesti antoisa... vai? Sehän se tärkeintä onkin tunnelma,yhdessäolo ja jouluilo.
tuli ny parempi mieli ku kirjoitin tunteeni ylös, menen halimaan nukkuvia lapsosiani :)
Kommentit (45)
Tottakai joulun aikaan hinnat ovat korkeat, se on markkinataloutta! Helmikuu on esim. lelukaupoissa todella hiljaista aikaa, silloin ihmisiä koitetaan houkutella tarjouksin.
Ja kodinelektroniikka jne. jne. usein tarjouksessa juuri marraskuussa, koska koitetaan vähän "tasata ruuhkahuippuja" --> etteivät kaikki ole veronpalautusten aikaan kaupoissa. Tammikuussa sitten alennusmyyntejä jne. eli aika harva ostelee tavaroita marraskuussa, ja siksi hyviä tarjouksia juuri silloin. On kaupoillekin aika rankkaa kun kaikki samaan aikaan kaupassa, kassoja ym. voi ehkä 1-2 lisätä, mutta ei niitäkään rajattomasti mahdu --> pitkiä jonoja jne. Ja muutenkin, ei kukaan valita jos ruokakaupssa on jokin ruokatavara tarjouksessa esim. vain alkuviikon, miksi vaate- tai elektroniikkakaupoissa pitäisi tarjousten olla pitkiä?
harvoin onkaan rahaton
erityisen kallista: toivelistalla oli jotain 10-30 euron juttuja, joukossa mm. niitä marsuja, kirjoja, dvd-levyjä, lankaa ja puikot, kylpytakki ja villasukat :) Niitäpä olen sitten hankkinut.
(Mies osti niille X-Boxin, vaikka ne eivät edes sellaista toivoneet. Sen olisi hyvin voinut jättää ostamatta, jos ei olisi ollut rahaa.)
ei voi helmikuussa, tai edes marraskuussa tietää mitä lapsi haluaa joululahjaksi, eli mikä on "in". Ja toisaalta aina ei voi ennakoida, koska menee kehnosti... jos on ollut rankka puolivuotinen tai muuten paljon rahareikiä loppuvuonna, niin ehkei joululahjojen ostelu ole ekana mielessä ja kolmanneksi usein ne kalliimmat ja paremmat lahjat on aina kalliita! joten niitä ei raski ostaa semmonen jonka pitää joka penni laskea jostain syytsä.
itelläkin mies sairastui erittäin vakavasti ja itse kodinhoidontuella. eipä ole enää yhtään palkkatuloa, ja talonlainat sun muut on. (onneksi vanha talo ja vähän lainaa, muuten menetettäs sekin tässä joulun alla)
kotihoidontuella.
ettei fiksut kielipoliisit pääse "buahahhaahahahhattamaan"
Pikkujuttuja kannattaa ostaa pitkin vuotta tai ainakin alkusyksystä aloittaa.
Ainakin Nordealla voi nettipankissa avata säästötilin ja liittää siihen ePossu-palvelun, mikä tarkoittaa sitä että joka kerta kun maksat kortilla (mikä kortti tahansa käsittääkseni, myös electron)menee valittu summa, esim 1e säästötilille. Voi määritellä minimisaldon joka tilillä pitää olla että tuo esim. 1e menee. Näin kertyy rahaa ihan huomaamatta säästöön jonka voi käyttää vaikka joululahjoihin tai uuteen pesukoneeseen hajonneen tilalle. Näin minäkin ostin nuo kalliimmat lahjat.
t. 14
niin on joulukuussa 24€/lapsi rahaa ostaa jokin tämän toivoma lahja. Toki tuo ei riitä Pleikkariin tm. mutta sillä saa jotain, vaikkapa sen hittilelun jota lapsi toivoo (loppujen lopuksi aika monta lelua saa n. 25eurolla, ja lapsilla usein useampia toiveita =voi valita niistä sen mihin budjetti riittää)
Ja pitkin vuotta voi sitten ostella tarjouksista kivoja lahjoja, mitkä eivät ehkä ole toivelistalla mutta mieluisia kuitenkin, vaikkapa jotain vaatteita pyjamista kivoihin talvi-asusteisiin (jälkimmäiset aina alessa keväällä), kirjoja jne.
Pikkujuttuja kannattaa ostaa pitkin vuotta tai ainakin alkusyksystä aloittaa.
Ainakin Nordealla voi nettipankissa avata säästötilin ja liittää siihen ePossu-palvelun, mikä tarkoittaa sitä että joka kerta kun maksat kortilla (mikä kortti tahansa käsittääkseni, myös electron)menee valittu summa, esim 1e säästötilille. Voi määritellä minimisaldon joka tilillä pitää olla että tuo esim. 1e menee. Näin kertyy rahaa ihan huomaamatta säästöön jonka voi käyttää vaikka joululahjoihin tai uuteen pesukoneeseen hajonneen tilalle. Näin minäkin ostin nuo kalliimmat lahjat.
t. 14
Onkohan osuuspankilla tuollaista epossua?
itsekin olen syöpäpotilas ja kyllä työnantaja alkuun maksaa täyttä palkkaa ja sen jälkeen vähenee
sit muuttuu kelan sairaspäivärahaksi joka on palkan mukaan, eli liki sama kun palkka
ja sen jälkeen sit menee kuntoutustuelle, joka jo on huomattavasti huonompi kun palkka, eli noin puolet
lisänä tietty on sairaalalaskut polikäynteineen ja lääkelaskut, joita terveillä ei ole
mut taas päästään siihen et SÄÄSTÄKÄÄ silloin kun olettte työssä ja terveinä, kuten minä olen ikäni tehnyt, eli vaikka olen jo kuntoutustuellakin ollút jo 2 vuotta, niin ei olla nälkää kärsitty kiitos säästöjen ja vakuutuksie
eli päästää toisenn asianna OTTAKAAAPA VAKUUTUKSET LAPSILLENNE JA ITSELLENNE MYÖS
AIN joku sairastuu joka kolmas mm syöpään, eli kuka vaaan voi pian olla liki vähä varainen, mut näitä on ennakoitava !!!!!!
niin ja muuten itse olin hotivapaalla sairastuessani, eli tulot oli jo pudonneet 300e kk
niin ja asuntovelkaa on, niin ja pääkaupunkiseudussa asutaan
ja mies tienaa nettton 1500e kk
on jo paljon tavaroita puoleen hintaan
Nuoremmman lapsen ainoa toive oli läppäri(ei mini) ja vanhemman toive
Apple iPod touch ja uudet kuulokkeet.
Molemmat lahjat tulevat tarpeeseen ja niihin on vain rahat löydyttävä. Juuri viime kuussa koira sairastui ja lääkääriin meni exraa ja 4kk siten hajosi pyykkikone, sähkön tasauslaksu yms...... kyllä niitä yllättäviä menoja tulee j aina ei ole varoissansa vaikka ihan ok tulot olisikin.
ainaiset valittajat et ei oo rahaa LAPSEN lahjoihin
eli mihin ne rahat menee?
monet narisijat ITSE kulkee näteissä muotivaatteissa ja kengissä, mut lapset kuluneissa surkeissa vanhoissa vaatteissa
itse käydään kampaajalla ja värjätään hiuksia, mennään hierojalle jne jne
tunnen ja tiedä lukuisia tälläisiä tapauksiajooo o mä saan kk käteen 1100e eli en ole rikas, mut lapsi aina on etusijalla
en ole käynt kampaajalla kun kaks kertaaa elämäni aikana, en ikinä hierojalla, en kosmetolgilla, en jalkahoitajalla
talvitakkini on 7 VUOTTA vanha , en harrasta mitään mikä maksaisi jneeli mikä on arvomaailmanne?
ja mitä ne teidän lapset haluaa, toivoo??
meillä 6v zuzu pets, leikki ruokia, leikkikassasiis kaikki luokaa alle 15e kpl
mä säästän pitkin matkaa, eli on säästötili johon laitan ns pahanpäivänvaralle rahaa, sielt sit otan kun joku kone menee rikki tai muuta
eli haloo mammat menkääpä nyt itseenne
säästökohteita löytyy varmasti
teineille noi lahjat
sit ne yökaudet roikkuu koneella, ja katselee siel tiesmitä
kohtuus teinienkin lahjoissa
miten olette kasvattaneet lapsenne?
meko inäooln uron perä
myös liki aikuinen teini
ei l
ja mikä toi otinen laite edes on? mihin käytetään?
moisesta olla edes ikinä kuultu, saati et olis tarvetta
eikö teineille riitä elokuvaliput, vähä karkkia, kirjat, sun muut?
mikä on tärkeintä elämäss'?
teineille noi lahjat
sit ne yökaudet roikkuu koneella, ja katselee siel tiesmitäkohtuus teinienkin lahjoissa
miten olette kasvattaneet lapsenne?meko inäooln uron perä
myös liki aikuinen teiniei l
ja mikä toi otinen laite edes on? mihin käytetään?
moisesta olla edes ikinä kuultu, saati et olis tarvettaeikö teineille riitä elokuvaliput, vähä karkkia, kirjat, sun muut?
mikä on tärkeintä elämäss'?
tästäkin ketjusta tuli tämmönen syyllistävä ja ilkeä osittain, vaikka aloitus oli niin avoin ja sydämellinen. Jos joku haluaa purkaa tuntojaan, niin saakin suorastaan paskaa niskaan... aivanko sitä paskaa ei ois kaikkien niskassa jo omastakin takaa, ettei tartte syyllistää. Surullista!
on opettanut lapsensa siihen etät kaiken saa, niin oma moka.
"Nuoremmman lapsen ainoa toive oli läppäri(ei mini) ja vanhemman toive
Molemmat lahjat tulevat tarpeeseen ja niihin on vain rahat löydyttävä. Juuri viime kuussa koira sairastui ja lääkääriin meni exraa ja 4kk siten hajosi pyykkikone, sähkön tasauslaksu yms...... kyllä niitä yllättäviä menoja tulee j aina ei ole varoissansa vaikka ihan ok tulot olisikin."
Fakta on se, että teillä ilmeisesti kone on kun tällä palstallakin surffaat? Joten jos teini koulujuttuihin/yhteydenpitoon tmv. tarvitsee konetta/nettiä, teillä se jo on.
Ja kukaan tei ei _TARVITSE_ ipod touchia, teini sellaisen voi HALUTA, mutta sitä ei todellakaan kaikilla ole ja sitä eivät kaikki tarvitse...!
Jokainen miestä voi keksiä päästään vaikka mitä "mun on PAKKO saada"-juttuja, mutta niitä ei kaikkia saa. Teineille on hyvä opettaa, ettei kaikkea saa. Ja suosittelen teillekin esim. sellaista, että teinin hankitoja tuetaan, oli sitten kyse kännykästä, ipod touchista tai läppäristä, JOS tämä itse TEKEE jotain sen eteen. Esim. annetaan joululahjaksi vähän rahaa +teini saa säästää viikko-/kuukausirahoistaan ja tehdä töitä ja SÄÄSTÄÄ esim. 50% tavaran hinnasta mitä haluaa, ja jos siinä onnostuu maksatte loput.
On suoraan sanottuna h*lvetin helppoa perustella että on PAKKO saada sitä ja tätä, mutta kun joutuu ITSE näkemään vaivaa sen eteen että saa vaikka sen läppärin, niin silloin punnitaan se kuinka tärkeää TODELLA on se asia saada.
Ja tottakai vaatteet ym. pitää kustantaa, mutta nyt puhun niistä "muka välttämättömyyksistä" mitä joka teinillä on =loppujen lopuksi harva on oikeasti "välttämättömyys".
Olet luultavasti joko provo, tai sitten ihminen joka ei lapsena ole mitään saanut ja hinnalla millä hyvänsä tahtoo lapsiensa saavan "kaiken". Ja siinä teet karhunpalveluksen lapsillesi, he kun eivät koskaan tule KAIKKEA elämässään saamaan, hyvä oppia kestämään pettymyksiä. Ja teinillekin voi sanoa, että mitä haluat joululahjaksi, budjetti X euroa. Ja jos haluaa yhdet kalliit farkut saa ne, jos taas monta pienemoää lahjaa saa ne. Opettaa käsittämään että paljonko antaa yhdelle asialle arvoa, ja teinistä riippuen yksi kallis vaate parempi kuin pussillinen edullisempia, ja joillain toisinpäin. Ihan kuin meillä aikuisillakin :)
just näin se on , on lapsi iältään kuinka vanha tahansa
ei pikkuiset 3-4v tartte 100 e legopaketteja tms
ei nne ole PAKKO , voi ostaaa pienemmän paketin jne
eli itse teette vaikeaksi tilanteen, ja sit itkette tääl kun ei ole rahaa ostaa lapsille voi voi
Joten tietokoneen osto on ihan tarpeellinen. Minulla on työkone ja siinä ei usein ole vapaata päivisin tai iltaisin. Päivällä koneeni on mukana töissä.
Nämä lahjat on siis jo ostettu ja paketoitu ja minusta ihan fikusja lahjoja ja tarpeellisia.
Molemmat lahjat tulevat tarpeeseen ja niihin on vain rahat löydyttävä. Juuri viime kuussa koira sairastui ja lääkääriin meni exraa ja 4kk siten hajosi pyykkikone, sähkön tasauslaksu yms...... kyllä niitä yllättäviä menoja tulee j aina ei ole varoissansa vaikka ihan ok tulot olisikin."Fakta on se, että teillä ilmeisesti kone on kun tällä palstallakin surffaat? Joten jos teini koulujuttuihin/yhteydenpitoon tmv. tarvitsee konetta/nettiä, teillä se jo on.
Ja kukaan tei ei _TARVITSE_ ipod touchia, teini sellaisen voi HALUTA, mutta sitä ei todellakaan kaikilla ole ja sitä eivät kaikki tarvitse...!Jokainen miestä voi keksiä päästään vaikka mitä "mun on PAKKO saada"-juttuja, mutta niitä ei kaikkia saa. Teineille on hyvä opettaa, ettei kaikkea saa. Ja suosittelen teillekin esim. sellaista, että teinin hankitoja tuetaan, oli sitten kyse kännykästä, ipod touchista tai läppäristä, JOS tämä itse TEKEE jotain sen eteen. Esim. annetaan joululahjaksi vähän rahaa +teini saa säästää viikko-/kuukausirahoistaan ja tehdä töitä ja SÄÄSTÄÄ esim. 50% tavaran hinnasta mitä haluaa, ja jos siinä onnostuu maksatte loput.
On suoraan sanottuna h*lvetin helppoa perustella että on PAKKO saada sitä ja tätä, mutta kun joutuu ITSE näkemään vaivaa sen eteen että saa vaikka sen läppärin, niin silloin punnitaan se kuinka tärkeää TODELLA on se asia saada.
Ja tottakai vaatteet ym. pitää kustantaa, mutta nyt puhun niistä "muka välttämättömyyksistä" mitä joka teinillä on =loppujen lopuksi harva on oikeasti "välttämättömyys".Olet luultavasti joko provo, tai sitten ihminen joka ei lapsena ole mitään saanut ja hinnalla millä hyvänsä tahtoo lapsiensa saavan "kaiken". Ja siinä teet karhunpalveluksen lapsillesi, he kun eivät koskaan tule KAIKKEA elämässään saamaan, hyvä oppia kestämään pettymyksiä. Ja teinillekin voi sanoa, että mitä haluat joululahjaksi, budjetti X euroa. Ja jos haluaa yhdet kalliit farkut saa ne, jos taas monta pienemoää lahjaa saa ne. Opettaa käsittämään että paljonko antaa yhdelle asialle arvoa, ja teinistä riippuen yksi kallis vaate parempi kuin pussillinen edullisempia, ja joillain toisinpäin. Ihan kuin meillä aikuisillakin :)
Joten tietokoneen osto on ihan tarpeellinen. Minulla on työkone ja siinä ei usein ole vapaata päivisin tai iltaisin. Päivällä koneeni on mukana töissä.
Nämä lahjat on siis jo ostettu ja paketoitu ja minusta ihan fikusja lahjoja ja tarpeellisia.on opettanut lapsensa siihen etät kaiken saa, niin oma moka.
Molemmat lahjat tulevat tarpeeseen ja niihin on vain rahat löydyttävä. Juuri viime kuussa koira sairastui ja lääkääriin meni exraa ja 4kk siten hajosi pyykkikone, sähkön tasauslaksu yms...... kyllä niitä yllättäviä menoja tulee j aina ei ole varoissansa vaikka ihan ok tulot olisikin."Fakta on se, että teillä ilmeisesti kone on kun tällä palstallakin surffaat? Joten jos teini koulujuttuihin/yhteydenpitoon tmv. tarvitsee konetta/nettiä, teillä se jo on.
Ja kukaan tei ei _TARVITSE_ ipod touchia, teini sellaisen voi HALUTA, mutta sitä ei todellakaan kaikilla ole ja sitä eivät kaikki tarvitse...!Jokainen miestä voi keksiä päästään vaikka mitä "mun on PAKKO saada"-juttuja, mutta niitä ei kaikkia saa. Teineille on hyvä opettaa, ettei kaikkea saa. Ja suosittelen teillekin esim. sellaista, että teinin hankitoja tuetaan, oli sitten kyse kännykästä, ipod touchista tai läppäristä, JOS tämä itse TEKEE jotain sen eteen. Esim. annetaan joululahjaksi vähän rahaa +teini saa säästää viikko-/kuukausirahoistaan ja tehdä töitä ja SÄÄSTÄÄ esim. 50% tavaran hinnasta mitä haluaa, ja jos siinä onnostuu maksatte loput.
Ja tottakai vaatteet ym. pitää kustantaa, mutta nyt puhun niistä "muka välttämättömyyksistä" mitä joka teinillä on =loppujen lopuksi harva on oikeasti "välttämättömyys".Olet luultavasti joko provo, tai sitten ihminen joka ei lapsena ole mitään saanut ja hinnalla millä hyvänsä tahtoo lapsiensa saavan "kaiken". Ja siinä teet karhunpalveluksen lapsillesi, he kun eivät koskaan tule KAIKKEA elämässään saamaan, hyvä oppia kestämään pettymyksiä. Ja teinillekin voi sanoa, että mitä haluat joululahjaksi, budjetti X euroa. Ja jos haluaa yhdet kalliit farkut saa ne, jos taas monta pienemoää lahjaa saa ne. Opettaa käsittämään että paljonko antaa yhdelle asialle arvoa, ja teinistä riippuen yksi kallis vaate parempi kuin pussillinen edullisempia, ja joillain toisinpäin. Ihan kuin meillä aikuisillakin :)
Koulussa on koneita sitä varten, että niillä voi tehdä koulutyönsä. Korkeintaan nuori tarvitsee muistitikun, jolle tallentaa työnsä.
Ei opiskelut sen koneen takia retuperälle jää.
meillä teineillä omat läppärit, ostivat kesätyörahoilla, halusivat 500e puhelimet niin myivät läppärit ja ostivat niillä rahoilla nuo puhelimet. Ostavat isommat jutut säästämällä kuukausirahoistaan, kesätyörahoistaan, synttärirahoistaan ym. tai myyvät jotain omaa omaisuuttaan, pelejä, mp3-soittimia tmv.
hyvää huolta tavaroistaan kun ovat omilla rahoillaan hankkineet ne, puhelimissa näytönsuojat ym. Ymmärtävät että niillä on arvoa kun on hyvin pidetty jos haluaa myöhemmin myydä, takuukuitit tallessa.
Toinen kertoi kaveristaan, joku lääkäriperheen poika jonka kk-raha 400e (meillä 40-50e) ja hajottaa tai hävittää jatkuvasti puhelintaan kun vanhemmat ostaa sitten uudemman mallin:/
t. 41
Tottakai joulun aikaan hinnat ovat korkeat, se on markkinataloutta! Helmikuu on esim. lelukaupoissa todella hiljaista aikaa, silloin ihmisiä koitetaan houkutella tarjouksin.
Ja kodinelektroniikka jne. jne. usein tarjouksessa juuri marraskuussa, koska koitetaan vähän "tasata ruuhkahuippuja" --> etteivät kaikki ole veronpalautusten aikaan kaupoissa. Tammikuussa sitten alennusmyyntejä jne. eli aika harva ostelee tavaroita marraskuussa, ja siksi hyviä tarjouksia juuri silloin. On kaupoillekin aika rankkaa kun kaikki samaan aikaan kaupassa, kassoja ym. voi ehkä 1-2 lisätä, mutta ei niitäkään rajattomasti mahdu --> pitkiä jonoja jne. Ja muutenkin, ei kukaan valita jos ruokakaupssa on jokin ruokatavara tarjouksessa esim. vain alkuviikon, miksi vaate- tai elektroniikkakaupoissa pitäisi tarjousten olla pitkiä?