Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka onnistuu alkoholistin aikuisen lapsen joulu?

Vierailija
20.12.2010 |

Jokajouluinen vääntö on taas edessä: vanhempani/äitini haluavat minut luokseen joulunviettoon. Välini äitiini ovat ihan hyvät, mutta isäni on alkoholisti. Lapsuuteni joulut olivat todella surullisia enkä ole mitään niin vihannut kuin joulunaikaa aikuisiälläkin.

Mutta: miten tällaisissa tilanteissa voi toimia kun ymmärrän äidin pettymyksen kun ei saa lapsiaan/lapsenlapsiaan luokseen jouluksi. Toisaalta syytän häntä tuollaiseen suhteeseen jäämisesta, eiväthän aikuiset lapset voi "uhrautua" joka joulu vain äidin mieliksi kun alkaa olla omaa perhettä yms.

Vietämme nyt sitten joulua mieheni vanhempien luona mutta silti tunnen joka joulu pistoksen sydämessäni kun en mene vanhempien luokse, enkä sinne halua viedä isäni kännäystä katsomaan perhettänikään.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyllisyyttä olen kokenut elämäni aikana ihan tarpeeksi.

Vierailija
22/25 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttuja tarinoita :( Samalla kamalan surullista ja jotenkin helpottavaa huomata, että en ole ainoa, jolla on tuollainen lapsuuden perhe...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvaiset omaiset auttaa alkoholistia jatkamaan juomistaan niin kauan kuin hiljaisesti hyväksyvät alkoholistin toilailut joulunakin sanomatta tai tekemättä mitään. Surullista.

Ei ole kyse siitä, että toilailut hyväksytään sanomatta tai tekemättä mitään, millään vain ei ole vaikutusta alkoholistiin, jonka viinan himo on tärkeämpi kuin oma perhe.

Dilemma tässäkin tapauksessa on enemmän siis se, ettei ilmeisesti ole muuta mahdollisuutta kuin antaa alkoholisti-isän "viedä" suhteeni myös äitiini, koska en voi perheineni tavata äitiäni ilman isän läsnäoloa. Kai olen sitten täysin avuton tekemään mitään, kun narsisti-isäni pitää äidin kotona, vaikka äitini aina valittelee kuinka ei tapaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Kaikki eivät ole tarpeeksi vahvoja lähtemään tuollaisesta suhteesta, ja 40 vuoden itsetunnon lyttäys ei varmaankaan ole omiaan antamaan äidilleni energiaa tapella vastaankaan.

Vierailija
24/25 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tutulta kuulostaa AP! Itselläni on myös sama tilanne. Joka jouluinen stressi nyt jo päällä joulun sujumisesta ja alkoholisti-isäni järjestämistä kohtauksista.

Äitini on maailman ihanin ihminen, alistunut tosin surkeaan kohtaloonsa. Liikaakin. Isäni on narsistinen alkoholisti, jonka mielestä hänellä ei ole koskaan alkoholiongelmaa ollutkaan. Joka ilta, oli arki tai pyhä, joulu tai juhannus, isäni vetää minimissään (!) puolikkaan euro-koskenkorvan ja röökaa leivinuunin edessä muutaman askin tupakkaa. Jos tuo ei ole alkoholismia, mikä sitten? Ja tätä on jatkunut jo reilusti yli 10 vuotta.

Kaiken pitää mennä aina hänen tahtonsa mukaan ja siten, kunhan se hänelle riittää ja on sopivaa. Kaikki aikataulut ja ruokarytmit on yhden ihmisen mielivaltaisessa päätäntävallassa, muiden toiveilla tai pyynnöillä ei ole mitään merkitystä, ei edes jouluna. Demokratiaa lapsuudenperheessäni ei ole koskaan tunnettu.

Isäni kaiken lisäksi vihaa joulua, hän ei edes osta äidilleni yhtään lahjaa (tämä minua säälittää ihan hirveästi ja joudunkin sen vuoksi panostamaan äidin lahjoihin oikein urakalla). Lapsilleen hän antaa minimaalisen summan rahaa. Naureskelee muiden lähettämille joulukorteille, ja joulusta nauttiville "hulluille" ja on itse päättänyt että joulukuusta ei lapsuudenkodissani ole, vaikka kaikki muut (5kpl) sitä tahtoisivat. Repii äidin vaivalla laittamia joulukoristeita ja yrittää pilata kaikkien muiden joulumielen keinolla millä hyvänsä.

Äidin vuoksi yritän niellä tuon kaiken kurjuuden. Ajattelen, että koska hän joutuu sietämään tuota inhottavuutta joka päivä, mulla on jonkinlainen velvollisuus yrittää tuoda hänen elämäänsä edes hitunen jouluiloa. Kauhea taakka aikuiselle lapselle! Joka joulu olo on kuin nuijitulla jauhelihalla isäni mökötyksen, loukkausten ja alkoholin käytön vuoksi. Jo viimejouluna sanoin äidille, että ensijouluna vietetään joulua meillä, mutta eihän siitä mitään tulisi. Äitini potisi huonoa omaatuntoa siitä, että on jättänyt miehensä yksin. Isäni ei meille tulisi, se on varmaa.

Vierailija
25/25 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo minuakin surettaa. Eli joudun luopumaan itselleni rakkaasta äidistä, kun en tahdo olla juopon isäni kanssa tekemisissä. Harmittaa että äitini on niin heikko ja alistettu, ihan selvästi läheisriippuvainen. Samalla olen aina vain vähemmän ja vähemmän tekemisissä sisarusteni kanssa. Asunkin nykyisin niin kaukana, etten heitä paljoa edes näe. Se on sääli.

Melkein tulee kyynel silmään, kun kuulen sellaisista isä-tytärsuhteista, joissa osapuolet soittelevat toisilleen ja keskustelevat asioista oikeasti: en voisi edes kuvitella samanlaista tilannetta itselleni. Oikeastaan olen käytännössä ollut aina isätön.

Yritän ihan tietoisesti ajoittaa ne harvat vierailuni aina siten, että isäni olisi töissä. Tästä on seurannut se, että isäni ottaa aina juuri ne päivät vapaaksi, kun olemme tulossa kylään. Hän vahtii äitiäni kuin haukka ja samanaikaisesti ei tahdo olla kanssani tekemisissä, mutta silti pyrkii kaikin tavoin olemaan koko ajan paikalla. On hän sanonut meille suoraankin, ettei tahdo nähdä meitä enää koskaan, miten tuollaisen lausunnon jälkeen voisi ihmiseen suhtautua? Ja äiti kyynelehtii vieressä ja pyytelee anteeksi isäni loukkaavia sanoja.

Minä olen ollut perheessä ainoa, joka on avoimesti ottanut alkoholin käytön isän kanssa puheeksi. Ja tietäähän sen mitä siitä on seurannut: minut on isäni toimesta leimattu perheen mustaksi lampaaksi ja epäilty, josko olen hänen lapsensa ollenkaan. Olen koko ikäni toiminut muutenkin hänen pahan olonsa oksennusämpärinä, minä olen juuri se huono ja kaikin tavoin paha lapsi (aina naapurin ja sukulaisten lapsia huonompi ja surkein sisarusparvestamme), jonka vuoksi on tehty testamenttikin, etten vain röyhkeänä varasta hänen rahojaan. Tuota loukkausta en anna hänelle koskaan anteeksi.