Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-suomalaisista murteista perillä olevat! Kysymys!

Vierailija
20.12.2010 |

Mitä ihmettä tarkoittaa "Het velehoa"? Äänekosken Pikkukaupunkilainen-lehdessä on tuon niminen palsta enkä kertakaikkiaan ymmärrä, mitä se meinaa... Olen asunut täällä nyt pari vuotta eikä asia ole auennut. Joskus olen joltakin ystävältäni yrittänyt kysäistä, mutta en ole saanut selvää vastausta. Tänään juttelin yhden maahanmuuttajanaisen kanssa ja hänkin käytti tuota het-sanaa. Silloin ajattelin, että NYT minun on kyllä otettava asiasta selvää ;-D

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Het = heti, tietysti. :)

Vierailija
2/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Het = heti, tietysti. :)

Veleho = velho, erityisen jännä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla velho? Näin arvauksena.

Vierailija
4/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä. Voisiko se olla heitä velhoa?

Vierailija
5/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole heti? Hmm. Mullekin joku on kyllä ihmetellyt kun olen käyttänyt sitä. On siis jonkinlainen vahvikesana, varmaan merkitykseltään sinnepäin kuin "tosi".

Vierailija
6/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

het=heti

velehoa=velhoa -> jännää

Voisin suomentaa tuon sanonnan myös "niin jännää" tai "tosi jännää".

Vierailija
7/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinku positiivinen etumerkki tai määräävä artikkeli :) Het vissiin, niin asia on tosiaankin niin. Het välleen, niin asia tehdään heti eikä viidestoistapäivä. Ja kun asia on velehoa, se on suorastaan huisin hauskan outoa, sarkastista yms. Veleho voi olla sekä positiivista tai ehkä vähän negatiivistakin, asiayhteydestä riippuen.

Kauhee ku tulikin koti-ikävä, perjantaina het vissiin aamupäivästä ollaan Äänekoskella! Ja tulloo veleho joulu, ettei het yökee tulis! :D :D

Vierailija
8/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meilläkin käytettiin tuota het sanaa. Nyt se on kyllä aika tehokkaasti karissut puheesta, vaikka en Jyväskylää kauempana asukaan. Minusta se ei tarkoita kyllä samaa kuin heti, vaan oli sellainen täyte- ja vahvikesana. Tarkoitukseltaan vastaisi joskus sanaa tosi, esim. Se oli het kivaa. Tai sitten sillä ei ollut erityistä merkitystä ja toimi vain vahvikesanana, esim. Se het tuli sinne ihan päissään.

Vierailija
9/9 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Het ei ole vaikuttanut heti-sanalta ja tuo velho ei itselleni ole tullut edes mieleen... Lehden palstalla on poimintoja muiden lehtien uutisista.

Nyt alkaa tällekin tollolle sanonnat aueta!