Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen miten joululaatikoiden tekoon ei löydy aikaa

Vierailija
19.12.2010 |

Tein juuri porkkana- ja lanttulaatikot paistamista vaille valmiiksi. Lisäksi perunalaatikko on imeltymässä. Aikaa meni vajaa 3tuntia. Se on aika vähän! Toki iltasella perunalaatikko täytyy imeltymisen jälkeen vielä viimeistellä ja jouluaattona paistaa, mutta aika pieni työ noissa on...

Ja meilläkin on lapsia, mutta ihmettelen monia ihmisiä jotka sanovat, että laatikoiden teko on niin työlästä, että ostavat mieluummin valmiina. Toki valmiinakin saa, pidämme niiden mausta itsekin, mutta kyllä se itse tehty on kuitenkin parempi.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, paistaa taytyy uunissa viela, mut sehan on vasta aaton homma!

Millos sitten paistetaan lanttulaatikko? Ja miten se tehdään? Millon paistetaan perunalaatikko? Sitähän ei voi pakastaa edes. Kinkku paistetaan aattoa edeltävänä yönä joten aaton olis uuni vapaa mutta miten se kaikki onnistuu?

t. talousihme

Vierailija
22/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos ei ole koskaan tehnyt laatikoita, ajatus niiden tekemisestä voi tuntua työläältä. Hirvittää se, että mitä jos ne epäonnistuu ja menee pilalle ja sitten harmittaa kamalasti turhaan nähty vaiva. Minä ainakin olen tässä juuri arpomassa että yrittäisinkö itse vai en. Kun tuntuu etten haltsaa sitäkään että milloin mikäkin pitäisi paistaa kun kinkun paistollekin pitäisi jäädä uuniaikaa. Tottumattomuutta siis.

äiti onneksi tekee meitin laatikot,koska hän haluaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun kuorii porkkanat, paloittelee ja keittaa suolatussa vedessa. Samaan aikaan voi keittaa ohrapuuron, maitoon tietty. Kun porkkanat kypsia, soseutus, ja puuro sekaan. Maustaminen ja sekaan pari munaa. Vuokiin. Aikaa menee maks 45 minuuttia. Ok, paistaa taytyy uunissa viela, mut sehan on vasta aaton homma!

Vierailija
24/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen sen itse raakana valmiiksi, pakastan ja paistan kypsäksi luultavammin keskiviikkona. Pari päivää "lepää" jääkaapissa valmiina, maku paranee. Laitan ulos kaikki laatikot tänään pakastumaan, ei siitä yhdenkään maku huonone.

Ja minä en ole kotona makaava kotiäiti :) Ihan olen huomennakin töihin lähdössä, joten kyse ei ole siitä ja hyvin riittää aikaa siitä huolimatta.

Sain tuohon kulumaan noin monta tuntia, koska tein siinä samalla muutakin. Kun odotin lanttujen ja perunoiden kypsymistä, laitoin pyykkiä jne. Jos olisin koko ajan huiskinut keittiössä menemään, monen kattilan avulla, niin eipä olisi mennyt edes tuota vajaata kolmea tuntia. Tein yhden laatikon kerrallaan enkä montaa samaan aikaan. Ehdin siinä ohessa ystävänkin kanssa puhelimessä rupattelemaan.

Täällä nähtävästi joku muukin esiintyy apna, kuin minä.

Mutta kaikesta huolimatta - jokainen tavallaan. Ei se minusta väärin ole jos joku haluaa käyttää tuonkin ajan muulla tavalla. Ihmettelen vain monesti sitä perustelua "ei ole aikaa, laatikoiden teko on niin työlästä", koska työlästähän se ei ole. Tekovaihe vie vähän, paistaminen pidempään. Toki jokaisen aika on suhteellista ja siten jokainen tehkööt niin miten parhaakseen näkee.

ap

Vierailija
25/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joku ei ehdi seuraamaan maailman taloutta, osakekursseja ja opiskelemaan ranskaa.

Kun minä ehdin tekemään noita, niin miksi kaikki muutkin eivät? Ihme juttu.

Vierailija
26/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei löydy mielenkiintoa.

Se mielenkiinnon puuttuminen jotain asiaa kohtaan on aivan eri asia kuin perustella sitä sanomalla: ei ole aikaa.

Jos joku ei halua tehdä jouluruokia sen takia, että homma ei kiinnosta tai haluaa käyttää sen ajan johonkin muuhun, niin hyvä näin.

ap

kuinka joku ei ehdi seuraamaan maailman taloutta, osakekursseja ja opiskelemaan ranskaa.

Kun minä ehdin tekemään noita, niin miksi kaikki muutkin eivät? Ihme juttu.

Vierailija
27/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan yhtä hyvää ellei jopa parempaa kuin itse tehty. En jaksa kuluttaa sitä 3h aikaa laatikoiden vääntämiseen kun saan yhtä hyvää valmiinakin. Katsokaas kun muualtakin saa kuin Prismasta :D

Vierailija
28/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei se siitä ajasta olekaan kiinni. Aikaa olisi vaikka oman joulusian kasvattamiseen, mutta en tykkää touhuta keittiössä, enkä laatikoista niin paljoa pidä, etteivät kaupan laatikot menisi:)

Vierailija
29/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakuilla ei ole aikaa lukea maailmakirjallisuutta viikoittain. Halvempaa harrastusta kuin kirjastot ei löydy. Kirjoja saa lainata ilmaiseksi ja voi jopa ehdottaa, että mitä kirjoja ostavat. Aina näitä toiveita ei voi ottaa huomioon, mutta joskus ainakin.

Vierailija
30/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee paras porkkanalaatikko. Riisi ja porkkana, yok!

Vierailija
31/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, paistaa taytyy uunissa viela, mut sehan on vasta aaton homma!

Millos sitten paistetaan lanttulaatikko? Ja miten se tehdään? Millon paistetaan perunalaatikko? Sitähän ei voi pakastaa edes. Kinkku paistetaan aattoa edeltävänä yönä joten aaton olis uuni vapaa mutta miten se kaikki onnistuu?

t. talousihme

jouluaattona. Ei ne laatikot niin isoja ole, etteiko kolmea uuniin saisi mahtumaan!

Mutta jos on ajasta ja uunintilasta puute, niin voihan nuo laatikot paistaakin valmiiksi ja laittaa pakastimeen. Sitten vain lammitella aattona.

Meilla on kylla laitettu perunalaatikot paistamisen jalkeen pakastimeen, lapsuudenkodissa, ja hyvin sailyivat.

Vierailija
32/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimääräistä aikaa.

Kaikilla ei semmoista luksusta ole.

Meillä on tänä vuonna tosi tiukka aikataulu. Hyvä että ehditään koti koristelemaan joulua varten. Tänä vuonna nyt vaan on tämmöistä kiireisempää (johtuen lähinnä omasta, lasten ja isonhempien sairasteluista).

Kyllä elämä vielä ap:kin ehtiin opettamaan niin ei tarvitse hölmöjä ihmetellä :)

Vierailija
33/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mummo tekee, niinkuin joka vuosi ja muiden tekemiä en syö, ainakaan itsetekemiäni (ja olen kokki).

Mitäpä se kellekkään kuuluu, kuka mitäkin jouluna tekee itse taikka ostaa valmiina, vaan ap:n kirjoituksesta paistaa selkeästi läpi itsensä ylistäminen. "teinpäs laatikot, olenhan nyt hyvä äiti ja vaimo?" Hohhoijjaa....

Mutta hyvää joulunodotusta vaan kaikille tasaapuolisesti.

Vierailija
34/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi ja porkkana, yok!

tää on mun nannaa :P

Vierailija
35/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos ruokavalmistelujen teko ei kiinnosta, sen voi suoraan sanoa. Ei siinä ole mitään pahaa ostaa ruokia kaupasta tai tilata niitä. Minua itseänikin ärsyttää henkilöt jotka verhoilevat syyt sanomalla: olen kiireinen enkä ehdi. Oikeat syyt ovat ihan muuta.

Miksi ei voi sanoa niin miten asiat ovat? Kuten tässäkin on moni sanonut: kokee kaupan laatikot paremmiksi ym.

Aivan sama asia esiintyy vauvan ruokien teossa: monet sanovat, etteivät ehdi niitä tekemään. Sen vuoksi käyttävät valmisruokia. Sen sijaan aikaa löytyy RANSKAN OPISKELUUN, MAAILMAN HISTORIAAn ja muuhun ihmeelliseen, mutta sitä yhtä tuntia vauvan ruuan tekoon ei löydy millään.

Rehellisyyttä perään kuuluvan, arvon rouvat. Rehellisyys on asia mitä arvostan, mutta tekosyyt ovat naurettavia.

nimim. osan laatikoista itse tekevä. Loput kaupasta, koska maistuvat sieltä paremmin.

Vierailija
36/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on makuaisti tallella, hyi hemmetti. Teeppä ne ilman pakastusta valmiiksi ja "ylepeile" sitten. Hyh. Meillä ei syödä pakastekinkkuakaan, saatikka pakastelaatikoita.

Vierailija
37/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en erityisesti. Meidän perheellemme maistuvat kaupan valmislaatikot oikein hyvin. En halua käyttää energiaani laatikoiden vääntämiseen, vähennän siten joulustressiäni. Tuntuu, että tekemistä on ennen joulua muutenkin paljon. Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut ovat tottuneet jo lapsuudenkodissaan, että kaikki tehdään itse, ja se kuuluu perinteeseen. En yritä laittaa itseäni samaan muottiin jonkun sellaisen kanssa, jolle ruoanlaitto on ominta itseä. Hienoa, että he loistavat sillä saralla, minä sitten jollakin muulla : ).

Vierailija
38/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen vain monia läheisiäni, jotka suorastaan valittavat, etteivät ehdi tekemään. Aikaa kuitenkin löytyy vaikka mihin "turhaan" ja sen ohella valittamalla valittavat, kuinka aikaa ei löydy, vaan joutuvat ostamaan niitä kaupan "paskalaatikoita". Mikäli aikaa löytyy baarissa juoksemiseen, minun luonani tunti toisensa perään kahvitteluun, ylimääräisille ostoskierroksille jne, niin miten ei löydy laatikoiden tekoon, jos kuitenkin ne laatikot ovat ihmisille niin tärkeitä?

Uskon, että näissä tapauksissa totuus on se, että tuo kaikki muu tuntuu kiinnostavammalta. Ja minullehan se on aivan sama mihin ihmiset aikansa käyttävät - jokainen käyttää sen niin miten parhaakseen näkee, mutta en jaksa kuunnella sitä valitusta "kun ei ole aikaa". Se on paskapuhetta, suorastaan.

Ja kuten täälläkin joku sanoi, joulu on niin kiireinen, että hyvä jos ehtii kodin koristelemaan. Toki ymmärrän tuollaisen tilanteen, enkä näe siinä mitään kummallista.

Kuten edellä sanottu: rehellisyys parasta, tekosyyt naurettavia. En minä pidä kaupasta laatikoita ostavia ihmisiä yhtään huonompina.

Kyllä tämänkin aloituksen voi ymmärtää kuinka vain väärin, jos oikeasti haluaa. Tarkoitus ei ole kehuskella, levennellä tai muuten korottaa itseäni jalustalle.

ap

Vierailija
39/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä maku muutu. Erona on juuri se, että pakastaa ennen paistamista, ei toisin päin.

Mutta, jokaisen makuaisti on omanlainen kuten myöskin reseptit. Jos sinä et tykkää, ei se sano sitä, että ruuat meidän suussamme maistuisi huonolta.

Tästä taas huomaa kuinka lynkkaavia aikuiset ihmiset voivat olla. Koska minä teen laatikot enkä ymmärrä tekosyistä puhuvia ihmisiä, minä yleipen ja kehuskelen - ja olen täysin ymmärtämätön kusipää. Jos minä pakastan ruuat, olen makuaistiton idiootti joka syö jouluaattoisin paskaa - ja vielä kehuskelen sillä. Voi luoja teitä ihmisiä.

ap

Vierailija
40/55 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eik Tästä taas huomaa kuinka lynkkaavia aikuiset ihmiset voivat olla. Koska minä teen laatikot enkä ymmärrä tekosyistä puhuvia ihmisiä, minä yleipen ja kehuskelen - ja olen täysin ymmärtämätön kusipää. Jos minä pakastan ruuat, olen makuaistiton idiootti joka syö jouluaattoisin paskaa - ja vielä kehuskelen sillä. Voi luoja teitä ihmisiä. ap

Ja vielä huumorintajutonkin.