Anopin mielestä emme saa ehkäistä
Anoppi on vanhoillislestadiolainen (ja mekin kyllä ollaan).
Kommentit (103)
No se on julistanut että mä olen riistänyt siltä lastenlapsia jo ties kuinka monta koska oon ehkäissyt (osin salaa mieheltänikin koska se ei kans oikeen tätä hyväksy)
Älä nyt ihmeessä kerro, ja piilota ehkäisyvälineet, ettei hän niitä löydä.
Miten hän muuten suhtautuisi, jos ette käyttäisi ehkäisyä ja et silti tulisi raskaaksi? Jos olisitte lapsettomia tahtomattanne?
Mutta eikö tuo olis siis valehtelemista ?
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Jopa apella ja anopilla.
Mutta eikö tuo olis siis valehtelemista ?
Kuule, olen äskettäin ry:n taakse jättänyt hja sanon sinulle. Siellä KAIKKI valehtelee toinen toisilleen.
En itse koskaan ymmärtänyt puoliakaan niistä säännöistä,joita Raamatun sanalla perusteltiin. Mutta noudatin kun ajattelin että niin kuuluu tehdä. Mutta lopullinen niitti eropäätökselle tuli siinä hetkessä,kun eräs rakas vl-sukulaiseni sanoi,että hän katsoo elokuvia hyvällä omallatunnolla ja käy sunnuntaisin seuroissa.
JA että hän haluaa olla uskovainen evankeliumin takia.
Ainakin minun käsitys on aina ollut se,ettei vl voi katsoa elokuvia hyvällä omallatunnolla. Olin aivan tyrmistynyt. Lopulta huomasin tätä samanlaista kaksinaamasuutta joka puolella. Kiitos, mulle riitti.
Se kaksinaamaisuus tekee kaikesta SAASTAA. keneenkään et voi oikeasti luottaa.
koska en ole itse noin tiiviistä yhteisöstä, niin en voi tietää miltä sinusta ihan oikeasti tuntuu.
Miten anoppi on päässyt selville ehkäisystäsi?
Miksi olisi kaksinaamaista katsoa elokuvia ja käydä seuroissa? Mun mielestä se on kaksinaamaista vasta silloin, jos saarnaa muille miten elokuvat ovat syntiä ja sitten kuitenkin "hyvällä omallatunnolla" niitä itse katsoo.
Minäkin katson elokuvia hyvällä omallatunnolla, mutta myös avoimesti sen kerron jos tulee puhetta. Mä olen ymmärtänyt niin, että tapa-asiat ovat tapa-asioita ja niistä voi ihmiset olla eri mieltä. Evankeliumi on se tärkein asia jonka takia käyn seuroissa. Olenko sitten kaksinaamainen? Mielestäni en. :(
Ja ap:lle sanoisin, että ehkäise hyvällä mielellä jos teidän perheen tilanne sitä vaatii. Ei sun tarvi anopille tai kellekään muulle siitä puhua. Jumala on se joka näkee sydämeen.
t. vl
Minunhan piti kertoa että kiellän uskoni, se tarkoittaa että en enää käy seuroissa ry:llä, koska en pysty masennukseni ja voimattomuuteni takia ottamaan uusia lapsia vastaan (ainakaan vähään aikaan, tulevaisuduesta en tiedä). Siis että minun täytyy ehkäistä enkä edes pidä ehhkäisykieltoa Raamatun mukaisena. jotkut asiat on meikäläisyydessä ihan ihmisvaraisia määräyksiä.
Minua surettaa se, että tässä uskossa ei sallita yksilönvapautta tai ajatusten poikkeavuutta. Kuitenkin koen, että tässä uskossa on kyllä paljon hyvää ja oikeaakin Jumalan sanan mukaista elämää.
Mutta minun mielestä ei pitäis valehdella siis jos ei hyväksy ehkäisykieltoa (kuten minä en hyväksy) niin ei silloin voi olla uskomassa siten kuin vl.
Joo, kaksinaamaisuudesta on moni muukin kärsinyt ry:llä
http://freepathways.wordpress.com/2009/09/08/srk-kannanotot/
Mikä tilanne oli, että kerroit, vai kertoiko miehesi? Olet tehnyt ihan oikean ratkaisun, päätyessäsi ehkäisyyn, kun et lapsia jaksa/voi/halua ottaa vastaan. Ymmärrän, että tilanteesta voi kasvaa ihan helvettimäinen toisten vl:ien vuoksi. Kuuntele omaa sisintäsi, jatkat ehkäisyä, kun koet että se on mielestäsi oikea ratkaisu. Onko sinulle pidetty puhutteluja vai miten siionin asuvaiset ovat sinuun suhtautuneet? Muista, että sinulla on täysi oikeus kieltäytyä keskustelemasta asiasta kenenkään kanssa, kenen kanssa et halua keskustella. Meillä ehkäistään myös, mutta olen ollut asiasta aika vaitonainen. Tosin en ole koskaan valehdellut asian tiimoilta kellekään.
Voimia ja siunausta sinulle! Jumala rakastaa sinua ja sinä kelpaat Jumalalle, vaikka et kaikille vl:lle kelpaakaan.
Toinen ehkäisevä vl
Siis kerroin syyn miksi en pysty /jaksa enää olla vl.
Miksi siitä kuitenkin nousi kova haloo siionissa, jos lähdit pois liikkeestä? Seuroihinhan voit aina mennä, vaikka et vl olekaan. Uskovaisena tosin sinua ei pidetä. Ei ainakaan kovin moni pidä.
vl
Siis kerroin syyn miksi en pysty /jaksa enää olla vl.
Luulisi että on raskasta piilotella todellisia käsityksiään. Kristus on tehnyt meistä vapaita, saamme vaeltaa Hänen kirkkonsa jäsenenä sellaisina kuin olemme!
Miten hän muuten suhtautuisi, jos ette käyttäisi ehkäisyä ja et silti tulisi raskaaksi? Jos olisitte lapsettomia tahtomattanne?
Niin, lapsettomuutta pidetään suurena onnettomuutena... usein ry:llä puhutaan selänä takana ja epäillään että pari on jollain lailla rikkonut Jumalaa vastaan ja saanut rangaistuksen. Usein epäpillään myös että pari ehkäisee salaa (koska niin moni vl aviopari ehkäisee salaa nykyään).
Selän takana puhuminen on rauhanyhdistyksellä aivan älyttömissä mitoissa .
[iSelän takana puhuminen on rauhanyhdistyksellä aivan älyttömissä mitoissa .
[/quote]
"Selkäänpuukotus" on tosiaan aika karmea sana mutta kuvaa sitä mitä on koettu.
Lapsettoman parin kokemuksia:
http://freepathways.wordpress.com/2010/07/28/ai-mutta-ei-lapsia/
No jos sinä koet että et voi olla uskovainen jos/kun ehkäiset, niin sitten se on sinun kohdallasi niin. Ikävää on joka tapauksessa se että joudut kokemaan painostusta asiasta jonka ei pitäisi kuulua kenellekään muulle kuin sinulle (ja miehellesi).
Toivoisin vain, ettei tää ehkäisyasiakaan tulisi uskomisen esteeksi kenelläkään väsyneellä äidillä. Kun ei uskominen ole lasten määrästä kiinni. Olet ihan oikeassa siinä että vl:illä on paljon ihmisperäisiä uskomuksia ja käsityksiä jotka eivät ole Raamatusta peräisin.
Ap, haluatko sinä silti olla uskovainen, tai uskotko, vaikka oletkin irtisanoutunut vl-liikkeestä? Oletko etsinyt jotain toista seurakuntaa tai yhteisöä johon haluaisit kuulua, vai uskotko että vl on ainoa oikea usko?
t. vl
Alussa kirjoitit että tekin olette vl:iä, mutta myöhemmin että et ole.
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Jopa apella ja anopilla.
Mutta ei painostamiseen eikä pakottamiseen. :-(
Miten minusta tuntuu, etta melkein jokainen vanhoillislestadiolainen nuori kuitenkin tekee asioita, joita heidän "ei kuuluisi tehdä"?
Esimerkiksi
kuuntelee pop-musiikkia (mp3soittimella tai autossa, telkkarista..), katsoo telkkaria (meille tullessaan heti ekana pyydetaan telkkari auki..)
ja meikkaa (esim. meikkivoidetta ja ripsiväriä olen monen nahnyt laittavan).
Yksi sinkku-VL sai jopa lapsen.
Mikas järki teillä atässä sitten oikein on...
Tuntuipa kalseahkolta löytää tällanen viestiketju joka on kopioitu lähes sanasta sanaan toisesta keskustelupalstalta. Joko jollain on täsmälleen samanlainen tilanne ja samoilla sanoilla tai sitten joku kokee tyydytystä levitellä asiaa toisilla palstoilla omissa nimissään.
Eli tämän ketjun ap ei ole sama kuin 2+ palstan ap saman aiheen alla.
Tässä ilmainen vinkki: kerro jollekin vl-ystävälle "luottamuksellisesti" että ette ehkäise, mutta että lapsia ei vaan kuulu ja se on tosi raskastasta. Kyllä se juttu varmaan siitä sitten leviää ;).