Onko yleistä, että vielä 8-vuotiaskin uskoo joulupukkiin?
Minkä ikäisenä oma lapsesi on lopettanut uskomisen / uskooko edelleen?
Kommentit (64)
ihan täysillä ja niin tuntuvat uskovan kaikki hänen kaverinsakin. Tänään poika löysi vahingossa varastosta yhden joululahjan ja kysyi mitä se teki varastossa. Sanoin, et ostettiin se sulle lahjaksi, kun sait niin hyvän todistuksen ja annettiinkin sit jo tänään. Poika vaan ihmetteli, et mitäs jos joulupukki tuo saman pelin, kun olin sitä jo joulupukilta toivonut?
Ei todellakaan ole "tehty töitä" että lapsi uskoisi pukkiin: puhu pukille! Ei nyt suoraan olla sanottu, ettei joulupukkia ole olemassa, mutta ei todellakaan ole tuettu pukkiin uskomista.
Samoin hammaskeijuun ja pääsiäispupuun:) Kyllä ne joskus keksi että näitä ei ole olemassa, mutta halusivat jatkaa uskomista, onhan se maailma niin jännittävämpi paikka;)
uskomasta 5v:nä. Varmaan jo sitä ennen. Tunnisti isoveljen kolmevuotiaana (silloin 18v) joulupukiksi ja turha oli enää keksiä mitään. On muutenki jotenkin pikkuvanha ja älyllisesti kaikkea ajatteleva.
Mun puolesta olis voinut uskoa vielä muutaman vuoden:D
Tuskin ottaakaan, varmaan tajunnut asian jo viime vuonna, mutta on mukana leikissä. Olisin itse asiassa hämmästynyt, jos koskaan kysyisi, onko pukkia oikeasti olemassa. Paljon kivempihan se on "uskoa" pukkiin.
heti kouluiässä ollaan ite kerrottu lapsille että mikä joulupukki oikeesti on. Ja ovathan sitte ite kattonu kaupassa niitä pukin naamareita ja muita ja nauravat että tuommosetko isi aina päälle laittaa. Ihmettelen miks lasten pitäs niin pitkään uskoa siihen, täällä kaikki sanoo että hyvä niin, jos uskoo 8v pukkiin? Mitä hyvää siinä on..?
lapset jotka osaavat jo lukea ja kirjoittaa, huomaa medioissa monenlaisia juttuja joulupukista/pukeista?
Olisin hieman huolissani jos 8 vuotiaalleni menisi vielä joulupukki valheet läpi :)
Tietää tosin, että muutkin ostavat lahjoja, mutta yksi on ihan varmana pukilta. Ja tietää, ettei kaikki pukit ole aitoja, mut eihän se yksi pukki jokapaikkaan ehtiskään... ;) Ja tonttuihin uskotaan myös. Osin varmasti kyse siitäkin, että _haluaa_ uskoa. Olen joskus hienovaraisesti jopa vihjaillut totuudesta, mutta eipä tuo ota kuuleviin korviinsa...
Hammaskeijuun ei usko. Kerran kuiskasi mulle, että ei kerrota vielä pikkuveljelle (jolta ei siis vielä ole yhtään hammasta lähtenyt), että hän tietää. Tietää, ettei hammaskeijua ihan oikeasti ole ja äiti se laittaa kolikon tyynyn alle ja kerää hampaat pieneen purkkiin... :P
Sinänsä minusta ei ole ollenkaan erikoista, että lukutaitoinen lapsi uskoo joulupukkiin. Toiseksi vanhin esim. oppi lukemaan 4v mutta uskoi pukkiin 7v asti. Lapsi jättää helposti huomiotta sellaisen, mikä ei kiinnosta tai sovi omaan ajatteluun tai mitä ei vain halua uskoa.
Oikea joulupukki on silti olemassa. Meilläkin tunnistivat lapset pukin teinin kaveriksi viime vuonna, mutta ei se uskoa vähennä. Lapset tietävät että pukiksi voi pukeutua (niinkuin hekin pukeutuvat tontuksi) mutta oikea pukki on silti olemassa.
t. se jonka 7v ja 8v haluavat uskoa pukkiin
lapset jotka osaavat jo lukea ja kirjoittaa, huomaa medioissa monenlaisia juttuja joulupukista/pukeista?
Olisin hieman huolissani jos 8 vuotiaalleni menisi vielä joulupukki valheet läpi :)
koska ei olla jouluna kotona. Muuten olisivat vielä uskoneet - epäilyistä huolimatta. JA ainakin nuorempi taitaa uskoa, että sei pukki oikeasti kuitenkin on olemassa, vaikkei se meillä käykään...
lapset 7 ja 9 v.
ettei taida enää uskoa joulupukkiin. Minusta oli ihanaa, että noin pitkään säilytti uskonsa! Pari päivää sitten irtosi hammas, totesi nauraen, että haluaa laittaa sen tyynyn alle, vaikkei enää hammaskeijuun uskokaan. Samoin halusi jättää joulupukille toivolistan portaille, koska se tuntuu kivalta ja siitä tulee jouluinen olo:-).
uskovat vielä joulupukkiin. Mitä teillä oikein luetaan? Minä ainakin tuossa iässä luin jo sanomalehtiä yms.
Asutaan muslimimaassa, eikä täällä ole ketään korjaamassa asian todellista laitaa;)
..ja minusta se on tosi hellyttävää.. Tuota uskoa en muksulta pois halua niin kauan kuin mahdollista.
Suurin osa tuon ikäisistä HALUAA uskoa pukkiin, ja vaikka looginen päättely sanoisi muuta, säilyy usko joulupukkiin vielä.
8 vuotiaan looginen päättelykyky on jo sen verran kehittynyt.
Juuri kuuntelin, kun tokaluokkalaiseni keskustelivat aiheesta "onko hammaskeiju totta". Ja pari yleensä niissä loogisissa tehtävissä parhaiten pärjäävää tuli siihen tulokseen, että "kuka sen rahan muka muuten laittaisi". :)
tai ainakin haluaa uskoa. On jo kysellyt että onko pukkia olemassa, mutta kyllä meillä vielä kirjoitettiin lahjatoiveet pukille. Saa uskoa niin pitkään kuin haluaa, en usko sen millään lailla vahingoittavan psyykettä.
että vaikka en enää uskonut, valehtelin vuosia uskovani, koska tiesin, että sitten kun en usko, meille ei enää tilata joulupukkia! Meille taisi tulla pukki viimeisen kerran, kun olin 12v, vaikka en ollut vuosiin uskonut pukkiin. Eli kyllä se lapsi voi huijata ja väittää uskovansa pukkiin, itse ainakin tein niin, vaikka tiesin totuuden.
Meidän lukeva 6-vuotiaskin on jo bongannut muutaman otsikon ja mainoksen (mm. joulupukkien työnhakuilmoitukset) joista selviää todellisuus...