Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-v. tyttö haluaa aloittaa ratsastuksen. Kannattaako ensin pyytää yksityisiä tunteja vai

Vierailija
17.12.2010 |

mennä alkeiskurssille?

Kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä kokeilemassa pari kertaa ja monilla talleilla onkin kaikkia tutustumistarjouksia yms. Sitten voi aloittaa sopivassa ryhmässä. Itse kävin ryhmätunneilla ja meillä ei olisi edes mihinkään yksityistunteihin ollut varaa, koska ainakin täällä päin ne olivat huomattavasti kalliimpia. Toisaalta olisin myöhemmin kaivannut yksityistuntejakin esim. jonkun vaikean asian hyvään oppimiseen. Eli ehkä sitten myöhemmin voisi niitä yksityistunteja ottaa, kun osaa jo perusasiat. Kyllä ryhmätunnilla alkuun pääsee. Minulla on myös kokemusta liian tiukasta opettajasta ja toisaalta liian "lepsusta" jonka tunneilta ei saanut oikein mitään neuvoa. Myös tuo ryhmähenki talleilla vaihtelee paljon. Aluksi silläkin tallilla oli hyvä kaikkien käydä, mutta sitten tilanne muuttui.

Minä olen varmaan siitä poikkeus, että aloitin ratsastuksen "maalaistallilla" missä ei ollut edes kunnon opetusta ja sai aika paljon itse mennä ( valvonnassa kyllä). Jälkeen päin ajateltuna tuo kuulostaa aika hurjalta, mutta itselle ei siellä mitään pahempaa sattunut ja kaikki ratsut olivat ihan selväjärkisiä, vaikka monesti kentällä yksinkin mentiin. Olin monesti siellä leireillä ja toisaalta opin myös tosi paljon niitä perusasioita ihan niiltä tallin vanhemmilta tytöiltä. Sitten myöhemmin siirryin sinne ratsastuskouluun, jossa meno olisin sitten välillä aika tylsää tuon toisen tallin jälkeen, jossa olin tottunut maastoilemaan ja olemaan itsenäinen eli siinä mielessä kävin näillä talleilla "väärässä järjestyksessä".  Silti täytyy vielä todeta, että tuo "maalaistalli" oli ehkä itselle se parempi vaihtoehto.Älkää silti ottako minusta mallia, koska välillä oli onni matkassa, kun ei mitään sattunut.

Vierailija
22/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli toki outo maalaistalli, mutta meilläkin länkkärityyppisesti koulutetuilla hevosilla pystyi kyllä natiaisetkin oppimaan hevosen hallintaa. Toki olisi tapahtunut karmeita jos salama olisi viereen iskenyt, mutta eihän se aikuisenkaan käsissä silloin hevonen pysy. Kysymys on enemmän silloin siitä, että kumpi pysyy paremmin selässä. Yllättävän usein se on se lapsi, jo muutaman kuukauden harrastuksen jälkeen.

Mutta toisaalta, sellaisia talleja kuin minun ei taida monta löytyä. Eihän se minunkaan ollut kannattava. Että ehkei kannata tästä mennä intoutumaan kenenkään viemään lastaan mihin tahansa ladon taakse superoppiin. Nimittäin, nyt kun itsellä on lapsia, niin eipä tekisi mieli ihan kenen vain opetukseen noita päästääkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin lapsen kanssa ensin tutustumaan talliin ja jos olisi hyvä, niin lapsi saisi mennä alkeiskurssille. Sen jälkeen jatkaa vakiotunnille.

Huomiota kannattaa kiinnittää opettajaan, erityisesti tuon ikäisen lapsen ollessa kyseessä siihen kuinka kohtelee lapsia. Tietenkin myös hevosiin, että ovat turvallisen ja täysjärkisen oloisia. Lisäksi kannattaa itse kulkea mukana, jotta näkee sen touhuun ja myös tallin hengen/hierarkian.

Vaikka niitä varsinaisia ratsastuskouluja suositellaan, niin varsinkin nuoremmille voi löytyä mukavia pikkutallejakin. Niissä ei välttämättä koe olevansa koneistossa ja saattaa saada touhuta leppoisammin hevosten kanssa. Niissä ratsastuskouluissa pärjää usein vähän paremmin itsekseen joko vähän vanhemmat tai hyvin tomerat lapset.

Ja vielä tuosta iästä. 7v painottuu helposti hieman eri asiat kuin yli 10v:lla. Oma lapseni aloitti säännöllisesti ratsastamisen 6v:na ja silloin lähinnä oppi oli enemmän istuntaa ja tasapainoa (meni paljon myös ilman satulaa). Kun pääsi hommaan sisälle, niin sitten järjestys oli normiratsastuskoulun vastaista sillä että laukkasivat paljon (eivät vain lyhyitä pätkiä, vaan pidempään niin että tuntui luontevalta). Tästä eteenpäin ja samalla tuli jotain hevosen hallintaakin ja sitten myös esteitä. Vasta iän ja ajan myötä tuntui tulevan enemmän sitä hevosen hallintaa ja sävyjä siihen. Eli ensin tuli siis istunta, sitten vauhti ja vasta sen jälkeen se normiratsastuskouluissa haettu hallinta, eli iän vuoksi eteneminen on ollut vähän oudossa järjestyksessä.

Vierailija
24/24 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätunnille vaan suoraan. Turhaa tuhlata niin paljon rahaa uuteen harrastukseen, josta ei ole vielä varma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän