Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-v. tyttö haluaa aloittaa ratsastuksen. Kannattaako ensin pyytää yksityisiä tunteja vai

Vierailija
17.12.2010 |

mennä alkeiskurssille?

Kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratsastan ja molemmat lapseni myös (7v ja 8v) Isommalla jo yksi leirikin takana viime kesältä. Ratsastavat 1-2h viikko lisäksi hoitavat hevosia. Suomen ratsastajainliiton suositus alkeiskurssin ikärajaksi on 8v. Mulla lapset aloittaneet kyllä 5v, mutta silloin irtotunneilla... sen ikäinen ei vielä isossa ryhmässä hallitse hevosta tarpeeksi hyvin. Pitää ottaa huomioon, että eläimet on eläimiä. Esim. talvella maneesin katolta voi pudota lunta - kuuluu melkoinen ääni hevoset voi säikkyä. Talleilla kannattaa käydä seuraamassa alkeiskurssin tunteja jutella lasten ja aikuisten kanssa niin ei tule pettymyksiä. Alalla liikkuu valitettavasti myös ihmisiä jotka eivät sovellu lapsiryhmien opettajiksi. :-( Täällä joku kirjoitti, ettei varusteisiin kannata satsata. Minä taas olen sitä mieltä, että kannattaa hankkia hyvät tukevat ratsastusjalkineet, sopiva turvakypärä, hanskat, housut ja turvaliivi on loppujen lopuksi pieni satsaus, jos haluaa lapsensa nauttivan harrastuksestaan ja lapsen turvallisuuskin on tärkeää.

Vierailija
2/24 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pienelle. Sitten vasta alkeiskurssi. Ja jos kiinnostaa niin sitte lasten tunneille. Tärkeetä on mun mielestä löytää hyvä ope. MOnet on aika karkeita. Mut kannustavia, lapsia ymmärtäviäkin löytyy.

Ratsastus on erittäin hieno harrastus varsinkin jos on viisas ope joka opettaa et hevonen ei ole mikään harrastusväline vaan hieno, herkkä tunteva eläin ja ratsastus perustuu siihen että oppii keskustelemaan hevosen kanssa. Eikä siihen kuinka hienot varusteet sulla on tai kuinka ison esteen uskallat hypätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratsastus on niin suosittu harrastus että ryhmät on täynnä ja hepat täystyöllistettyjä. Ratsataako joku tuttunne, tai tiedätkö jotain joka osaisi suositella hyvää aloittelijan tallia paikkakunnalta? Me mentiin mutu-tuntumalta tytön ollessa 6-v tallille joka vaikutti hyvälle ja asialliselle. Opettaja oli vaan niin pelottava, että lapset parkui tunnin jälkeen. Kurssi tai suoraan alkeistunnit olisi siinäkin mielessä hyviä, että tyttönne tutustuu muihin talleilla, saattaa pyöriä näiden tyttöjen kanssa siellä seuraavat 10 vuotta.

Varsuteisiin ei vielä kannata kauheasti uhrata, oma kypärä on kyllä kiva olla. Muuten pärjää ihan tavallisissa ulkovaatteissa ja Kuomat jalassakin voi ratsastaa.

Kiva harrastus ratsastus on, minä innostuin tyttären myötä itsekin pollen selkään.

Vierailija
4/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttösi koskaan kokeillut ratsastamista? Jos ei ole ikinä ollut hevosen selässä niin kannattaa ensin ostaa yksi tunti ja jatkaa siitä sitten alkeiskurssille, jos kiinnostusta riittää.

Vierailija
5/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä alkeiskurssille?

Kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita.

ja kesällä käytiin kotikaupungissa tallilla, jossa oli talutustunteja. Lapset kokeilivat ensin 30 min ja toisella kerralla kokonaisen tunnin. Näitä talutusratsastuksia ollaan koluttu jo vuosien ajan.

Alkeiskurssille en laita heitä vielä vuosiin, keväällä ja kesällä käydään näillä satunnaisilla tunneilla ja ehkä joskus leirilläkin. Vasta sitten myöhemmin maksan heidät alkeiskurssille, jos kiva talli löytyy ja talous antaa myöten.

Lapset ovat eskarilainen ja koululainen.

terkuin ratsastava äiti

Vierailija
6/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevosilla on taluttajat niin kauan kunnes on tarpeellista. En tuhlaisi rahoja yksityistuntiin alussa. Ratsastaminen on kuitenkin lapselle ensimmäiset 6kk lähinnä hevosen selässä istumista ja niin sen pitää ollakin. Hevonen on iso eläin, jota ei heti lapsi hallitse eikä sellaista pidä edes yrittää. Yksityistunti ei antaisi sen enempää kuin alkeisryhmäänkään osallistuminen. Sen sijaan siinä vaiheessa kun taluttaja jää pois, saattaa muutamasta yksityistunnista olla apua kun ryhdytään oikeasti itse hallitsemaan hevosta.

Vierailija
7/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Pirkanmaalla, ja täällä useampikin talli tarjoaa talutusratsastusta, josta on helppo aloittaa. Useimmiten ei tarvitse sitoutua kuin viikoksi kerrallaan, eli voi katsoa, kiinnostaako vai ei.

Meillä ovat lapset ratsastaneet nyt tämän syksyn pienellä tallilla talutusratsastuksessa (8 v. poika ja 5,5 v. tyttö). On ollut tosi helppoa, kun talli on pieni ja opettajalla on aikaa kiinnittää huomiota kaikkiin ratsastajiin. Taluttajana on välillä tallityttöjä, ja usein minä itse olen taluttanut toisen lapsen heppaa. Harrastus on lähtenyt hyvin käyntiin, ja lapset tykkäävät.

Sanoisin, että kannattaa vähän kysellä ympäriltä, mikä on hyvä talli aloittelijalle. Sitten vain rohkeasti yhteyttä talliin. Me ainakin saimme sitten hyvät neuvot, miten pääsee alkuun.

Vierailija
8/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumme Jyväskylän seudulla ja täällä on aika paljon valinnan varaa. Periaatteessa suositellaan vakiotuntia, mutta ihan pienille aloittelijoille kai noita talutusratsastuksia jne. Kun soitin ja kyselin, niin valinnan varaa tuntui olevan hyvin. En ymmärrä itse lajin päälle yhtään, mutta meilläkin yksi heppahullu on ratsastellut nyt syksyn.

Meillä harrastus alkoi kesällä alkeisleirillä kaverin kanssa.

Oma kypärä ja turvaliivi ovat hankintoja joita meille on suositeltu.

Vierailija
10/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
11/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOrpilahdella, joten siihen olemme sitten päätyneet tässä vasta tosi orastavassa vaiheessa.

Myös Laukaan ratsastustalli ja Mennalan ratsastustalli ovat saaneet suosituksia.

Killerilläkin on kai jotain toimintaa, mutta ei ilmeisesti niin mairittelevaa. Ei olla kokeiltu.

Tylsää tuo välimatka ja siksi meillä edelleen harrastus ihan alkutekijöissään, kun muutkin harrastukset painaa päälle. Maso vaikuttaa olevan kaikkein edullisin tällä seudulla.

Vierailija
12/24 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkeiskurssi on paras. Oma heppatyttömme kävi toisaan kesällä parin ratsastustunnin jälkeen leirin, jossa ratsastetiin 2 h päiväsää + teoriat päälle.

Siksi nyt syksyllä oli harrastusta helpompi jatkaa, joskin täysin lajia tuntemattomalle tämä on ollut vaikea suo - ei tosin niin vaikea kuin golf kaiken maailman greencardeineen :).

Ja jyväskyläläiselle vielä: Ostimme kypärän Seppälän kirpputorimarketista ja turvaliivin hankin huuto.netistä. Housuja ja saappaita näkyi olevan jonkin verran mm. Sportti Divarissa Seppälässä.

Vierailija
13/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,mä oon 11.v tyttö. Ja oon harrastanut ratsastusta 7kk. Se on tosi tosi kivaa😊 Mä itse ensin menin ryhmä tunnille,ja sitten halusin jatkaa kyseistä harrastusta,ja isäni yllätti minut ja sain 10 kerran ratsastus kortin,ja se maksoi 280€

Sinun kannattaa ensin viedä tyttösi ryhmä tunnille,ja jos hän tykkää ratsastaa niin sitten voit hankkia hänelle vaikka 10 kerran kortin.

Mutta tallilta saa ekaksi varusteet lainaan😊Suosittelen kokeilee😊

Vierailija
14/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkeiskurssi on paras. Oma heppatyttömme kävi toisaan kesällä parin ratsastustunnin jälkeen leirin, jossa ratsastetiin 2 h päiväsää + teoriat päälle.

Siksi nyt syksyllä oli harrastusta helpompi jatkaa, joskin täysin lajia tuntemattomalle tämä on ollut vaikea suo - ei tosin niin vaikea kuin golf kaiken maailman greencardeineen :).

Ja jyväskyläläiselle vielä: Ostimme kypärän Seppälän kirpputorimarketista ja turvaliivin hankin huuto.netistä. Housuja ja saappaita näkyi olevan jonkin verran mm. Sportti Divarissa Seppälässä.

En ostaisi käytettyä kypärää. Riski että on rikki jos on ollut putoamisia.

Vierailija
15/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni aloitti ratsastamisen 9-vuotiaana alkeiskurssilla. Tuo oli sen kurssin alaikäraja, mutta on tuolla meidän tallilla pienemmillekin ryhmiä. Nyt ratsastusta on takana jo useita vuosia, mutta vieläkin teini on heppatyttö.

Kypärissähän vaihtuu standardi nyt vuodenvaihteessa ja ainakin Suomen ratsastajainliittoon kuuluvilla talleilla pitää olla uuden standardin mukainen kypärä. Joten käytettyjä kypäriä ei juuri nyt kannata ostaa, jos sellaiselle tallille menee.

Vierailija
16/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni aloitti ratsastamisen 9-vuotiaana alkeiskurssilla. Tuo oli sen kurssin alaikäraja, mutta on tuolla meidän tallilla pienemmillekin ryhmiä. Nyt ratsastusta on takana jo useita vuosia, mutta vieläkin teini on heppatyttö.

Kypärissähän vaihtuu standardi nyt vuodenvaihteessa ja ainakin Suomen ratsastajainliittoon kuuluvilla talleilla pitää olla uuden standardin mukainen kypärä. Joten käytettyjä kypäriä ei juuri nyt kannata ostaa, jos sellaiselle tallille menee.

Lisään vielä, että monin paikoin turvaliivi on lapsille pakollinen tai ainakin hyvin suositeltava.

Vierailija
17/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. 

Itse aloitin aikanani kymmenvuotiaana alkeiskurssilta, siinä tutustuu hyvin talliin ja hevosiin ja koska siinä on tunteja tiiviisti viikon tai parin ajan, oppiikin aika tehokkaasti verrattuna yksittäisiin tunteihin silloin tällöin.

Mutta seitsenvuotias on kyllä tosi pieni. Jos teillä on hyvä ponitalli lähellä, jonka alkeiskurssille noin pienet ovat tervetulleita, niin sinne vaan. Alussa alkeiskurssilaisia joka tapauksessa talutetaan.

Kannattaa seurata sitten aika tarkkaan, millainen henki tallilla on. Koska kyse on tyttöjen harrastuksesta ja monet tallit teettävät hevosten hoidon ilmaistyönä innokkailla heppafaneilla, hevosten ykköshoitajien, kakkoshoitajien, kolmoshoitajien jnejne. hierarkia tuppaa olemaan aika aggressiivinen ja tiukka ja pääsy siihen sosiaaliseen rinkiin voi olla vaikeaa ja lapsi tulla kiusatuksikin. 

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/54089-talli-on-tytoille-kasvun-p…

Vierailija
18/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hevosilla on taluttajat niin kauan kunnes on tarpeellista. En tuhlaisi rahoja yksityistuntiin alussa. Ratsastaminen on kuitenkin lapselle ensimmäiset 6kk lähinnä hevosen selässä istumista ja niin sen pitää ollakin. Hevonen on iso eläin, jota ei heti lapsi hallitse eikä sellaista pidä edes yrittää. Yksityistunti ei antaisi sen enempää kuin alkeisryhmäänkään osallistuminen. Sen sijaan siinä vaiheessa kun taluttaja jää pois, saattaa muutamasta yksityistunnista olla apua kun ryhdytään oikeasti itse hallitsemaan hevosta.

Meillä lapsi aloitti yksityistunnit 6 v täytettyään ja oppi alusta asti hallitsemaan hevosta. Niin isoa eläitä ei hallita fyysisellä voimalla tai koolla vaan tekniikalla, ja sen oppii parhaiten hyvän opettajan yksityistunnilla.Ryhmätunnilla lapsille tulee vaikutelma, että hevonen on hallinnassa vaikka hevoset laumaeläiminä ja kouluhevoset varsinkin ryhmätunteihin tottuneina seuraavat lähinnä sitä edellä kulkevaa pollea ja tottelevat opettajan antamia käskyjä. Siinä ei opi hevosen hallitsemisesta yhtään mitään. T.myöskin ratsastav äiti

Vierailija
19/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi aloitti yksityistunnit 6 v täytettyään ja oppi alusta asti hallitsemaan hevosta. Niin isoa eläitä ei hallita fyysisellä voimalla tai koolla vaan tekniikalla, ja sen oppii parhaiten hyvän opettajan yksityistunnilla.Ryhmätunnilla lapsille tulee vaikutelma, että hevonen on hallinnassa vaikka hevoset laumaeläiminä ja kouluhevoset varsinkin ryhmätunteihin tottuneina seuraavat lähinnä sitä edellä kulkevaa pollea ja tottelevat opettajan antamia käskyjä. Siinä ei opi hevosen hallitsemisesta yhtään mitään. T.myöskin ratsastav äiti

Vaikka tavallaan liikuttaakin kuvitelmasi kuusivuotiaan pikkulapsesi hevosenkäsittelytaidoista, "alusta asti" varsinkaan .... niin puppua tuo on. Jokainen järjellä ajatteleva ymmärtää, että kuusivuotias naatiainen "ohjaa" hevosta - tai siis ponia - päin prinkkalaa aika pirun pitkään. Hyvä kun pysyy selässä.

Eläin tottelee lähinnä sen yksityisopettajan antamia käskyjä. Pikkulapsia ei päästetä semmoisten ponien selkään (eikä pidäkään päästää), jotka eivät ole tottuneita tunteihin, niiden tavanomaiseen kulkuun ja ohjaajan käskyihin. Näin siis myös yksityistunneilla.

t. kasvattaja ja ratsastuksenopettaja

Vierailija
20/24 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tavallaan liikuttaakin kuvitelmasi kuusivuotiaan pikkulapsesi hevosenkäsittelytaidoista, "alusta asti" varsinkaan .... niin puppua tuo on. Jokainen järjellä ajatteleva ymmärtää, että kuusivuotias naatiainen "ohjaa" hevosta - tai siis ponia - päin prinkkalaa aika pirun pitkään. Hyvä kun pysyy selässä.

Eläin tottelee lähinnä sen yksityisopettajan antamia käskyjä. Pikkulapsia ei päästetä semmoisten ponien selkään (eikä pidäkään päästää), jotka eivät ole tottuneita tunteihin, niiden tavanomaiseen kulkuun ja ohjaajan käskyihin. Näin siis myös yksityistunneilla.

t. kasvattaja ja ratsastuksenopettaja

no, ainakin sinulla on ikävä asenne. Hyvin koulutettu hevonen tottelee ääntä ja bonzel-ohjaksiin tottunut, western-koulutettu hevonen tuntee sekä ohjaksilla annetut ohjeet että painonsiirron avulla tapahtuvan ohjauksen. Ei kannata tuomita suorilta sellaista asiaa, mitä et vaan itse satu tuntemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän