Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyhä suhteellisuudentaju! (mies ja alkoholi, mitä pitää sietää?)

Vierailija
16.12.2010 |

Kysymykseni koskee miehen alkoholinkäyttöä, ei siis mikään harvinainen juttu. Kertokaa minulle näkemyksiänne siitä, kenen todellisuudentaju on vääristynyt ja mitä minun pitäisi mielestänne ajatella.

Mieheni on hyvä isä (jotain pikkuvikoja toki on) ja kantaa vastuunsa lapsista, viettää aikaa näiden kanssa ja on paljon kotona. Hän hoitaa työnsä hyvin ja on monella tapaa luotettava ja esimerkillinen. Puolisona hän ei arvotele, antaa omaa tilaa ja tukee ratkaisuissa.

Mutta: hänen on vaikea lopettaa juomistaan kun tilanne on vähänkin sellainen että juominen on mahdollista. Hän juo kunnes sammuu, joskus oksentaa, joskus laskee alleen, joskus sammuu sopimattomiin paikkoihin, hortoilee ympäriinsä ja saattaa vaikka herätä rappukäytävästä alasti. Hän ei voi päästää itseään vapaavaihteelle, tai tulos on vääjämättä tämä, kontrolloituna kyllä pystyy jossain määrin pitämään itsensä kurissa ja parista lasillisesta ei vielä hana jää auki. Aika ajoin juo myös joka viikonloppu ja joskus on lomiakin vietetty niin että mies on juonut kaljaa aamusta iltaan ja ollut pikku pöhnässä koko ajan (tällöin ei siis vedä övereitä välttämättä). Mies tiedostaa ongelman ja on yrittänyt eri tavoin hallita juomistaan, pitänyt kuivia kausia tai juonut kaljan sijasta pilsneriä - pöhnä on tullut silloinkin, mutta isommalla määrällä.

Mitä mieltä olette tästä? Mitä ajattelisitte itse? Sietäisittekö tai voitteko ymmärtää jos joku ei siedä? Minulla on suhteellisuudentaju itsellä kateissa, tuntuu että tämä ei ole oikein ja että miehen pitäisi ymmärtää ettei ikinä saa alkoholiongelmiaan kuriin paitsi absolutistiksi ryhtymällä. Kaikki kikkailu on vain pedon pitämistä kurissa, ei itse ongelman ratkaisemista. Toisaalta tällainen juominen on suomalaisessa kulttuurissa niin yleistä ja sallittua, että tunnen itseni tiukkikseksi. Minusta on ok juoda ja olla jopa humalassa, mutta tilannetaju ja itsestähuolehtimisen kyky ovat itseisarvoja.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin surullista tietää että tätä tapahtuu myös muille ja että sukulaisten reaktiot ovat kutakuinkin samat, silti siinä piilee myös lohtua.

Mies ei vieläkään suostu tajuamaan, että eromme pääasiallinen syy oli juominen ja hänen haluttomuutensa tai kyvyttömyytensä ratkaista ongelma. Hänestä ero olisi tullut joka tapauksessa. Eron jälkeen hän lopetti hetkeksi kokonaan kaljanjuonnin, mutta on nyt taas palannut sen pariin - en usko että juo usein, mutta pari kertaa vahinko on kantautunut korviini. Nyt oli ollut kännissä niin että lapset olivat siellä... onneksi paikalla oli muitakin aikuisia. Tuntuu vaan kovin raskaalta ja surulliselta, hän on oikeasti hyvä mies ja monella tapaa vieläkin häntä arvostan, mutta tuossa asiassa hän on ääliö.

Vierailija
22/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riittää että sä et pidä tilanteesta. Jo yksinään se kertoo että miehesi juo liikaa koska se saa sinut vaivautuneeksi.

Ja ykkösoluestakin saa sievän pöhnän aikaiseksi, epäilijät huom.!!!

Mä siedin tuollaista, no vähän useammin kylläkin, seitsemän vuotta. Sitten nappasin lapseni ja lähdin pois.

Niin kuin joku sanoikin jo ylempänä, ihan omien fiilisten mukaan. Ei sun tarvitse mitään sietää tai pitää vähäisenä vain koska suomalainen juomiskulttuuri on mitä on. Sinusta se on kiinni.

Paranemisen haluja ei miehellä ilmeisesti ole ja on hyvin suuri todennäköisyys sille että ajan kanssa juominen tulee vielä lisääntymään. Hyvin harvoin se loppuu itsestään.

Niin perseestä kuin se onkin, valmiita vastauksia tällaisiin tilanteisiin ei ole. Tiedän sen nyt itsekin, liian kauan hain valmista vastausta omaan tilanteeseni mutta lopulta päätös oli yksin minun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmisten suhteen vähän idealisti, ja nyt olen pakotettu ajattelemaan joko että a. he ovat oikeassa tai b. he ovat sokeita koska haluavat olla. Nyt yritän sisäistää tuon näkemyksen b. Silti kohtuuttomuus ja epäreiluus loukkaa.

Hankalaksi tilanteen tekee se, että vuosia suojelin miestäni, peittelin jälkiä ja olin puhumatta asiasta kenellekään. Kieltäydyin myös itse näkemästä asiaa rehellisesti. Tämä on siis asiana uusi kaikille muille.

Syyllisyydentunne on aika syvälle rakennettu minuun, täytyy varmaan googlata jotain al-anon-juttuja ja yrittää jälkikäteen tunnistaa ne muutokset joita minussa ja käsityksissäni on tapahtunut.

Vierailija
24/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehesin on alkoholisti, jos ei pysty kontrolloimaan juomistaan. oksentelu, alleen laskeminen ja rappukäytävässä alasti hoipertelu on jo melkoisen vakavia asioita. Ei lapsetkaan voi olla sellaista näkemättä ja ymmärtämättä, vaikka kuinka heiltä asiaa yritetään salata.

Minä en tuollaista pystyisi katselemaan. En vaikka näin tapahtuisi vaikka "vain" yhden kerran vuodessa. en jaksaisi pelätä, että koska mies loukkaisi itsensä kunnolla. sehän on yksi riski, jos noin tolkuttomaan kuntoon itsensä juo. En jaksaisi sitä häpeää, kun muut ihmiset näkisivät mieheni tuollaisessa kunnossa. Haluan olla ylpeä miehestäni, enkä voisi olla ylpeä tuollaisesta.

Minä vaatisin hakeutumista hoitoon.

Vierailija
25/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen hyvin samankaltaisesti - nyt kun olen jo tilanteen ulkopuolella. Ihmismieli on vaan hyvin mielenkiintoinen: kun itse on tilanteessa sisällä ja kun on yhteinen perhe, asiaa ei halua nähdä, sitä haluaa uskoa että mtilanne muuttuu. Mieheni näennäinen halu muuttua ja pyrkimykset kontrolloida tilannetta ylläpitivät uskoani muutokseen hyvin kauan. Sanoin kyllä usein, että jos olisin tiennyt tilanteen, meille ei olisi lapsia tullut, ja että minusta ei ole elämään alkoholistin kanssa. Silti, juominen oli ongelma sen verran harvoin, että elämä oli siedettävää. Keskinäisen kunnioituksen se kuitenkin söi kokonaan.

Minusta surullista on se, että nyt miehellä on uusi perhe ja hän saa tuntea olevansa arvostettu ja tärkeä. Näitä mokia on kuitenkin taas tapahtunut, uusi vaimo joko kestää tai ei. En usko enää miehen muuttuvan, toivon vaan että on juomatta kun lapset ovat paikalla (tähän asti on ollut lukuunottamatta tuota yhtä kertaa).

ja miehesin on alkoholisti, jos ei pysty kontrolloimaan juomistaan. oksentelu, alleen laskeminen ja rappukäytävässä alasti hoipertelu on jo melkoisen vakavia asioita. Ei lapsetkaan voi olla sellaista näkemättä ja ymmärtämättä, vaikka kuinka heiltä asiaa yritetään salata.

Minä en tuollaista pystyisi katselemaan. En vaikka näin tapahtuisi vaikka "vain" yhden kerran vuodessa. en jaksaisi pelätä, että koska mies loukkaisi itsensä kunnolla. sehän on yksi riski, jos noin tolkuttomaan kuntoon itsensä juo. En jaksaisi sitä häpeää, kun muut ihmiset näkisivät mieheni tuollaisessa kunnossa. Haluan olla ylpeä miehestäni, enkä voisi olla ylpeä tuollaisesta.

Minä vaatisin hakeutumista hoitoon.

Vierailija
26/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että on uusi perhe, ole surullista, vaan se että sama meno jatkuu taas eikä mies ikinä usko. Ongelmallista on sekin, että sanatasolla tunnustaa ongelman, mutta tunnetasolla ei - muut luulevat helposti, että homma on hoidossa, vaikkei se ole.

Minusta surullista on se, että nyt miehellä on uusi perhe ja hän saa tuntea olevansa arvostettu ja tärkeä. Näitä mokia on kuitenkin taas tapahtunut

Vierailija
27/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa sitä että tukee toista myös jos hän juo, pettää tai lyö. t. kaiken se kestää

Vierailija
28/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että ainoa keino saada toinen tajuamaan on tehdä jotain radikaalia? Tai jos uskoo toisen käytöksen vahingoittavan itseä ja lapsia? Tarkoittaako tukeminen yhdessä pysymistä hinnalla millä hyvänsä? Jos ajattelet noin, onko tilanne eri jos ei ole naimisissa?

Vierailija
29/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ota enää lainkaan alkoholia, koska kokee sen turhaksi riskiksi. Nyt ollut 1,5v ilman alkoholia. Aiemmin oli juuri tuollaista, että muuten meni ihan normaalisti, mutta sitten muutaman kerran vuodessa tuli kauheita ylilyöntejä ja juominen jatkui kolmisenkin poäivää putkeen. Muutaman vuoden katsoin, mutta kerroin jo vakavasti harkitsevani eroa jos asiat eivät muutu. Kerroin, että epävarmuus on liian kuluttavaa, enkä aio elää lomiani ja juhlapyhiä pelossa että koska taas mennään ja lujaa. Viimein mies sai kännissä turpaansa, menetti rahansa ja sammui rappukäytävään. Se oli hänen aallonpohjansa, jonka jälkeen hän teki päätöksen luopua alkoholista kokonaan. En usko juomisen vähentämiseen, jos on kyseessä alkoholismiin taipuvainen ihminen, se on joko tai. Päätöksen on vaan tultava alkoholistilta itseltään.

Tsemppiä ap, toivottavasti mies jossain vaiheessa ymmärtää lopettaa - ihan jo lastensa vuoksi.

Vierailija
30/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa sitä että tukee toista myös jos hän juo, pettää tai lyö. t. kaiken se kestää

vielä jos hyväksyy tämän. Toivottavasti kirjoittajan ei tarvitse vastaavaa kohdata.

Vierailija
31/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itse tunnistaisikin ongelmansa. Ei se ole tahdon asia. Alkoholisti joko hakee apua, jos tajuaa, että ei tule ikinä parantumaan itsekseen tai sitten juo itsensä hengiltä. Hyvin harva pystyy itse lopettamaan pysyvästi.

Ei alkoholisti juo ilkeyttään vaimoa ja perhettä kohtaan, hän juo koska ei voi olla juomatta. Sitä on ns. normaali-ihmisen vaikea tajuta. Alkoholistin puolisolla on yleensä kaksi vaihtoehtoa, erota tai hyväksyä tilanne ja lakata toivomasta ihmeitä.

Vierailija
32/32 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sun tarvii kestää sitä, hankkiudu siitä eroon ennenkun se pilaa teidän kaikkien elämän