Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet (6kk ja 2v) lapset isänsä hautajaisiin vai ei?

Vierailija
15.12.2010 |

Tiedän, ettei tätä päätöstä voi tehdä kukaan muu kun minä, en vaan tiedä mikä olisi se paras vaihtoehto. Nuorimmat lapsemme ovat 6kk ja 2v, kummatkaan eivät luultavasti myöhemmin muista hautajaisista mitään enkä tiedä miten itse selviän siitä päivästä ja jaksanko/pystynkö sen lisäksi huolehtimaan nuorimmista.

Minä itse olin äitini hautajaisissa vähän yli 2v ikäisenä, mutten mie siitä mitään muista niin kun en äidistänikään.

Lähipiirissä osa on sitä mieltä, että tottakai myös nuorimmat tulevat hautajaisiin, osa taas sitä mieltä, että nuorimpien olisi parempi olla hoidossa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolestanne,

Mutta ottamatta muuhun kantaa, mietin sitä ettei lasten ole mitenkään välttämätöntä olla hautajaisissa. Eivät he todellakaan siitä mitään ymmärrä. Ensinnäkin nyt talvella on kylmää viedä lapsia haudalle (jos sinne vainaja saatetaan) se on hyvä ottaa huomioon. Ajatus viedä lapset muistotilaisuuteen jos sellainen järjestetään on parempi, mutta jos lasten on helpompi olla päiväuniensakin takia kotona niin kyllä tässä voi ajatella lasten parasta.

Se että lapset ovat menettäneet isänsä on yksistään niin surullinen asia, että voi heidän parastaan ajatella muutoin. Myös äidin oma suru on valtava.

Oma alle vuoden ikäisemme on ollut isoisoisänsä hautajaisissa, mutta aivan eri tilanne. Toinen lapsemme oli toisissa hautajaisissa vain muistotilaisuudessa, koska ortodoksihautajaisiin emme vieneet vauvaa.

Vierailija
22/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummoni kuoli kun olin kolme vuotias eikä minua otettu mukaan hautajaisiin. toisaalta se oli hyvä päätös, toisaalta olisi ehkä ollut hyvä olla muukana.

voimia ja virtuaalihali!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi varmasti isän toive. Ota se hoitaja, ketä olisit pyytänyt teille lapsia hoitamaan, mielummin hoitamaan lapsia hautajaisiin.

Vierailija
24/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoon. Vauva ei nyt vielä kauheasti ymitään ymmärrä, mutta kaksivuotias takuulla järkyttyy kun äiti on surun murtama ja muutkin sukulaiset itkevät. Itse veisin lapset esim. seuraavana päivän hyvästelemään isänsä haudalle. Ja osanottoni suureen suruun :(

Vierailija
25/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin kotiin hoitajan.

Tuskinpa lapset siitä aikuisena olisivat pahoillaan, koska eiväthän noin pienet osaa vielä "hyvästellä" isäänsä.

Kuulun näköjään vähemmistöön.

Vierailija
26/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle puolitoistavuotiaana. Ja minä ihan oikeasti muistan ne hautajaiset.

Vierailija
27/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset itse asiassa auttavat sinua jaksamaan rankan päivän. Mutta luotettava hoitaja täytyy tietysti olla mukana. Olen itsekin menettänyt monta läheistä ihmistä (en puolisoa), myös liian nuorena, ja kyllä niistä hautajaisista jotenkin aina selviää, vaikka etukäteen tuntuu ettei mitenkään pysty. Älä pelkää, että itket, kunnon itku tuntuu lopulta helpottavalta. Pahinta on sen pidättäminen. Päätös on täysin sinun, mutta ehkä sinua helpottaa, jos saat rutistaa ihania lapsiasi myös hautajaisissa? Lapset oikeasti "piristävät" synkkää tunnelmaa, ja se toki vähennä surua, mutta tuo ehkä ihan hitusen lohtua.

Vierailija
28/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tietysti isomman lapsen luonteesta kiinni, ottaisinko mukaan.

Meidän 3-vuotias oli isäni hautajaisissa, koska äitini niin vaati. Ei ymmärtänyt, miksi kaikki itkivät, yritti piristää esim. minua pelleilemällä ja ahdistui paikallaan istumisesta (yritti juosta käytävälle). Koko aika meni lapsesta huolehtimiseen enkä muista hautajaisista juuri mitään, vaikka mieheni pääasiassa katsoi lapsemme perään.

Nyt melkein kaksi vuotta myöhemmin lapsi edelleen muistaa tilaisuuden ja alkaa itkeä, koska äitikin itki. Mielestäni päivä oli liian rankka 3-vuotiaalle. Hän leikki pitkään hautajaisia pehmojensa kanssa. Oli tosiaan jäänyt mieleen tuo päivä. En näe syytä, miksi noin pienelle pitäisi jäädä vuosikausiksi muisto tuosta päivästä, koska se muisto ei ole kaunis vaan ahdistava.

Muistotilaisuuteen lapset voidaan ottaa ilman muuta mukaan. Siellä tunnelma on jo toinen, ja siitä voi jäädä ihan kauniitakin muistoja. Tämä siis oma mielipiteeni.

Vierailija
29/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kenenkään lapsen äiti, mutta en ottaisi silti lastani, jos minulla sellainen olisi, ehkä mukaan.

Olin itse noin 4-vuotiaana mummini isän hautajaisissa, ja minulle jäi traumat hautajaisista. Kun kuulenkin sanan, kurkkuuni kohoaa ahdistus ja pulssini nousee. Olin liian nuori, en ymmärtänyt mitään niistä enkelipuheista, enkä ymmärtänyt ihmisten surua. Minua ja serkkujani kiellettiin leikkimästä muistotilaisuudessa, ja sekin ahdisti. En ymmärtänyt, miksi arkku laskettiin maahan. Sain ainakin itse traumoja, mutta se ei toki tarkoita, että aloittajan lapset saisivat.

Toisaalta jälkeen päin on ihan mukava juttu, että olin mukana, mutta 2-vuotiaan psyykkeelle tilanne voi olla liian raskas, sillä äidin ja muiden surusta voi tulla lapselle turvaton olo. Toki aloittajan pitää toimia tunteidensa mukaan, sillä hän tuntee lapsensa parhaiten.

Vierailija
30/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini hautajaisiin, syystä että halusin surra "rauhassa". No, ei se suru hautaisiin jäänyt vaan jatkuu vieläkin, mutta olen yhä sitä mieltä että ei kannata ottaa mukaan, näin saat itse keskityttyä paremmin suremiseen/hautajaisiin.

Jos tässä asiassa olet hieman itsekäs, niin se ei haittaa.

Vierailija
31/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua itseäni siis mietityttää juurikin se, että voiko 2v:lle jäädä traumoja hautajaisista, kun ei ymmärrä kuolemaa eikä siis myöskään ymmärrä miksi kaikki itkevät. Tämän takia hiukan epäröin taaperon hautajaisiin ottamista, puhumattakaan siitä miten itse jaksan sen päivän. Muistotilaisuuteen ajattelin itsekin, että taapero olisi tervetullut. Vauvahan ei ymmärrä hautajaisista tai muistotilaisuudesta tässä vaiheessa, mutta myöhemmin voisi tietysti olla hänelle tärkeää nähdä, että on ollut isänsä hautajaisissa.

Olen huomannut senkin vauvasta, että jos itse itken niin vauvakin alkaa herkästi itkeä, vaikkei muuten mikään itkuinen olekaan vaan ns. helppo vauva.

Hoitaja saattaisi tietysti olla se "pelastus", jonka avulla voisin ottaa niin vauvan kun taaperonkin hautajaisiin.

ap

Vierailija
32/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tietysti mukaan, pyydät jonkun varmuuden vuoksi lasten hoitajaksi, jos et itse jaksakaan. Lapsien mukana olo voi kyllä auttaa sinua selviämään tilanteesta paremminkin.

Meillä kaikki perheenjäsenet osallistuvat lähisukulaisten hautajaisiin, muihin eivät osallistu.

Vierailija
33/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 3-vuotiaani oli isänsä hautajaisissa, mutta ei se mitenkään välttämätöntä olisi ollut. hautajaistilanne oli enemmänkin kaukaisemmille, me olimme jäähyväiset jo jättäneet pitkään sairastaneelle miehelleni. Myöhemmin on mielestäni tärkeää, että isästä voi puhua ja häntä voi muistella. Voimia sinulle! Sinulla on paljon syytä jatkaa, koska sinulla on lapset. Älä ota paineita ympäristön odotuksista, vaan järjestä elämänne niin kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
34/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tuovat kuitenkin jo läsnäolollaan kaikille voimia ja toivoa, elämä jatkuu heissä kuitenkin. Myöhemmin läsnäolostaan tietäminen on lapselle tärkeää. Hoitajana tietysti voi toimia myös joku toinen kuin sinä itse, apunasi.

Mummon tms. henkilän hautajaiset olisi toinen juttu kuin oman isän.

Voimia ja jaksamista tuohon päivään ja muutenkin!

Vierailija
35/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapset mukaan hautajaisiin. Vaikkei siitä jää heille muistoja kuin kuvissa, heille voi ehkä se selittää konkreettisemmin, että isä on poissa. Hoitaja on minustakin hyvä juttu. Mummojen ja mammojen hautajaiset ovat ihan eri asia, en minäkään ottaisi sinne pieniä lapsia mukaan. Oma isä on ollut lapsille tärkeä, siitä syystä antaisin lasten osallistua. Meillä lapset 8,7,3 ja 1v ovat haudanneet vastasyntyneen pikkuveljensä elokuussa. Minulla ei käynyt mielessänikään, etteikö pikkuiset olisivat päässeet veljensä hautajaisiin.

Olen kovin pahoillani puolestanne! Voimia!

Vierailija
36/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mukaan saattamaan isäänsä haudanlepoon vai hoitoon hautajaisten ajaksi? Voimia teille!!!

Vierailija
37/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin lapset ehdottomasti mukaan. Vaikka he eivät muistaisi tilaisuudesta mitään, tulevina vuosina voi olla tärkeää katsella yhdessä valokuvia oman isän siunaustilaisuudesta. Pyytäisin, että joku ystävä tai sukulainen ottaisi niitä kuvia sinusta ja lapsista yhdessä ja myös arkun äärellä. Ajattelen nyt ihan terapeuttiselta kannalta. Sinunkin voi olla vaikeaa selitellä myöhemmin, miksi lapset eivät kelvanneet mukaan oman isänsä hautajaisiin. Toivotan sinulle jaksamista.

Vierailija
38/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin pieniä lapsia, itki koko ajan sivullisetkin kärsi siitä ei kuullu oikeastaan mitään.

Vierailija
39/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miksi lapset pitäisi jättää hautajaisista pois sen takia, että siellä näkee äidin ja muiden ihmisten itkevän. Luulisi, että äiti ja muut läheiset itkevät näinä aikoina myös kotona/kyläillessään?

Vierailija
40/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miksi lapset pitäisi jättää hautajaisista pois sen takia, että siellä näkee äidin ja muiden ihmisten itkevän. Luulisi, että äiti ja muut läheiset itkevät näinä aikoina myös kotona/kyläillessään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi