Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet (6kk ja 2v) lapset isänsä hautajaisiin vai ei?

Vierailija
15.12.2010 |

Tiedän, ettei tätä päätöstä voi tehdä kukaan muu kun minä, en vaan tiedä mikä olisi se paras vaihtoehto. Nuorimmat lapsemme ovat 6kk ja 2v, kummatkaan eivät luultavasti myöhemmin muista hautajaisista mitään enkä tiedä miten itse selviän siitä päivästä ja jaksanko/pystynkö sen lisäksi huolehtimaan nuorimmista.

Minä itse olin äitini hautajaisissa vähän yli 2v ikäisenä, mutten mie siitä mitään muista niin kun en äidistänikään.

Lähipiirissä osa on sitä mieltä, että tottakai myös nuorimmat tulevat hautajaisiin, osa taas sitä mieltä, että nuorimpien olisi parempi olla hoidossa.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isästään eli todella läheisestä ihmisestä!

Vierailija
42/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni teille.

älä kuuntele, kun ihmiset sanovat "tietysti teet niin" ja "tietysti teet näin". Mikään ei ole "tietysti", kun sinä olet menettänyt miehesi ja lapsesi isän. On vain yritettävä etsiä tapoja selvitä ja jaksaa jotenkin eteenpäin. Hautajaiset ovat elämäänjääneitä varten, kuollut on valitettavasti kuollut.

ELI teet niin, mikä auttaa sinua eniten jaksamaan. Jos vauvan hoivaaminen auttaa sinua selviytymään jollain lailla hautajaispäivästä, ota mukaan. Jos ajatus tuntuu vieläkin raskaammalta, niin jätä hoitajan kanssa kotiin. Mutta vain muistotilaisuuteen ottaminen on sekin miettimisen arvoinen asia.

Tee niinkuin itsestäsi parhaalta tuntuu. Ja kyllä minusta lapsi voi reagoida hyvinkin voimakkaasti äidin suruun. Sinulla on oikeus surra sen päivän ajan omaa suruasi, lastesi surua joudut olemaan jakamassa ja tukemassa koko loppuelämäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on useita muistoja ajalta, joka myöhemmin on vanhempieni kanssa haarukoitu osuvan juurikin kolmannelle ikävuodelleni. Muistoja tilanteista, joita samoissa tilanteissa oleva, 2v vanhempi isosiskoni ei muista, mutta aikuiset kyllä myöntävät, että näin on tapahtunut, jos muistoja heille kerron. Yksi liittyy erään läheisen vanhuksen hautajaisiin. Se on niin vahva tilanne, että saattaa hyvinkin jättää muistijälkiä. Ja varmaan lapselle olisi tärkeää isompana nähdä (kuvista), että hekin ovat olleet isää saattelemassa.

Toki kannattaa varmistaa, että juhlassa muutkin läheiset osallistuvat näistä pienistä huolehtimiseen, ettei se jää yksin sinun harteillesi. Jos se ei onnistu, jättäisin ehkä ainakin vauvan kotiin.

VOIMIA SINULLE, AP!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi