Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kimmo Sasi luulee, että on olemassa joku skandinaaviska-kieli

Vierailija
15.12.2010 |

Voi apua, mitä järjenjättiläisiä tuolla eduskunnassa on. Sasi oli vastannut kysymykseen pakkoruotsin tarpeellisuudesta, että pakkoruotsi pitää olla, koska Pohjoismaiden valtakieli on SKANDINAAVISKA!

Kukaan kielitieteilijä ei kuitenkaan tunne tällaista kieltä ja käytännössä skandinaaviska tarkoittaa vain sitä, että ruotsinkieliset, norjankieliset ja tanskankieliset puhuvat toisilleen omia kieliään ja kukaan ei kunnolla ymmärrä mistä puhutaan.

Todellisuudessa ruotsinkieliset kommunikoivat tanskalaisten kanssa englanniksi. Samoin islannin ja ruotsin välinen yhteys on olematon. Natiivi ruotsinkielinen pystyy kommunikoimaan norjalaisten kanssa, mutta ruotsia koulussa opiskellut ei.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ruotsalaisessa yrityksessä töissä ja tekee paljon yhteistyötä norjalaisten ja tanskalaisten kanssa. Heillä on käytössä skandinaaviska mitä kaikki ymmärtävät ja puhuvat n 80%, tosin innostuessaan oma kieli vie voiton. Ei norjalainen tai ruotsalainen ymmärrä tanskalaista paljoa paremmin kuin suomenruotsalainenkaan omilla kielillään:D

Vierailija
42/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan enää oikeasti osaa ruotsia, eikä tarvitsekaan osata.

Folk pratar visst svenska, dom smarta i alla fall. Jopa minä, vaikka olen ihan ummikkosuomesta Hämeenperältä kotoisin. Ja olen oikein iloinen kielitaidostani. Pohjoismaisten kanssa puhun aina ruotsia/skandinaaviskaa, vaikka erittin hyvää englantia puhunkin.

Ihan kamalaa on myös katsoa pariskuntia joista toinen on suomalainen ja toinen ruotsalainen ja yhteinen kieli on englanti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa toinen on suomalainen ja toinen venäläinen ja yhteisenä kielenä heillä englanti?

Ei kukaan enää oikeasti osaa ruotsia, eikä tarvitsekaan osata.

Folk pratar visst svenska, dom smarta i alla fall. Jopa minä, vaikka olen ihan ummikkosuomesta Hämeenperältä kotoisin. Ja olen oikein iloinen kielitaidostani. Pohjoismaisten kanssa puhun aina ruotsia/skandinaaviskaa, vaikka erittin hyvää englantia puhunkin.

Ihan kamalaa on myös katsoa pariskuntia joista toinen on suomalainen ja toinen ruotsalainen ja yhteinen kieli on englanti...

Vierailija
44/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos norjaa oppisi hyvin niin ymmärtäisi sitten paremmin ruotsia ja tanskaakin.