Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kimmo Sasi luulee, että on olemassa joku skandinaaviska-kieli

Vierailija
15.12.2010 |

Voi apua, mitä järjenjättiläisiä tuolla eduskunnassa on. Sasi oli vastannut kysymykseen pakkoruotsin tarpeellisuudesta, että pakkoruotsi pitää olla, koska Pohjoismaiden valtakieli on SKANDINAAVISKA!

Kukaan kielitieteilijä ei kuitenkaan tunne tällaista kieltä ja käytännössä skandinaaviska tarkoittaa vain sitä, että ruotsinkieliset, norjankieliset ja tanskankieliset puhuvat toisilleen omia kieliään ja kukaan ei kunnolla ymmärrä mistä puhutaan.

Todellisuudessa ruotsinkieliset kommunikoivat tanskalaisten kanssa englanniksi. Samoin islannin ja ruotsin välinen yhteys on olematon. Natiivi ruotsinkielinen pystyy kommunikoimaan norjalaisten kanssa, mutta ruotsia koulussa opiskellut ei.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu sitten, että ne minun tapaamani islantilaiset vaihtoivat englantiin vain minun takiani ja olivat selvästi ärsyyntyneitä siitä. Heti kun olivat juoneet tarpeeksi unohtaakseen käytöstavat, vaihtoivat skandinaaviskaan ja itse räpläsin kännykkää loppuillan.

Heh, olisipa kiva nähdä sellainen suomalainen, joka närkästyy siitä, jos kokousvieras ei puhu hänelle suomea! Kyllä me puhumme vieraalle englantia ja se on niin itsestäänselvyys että edes humalassa sitä ei kyseenalaisteta. Eli käytöstavoissa on tosiaan oppimista kyllä näillä islantilaisilla.

Ei ne avoimesti närkästymistään näyttäneet, mutta huomasin sen toki silti. Mua nolotti, koska olin ainut, joka ei hallinnut skandinaaviskaa. Kouluruotsi ei riittänyt. Eli n. 20 hengen seurueessa oli vain 1 ihminen, jonka takia piti puhua englantia. Toinen paikalla ollut suomalainenkin hallitsi ruotsi-skandinaaviskan hyvin, kun oli työssään (Suomessa) oppinut.

Vierailija
22/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ta, että tämäkin aloitus oli vain naamioitu persujen mainos. Olishan se todella mahtavaa, että persut pistäis pakkoruotsin pois. Mitä siitä, että samalla ne veropolitiikallaan ajaisivat Suomen konkurssiin ja tekisivät työnteon lopullisen kannattamattomaksi... Mutta se onkin jo toinen tarina.

Voi voi, kyllä aika moni muukin on kyllästynyt pakkoruotsiin kuin vain persujen kannattajat. Persujen kannatus on jotain 10-15%, mutta pakkoruotsin vastustus on reilusti yli 50%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu sitten, että ne minun tapaamani islantilaiset vaihtoivat englantiin vain minun takiani ja olivat selvästi ärsyyntyneitä siitä. Heti kun olivat juoneet tarpeeksi unohtaakseen käytöstavat, vaihtoivat skandinaaviskaan ja itse räpläsin kännykkää loppuillan.

Heh, olisipa kiva nähdä sellainen suomalainen, joka närkästyy siitä, jos kokousvieras ei puhu hänelle suomea! Kyllä me puhumme vieraalle englantia ja se on niin itsestäänselvyys että edes humalassa sitä ei kyseenalaisteta. Eli käytöstavoissa on tosiaan oppimista kyllä näillä islantilaisilla.

Ei ne avoimesti närkästymistään näyttäneet, mutta huomasin sen toki silti. Mua nolotti, koska olin ainut, joka ei hallinnut skandinaaviskaa. Kouluruotsi ei riittänyt. Eli n. 20 hengen seurueessa oli vain 1 ihminen, jonka takia piti puhua englantia. Toinen paikalla ollut suomalainenkin hallitsi ruotsi-skandinaaviskan hyvin, kun oli työssään (Suomessa) oppinut.

Olen ollut tilaisuuksissa, joissa 99 osaa suomea 1 ei. Silloin puhutaan englantia ja se EI OLE KENELLEKÄÄN ONGELMA.

Miksi tämä olisi ongelma skandinavian asukkaille, en ymmärrä.

Vierailija
24/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi sun Akateemisuutes nyt tihkuu ihan tänne asti :D

Hahhah. En ole tietenkään itse fiini Akateeminen kun tänne viitsin kirjoitella. Kunhan yritin sanoa, että jos ihmiset käyttävät työkielenä paljon englantia, he käyttävät sitä myös pohjoismaisissa kokouksissa.

Vierailija
25/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteispohjoismaisessa kokouksessa, jossa ruotsalaisia, suomalaisia ja norjalaisia osallistujia ja skandinaaviskaa käytettiin. Paikalla oli kuitenkin tulkki, jota ei olisi tarvittu jos kaikki suomalaiset olisivat osanneet pakkoruotsia. Uskon että englannin kanssa olisi ollut sama ongelma joidenkin kohdalla.

Vierailija
26/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteispohjoismaisessa kokouksessa, jossa ruotsalaisia, suomalaisia ja norjalaisia osallistujia ja skandinaaviskaa käytettiin. Paikalla oli kuitenkin tulkki, jota ei olisi tarvittu jos kaikki suomalaiset olisivat osanneet pakkoruotsia. Uskon että englannin kanssa olisi ollut sama ongelma joidenkin kohdalla.

Norja ja ruotsi ovat lähellä toisiaan, niiden välillä homma toimii. Tanska, islanti ja suomi kun tulevat mukaan, niin kieli on yleensä englanti. Ihan siitä syystä, että tanska ja islanti ovat (erityisesti suullisesti) niin kaukana ruotsista, että ymmärtäminen on oikeasti vaikea. Ja koska suomalaiset eivät osaa ruotsia.

Miksi pitäisi väkisin pitää ruotsi jonain yhteispohjaimaisena kielenä, kun käytännössä sen käyttö rajoittuu ruotsalaisetn, norjalaisten ja pienen osan suomalaisista välille?

Vierailija
27/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja ja ruotsi ovat lähellä toisiaan, niiden välillä homma toimii. Tanska, islanti ja suomi kun tulevat mukaan, niin kieli on yleensä englanti. Ihan siitä syystä, että tanska ja islanti ovat (erityisesti suullisesti) niin kaukana ruotsista, että ymmärtäminen on oikeasti vaikea. Ja koska suomalaiset eivät osaa ruotsia.

Miksi pitäisi väkisin pitää ruotsi jonain yhteispohjaimaisena kielenä, kun käytännössä sen käyttö rajoittuu ruotsalaisetn, norjalaisten ja pienen osan suomalaisista välille?

Niin, ei minulla mitään erityistä ruotsia vastaan ole, mutta en ymmärrä miksi asioista pitäisi valehdella, kuten Sasi ilmeisesti on tehnyt.

t. edellinen

Vierailija
28/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman kokemuksen perusteella Sasi ei valehtele vaan puhuu täyttä totta. Kyllä skandinaavit keskenään skandinaaviskaa puhuu. Tanskalaisista en ole ihan varma, mutta muut ainakin.

Vierailija
29/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman kokemuksen perusteella Sasi ei valehtele vaan puhuu täyttä totta. Kyllä skandinaavit keskenään skandinaaviskaa puhuu. Tanskalaisista en ole ihan varma, mutta muut ainakin.

Niin, kun jätetään tanskalaiset, islantilaiset ja suomalaiset pois, niin mitä jää? Eli ruotsalaiset, norjalaiset ja suomenruotsalaiset puhuvat keskenään ruotsia. Sekö se mystinen "skandinaaviska" on?

Vierailija
30/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

210-sivuisen INS-tutkimusraportin nimeltä "Håller språket ihop i Norden?" vuodelta 2005 yksinkertaistettu lopputulos on tämä:

Ungdomarna i Norden är duktiga på engelska; de är nästan genomgående bättre på engelska än på grannspråken.

Eli nuoriso osaa englantia (puhuu/ymmärtää) paremmin kuin naapurimaidensa kieltä. Tällöin on loogista puhua englantia.

Vierailija
31/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kun jätetään tanskalaiset, islantilaiset ja suomalaiset pois, niin mitä jää? Eli ruotsalaiset, norjalaiset ja suomenruotsalaiset puhuvat keskenään ruotsia. Sekö se mystinen "skandinaaviska" on?

muutit viestiäni omiin intresseihisi sopivaksi.. Itse mainitsin vain tanskalaiset, enkä niistäkään ole varma. Islantilaiset ovat minun läsnäollessani puhuneet ihan hyvää kouluruotsin tapaista.

Vierailija
32/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutit viestiäni omiin intresseihisi sopivaksi.. Itse mainitsin vain tanskalaiset, enkä niistäkään ole varma. Islantilaiset ovat minun läsnäollessani puhuneet ihan hyvää kouluruotsin tapaista.

Itse tiedän, että islanti ja ruotsi on niin kaukana toisistaan, että eivät ymmärrä toisiaan. Eri asia sitten, jos tapaamasi henkilöt ovat opiskelleet ruotsia.

Ja itse olen todistanut, miten suomenruotsalaiset kommunikoivat tanskalaisten kanssa englanniksi. Sekä sähköposteissa että suullisesti. Ja ihan kysyin, että onko tähän jokin syy (esim. joku yhtiön virallinen käyttökieli tms.) niin ei, vaan eivät oikeasti ymmärrä tanskaa.

Vierailija
33/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.norden.org/fi/ajankohtaista/uutiset/naapurikielten-taito-hei…

Naapurikielet vaikeita tanskalaisille

http://www.norden.org/fi/ajankohtaista/uutiset/naapurikielet-vaikeita-t…

Tuosta jo edellä mainitusta tutkimuksesta (http://www.norden.org/fi/julkaisut/julkaisut/2005-573/at_download/publi…)

- Norrmän är klart bättre än svenskar och danskar på grannspråksförståelse.

- Danskarna är något bättre på grannspråksförståelse än svenskar.

- Bokmål är i läsförståelsetestet lättare än nynorska för danskar, medan

det för svenskarna snarast är tvärtom.

Ruotsalaiset ymmärtävät siis kaikista heikoimmin naapurikieliään. Norjalaiset selvästi parhaiten näistä kolmesta ryhmästä.

Huomautan vielä että muutama vuosi sitten SVT esitti norjalaista TV-sarjaa ilman tekstitystä. Heti ohjelman jälkeen SVT:n toimitukseen tuli palautevyöry ruotsalaisilta, jotka vaativat tekstitystä koska eivät ymmärtäneet ohjelmaa. No tekstitys lisättiinkin sitten kyseiseen sarjaan.

Että ihan niin hyvin ne äidinkieleltään ruotsinkieliset ymmärtävät norjaa...

Vierailija
34/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva saada ihan faktatietoa ja linkkejä näistä.

Vierailija
35/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän, että islanti ja ruotsi on niin kaukana toisistaan, että eivät ymmärrä toisiaan. Eri asia sitten, jos tapaamasi henkilöt ovat opiskelleet ruotsia.

Islannissa on tietääkseni pakkotanska, 7. luokalta. :-) Sen voi kyllä korvata ruotsilla tai norjalla. Eka vieras kieli on englanti.

Vierailija
36/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islannissa on tietääkseni pakkotanska, 7. luokalta. :-) Sen voi kyllä korvata ruotsilla tai norjalla. Eka vieras kieli on englanti.

Eli islannin pakkotanska ja Suomen pakkoruotsi voidaan poistaa, koska kuitenkin yhteistyö sujuu parhaiten englanniksi (kuten edellä oli linkkejä asiaan).

Vierailija
37/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa joo, pitihän se arvata, että tämäkin aloitus oli vain naamioitu persujen mainos. Olishan se todella mahtavaa, että persut pistäis pakkoruotsin pois. Mitä siitä, että samalla ne veropolitiikallaan ajaisivat Suomen konkurssiin ja tekisivät työnteon lopullisen kannattamattomaksi... Mutta se onkin jo toinen tarina.

Joku hysteerikko taitaa nyt nähdä persuja kaikkialla... Tässä oli äsken useampikin aloitus, joiden tarkoituksena oli vain mollata persuja. Lieneekö sama kirjoittaja tässä?

Vierailija
38/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa joo, pitihän se arvata, että tämäkin aloitus oli vain naamioitu persujen mainos. Olishan se todella mahtavaa, että persut pistäis pakkoruotsin pois. Mitä siitä, että samalla ne veropolitiikallaan ajaisivat Suomen konkurssiin ja tekisivät työnteon lopullisen kannattamattomaksi... Mutta se onkin jo toinen tarina.

Joku hysteerikko taitaa nyt nähdä persuja kaikkialla... Tässä oli äsken useampikin aloitus, joiden tarkoituksena oli vain mollata persuja. Lieneekö sama kirjoittaja tässä?

Aika heikoilla persut on, jos heidän veropolitiikkansa arvostelu nimetään "mollaamiseksi."

Hehän kannattavat ohjelmassaan mm. veroprogression kiristämistä entisestään tässä progression luvatussa maassa sekä sosiaalisten tulonsiirtojen tason nostamista. Tätä vaan ei moni tiedä uskoessaan siihen harhaan, että Suomi muuttuu täydelliseksi onnelaksi, kunhan vaan maahanmuuttoa rajoitetaan.

Vierailija
39/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku aiempi kirjoittajahan täällä julisti, että persut poistavat pakkoruotsin. Siitä siis tämä "hysteria"

Vierailija
40/44 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieliset suomalaiset ovat AINA huonommassa asemassa jos heidän pitää puhua itselleen vieraalla kielellä kun taas muut puhuvat omalla äidinkielellään.

Järkevin ja tasapuolisin ratkaisu on siis valita kaikille vieras kieli eli englanti.

Tutkimusten mukaan muuten 5% suomalaisista kertoo ymmärtävänsä puhuttua tanskan kieltä ja 84% ymmärtää hyvin huonosti.

Lähteenä tutkimus Att förstå varandra i Norden