Mieheni kuioli eikä minun anneta osallistua mihinkään...
Olimme avoliitossa, eli suhteemme ei ilmeisesti merkinnyt mitään mieheni äidille :( En ollut mikään satunnainen suhde, vaan olimme olleet yhdessä kuusi vuotta ja suunnittelimme lapsen tekoa. Haluaisin osallistua hautajaisjärjestelyihin, kuten valita sinne musiikkia ja tarjoiluja, mutta minut on tyrmätty täysin. Kuolinilmoitukseen en saa hyvästejäni laittaa. Hautajaisten ajankohtaa ei ole edes kerrottu minulle. Olen kysynyt syytä tähän miehen äidiltä, kuulemma tämä asia halutaan hoitaa "perhepiirissä ja lähimpien kesken".
En ymmärrä tästä mitään. Haluaisin vain kuolla itsekin.
Kommentit (177)
koska olen ollut jo kerran naimisissa, mutta mieheni kuoli. En mene toista kertaa naimisiin tästä syystä.
Siitä huolimatta elän uudessa suhteessa, pitkän ajan jälkeen, meillä on lapsia, yhteinen talous, talo, auto, mutta olemme AVOliitossa. Meidän testamentit on tehty toisiamme varten ja sairaalaan lähiomaiseksi ilmoitettu AVOpuoliso.
Olemme yhtä vakavasti yhdessä mitä minä olin aikoinaan naimisissa. Tämä ei ole seurustelua eikä kämppiksinä olemista.
Mies ymmärtää ja hyväksyy tämän. Kuten myös läheisemme ja ystävämme. Tämä ratkaisu on kaikille luonnollista, enkä olisi ikinä voinut muuta kuvitellakaan. Meillä on sormukset, kihlasormukset, jotka merkitsevät meille toisille omistautumista ja täydellistä yhdessä elämistä.
Joten, yritä sinäkin ymmärtää, että ihmisillä voi olla AVOLIITTOONSA OMAT SYYNSÄ. Ei se ole "miehen kosimatta jättämistä".
Joten, ÄLÄ SINÄ TULE VÄHEKSYMÄÄN minun avoliittoani tai kertomaan, mitä avoliitossa oleminen tarkoittaa. Koska sinä et tiedä minun avoliitostani yhtään mitään, etkä siten ole siitä oikeutettu mitään lausumaan.
yhteisessä asunnossa niin silloin ollaan pariskunta, ei kämppiksiä tai "vain kavereita". Täytyy olla todella typeriä ja ajastaan jäljessä olevia ihmisiä jos eivät tätä tajua. Avoliitto ei eroa mitenkään avioliitosta paitsi paperilla. Esim. Kela kuitenkin katsoo että avopuolisolla on velvollisuus elättää toista avopuolisoa ja tämän lapsia.
joten kyllä se eroaa avioliitosta aika helvetin paljon! Avoliitto on aika, jolloin halutaan ottaa selville, millaista on asua toisen kanssa. Minä esim huomasin edellisen avoliittoni aikana, siis seurusteluaikana, että mies ei ole minulle sopiva. En ikinä ajatellut, että olemme avioparin veroisia, miksi olisin?!
Vasta seuraavasta avomiehestä tuli aviomieheni, koska tämän yhdessä asutun seurusteluajan eli avoliittoajan aikana tajusin, että hän on elämäni mies:) Voin suositella avoliittoa, siinä oppii tuntemaan toisen, sen, että kannattaako toisen kanssa mennä naimisiin vai ei.
Keitä nämä avoliittolaiset yrittävät huijata? Se on se teidän mies, joka ei ole kosinut, ei halua naimisiin, niin ei se naimisissa olevien naisten syytä ole. Tiuski sille miehelle, älä palstalla.
koska olen ollut jo kerran naimisissa, mutta mieheni kuoli. En mene toista kertaa naimisiin tästä syystä.
Siitä huolimatta elän uudessa suhteessa, pitkän ajan jälkeen, meillä on lapsia, yhteinen talous, talo, auto, mutta olemme AVOliitossa. Meidän testamentit on tehty toisiamme varten ja sairaalaan lähiomaiseksi ilmoitettu AVOpuoliso.
Olemme yhtä vakavasti yhdessä mitä minä olin aikoinaan naimisissa. Tämä ei ole seurustelua eikä kämppiksinä olemista.
Mies ymmärtää ja hyväksyy tämän. Kuten myös läheisemme ja ystävämme. Tämä ratkaisu on kaikille luonnollista, enkä olisi ikinä voinut muuta kuvitellakaan. Meillä on sormukset, kihlasormukset, jotka merkitsevät meille toisille omistautumista ja täydellistä yhdessä elämistä.Joten, yritä sinäkin ymmärtää, että ihmisillä voi olla AVOLIITTOONSA OMAT SYYNSÄ. Ei se ole "miehen kosimatta jättämistä".
Joten, ÄLÄ SINÄ TULE VÄHEKSYMÄÄN minun avoliittoani tai kertomaan, mitä avoliitossa oleminen tarkoittaa. Koska sinä et tiedä minun avoliitostani yhtään mitään, etkä siten ole siitä oikeutettu mitään lausumaan.
yhteisessä asunnossa niin silloin ollaan pariskunta, ei kämppiksiä tai "vain kavereita". Täytyy olla todella typeriä ja ajastaan jäljessä olevia ihmisiä jos eivät tätä tajua. Avoliitto ei eroa mitenkään avioliitosta paitsi paperilla. Esim. Kela kuitenkin katsoo että avopuolisolla on velvollisuus elättää toista avopuolisoa ja tämän lapsia.
joten kyllä se eroaa avioliitosta aika helvetin paljon! Avoliitto on aika, jolloin halutaan ottaa selville, millaista on asua toisen kanssa. Minä esim huomasin edellisen avoliittoni aikana, siis seurusteluaikana, että mies ei ole minulle sopiva. En ikinä ajatellut, että olemme avioparin veroisia, miksi olisin?!
Vasta seuraavasta avomiehestä tuli aviomieheni, koska tämän yhdessä asutun seurusteluajan eli avoliittoajan aikana tajusin, että hän on elämäni mies:) Voin suositella avoliittoa, siinä oppii tuntemaan toisen, sen, että kannattaako toisen kanssa mennä naimisiin vai ei.
Keitä nämä avoliittolaiset yrittävät huijata? Se on se teidän mies, joka ei ole kosinut, ei halua naimisiin, niin ei se naimisissa olevien naisten syytä ole. Tiuski sille miehelle, älä palstalla.
jos on yhteiset lapset ja elämä ja rahat. Se on ihan sama kuin avioliitto. Olen ollut kummassakin. Millä oikeudella määrittelet toisten ihmisten yhteisen perheen vain seurusteluksi? Yhtä sitoutuneita siinä ollaan toisiinsa kuin avioliitossakin, jos osapuolet niin suhteensa kokevat. Siinä ei ole kellään ulkopuolisella mitään sanomista.
Oletteko oikeasti noin vajakkeja ettette ymmärrä eroa kämppisten ja avoparin välillä?
eron avoparin ja avioparin välillä? Jos sillä olisi jotain merkitystä, olisitte naimisissa. Avoliitto on seurustelua, avioliitto on avioliitto. Piste.
ihan miten se sinulle paremmin sopii. Kihlasormuksina ne kuitenkin ostettiin ja kihlajaisia vietettiin. Se edusti meille lupausta yhdessä elämisestä.
miten vanhanaikaisia ihmisiä vielä onkin. Ei ihme, että homoavioliitot ja muut "nykyaikaisuudet" tuottavat niin suurta tuskaa yhteiskunnalle.
Kyllä teilläkin vielä elämä tulee muuttumaan seuraavan 50vuoden aikana, kun maailma muuttu.
Jos avoliitossa eläville alkaa tulemaan uusia oikeuksia, homot saavat olla miten haluavat jne :D Monta kotiäitiä sekoaa :D
ihan miten se sinulle paremmin sopii. Kihlasormuksina ne kuitenkin ostettiin ja kihlajaisia vietettiin. Se edusti meille lupausta yhdessä elämisestä.
Avoliitto on nimensä mukaisesti AVO liitto. Jos avoliitosta tehdään avioliiton kaltainen juridisesti niin kohta pitää sitten keksiä uusi nimi niille, jotka eivät halua olla avoliitossakaan.
Mä en ainakaan ottaisi lasteni avokumppaneita samalla vakavuudella kuin aviokumppaneita. Ja lapseni kyllä tietävät tämän.
Me olemme tätä mieltä. :) Joko sinä nyt tahallasi provosoit, en ymmärrä miksi sinua tai Wikipediaa niin häiritsee, että onko meillä kihlat sormissa vaiko ei.
Toki sinä olet oikeutettu mielipiteeseesi, en minä sitä yritä muuttaa. Toivoisin sinulta vain ajatusta "no he voivat olla tuota mieltä, vaikka minä en".
Mitäs siihen sanot, että pappi "siunasi" tämän meidän kihlauksemme kihlajaisten yhteydessä? Sama pappi, joka oli läsnä mieheni hautajaisissa. Ei tämä pappia haitannut lainkaan.
teidänkö mielestänne on ihan tavallista, että pelkät kaverit harrastavat seksiä, asuvat yhdessä, tekevät lapsia jne? Kun seurustelitte miehenne kanssa, niin piditte itseänne pelkkänä kaverina, eikä teitä olisi haitannut, vaikka mies olisi pannut puolta kylää ennen aamenta? Jos esim. asuitte avoliitossa kaksi vuotta ennen naimisiinmenoa, niin paneskelitte ympäri kylää vailla tunnontuskia koska olitte vain kavereita? Todellako?
Me olemme tätä mieltä. :) Joko sinä nyt tahallasi provosoit, en ymmärrä miksi sinua tai Wikipediaa niin häiritsee, että onko meillä kihlat sormissa vaiko ei.
Toki sinä olet oikeutettu mielipiteeseesi, en minä sitä yritä muuttaa. Toivoisin sinulta vain ajatusta "no he voivat olla tuota mieltä, vaikka minä en".
Mitäs siihen sanot, että pappi "siunasi" tämän meidän kihlauksemme kihlajaisten yhteydessä? Sama pappi, joka oli läsnä mieheni hautajaisissa. Ei tämä pappia haitannut lainkaan.
aika monelle se yhteenmuuttaminen on vakava asia eikä kokeilupohjalta lähtevä kuten sinulle. Esim. kuusikymppinen pariskunta jotka olleet avoliitossa 30v, yhteinen elämä ja yhteiset jo aikuiset lapset. Väitätkö että he vaan vielä seurustelevat ja testaavat että olisiko toisesta vakavaan suhteeseen??
Entä 9v yhdessä ollut pariskunta, kolme lasta hankittu, luuletko että he edelleen vain testaavat olisiko toisesta yhteiseen elämään?
Olen eronnut ja minulla on lapsia, jos muutan yhteen vielä jonkun kanssa niin se on sitten loppuelämän mittainen projekti, en lähde enää testailemaan kenenkään kanssa josta en ole varma. Naimisiinmenosta en tiedä, ei se ole minulle mikään tae sitoutumisesta, 50% avioliitoista päättyy eroon.
että olen mennyt kerran naimisiin, mutta mieheni kuoli onnettomuudessa. En halua mennä uudelleen naimisiin, se on minun tapani kunnioittaa minun ja edesmenneen mieheni avioliittoa. Ja samalla myös edesmennyttä miestäni. Olin itse samassa onnettomuudessa, mieheni ei ollut ainut joka menehtyi. Nuo ajat olivat erittäin raskaita, vaikka olen niistä yli päässytkin.
Naimisiin menemisessä ei ole mitään "hirveää".
Sitten on vielä yksi yhteinen tili. Omia säästöjä ei toistaiseksi siis paljon vielä ole, mutta enpä voisi sanoa mieheni säästämiä rahoja omikseni jos hän nyt jostain syystä kuolisi (kamala edes puhua tällä lailla).
Ja niin, kyllä se naimisiin meneminen maksaa, koska haluan pitää kunnolliset häät ja haluan tehdä häistä sellaiset kun olen unelmoinut, koska häät ovat (toivottavasti) ainutkertainen juttu elämässä. En siis halua mitään maistraattinaamiaisia.
Pointtini oli vaan se, että harva tämänikäinen miettii vielä tuollaisia asioita että puoliso kuolisi, koska ei se tunnu niin läheiseltä ja ajankohtaiselta. Enkä usko että monet menevät parikymppisinä äkkiä naimisiin siksi että jos puoliso kuolisi niin rahat siirtyisivät omaan käyttöön.
t.59
Ja niin, kyllä se naimisiin meneminen maksaa, koska haluan pitää kunnolliset häät ja haluan tehdä häistä sellaiset kun olen unelmoinut, koska häät ovat (toivottavasti) ainutkertainen juttu elämässä. En siis halua mitään maistraattinaamiaisia.
Pointtini oli vaan se, että harva tämänikäinen miettii vielä tuollaisia asioita että puoliso kuolisi, koska ei se tunnu niin läheiseltä ja ajankohtaiselta. Enkä usko että monet menevät parikymppisinä äkkiä naimisiin siksi että jos puoliso kuolisi niin rahat siirtyisivät omaan käyttöön.t.59
luuletko tosiaan, että ihmiset kuolevat vain vanhuuteen? Miten voit sanoa, ettei kuolema tunnu ajankohtaiselta? Miehesi voi sairastua miljoonaan tappavaan tautiin vaikka huomenna, kuten syöpään, tai jäädä auton alle tai mitä tahansa muuta. Ihmeen naiivi olet tuonikäiseksi ihmiseksi.
jos on yhteiset lapset ja elämä ja rahat. Se on ihan sama kuin avioliitto. Olen ollut kummassakin. Millä oikeudella määrittelet toisten ihmisten yhteisen perheen vain seurusteluksi? Yhtä sitoutuneita siinä ollaan toisiinsa kuin avioliitossakin, jos osapuolet niin suhteensa kokevat. Siinä ei ole kellään ulkopuolisella mitään sanomista.
Onpas tämä nyt vaikeaa vai onko tämä sitä kuuluisaa palstamammojen "tahallaan väärinymmärtämistä"?
Oli avoliitto sitten kuinka vakavaa tahansa, lapsia tai ei, mutta JURIDISESTI SE EI OLE MITÄÄN avioliittoon verrattuna.
Pointtini oli vaan se, että harva tämänikäinen miettii vielä tuollaisia asioita että puoliso kuolisi, koska ei se tunnu niin läheiseltä ja ajankohtaiselta. Enkä usko että monet menevät parikymppisinä äkkiä naimisiin siksi että jos puoliso kuolisi niin rahat siirtyisivät omaan käyttöön.t.59
luuletko tosiaan, että ihmiset kuolevat vain vanhuuteen? Miten voit sanoa, ettei kuolema tunnu ajankohtaiselta? Miehesi voi sairastua miljoonaan tappavaan tautiin vaikka huomenna, kuten syöpään, tai jäädä auton alle tai mitä tahansa muuta. Ihmeen naiivi olet tuonikäiseksi ihmiseksi.
Ja toiseksi, minkä ihmeen takia mun sitten pitäisi rynnätä naimisiin nopeasti kun ei meillä ole lapsiakaan enkä häviäisi taloudellisesti juuri mitään jos mieheni kuolisi. En ole naiivi, haluan ajatella asioista positiivisesti.
Sua varmaankin vituttaa kun olet itse mennyt äkkiä rahanpuutteessa naimisiin maistraatissa? Ei muiden tarvitse niin toimia.
ei ole mitään avioliittoon verrattuna, mutta tässä ketjussahan oli ennen kaikkea kyse ap:n avomiehen äidin käytöksestä. Kyllä minusta ainakin kuulostaa todella törkeältä attä ap:tä ei ole edes pyydetty hautajaisiin, ei edes kerrottu milloin hautajaiset ovat. Ihan varmasti ap:n avomies olisi halunnut ap:n tulevan hautajaisiin, enkä voi käsittää miten joku voi olla niin hirviö että yrittää sulkea ap:n kaikista hautajaisjärjestelyistä ja hautajaisista kokonaan pois. Vaikka ap:llä on ollut avomiehensä kanssa pitkä yhteinen historia ja todennäköisesti ovat olleet toisilleen läheisimmät ihmiset.
tuosta avoliitosta. Varmasti olivat toisilleen tärkeitä ihmisiä ja olisi inhimillistä ja täysin luontevaa että ap saisi osallistua hautajaisjärjestelyihin.
Ja toiseksi, minkä ihmeen takia mun sitten pitäisi rynnätä naimisiin nopeasti kun ei meillä ole lapsiakaan enkä häviäisi taloudellisesti juuri mitään jos mieheni kuolisi. En ole naiivi, haluan ajatella asioista positiivisesti.
Sua varmaankin vituttaa kun olet itse mennyt äkkiä rahanpuutteessa naimisiin maistraatissa? Ei muiden tarvitse niin toimia.
jos olisin mennyt naimisiin nopeasti maistraatissa niin miksi ihmeessä se mua vituttaisi? Jos haluaisin pitää isot juhlat niin eiköhän se onnistuisi maistraattivihkimisen jälkeenkin milloin tahansa. Onhan se nyt naiivia ajatella positiivisesti, että ei se mun mies varmaan kuole ennen kuin 90- vuotiaana.
että joidenkin ihmisten mielestä vain avioliitolla on väliä. Jos ei ole aviossa, ei ole ja turha tulla näiltä ihmisiltä vaatimaan aviopuolison kohtelua.