Pe: Pakonen odottaa kaksosia. La: kaksoset menehtyneet. Siis kuolivatko pe-la välisenä aikana?
Itse perjantain lehden haastattelussa kertoi peloistaan... luin oikein ajatuksella koska minulla on kaksoset jotka sektioitiin ennenaikaisina.
Lauantaina oli uutinen sitten, että vauvat olivat menehtyneet :(
Oliko Johanna Pakonen halunnut mahdollisimman pian korjata uutisen kansalle, koska juuri edellisenä päivänä uutisoitiin hänen vielä odottavan kaksosia.
Joka tapauksessa, ihan kamalasti voimia Hänelle!
Kommentit (73)
Toinen menehtynyt vatsaan jo aiemmin. Toinen syntyi torstaina ja eli vain puoli tuntia. Oli kyllä järkyttävää luettavaa Johannan kertomus. Että tämmöistä hoitoa ja kohtelua voi saada Suomessa :(
Niitä vauvoja ei olis pelastanut lähete TYKSiin. Ei edes käynti TYKS:issä.
Mutta kohtuutonta pomputtelua ja vähättelyä minusta oli Johannan kohtelu kun luin kertomuksen...
kohtalo on kohtalo ja tiesihän tuo jo alusta lähtien, että on harvinaislaatuinen odotus. Mitä pompottelua, eivät lääkärit pysty ihmeisiin. Päiväkirjamerkinnöissään muuten toteaa, että sai sairaslomaa, silti meni vielä keikoille?!
lääkärit soittaisivat aina niille lekureille, joita potilaat suosittelevat? Miksei tuo itse soittanut sille lekurille, kyllä ne puhelimeen vastaavat?
yhteinen istukka, yhteinen lapsivesipussi
Kun toinen kuolee, niin toiselle ei ole mitään tehtävissä.
Mitähän siitäkin tulis, jos lääkärit rupeis ottamaan potilailta käskyjä vastaan?
Eiköhän lääkäri tee päätökset ja jos jotain 3D ultria haluaa, niin rahalla saa.
No kuule, jos mua ei otettaisi lääkärissä (oli kyse sitten raskaudesta tai jostakin muusta) tosissani tai toiveitani väheksyttäisiin, vaihtaisin miettimättä lääkäriä, joko rahalla tai sitten ko. hoitopaikan sisäisesti. Potilaan kuuntelemisen pitäisi kuulua lääkärin tärkeimpien tehtävien joukkoon: kummasti tuolla yksityisellä puolella toiminta on paljon ihmisläheisempää. Tässäkään tapauksessa tällä kylmällä naislääkärillä ei ollut varsinaista syytä sille, ettei hän toteuttanut odottavan äidin toiveita. Hän ei vaan varmastikaan tahtonut "alentua" pyytämään apua kollegoiltaan Tyksissä. Surkea tapaus.
Ihan ihmisiä ja erehtyväisiä ne lääkäritkin on, monesti lapsen kanssa 24/7 olevalla äidillä voi ihan oikeasti olla enemmän tietoa kuin jollain teoriaan pohjaavalla elämäänsä kyllästyneellä lääkärin irvikuvalla.
Kyllähän kaksosraskaus tietysti aina on isompi riski kuin "tavallinen", mutta ei kai kaikki kaksosia odottavat automaattisesti pelkää menettävänsä lapset, kuten Pakonen teki..?
Eli vesikalvokin oli yhteinen ja tällöin napanuorien sotkeentumiseen on erittäin iso riski.
Tuollainen kaksosraskaustyyppi on hyvin harvinainen, yleensä ovat omissa "pusseissaan".
Kyllähän kaksosraskaus tietysti aina on isompi riski kuin "tavallinen", mutta ei kai kaikki kaksosia odottavat automaattisesti pelkää menettävänsä lapset, kuten Pakonen teki..?
siitä miksi perheellistymistä suunnittelevan ihmisen pitäisi asua HUS:in, TYKS:in, TAYS:in tai OYS:in alueella. Yliopistollisissa keskussairaaloissa saa varmasti kunnollista hoitoa. HUS:issa hänet olisi otettu tiukkaan seurantaan ja ainakaan tuossa vaiheessa, kun toisen sikiön vointi on selvästi huonontunut, ei olisi jätetty asiaa hoitamatta.
Kukaan tuntemani lääkäri ei itse ikinä jäisi minkään riskiraskauden suhteen johonkin Poriin tai Loimaalle hoidettavaksi.
siitä miksi perheellistymistä suunnittelevan ihmisen pitäisi asua HUS:in, TYKS:in, TAYS:in tai OYS:in alueella. Yliopistollisissa keskussairaaloissa saa varmasti kunnollista hoitoa. HUS:issa hänet olisi otettu tiukkaan seurantaan ja ainakaan tuossa vaiheessa, kun toisen sikiön vointi on selvästi huonontunut, ei olisi jätetty asiaa hoitamatta.
Kukaan tuntemani lääkäri ei itse ikinä jäisi minkään riskiraskauden suhteen johonkin Poriin tai Loimaalle hoidettavaksi.
jäin miettimään että miksi se toinenkin vauva menehtyi, eikö sillä ollut mitään mahdollisuuksia?
Ihan hirveä tapaus. Kauheaa kokea tuollaista, ja vielä hirveämpää joutua ruotimaan kokemustaan julkisuudessa.
Voimia Johannalle!!!
Oliko viikkoja alle 22?
Et arvaakaan, kuinka monivammaisia nämä lapset saattavat olla.
niin siihen on olemassa leikkaushoito! Tosin ilmeisesti tässä ei ollut siitä kysymys?!? Minustakin Johannan saama hoito on ollut aivan ala-arvoista ja hänet olisi pitänyt heti passittaa yliopistolliseen sairaalaan, kun huomattiin, että vauvat ovat samassa sikiöpussissa! Voimia Johannalle ja hänen miehelleen suuressa surussa!
potilasta. Ehkä tässäkin tapauksessa lapset (tai toinen) olisi voitu pelastaa jos olisi toimittu huolellisemmin? En oikein käsittänyt mikä vauvat sitten tappoi? Eihän se nyt ole menehtymisen syy että on harvinainen kaksoisraskaus?