G: Törtöimmät kommentit raskautta yrittävälle, raskaana olevalle tai juuri synnyttäneelle?
Minusta kaikkien törttöyksien ykkönen on "ei ole isästä epäilystä" (kun vauva on isänsä näköinen).
Toisella tavalla törttöjä kommentteja ovat mm.
- Kai teette lapselle kaverin?
- Kai te vielä tytön/pojan teette?
Kommentit (117)
"No onhan sulla vielä mahaa!" (1kk synnytyksestä)
"Kohtalon ivaa..." (kaksosraskaudesta)
kohdella juuri synnyttänyttä. Ensimmäisen kerran, kun tuli laitokselle katsomaan vauvaa, sain kuulla kaiken tämän:
"ei oo isästä epäilystä", kun vauva oli kuulemma aivan samannäköinen, kun isänsä pienenä
"kukas se isä on", kun vauvalla on meidän veriryhmistä poikkeava veriryhmä (meillä molemmilla A, vauvalla O)
"odotas sitten, kun se saa hampaita, niin sitten se onkin kiva homma tuo imettäminen", kun yritin siinä epätoivoisesti harjoitella imetämistä, kun olin ensin yrittänyt vihjailla vauvan ruoka-ajasta, jotta tajuaisi lähteä, ennen kuin minun on pakko kaivaa siinä julkisesti tissi esiin
PAHIN: "Kiva, kun teillä on tää yksiö täällä, niin voitte ruveta samantien seuraavaa tekemään" Siis laitoksella vielä! (Olimme perhehuoneessa)
Äiti on synnyttänyt kolmannen lapsensa, kolmannen tyttärensä ja on onnestaan soikeana viimeisestä lapsestaan, lapsiluku on täynnä.
Vierailija: "Ai taas tyttö! No onneksi olette vielä nuoria niin ehditte tehdä vielä monta että saatte viimein sen pojan!"
raskaana olevalle, ja tällä raskaana olevalla pienikokoisella naisella ei muualla kilot ees näkyny ku mahassa.. tämän kommentin heitti 18-vuotias joten ehkä menee sen piikkiin en tiedä, itse en ole ikärasisti enkä itse sen ikäisenä olisi sanonut tuollaista mutta ihmiset on erilaisia. asiaton kommentti ei-raskaana olevalle tai ihan kelle vaan naiselle minusta rumasti sanottu, joten en ihmettele jos tuosta loukkaantuu ketä vaan mutta vielä raskaana oleva saattaa muutenkin olla herkillä.
Kysyi ystäväni tuttu minulta. En siis ole hänen kanssaan mitenkään tekemisissä ja minusta kysymys ventovieraalle oli aika röyhkeä, vaikka hän tiesikin, että odotan lasta yksin.
anoppi tokaisi, että on näköjään ruoka maistunut kun maha on vielä noin iso. Hehe, muka vitsinä mutta eipä juuri paljoa naurattanut.
Muuten on aika korrektia tuttavapiiriä. Eivät ikinä kommentoisi toisen ulkonäköä, eivätkä esim. lapsen sukupuolta halveksivasti.
Esikoisen synnytys oli rankka imukuppisynnytys. Menetin paljon verta ja alapää oli ihan tohjona ( ommeltiin 3h leikkaussalissa ). Kotiuduin melko heikossa kunnossa ja kipeänä. Äitini tuli meille 3vrk kotiin pääsyn jälkeen ja noin kommentoi käyttäytymistäni ja olemustani.
Täytyypä sanoa, että haluaisin kommentin unohtaa, mutta en voi.
jotka molemmat ovat synnyttäneet, menevät laukomaan tuollaisia tuoreelle äidille. Luulisi, että juuri näillä olisi vähän empatiaa siihen että a) tajuisi mimmosissa hormoonihuuruissa tuore äiti on. Vähempikin siis saattaisi loukata ja
b) ehkä myös muistaisi omalta kohdalta, että ei sitä ihan heti bikinimallikunnossa ole synnytyksen jälkeen. Aika törkeitä kommentteja molemmat.
Se on jännä, että kahdessa esimerkissä toisessa anoppi ja toisessa oma äiti, jotka molemmat ovat synnyttäneet, menevät laukomaan tuollaisia tuoreelle äidille. Luulisi, että juuri näillä olisi vähän empatiaa siihen että a) tajuisi mimmosissa hormoonihuuruissa tuore äiti on. Vähempikin siis saattaisi loukata ja
b) ehkä myös muistaisi omalta kohdalta, että ei sitä ihan heti bikinimallikunnossa ole synnytyksen jälkeen. Aika törkeitä kommentteja molemmat.
ultraäänikuvaa, että ihan näyttää että vauvalla ei olisi toista kättä lainkaan.
tuttavapiirini taitaa koostua törtöistä tai sitten olen erityisen herkkä esikoisen suht tuore äiti.. tässä muutamia
"Millon noi järkyt raskausarvet lähtee?" (mieheni)
"Onkos sieltä vielä toinen tulossa? (anoppi)
"Taitaa tulla kaksoset, kun on noin iso maha" , anoppi sanoi vaikka olimme juuri olleet toisessa ultrassa ja esim. sf-käyrä kulki miinuksella.
"En kyllä viittis räjäyttää toosaa alatiesynnytyksessä. (siskoni päivä synnytyksen jälkeen, kun istuin tuolilla hieman toisella kankulla)
"kai noi rinnat pienenee, kun lopetat imetyksen? (mieheni)
Minulle myös kommentoitiin, että ei taida olla isästä epäselvyyttä, mutta enpä siitä osannut niin loukkaantua. Lisäksi anoppi jatkuvasti kommentoi lastenhoitotapojamme. Vaikkapa "kylläpäs sinä usein syötät vauvaa, se jo vauvassa näkyy. "
Appiukko siis kommentoi näin joskus rv 15 tienoilla...
"Maija on niin tukevoituneen/tätimäisen näköinen".
Kommentoijana oma isä, ja olen muuten edelleenkin alipainoinen, mutta pari viikkoa synnytyksen jälkeenhän maha näyttää silti vähän pömpöltä.
Isä ei onneksi koskaan kommentoinut ulkonäköäni kun olin nuorempi, synnytyksen jälkeen saan jatkuvasti kuulla kuinka olen ruma jne. Ilmeisesti olen isäni mielestä nyt pilalla.
mieheni isän thaimaalainen naisystävä vertaili minua ja miestäni (mieheni on tikkulaiha) : "toinen on niin laiha ja toinen tollainen paksukainen!" ja hihitys naurua päälle.
Joo kiitti vaa, ihan kun en ois ite huomannu kuinka levinny olin raskauden aikana ja 3 viikossahan ne läskit lähtee..
Meidän vauvalla olikin punaiset hiukset, (miehellä ja mulla vaaleat), joten näitä typeriä "kukas se onkaan isä"-juttuja on jouduttu kuuntelemaan. Mun suvussa on kyllä punaista pigmenttiä, itsellekin kesäisin muutama pisama ilmestyy. Mä kyllä hiukan loukkaannuin, vaikka ihan vitsinä tietty näitä puhuivat.
tuttavapiirini taitaa koostua törtöistä tai sitten olen erityisen herkkä esikoisen suht tuore äiti.. tässä muutamia
"Millon noi järkyt raskausarvet lähtee?" (mieheni)
"Onkos sieltä vielä toinen tulossa? (anoppi)
"Taitaa tulla kaksoset, kun on noin iso maha" , anoppi sanoi vaikka olimme juuri olleet toisessa ultrassa ja esim. sf-käyrä kulki miinuksella.
"En kyllä viittis räjäyttää toosaa alatiesynnytyksessä. (siskoni päivä synnytyksen jälkeen, kun istuin tuolilla hieman toisella kankulla)
"kai noi rinnat pienenee, kun lopetat imetyksen? (mieheni)
Minulle myös kommentoitiin, että ei taida olla isästä epäselvyyttä, mutta enpä siitä osannut niin loukkaantua. Lisäksi anoppi jatkuvasti kommentoi lastenhoitotapojamme. Vaikkapa "kylläpäs sinä usein syötät vauvaa, se jo vauvassa näkyy. "
kun kerroin asiasta töissä, yksi pahimmista loukkauksista oli, kun läheinen työtoverini sanoi: Onneks mun kaikki raskaudet on sujuneet hyvin ja käveli pois.
Sitten on nämä "tavalliset": älä sure, sikiö oli huono ja luonto karsi.
Esim. tää:
ultraäänikuvaa, että ihan näyttää että vauvalla ei olisi toista kättä lainkaan.
Ainahan niissä ultrakuvissa vauvat näyttää omituisilta!
"Oliks vahinko"
"Voi voi, nyt et voi mennä töihin"
"Muista nyt sitten että lapsi muuttaa koko sun elämän" (tämä lapsettoman suusta, jonka lähipiirissä ei lapsia).
"Paljoks sulla on tullu painoo"
"Mitäs paksukainen"
serkku oli ihan shokissa : Miksi Julia, kauhea nimi...
jestas että otti päähän